Gå til innhold

Kan man kreve omskolering fra NAV?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er utdannet revisor, men kan ikke jobbe som det fordi jeg får smerter i skuldre når jeg gjør pc-arbeid. NAV mener at jeg skal finne meg noe jeg kan gjøre på arbeidsmarkedet, dette synes jeg er vanskelig. Har spurt om det finnes mulighet for å få kurs eller utdanning for å ha bedre mulighet på andre type jobber,men de sier nei. Er dette noe jeg kan klage på?

Anonymkode: 5eede...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom du har fått et vedtak fra NAV står klagerettigheter tydelig. Slik du legger det fram høres det ikke ut som et vedtak foreligger, så ikke noe å klage på.

Det må da være mange muligheter i arbeidsmarkedet. Dersom du er i jobb har arbeidsgiver en tilretteleggingsplikt, innenfor hva som er rimelig. Mer veiledning av kunder istedenfor pc arbeid f.eks.

Hva med undervisning? Kursvirksomhet?

I hvilken grad har du prøvd ur ulike ergonomiske hjelpemidler? Der er det støttemuligheter.

Anonymkode: c44af...aeb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, du kan ikke kreve. 

Det er strenge kriterier som skal oppfylles, fyller du ikke de, får du avslag. 

Mange tror at NAV - er en servicebedrift, de fleste blir overrasket når de møter betongveggen av et system. 

Anbefaler deg å se på "hva du selv kan gjøre, for å lette din egen hverdag" 

Anonymkode: aef6f...daa

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få omskolering om du fyller krav for det. Du kan ikke gå å kreve det, som alt annet i NAV-systemet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dersom du har fått et vedtak fra NAV står klagerettigheter tydelig. Slik du legger det fram høres det ikke ut som et vedtak foreligger, så ikke noe å klage på.

Det må da være mange muligheter i arbeidsmarkedet. Dersom du er i jobb har arbeidsgiver en tilretteleggingsplikt, innenfor hva som er rimelig. Mer veiledning av kunder istedenfor pc arbeid f.eks.

Hva med undervisning? Kursvirksomhet?

I hvilken grad har du prøvd ur ulike ergonomiske hjelpemidler? Der er det støttemuligheter.

Anonymkode: 

Undervisning er en ting jeg har tenkt på men da kunne jeg trenge kurs eller noe i forkant. Og det er ikke så lett å bare få en jobb her heller i konkurranse med lærere.

Har prøvd med virkemidler ja. Og gradert sykemelding. Skuldrene blir verre så dataarbeid er ikke aktuelt med mindre det er en liten del av jobben. Jeg vet ikke hvilke jobber jeg kan søke på med min bakgrunn. Tar gjerne i mot forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mumsmums skrev (21 minutter siden):

Du kan få omskolering om du fyller krav for det. Du kan ikke gå å kreve det, som alt annet i NAV-systemet.

Synes det er merkelig at en enkeltperson i NAV skal avgjøre dette uten mulighet for å klage. Men det overrasker ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det er merkelig at en enkeltperson i NAV skal avgjøre dette uten mulighet for å klage. Men det overrasker ikke. 

Nav har et regelverk å følge, å det er ikke den enkelte Nav ansatt som bestemmer disse reglene. Det er regjeringen som har satt disse reglene, så du får ta politikerne.

Du får ikke vedtak ved å henvende deg ti Nav, men må ha søkt om det, da skal du ha et vedtak som du kan klage på. 

Anonymkode: e3396...156

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Undervisning er en ting jeg har tenkt på men da kunne jeg trenge kurs eller noe i forkant. Og det er ikke så lett å bare få en jobb her heller i konkurranse med lærere.

Har prøvd med virkemidler ja. Og gradert sykemelding. Skuldrene blir verre så dataarbeid er ikke aktuelt med mindre det er en liten del av jobben. Jeg vet ikke hvilke jobber jeg kan søke på med min bakgrunn. Tar gjerne i mot forslag.

Undervisning på høgskole. Pedagogikkurs er da en del av jobben.

Studere med dagpenger. Dette kan du søke om.når du er tatt opp på et studie. Begrenset til 15 stp per semester.  Dersom du har aap kan du også søke om.dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Studere med dagpenger. Dette kan du søke om.når du er tatt opp på et studie. Begrenset til 15 stp per semester.  Dersom du har aap kan du også søke om.dette.

NAV sier at jeg ikke får lov til å ta utdanning mens jeg mottar dagpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De har regler og forholde seg til, så det er ikke enkeltpersoner som avgjør dette. Dersom du menter vedtaket er en menneskelig svikt, så klager jo du jo så blir det flere personer som avgjør dette. Det skal veldig mye til og få omskolering. Har du vært i mye arbeidstrening? 

Anonymkode: 8a9ba...725

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nav har et regelverk å følge, å det er ikke den enkelte Nav ansatt som bestemmer disse reglene. Det er regjeringen som har satt disse reglene, så du får ta politikerne.

Du får ikke vedtak ved å henvende deg ti Nav, men må ha søkt om det, da skal du ha et vedtak som du kan klage på. 

Regelverket er ikke firkantet det er opp til den enkelte ansatte å ta en vurdering. Og så er det noen elementer som kan tas med i vurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Et vedtak om dagpenger er ikke så veldig spesifikt og tiltak besluttes underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Undervisning på høyskole krever minimum masterutdanning, ikke kurs i pedagogikk. Dessuten er det veldig vanskelig å få jobb innen akademia.

Anonymkode: f10ca...2f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Siden 2017 har det vært et politisk mål at bruken av utdannings- og opplæringstiltak i NAV skal øke.

Anonymkode: 3163d...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

NAV sier at jeg ikke får lov til å ta utdanning mens jeg mottar dagpenger.

Du kan søke. Ofte får kan ta 15 stp per semester, opptil 2 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Undervisning på høyskole krever minimum masterutdanning, ikke kurs i pedagogikk. Dessuten er det veldig vanskelig å få jobb innen akademia.

Anonymkode: f10ca...2f6

Høgskolepedagogikk er obligatorisk for fast stilling. Må ofte tas i løpet av to åt. Tas i arbeidstiden.

Revisorene jeg kjenner har master, gjelder kanskje ikke ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må foreligge et vedtak for at du kan klage. Enkeltpersoner i NAV avgjør ikke mye.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ett regelverk de må følge og din veileder drøfter ditt ønske om omskolering i sitt team. Det ble gjort slik når jeg sa jeg ønsket meg en utdannelse utover VGs markedsføring. Jeg fikk innvilget å ta en bachelor mot at jeg først gikk i praksis i en bedrift som ansatte folk med den bacheloren. Det gjorde jeg og bedriften gav tilbakemelding til nav om at de mente jeg egnet meg for den type jobbså  da fikk jeg gå den bacheloren.

Anonymkode: 0dbfa...899

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan søke jobber på vgs. eller på høgskole/universitet (om du har master), og så tar du universitetspedagogikk samtidig som du jobber. Dette fikser du selv. Du trenger ikke NAV til det

Anonymkode: 2b013...9f4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal du få kurs eller utdanning gjennom NAV? Du kan vel bare ta utdanning selv? Noe mer studielån, men slik er det for alle som studerer. Utdanning gjennom NAV er gjerne for de som sliter med å ta utdanning selv av en eller annen grunn. Gjør du det? 

Anonymkode: 670af...c72

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...