Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt en familie på besøk her i tre dager og det var ok, men også litt slitsomt. De bidro ikke med matlaging og tok ikke av sengetøy da de dro. De bidro også kun med en flaske vin på hele oppholdet. Nå har de sagt at de gjerne kommer tilbake i tre nye dager… 

Jeg sa at det ikke passer helt, da vi gjerne ville ha litt rolig familietid. De trodde jeg tullet og sier at vi sees om litt… Kan jeg virkelig bare si at jeg mente det og at de ikke kan komme? 

Anonymkode: b2131...cba

• Liker 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du si at det ikke passer.

Anonymkode: cf9a6...906

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, klart du kan si det! "Takk for fine dager, men resten av ferien blir det andre planer/bare oss :-) Fortsatt god sommer!" 

Anonymkode: 68b25...5d9

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Herregud

Ja. Det kan du sin. Hvorfor skal du ikke kunne si det? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, de var frekke! Hvem inviterer seg selv på flere lange overnattingsbesøk i samme ferie med full oppvartning? Det hadde jeg ikke orket eller ønsket å bruke tid og energi på som vert. Her syns jeg du lett kan si nei med god samvittighet. 

Anonymkode: 4b5b3...a6f

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Er dere i familie med dem eller er det venner?

Anonymkode: 546fd...c98

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare det at du spør om noe så utrolig selvsagt sier meg at du lar deg overkjøre alt alt for mye i livet.

Anonymkode: 81167...e60

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvfølgelig kan du si det ikke passer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Foreslo de noen dager i denne meldingen? 
Jeg ville skrevet:

«Det var veldig hyggelig å tilbringe tid sammen, vi skal ha familietid resten av oppholdet. Vi sees om litt, når sommerferien er over. Melder deg når vi er tilbake!». 

Anonymkode: b8489...a64

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 
Det er venner, men ikke så nærme. Mer skolevenner. Sender melding nå om at de ikke kan komme. 

Burde jeg før de kom sist ha sagt at vi samarbeider om matlaging, også innkjøp? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her. 
Det er venner, men ikke så nærme. Mer skolevenner. Sender melding nå om at de ikke kan komme. 

Ja, det kan være greit å gi en tilbakemelding på forventinger før besøket kommer. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. 

Hvis du har forventninger, tenker jeg at man må faktisk si det. «Kan dere kjøpe med en middag og en lunsj, samt litt….?» Samtidig som det er vanlig å spørre av de som skal komme «Skal jeg ta med noe?». Jeg ville latt det ligge nå, men det er en læring til neste gang!

Å dra av sengetøyet før man drar må jeg ærlig innrømme at jeg kanskje ikke hadde tenkt på selv, selv om jeg hadde kommet med innkjøp, laget mat og vært hjelpsom som gjest. 

Anonymkode: b8489...a64

• Liker 23
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ofte gjester på hytta. Vi pleier å be gjester ta med eget sengetøy. Vi har ikke vaskemaskin på hytta, så full forståelse. Hvis noen ikke har med eget sengetøy er ikke det et stort problem, men alle tar av det brukte.

Vi pleier også å ne om at de har med pålegg eller annet de ønsker, og ofte at de ordner en middag eller to, avhengig av hvor lenge de blir. Fortsatt bare positive tilbakemeldinger på det. Hva de har med varierer selvsagt, men vi er ikke plaget av snyltere.

Anonymkode: 6f08b...a4a

• Liker 11
Skrevet

Jeg husker klassevennene som bestilte transport hjem etter syv dager. 😳. Det var litt i overkant når vi ikke hadde avtalt det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke normal høflighet å ta av sengetøyet? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

De bidro ikke med matlaging og tok ikke av sengetøy da de dro.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke normal høflighet å ta av sengetøyet? 

Jeg pleier å ta av sengetøyet før jeg drar, men har en slektning som ber meg om å la være da hun mener det er enklere for henne å gjøre det selv.
Folk er så forskjellige at jeg tenker gjestene må være flinke til å spørre hva de kan bidra med, og vertsskapet må være flinke til å si ifra om forventninger og ønsker til gjestene.

Anonymkode: 3e1ae...d08

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts her. 

Vet du hva? Folk liker at du har en plan. Sier du ingenting så lar de seg varte opp, men har du en plan så er alle glade for det. Feks jeg tenkte vi kunne spise x og x. Kan dere ta med ditten og datten til det? Og det dere selv liker å spise til frokost. Ta med sengetøy og laken. 

En helt grei melding. Jeg har vært på mange hytteturer og aldri stilt spørsmål til det. Når det kommer til oppgaver så kan man til måltidene si at jeg tenkte å gjøre x, kan dere gjøre y? 

Anonymkode: acd56...454

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett om du besøker folk på hytta eller hjemme tilbyr du å ta med sengetøy, du tar av sengetøy, du spør om det er noe de ønsker du skal ta med OG du kjøper uansett med noe ekstra. 

Anonymkode: 61959...a0a

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Uansett om du besøker folk på hytta eller hjemme tilbyr du å ta med sengetøy, du tar av sengetøy, du spør om det er noe de ønsker du skal ta med OG du kjøper uansett med noe ekstra. 

Anonymkode: 61959...a0a

Jeg har aldri hørt om noen som spør om de skal ta med sengetøy om de skal på besøk til noens hjem. Må evt. være om vertene er nyinflyttede studenter e.l.

Anonymkode: 81167...e60

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...