Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I min søskenflokk er yngst høyest med 176cm på sokkelessen, mellomste lavest og eldste i midten. Jeg er 8cm høyere enn mellomste og 4cm høyere enn eldstemann, er høyere enn begge foreldrene våre også.

Anonymkode: ff48e...d81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mor 158 cm og far 174 cm

Gutt: 176 cm

Gutt: 174 cm

Jente: 164 cm

Jente: 160 cm (meg)

Mor 160 cm (meg) og far 176 cm

Gutt: 196 cm

Jente: 172 cm

Jente: 164 cm

Gutt: 181 cm 

De tre siste er ikke ferdig å vokse. Er ikke godt å si hvor de får høyden sin fra. Småfolk på begge sider av familien.

Anonymkode: f899d...f7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har to gutter der den eldste alltid har vært mye høyere enn den yngste. Den eldste er nå 15 år og 186 cm. Den yngste er 13 år og drøye 160 cm. Da den eldste var på samme alder, var han rundt 175 cm. Den yngste har ikke kommet i puberteten ennå, så det blir spennende å se når vekstspurten hans kommer, og om han ender opp med å bli like høy (eller høyere) enn broren.

Jeg og min søster er for øvrig nøyaktig like høye. 

For jenter har det stor betydning når man kommer i puberteten, fordi den bremser høydeveksten (motsatt for gutter, det er da vekstspurten kommer). Jenter som kommer tidlig i puberteten vil dermed ofte ende opp med å bli forholdsvis mye lavere enn jenter som kommer sent i puberteten (selvsagt avhengig av hvor høye de var før puberteten begynte).

Anonymkode: 492df...68e

Gutten min er snart 15 og ikke kommet helt I puberteten ennå. Er spent på om han blir høyere eller ikke 

Anonymkode: bd979...ac9

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Over 100? Virkelig😂 

Anonymkode: 8eb97...7b7

Ja, vedkomne mente nok 97,5. Evt at noen har vært veldig upresise når de har forklart perscentil

Anonymkode: 6797d...63e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Gutten min er snart 15 og ikke kommet helt I puberteten ennå. Er spent på om han blir høyere eller ikke 

Hvor høy er han nå?

Det varierer veldig når de kommer i puberteten, også blant søsken. Min eldste sønn (han som nå er 15 år og 186 cm) var bare 12,5 da han kom i stemmeskiftet. Mens den yngste, som blir 14 til høsten, ikke har et eneste tegn på pubertet ennå. Han er en av de laveste i klassen og venter veldig, tror jeg ...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Noen som også legger merke til at om man har flere barn av samme kjønn, er den yngste nesten alltid høyere enn den eldste? og om man har flere enn 2 av samme kjønn så er de i stigende rekkefølge? Nr2 er høyere enn nr1. Nr3 et høyere enn nr2. Nr4 er høyere enn nr.3. Veldig artig, og det er sant hos mange jeg kjenner.

Men over til spørsmålet. Jeg er 156. Min lillesøster er 160. Min bror er 175. Så vi varierer litt.

Anonymkode: 413ac...91f

Dette stemmer for samtlige voksne søsken jeg kan komme på akkurat nå. Og så pleier baby nr. to å være større enn førstefødte ved fødsel, det gjelder også for de fleste jeg kjenner sånn omtrentlig fødselsvekten til. 

I søskenflokker som er barn nå, er det heller motsatt i min omgangskrets. Min egen yngstedatter følger 25- persentilen mens den eldstejenta er høyere enn gjennomsnittet (men det var motsatt ved fødsel, begge født omtrent på termindato).

Så til TS sitt spørsmål, det er litt høydeforskjell. Og det var altså motsatt da de var babyer, den minste (og korteste) babyen er det høyeste barnet. 

Anonymkode: f47e3...b1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor høy er han nå?

Det varierer veldig når de kommer i puberteten, også blant søsken. Min eldste sønn (han som nå er 15 år og 186 cm) var bare 12,5 da han kom i stemmeskiftet. Mens den yngste, som blir 14 til høsten, ikke har et eneste tegn på pubertet ennå. Han er en av de laveste i klassen og venter veldig, tror jeg ...

Han er 160 og blir 15 i November. Er en av de minste på trinnet. Men er ikke helt I puberteten ennå. 

AnonymBruker
Skrevet

Har puberteten noe sammenheng med tannfelling å gjøre? Min gutt er sen ute med puberteten og var sen ute med tannfelling også 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 160, og mannen 195.

Første (jente) er 16 år og 150 høy. Andre (gutt) er 10 år og like høy som storesøster.

Anonymkode: 2dbd2...d32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen som også legger merke til at om man har flere barn av samme kjønn, er den yngste nesten alltid høyere enn den eldste? og om man har flere enn 2 av samme kjønn så er de i stigende rekkefølge? Nr2 er høyere enn nr1. Nr3 et høyere enn nr2. Nr4 er høyere enn nr.3. Veldig artig, og det er sant hos mange jeg kjenner.

Men over til spørsmålet. Jeg er 156. Min lillesøster er 160. Min bror er 175. Så vi varierer litt.

Det er sånn hos oss! Jeg er eldst og lavest, stigende rekkefølge 😂 vi er 3, 2 kvinner, 1 mann. 

Anonymkode: 96f16...46a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har puberteten noe sammenheng med tannfelling å gjøre? Min gutt er sen ute med puberteten og var sen ute med tannfelling også 

Det er styrt av helt forskjellige "mekanismer" så har ingen sammenheng.

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (51 minutter siden):

Det er styrt av helt forskjellige "mekanismer" så har ingen sammenheng.

Ok😀  Måtte bare spørre 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, vedkomne mente nok 97,5. Evt at noen har vært veldig upresise når de har forklart perscentil

Anonymkode: 6797d...63e

Jeg var upresis/uklar. 

De er hhv. 9 og 14 cm høyere enn P97 for deres alder. 

Anonymkode: df79f...3c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 13.41):

Vet ikke hva som er vanligst. Det er omvendt i vår familie. Min far er 183 og har to eldre brødre som er en del høyere, og der den eldste er høyest. Min mor er 165 og hennes yngre søster er 162. Jeg er 175 og min lillesøster er 167. 

Anonymkode: 77b12...52c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg: 165

Søsteren min: 168

Bror: 185

Anonymkode: e75c8...8ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...