AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #101 Del Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg er ateist, men veldig for religionsfrihet. Er medlem av HEF, og forundrer meg stadig over desperasjonen til enkelte kriste i kommentarfeltet til fb-innleggene til HEF. Kan ikke alle bare få leve slik de vil…? HEF atbeider jo for likestilling uavhengig av hvilket livssyn man har, det gagner jo kristne også. Vi er ikke imot kristne, vi er bare imot forskjellsbehandling på bakgrunn av hva man tror. Som humanist ser man på alle mennesker som like mye verdt, også kristne. Og som ateist så tenker jeg at folk får tro det de vil, selv om jeg selv ikke er religiøs. De som roper høyt om at de er kristne og hater HEF, gir ikke god reklame for det å være religiøs. Anonymkode: ef1bc...cc6 Enig i dette. Jeg mener at alle har rett til å selv tro på det de vil. Ingen skal trenge å måtte forsvare sin egen tro, og ingen skal måtte bli påprakket andres livssyn. Det gjelder både troende og ikke-troende. Jeg kommer aldri, aldri til å hevde at mitt livssyn er det eneste rette og prøve å overtale andre til å mene det samme som meg. Det ville vært totalt respektløst. Samtidig fraber jeg meg å bli påprakket andres livssyn. Jeg ønsker ikke å bli forsøkt omvendt til et annet livssyn. Tro på akkurat det du vil, men ikke prøv å overtale andre til å tro på det samme. Livssyn er en privatsak. Anonymkode: 48622...808 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 10. juli 2023 #102 Del Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tro på akkurat det du vil, men ikke prøv å overtale andre til å tro på det samme. Livssyn er en privatsak. På ingenmåte uening, men det er litt... absurd?... at man da har et politisk parti for akkurat det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #103 Del Skrevet 10. juli 2023 Midgard skrev (2 timer siden): På ingenmåte uening, men det er litt... absurd?... at man da har et politisk parti for akkurat det. Ja. Men det vil nok ikke folk innse før et parti med muslimsk grunntanke og verdisyn blir dannet og stiller til valg. Da kommer det til å bli baluba, og så blir det kanskje slutt på partier med religion nedfelt i partiprogrammet. Anonymkode: 48622...808 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #104 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 15.13): Ja- den er skrevet av mennesker ved hjelp av Den Hellige Ånd. Anonymkode: 08757...fdf Men hvorfor måtte "den hellige ånd" ha mennesker til å skrive bibelen for seg? Kunne ikke gud bare ha skapt boka, slik h*n har skapt hele vele verden? Hvis menneskene måtte ta jobben med å lage boka, er jo menneskene større enn gud? En gud som trenger slik hjelp er jo ikke mye allmektig. Anonymkode: 206ba...dfc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 18. juli 2023 #105 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Men hvorfor måtte "den hellige ånd" ha mennesker til å skrive bibelen for seg? Kunne ikke gud bare ha skapt boka, slik h*n har skapt hele vele verden? Hvis menneskene måtte ta jobben med å lage boka, er jo menneskene større enn gud? En gud som trenger slik hjelp er jo ikke mye allmektig. Anonymkode: 206ba...dfc Ja, hvorfor kan ikke Gud lage middag, vaske og re opp senger også. Vi må så og høste og hakke og skjære og smøre for å få mat i oss. Kunne han ikke laget 'ferdigmiddager'? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 19. juli 2023 #106 Del Skrevet 19. juli 2023 Lawyam skrev (19 timer siden): Ja, hvorfor kan ikke Gud lage middag, vaske og re opp senger også. Vi må så og høste og hakke og skjære og smøre for å få mat i oss. Kunne han ikke laget 'ferdigmiddager'? Vel, om jeg var konge over eget rike, ville jeg selvfølgelig la hvermansen velge hva de har til middag og lage den selv, men selve grunnloven ville jeg sørget for at var litt mer kvalitetssikret enn å gi ansvaret til noen randoms som tilfeldigvis kunne skrive. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #107 Del Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 15.13): Ja- den er skrevet av mennesker ved hjelp av Den Hellige Ånd. Anonymkode: 08757...fdf Nei, heller av noen som er påvirket av rus.. Anonymkode: d3f28...41d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 19. juli 2023 #108 Del Skrevet 19. juli 2023 (endret) Catch22 skrev (På 8.7.2023 den 23.44): Jeg har alltid vært litt forundret over at organisasjonen «Humanetisk forbund» som skal være et alternativ til religion, synes å aktivt forsøke å bekjempe kristendommen og dens kultur i Norge. Jeg er derimot litt forundret over å høre at HEF aktivt forsøker å bekjempe kristendommen og dens kultur. På hvilken måte, tenker du? Religion (og særlig kristendommen) er veldig synlig i hverdagen til oss alle. Man har gudstjenester på TV og radio, kors i alle størrelser og varianter ser man overalt. Kirker finner man i hver minste lille krok. Klokkene kimer over by og land hver gang det skjer noe, og man har stortingsrepresentanter fra KrF, et parti basert på nettopp kristendommen. Høytider markeres temmelig "høylytt". Barna blir sendt på skolegudstjenester. Selv om skoler kan velge å avstå fra dette, og enkeltelever kan velge det bort, oppfordres det fra utdanningsdirektoratet å "legge til rette for skolegudstjenester" (noe liknende gjøres ikke for andre religioner). Statskirken skal liksom være historie, men... Tenk hvis HEF, eller et hvilket som helst trossamfunn utenom kirken, hadde fått samme spillerom som beskrevet ovenfor. Da skulle vi nok hørt et øredøvende kristent hylekor. Men kirken, de må få lov. Det er da religionsfrihet her til lands😅 (en frihet vi skal huske at i like stor grad gjelder retten til å ikke tro). Kirken har i fryktelig lang tid hatt en såpass stor innflytelse med sin makt og kultur, at mengder av folk, troende eller ikke, blir døpt, konfirmert, gift og begravet i kirken. Når et stort antall ikke-troende mennesker bare følger strømmen, fordi sånn har det blitt, da er den innflytelsen for stor. Det må det være rom for å stille kritiske spørsmål til uten at det oppleves som å bekjempe en religion. HEF er ikke imot at man skal tilhøre kirken og tro på Jesus. Det er et personlig valg. Det samme mener de om alle andre religioner, men å argumentere for sitt eget livssyn/hvorfor det ikke føles rett for dem å tro sånn og slik, og tilby sine alternativer, er vel neppe å bekjempe noe som helst. Fjern ordet "ikke" i uthevet tekst, og tenk fra et kristent perspektiv, så skjønner man jo fort hvem som roper høyest. Det går lenge mellom hver gang man får HEF rett i fleisen, for å si det sånn. Endret 19. juli 2023 av Påkrevd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 19. juli 2023 #109 Del Skrevet 19. juli 2023 Påkrevd skrev (2 timer siden): Vel, om jeg var konge over eget rike, ville jeg selvfølgelig la hvermansen velge hva de har til middag og lage den selv, men selve grunnloven ville jeg sørget for at var litt mer kvalitetssikret enn å gi ansvaret til noen randoms som tilfeldigvis kunne skrive. Det er interessant at så mange mener de har bedre svar og måter å ordne saker på enn Han som skapte dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 19. juli 2023 #110 Del Skrevet 19. juli 2023 Lawyam skrev (3 timer siden): Det er interessant at så mange mener de har bedre svar og måter å ordne saker på enn Han som skapte dem. "Jorda befinner seg egentlig ikke i verdensrommet, den er bare en ert i en kjempestor tallerken med ertesuppe. Det vet jeg, og mer er det ikke å si om det". Omtrent sånn oppfatter jeg påstandene dine. Hvis du én eneste gang kan underbygge det du kommer med, bare én gang, please? Ihvertfall gjøre et forsøk? Tipper jorda går under før det skjer (det er vel forsåvidt like rundt hjørnet, det også...atter en gang). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 19. juli 2023 #111 Del Skrevet 19. juli 2023 (endret) Påkrevd skrev (9 timer siden): "Jorda befinner seg egentlig ikke i verdensrommet, den er bare en ert i en kjempestor tallerken med ertesuppe. Det vet jeg, og mer er det ikke å si om det". Omtrent sånn oppfatter jeg påstandene dine. Hvis du én eneste gang kan underbygge det du kommer med, bare én gang, please? Ihvertfall gjøre et forsøk? Tipper jorda går under før det skjer (det er vel forsåvidt like rundt hjørnet, det også...atter en gang). Det er mulig du finner det jeg skriver som suppe, men så finner jeg det du skriver som saus og da gir jeg heller opp for å unngå mer røre. Endret 20. juli 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå