Pipaluk Skrevet 8. juli 2023 #1 Del Skrevet 8. juli 2023 Er det noen som du synes utpeker seg? Og hvem skriver dårlig? Kanskje de har et interessant plott, men boka kunne vært skrevet av en elev på videregående. Jeg kan få følelsen av at jeg leser et filmmanus istedenfor en bok, språket blir bare veldig platt. Av forfattere som jeg synes skriver bra er: Odd Harald Hauge. Han er utdannet journalist i bunn, så det hjelper nok litt på skriveferdighetene. Camilla Grebe. Det mest skuffende var Sara Blædel, danske forfatter. Nå leste jeg riktignok en oversatt bok, men jeg regner med at skrivestilen er den samme på dansk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 8. juli 2023 #2 Del Skrevet 8. juli 2023 Liker Edvard Hoem 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Del Skrevet 9. august 2023 Av de jeg har lest av norske vil jeg nevne Jo Nesbø, Tomm Kristiansen, Gert Nygårdshaug, Tore Renberg, Erlend Loe. Anonymkode: d3eda...393 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kruspersilletaco Skrevet 9. august 2023 #4 Del Skrevet 9. august 2023 Karl Frode Tiller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 9. august 2023 #5 Del Skrevet 9. august 2023 John Ajvide Lindqvist 😍 han skriver altså så levende! Nesten så jeg hører stemmen hans i hodet når jeg leser! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 9. august 2023 #6 Del Skrevet 9. august 2023 (endret) Jeg støtter deg i uttalelsen Sara Blædel, TS. Jeg har riktignok bare lest én bok av henne, og den var oversatt, men den var imponerende dårlig, både i språk og plott. Jeg har også hørt noen lydbøker av Egil Foss Iversen (på Bookbites, der utvalget av interessante ting av og til er veldig magert). En del av de kvinnelige karakterene i hans bøker er skildret på en måte som gir inntrykk av at de er skrevet av en seksuelt underernært gutt på 18 år. Av krimforfattere med et godt språk vil jeg nevne både Unni Lindell og Anne Holt. Man kan like eller mislike bøkene deres, men språklig er de gode, etter min mening. Innen skjønnlitteratur synes jeg både Lars Mytting og Agnes Ravatn er en fryd å lese. Når jeg først er i gang vil jeg gjerne nevne et par-tre gode sakprosaforfattere også: Thor Gotaas, Jan Grue og Bjørn Hatterud. Skrivestilen deres er vilt forskjellig, men de skriver fantastisk godt. Endret 9. august 2023 av Ullvott 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kranken Skrevet 9. august 2023 #7 Del Skrevet 9. august 2023 Liker Per Petterson og Fernando Pessoa. Eksempel på dårlig språk har jeg ikke på stående fot 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 10. august 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 10. august 2023 Ullvott skrev (14 timer siden): Jeg støtter deg i uttalelsen Sara Blædel, TS. Jeg har riktignok bare lest én bok av henne, og den var oversatt, men den var imponerende dårlig, både i språk og plott. Jeg har også hørt noen lydbøker av Egil Foss Iversen (på Bookbites, der utvalget av interessante ting av og til er veldig magert). En del av de kvinnelige karakterene i hans bøker er skildret på en måte som gir inntrykk av at de er skrevet av en seksuelt underernært gutt på 18 år. Av krimforfattere med et godt språk vil jeg nevne både Unni Lindell og Anne Holt. Man kan like eller mislike bøkene deres, men språklig er de gode, etter min mening. Innen skjønnlitteratur synes jeg både Lars Mytting og Agnes Ravatn er en fryd å lese. Når jeg først er i gang vil jeg gjerne nevne et par-tre gode sakprosaforfattere også: Thor Gotaas, Jan Grue og Bjørn Hatterud. Skrivestilen deres er vilt forskjellig, men de skriver fantastisk godt. Blædel blir omtalt som Danmarks krimdronning. Jeg kan ikke forstå det. Det må isåfall bety at forventningene der er lave til skriftlig utførelse og fortellerkunst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #9 Del Skrevet 12. august 2023 Jeg synes bl.a Vigdis Hjorth, Agnes Ravatn, Tore Renberg, Nina Lykke og Helene Flood har et levende og treffende språk i bøkene sine. Anonymkode: 9c329...fc5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #10 Del Skrevet 12. august 2023 Trude Martstein og Marit Eikemo Anonymkode: 100c4...733 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #11 Del Skrevet 12. august 2023 Karin Fossum, Jussi Adler Olsen og Anne B. Ragde. Anonymkode: ce92d...db9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 14. august 2023 #12 Del Skrevet 14. august 2023 Terry Pratchett har et fantastisk språk. Av norske forfattere har jeg sans for Jon Michelet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #13 Del Skrevet 14. august 2023 Saabye ❤️ Anonymkode: e198f...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eipus Skrevet 14. august 2023 #14 Del Skrevet 14. august 2023 Karl Ove Knausgård Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 14. august 2023 #15 Del Skrevet 14. august 2023 Kjartan Fløgstad og Knut Faldbakken syns jeg har bra språk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 14. august 2023 #16 Del Skrevet 14. august 2023 (endret) J. K. Rowling. Jeg er glad i å lese, men ingen klarer å trekke meg inn i bøkene på samme måte som henne. Frank schätzing var jeg skuffet over. Har riktignok bare lest én av bøkene hans (Der Schwarm). Hadde et utrolig spennende plott, men det var utrolig tørt språk, og mye unødvendige detaljer. Endret 14. august 2023 av Bovina sancta 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #17 Del Skrevet 14. august 2023 Håkan Nesser skriver veldig godt. Anonymkode: 7a4f4...866 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna Maria Skrevet 14. august 2023 #18 Del Skrevet 14. august 2023 Pipaluk skrev (På 10.8.2023 den 13.13): Blædel blir omtalt som Danmarks krimdronning. Jeg kan ikke forstå det. Det må isåfall bety at forventningene der er lave til skriftlig utførelse og fortellerkunst. Så enig. Den boka var det reneste makkverk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna Maria Skrevet 14. august 2023 #19 Del Skrevet 14. august 2023 Jeg har aldri klart å like Camilla Lackberg. Synes bøkene hennes er så dårlige rett og slett og synes de er så hypet opp, for det finnes så mye krim der ute som er så mye bedre etter min mening. Måtte bare nevne henne siden jeg vet mange liker henne og jeg forstår ikke helt hvorfor, men smaken er vel forskjellog da. Yrsa Sigurdardottir skriver godt som et eksempel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #20 Del Skrevet 14. august 2023 Jørn Lier Horst har et elendig språk, fullt av klisjeer og jeg vet ikke hva. Agnes Ravatn er en fryd å lese, Jon Fosse likeså. Er mange norske forfattere jeg virkelig nyter å lese. Anna Maria skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri klart å like Camilla Lackberg. Synes bøkene hennes er så dårlige rett og slett og synes de er så hypet opp, for det finnes så mye krim der ute som er så mye bedre etter min mening. Måtte bare nevne henne siden jeg vet mange liker henne og jeg forstår ikke helt hvorfor, men smaken er vel forskjellog da. Yrsa Sigurdardottir skriver godt som et eksempel. Helt enig, jeg synes bøkene hennes er elendige. Håkan Nesser derimot har godt språk, interessant persongalleri og gode krimhistorier. Når vi først er inne på svensker så er Maria Lang en av mine favoritter. Men filmatiseringen av noen av bøkene hennes i 2012 og 2013 var sjokkerende elendige, synes jeg. Anonymkode: a72b9...196 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå