Gå til innhold

Avlyse bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan du ikke bare si at pappaen deres er vanskelig og i mot giftemål? Hvorfor juge, spill ballen over til ham.

Anonymkode: bfa85...5ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bombasi skrev (11 timer siden):

Ja, avlys bryllupet. Send melding til gjestene om at "vi har blitt enige om å avlyse bryllupet, det var visst ikke en god strategi å tvinge typen min til å gifte seg med meg". Og så legger dere ballen død inntil videre. 

Så kan du legge til; Barna får da heller stå videre som uekte i folkeregisteret/kirkeboka. 

Anonymkode: bfa85...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kissmequick skrev (10 timer siden):

Uff så kjipt. Er ikke enig med alle over at dette er kun din egen feil, dere har vært samboere lenge og har barn sammen, hvis en i forholdet gjerne vil gifte seg så er det ikke helt hinsides å kompromisse litt.. 

Men så er du i den situasjonen nå da, og det blir ikke bryllup. Det må være utrolig frustrerende å bli avvist på den måten av en fyr som du har tenkt å fortsette forholdet med. Jeg synes du skal ha litt ros for å ikke bare avlyse alt i frustrasjon, dere har barn sammen og sikkert mye bra også. 
 

Helt konkret ville jeg sagt minst mulig? Til alle inviterte gjester ville jeg bare sendt en melding og skrevet noe sånt som: «Hei, vi beklager å meddele at bryllupet (dato) er avlyst. Vi ser frem til å møte dere ved andre anledninger i fremtiden! Med vennlig hilsen Ola og Kari»

Til barna er det litt annerledes, men kanskje få tak i helt konkret hva de gledet seg til? Var det kake? Eller ny kjole? Og så kan dere kanskje lage en liten feiring av familien akkurat sånn som den er, med kake og kjole:) De vet nok at du var den som ønsket å gifte deg, så det blir opp til deg å spinne denne. Uansett så bør ikke barna bekymre seg for voksenting, så det blir din jobb.

 

Personlig, og fordi jeg er en kranglefant uten barn å hensynta, jeg hadde latt han seile sin egen sjø langt vekk fra meg. Du skriver at han ikke elsker deg like mye som du elsker han. Det ville jeg ikke godtatt. Men, det er ikke det du spør om. 

Dette var et fint svar 👏 

Og jeg kan nok meddele at forholdet deres er over etter dette her. Skal litt til å reparere og få tillit til hverandre igjen for å si det mildt💜

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Bombasi skrev (11 timer siden):

Ja, avlys bryllupet. Send melding til gjestene om at "vi har blitt enige om å avlyse bryllupet, det var visst ikke en god strategi å tvinge typen min til å gifte seg med meg". Og så legger dere ballen død inntil videre. 

Tror du ts ønsker å bli ydmyket forran venner og familie? Nei.  Så det beste er å gå for en annen sannhet: "vi avlyser fordi vi har kommet frem til at et bryllup ikke blir riktig for oss. Håper på forståelse for dette og beklager de ulemper det måtte medføre for dere. "

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for et fint svar ❤️ 

De gleder seg nok til et bryllup hvor de kunne feire mammaen pappaen sin og se meg i fin kjole. Vi gjør ikke så mye av sånne ting, og de liker jo fest som alle andre.

Jeg burde kanskje bare latt ham seile sin egen sjø ja. Det er jammen ikke lett dette her. Jeg blir på grunn av barna, så håper jeg at det ikke blir et bittert brudd med tiden, jeg håper jeg klarer å tilgi at han ikke bare lot meg gå da, istedenfor å sabotere all planlegging og lot meg stå helt alene med det. 

Anonymkode: 82893...7e9

Nei nei. Det er jo du som ga ultimatum og tvingte ham til å ta et valg. Han ville hverken ha brudd eller giftemål. Det er ikke du som skal tilgi. Det er du som har gjort galt. Han valgte et alternativ han ikke ville fordi han ikke fikk noen alternativer. Du hadde blitt såret og bitter i begge alternativene, og du ga ham bare de to..   du kan ikke tvinge frem en entusiasme og lyst til noe en annen ikke vil. Det er DU som bør jobbe for tilgivelse. 

Tvangsgiftemål er en stor uting. Hele formålet handler om egoisme når bare 1 har lyst til en så stor livshendelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det er TS som har skapt denne suppa! Er ikke så lett å si nei etter flere års mas, han orket vel ikke mer. Når det er sagt, så hadde jeg som TS sin mann rømt for lenge siden, det er faktisk ikke alle som ønsker å gifte seg. Tragisk å tvinge noen, han sa vel bare ja for husfredens skyld. 

Hvorfor må man på død og liv være gift? Hvis det handler om økonomi/arv, kan dette løses på helt andre måter. 

Anonymkode: a4790...a75

Han sier ja, deretter saboterer han bare. Det er patetisk av mannen. Det er rett og slett helt uforståelig at han kan si ja og vente til etter gjestene er invitert med å gå tilbake på at det ikke er aktuelt å gifte seg. Det er virkelig ikke så vanskelig å stå på et nei dersom man ikke vil. 

Vel.. du får snu det rundt. Det er like viktig for TS å gifte seg, så da må man inngå kompromiss. Hva slags kompromiss er det å utsette TS for den ydmykelsen her? Det er jo 1000 ganger verre enn om han aldri hadde sagt ja. 

Anonymkode: c2fdd...960

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere kan kan han ha med deg, men å gifte seg med mor til hans barn er for vanskelig for ham. Er han et voksent barn?? 

Dere er allerede knyttet til hverandre gjennom barna og å få på plass det juridiske, som et giftemål gir, er en stor sikkerhet for dere alle. Skjønner han ikke det?

Anonymkode: f7d35...17a

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flere kan kan han ha med deg, men å gifte seg med mor til hans barn er for vanskelig for ham. Er han et voksent barn?? 

Dere er allerede knyttet til hverandre gjennom barna og å få på plass det juridiske, som et giftemål gir, er en stor sikkerhet for dere alle. Skjønner han ikke det?

Anonymkode: f7d35...17a

Dette trenger man ikke gifte seg for. Har man barn bør det juridiske allerede foreligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så kan du legge til; Barna får da heller stå videre som uekte i folkeregisteret/kirkeboka. 

Anonymkode: bfa85...5ae

2023 nå, ikke 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (1 minutt siden):

Dette trenger man ikke gifte seg for. Har man barn bør det juridiske allerede foreligge.

Gifte har fortsatt flere rettigheter enn samboere

Anonymkode: f7d35...17a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gifte har fortsatt flere rettigheter enn samboere

Anonymkode: f7d35...17a

Nei. Forskjellen er at samboere må skrive et samboeravtale, mens tilsvarende avtale for gifte er gitt i ekteskapsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (2 minutter siden):

Nei. Forskjellen er at samboere må skrive et samboeravtale, mens tilsvarende avtale for gifte er gitt i ekteskapsloven.

Samboeravtale er ikke like juridisk bindende fordi det er noen rettigheter i loven en samboerkontrakt ikke kan overgå. Dette vet du like godt som alle andre

Anonymkode: f7d35...17a

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet hvorfor man gifter seg? Man gifter seg pga kjærlighet. Høres ut til at den mangler litt her. 

Anonymkode: 649d3...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samboeravtale er ikke like juridisk bindende fordi det er noen rettigheter i loven en samboerkontrakt ikke kan overgå. Dette vet du like godt som alle andre

Anonymkode: f7d35...17a

Jo, den er like juridisk bindende som loven. Men du har rett i at det er endel lovbestemmelser man ikke kan avtale seg bort bra.

Dette gjør man jo heller ikke når man inngår en samboeravtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor sier du det? Jeg er enig i at det var en dårlig strategi, og har på eget initiativ valgt å si det til han, at jeg skjønner at det var feil. Per nå har vi ikke noen planer om å gå hvert til vårt, for min del handler det mest om ungene. Han elsker meg nok ikke som jeg elsker ham, men jeg trenger likevel hjelp til å formulere meg mtp hvordan jeg skal si til gjestene at det ikke blir noe bryllup. 

Anonymkode: 82893...7e9

Jeg sier det for det høres noe dysfunksjonelt ut at du tvinger og han saboterer. Jeg ville gjort som foreslått i tråden her at du sier det til din familie og han til sin. Blir det ikke bryllup må bare plasteret rives av istedenfor å utsette det. 

Anonymkode: c96df...fe9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo gifte seg av riktige grunner. Og her ser jeg ingen riktige grunner. Vet du hvorfor han ikke vil gifte seg?

Ville ha droppa det. Fordi den lovnaden om å være sammen resten av livet betyr ingenting under disse omstendigheter. 

Til barna sier dere at det ble feil å gifte seg, så vi har ombestemt oss. Men vi fortsetter som før. Også får dere finne ut av dette sammen videre etterpå. 

Et ekteskap er faktisk ikke bare mellom to mennesker,  oppdager man raskt, spesielt med barn i bildet. 

Anonymkode: d47c8...b6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har som sagt selv tatt initiativet til å ta samtalen om å avlyse bryllupet med min samboer, fordi jeg innså at han ikke ønsket dette. Altså at jeg handlet feil. Samtidig har jeg brukt natten og dagen på å kjenne på at jeg står ved det jeg sa den gang da. Jeg kan ikke gjøre dette. Ekteskap eller så går jeg. Og jeg tenker det er en ærlig sak? Han fikk jo valget den gangen. 

Det var han som absolutt skulle leie lokale og invitere folk og gjøre en greie ut av det. Jeg var egentlig fornøyd med kommunehuset. Kan hende han trodde det skulle gå greit, kanskje han trodde vi kunne gjøre noe fint ut av det. Istedenfor så ble det bare sorg og fortvilelse hos begge parter. 

Når jeg sa over at jeg ble på grunn av barna og at jeg tenker at han ikke elsker meg som jeg elsker ham,så mente jeg det. Jeg elsker ham, men jeg tror ikke at min kjærlighet til ham overlever dette. 

i dag har jeg fortalt barna at vi ikke skal gifte oss. De ble lei seg men ikke så opprørt som jeg fryktet. Jeg har også ringt rundt til alle familiemedlemmer, og det var virkelig ikke noe gøy å skulle forsøke å forklare uten å henge ut meg selv eller han for hardt. Altså, jeg sa noe om at jeg nok hadde presset på for hardt og ikke hadde innsett hvor vanskelig dette var for ham. Litt svada egentlig, men også mye sant i det. Han slipper billig unna,for å si det sånn. Spesielt med tanke på at det var han som ønsket feiring og jeg opprinnelig ytret ønske om å gå på kommunehuset og skrive under på et papir. 

Akkurat nå kjenner jeg på en sorg som er like sterk som den gangen jeg mistet min far. Surrealistisk og kanskje fælt å si det. Men jeg føler at jeg har mistet ham nå,og det har jeg jo også gjort. Jeg føler at dette ikke er min feil,selv om så mange over her forteller meg at det er det. Selv om jeg vet at det er det. Jeg føler meg ydmyket og fortapt, med ett menneske mindre i mitt liv som jeg kan stole på. 

Han lurte jo på om det var slutt nå. Virket ikke som om han var veldig redd for det, Opplevde det som at enten bryr han seg ikke eller så er han overbevist om at jeg blir. Vi har enda ikke kranglet, det er jeg glad for. Nå skal jeg jobbe mot et brudd. Et konfliktløst brudd uten krangler eller sorg. 

 

Anonymkode: 82893...7e9

  • Liker 4
  • Hjerte 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du vet hvorfor man gifter seg? Man gifter seg pga kjærlighet. Høres ut til at den mangler litt her. 

Anonymkode: 649d3...f8c

Ja, men ikke fra min side. Eller, har ikke gjort det tidligere iallefall. 

Anonymkode: 82893...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan du ikke bare si at pappaen deres er vanskelig og i mot giftemål? Hvorfor juge, spill ballen over til ham.

Anonymkode: bfa85...5ae

Eller be han ta initiativ til å fortelle barna neste gang dere er sammen. 

Anonymkode: 9b5b8...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (4 timer siden):

Nei. Forskjellen er at samboere må skrive et samboeravtale, mens tilsvarende avtale for gifte er gitt i ekteskapsloven.

Jeg jobber med skilsmisser, og min erfaring er at ekteskap er mye bedre regulert og gir mye mer solide rammer enn en kontrakt. Kontrakten må du håndheve selv. Ekteskap håndheves i stor grad automatisk av staten slik at man slipper å ta like mye av kampen selv. Jeg kunne gitt en lang liste med eksempler, men det er for fint vær ute :)

Anonymkode: 9b5b8...ef5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...