Gå til innhold

Cluster-bomber og USA sitt hykleri.

AdonisFFM

Anbefalte innlegg

AdonisFFM skrev (På 9.7.2023 den 15.11):

Hykleriet ligger i det overnevnte, n[r en vet at USA har en hand i de fleste internasjonale avtaler. Samtidig har USA og tidligere reagert om andre land angivelig har brukt dem.

Gi konkrete eksempler, ikke slappe generaliseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner og brudd på rommets retningslinjer, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeffe skrev (På 9.7.2023 den 19.04):

Russland startet å bombe sitt naboland med klasebomber fra dag 1. Kan ikke huske at du lagde tråder om at dette ville gjøre tilværelsen for de sivile vanskelige da. Virker litt hyklersk at du nå kritiserer den andre parten for det samme?

Hva har det å si hvem som startet?  USA er med i Nato, og jeg er interessert i å vite hva USA sin holdning er.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (9 timer siden):

Hva har det å si hvem som startet?  USA er med i Nato, og jeg er interessert i å vite hva USA sin holdning er.  

Poenget mitt var Ts sitt fravær av poster angående Russland og klasebomber. De har holdt på i over 500 dager og det kan jo ikke være bra for de sivile. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 11.7.2023 den 13.22):

USA er ikke tom for annen ammunisjon, de har nok til å sende til Ukraina sammen med klasebomber og andre våpen for å knuse fascist-Russland.

Ukraina er ikke  fascistrussland, og  disse klasebombene droppes i Ukraina med intensjon om  å avlive  russiske soldater, og den bivirkningen at de senere avliver ukrainere som ferdes i området. Det hjelper fint lite å bli befridd dersom du kort tid etterpå tråkker på ei klasebombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, I Grosny said:

Ukraina er ikke  fascistrussland, og  disse klasebombene droppes i Ukraina med intensjon om  å avlive  russiske soldater, og den bivirkningen at de senere avliver ukrainere som ferdes i området. Det hjelper fint lite å bli befridd dersom du kort tid etterpå tråkker på ei klasebombe.

Som det har blitt sagt flere ganger så har Russland brukt klasebomber fra dag 1. Deres bomber er av dårligere kvalitet enn de amerikanske og de etterlater mange ueksploderte granater. Jo fortere Ukraina vinner krigen, jo færre slike og andre ueksploderte elementer rekker Russland å spre utover Ukraina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere er så redd for at Ukraina bruker klasevåpen, så er det bare å pakke sekken å dra seg til helvete tilbake til Russland. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 8.7.2023 den 15.24):

Ser ut som USA fortsetter med sin selektive moralisering i verden. Disse våpnene er noe vil gjøre tilværelsen for sivile ENDA mer vanskelug og Russland kan finne på å svare med et annet terrorvåpen.

Det er ingen selektiv moralisering. Russland bruker klasebomber mot sivile. Ukraina vil bruke dem mot rent militære mål utenfor tettbefolkede områder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (På 9.7.2023 den 22.17):

Dette vil gå utover ukrainske folk etter krigen. 

Ukraina vil føre nøye oversikt over hvor de har brukt klasebomber, og vil også kunne bruke dem til å fjerne miner. I tillegg gjør det at de kan forsvare seg bedre, noe som vil minimere tap.

Med andre ord, det er positivt for ukrainerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 10.7.2023 den 8.44):

Klasebomber kan  ikke brukes for å redde eget land, fordi det er fiendtlige våpen som i lang fremtid  angriper egen befolkning.

Det er feil. Ukraina bruker klasebomber der det er langt færre blindgjengere, de vil føre nøye oversikt over hvor de er brukt, og områdene de skal brukes i er i stor grad minelagt allerede, så det har ikke så mye å si fra eller til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 10.7.2023 den 6.40):

Ikke vri og vrenge deg da. USA tok avstand fra klasebombers bruk og kritiserte Russland for en stund tilbake. 

Men selvsagt skal de bruke det selv, alle unntak gjelder USA, og du logrer igjen. 

USA kritiserte Russland for bruk av klasebomber fordi de bruker dem mot sivile mål. Ukraina kommer kun til å bruke dem mot legitime mål, og faller derfor utenfor USAs kritikk mot Russland.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeffe skrev (På 11.7.2023 den 7.52):

Takk for kilde. Dette fremstår jo faktisk hyklerisk. 

Nei det gjør ikke det fordi det er forskjell på måten Russland bruker dem (mot sivile mål) og måten Ukraina vil bruke dem på (kun mot militære mål, og med nøyaktig oversikt over hvor de er brukt).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 11.7.2023 den 15.55):

Klasebomber er avgjørende for de som blir drept og lemlestet av de. Vi må heller  ikke  glemme de pårørende. Det samme gjelder dessverre miner også.

Enda flere vil bli drept og lemlestet av Russland hvis ikke Ukraina får klasebomber. Det er rimelig frekt av deg å uttale deg på vegne av Ukraina. Ukraina ønsker disse våpnene. Hvem er du som skal diktere hvordan de skal forsvare seg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pawn Hearts skrev (På 11.7.2023 den 17.55):

Ja, det er hyklersk av USA. Det er også hyklersk av Stoltenberg og Støre å uten videre godta at USA gir klasevåpen til Ukraina når de tidligere har stått på barrikadene for å forby disse våpnene. Og ikke minst er det hyklersk av Russland å ropte høyt om krigsforbrytelser når Ukraina vil bruke slike våpen. Det er åpenbart noe helt annet når russerne bruker dem selv.

Ellers synes jeg klasevåpen er noe dritt, og jeg er enig i synspunktene i Dagbladets kommentar:

https://www.dagbladet.no/meninger/klasevapen-det-er-en-grunn/79838731

Nei, det er ikke hyklersk av USA og Stoltenberg i det hele tatt, som jeg allerede har påpekt. Russland bruker dem mot sivile mål, Ukraina vil kun bruke dem mot legitime mål. To helt forskjellige situasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (30 minutter siden):

Nei, det er ikke hyklersk av USA og Stoltenberg i det hele tatt, som jeg allerede har påpekt. Russland bruker dem mot sivile mål, Ukraina vil kun bruke dem mot legitime mål. To helt forskjellige situasjoner.

Du virker så skråsikker på dette for du gjentar deg som en papegøye.

Utdyp gjerne hvor du har denne informasjonen fra?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Enda flere vil bli drept og lemlestet av Russland hvis ikke Ukraina får klasebomber. Det er rimelig frekt av deg å uttale deg på vegne av Ukraina. Ukraina ønsker disse våpnene. Hvem er du som skal diktere hvordan de skal forsvare seg?

Du kommer med påstander. Norge har skrevet under på at vi ikke skal bruke klasebomber, og Jens har advart USA om at de ikke bør sende klasebomber. 

Det regnestykket ditt, det er ikke  sikkert det går opp. Det er ikke sikkert at  mer våpen stopper drap og lemlestelser. Klasevåpen er også et  tveeggetsverd på alle måter, ikke minst i propagandakrigen. Det er usikkert om krigen vinnes  på slagmarken. Krigen kan liksågodt vinnes med ord, med det mener jeg å  vinne det russiske folkets  holdninger. Det var veldig nær kupp i Russland for noen uker siden. Russland destabiliserer seg selv med sin krig, og  sannsynligheten for at de må eller ønsker å avslutte  krigen pga interne konflikter er høy. Jeg tror regimet i Russland rakner før det rakner på slagmarken, men det kan selvfølgelig henge sammen også. 

Jeg uttaler meg  ikke på vegne av Ukraina, men jeg støtter Ukraina. Samtidig bekymrer jeg meg for Ukrainas sivilbefolkning og militære. Jeg tror også at Ukraina  gjør stygge ting, men anser det i all hovedsak for  å være Russland sin skyld. Det er Russland som angriper og  står med drepende soldater  inne i et annet land.

I Bakhmut er 42000 russiske soldater omringet . De kommer seg ingen steder.  De er fanget og får ikke forsyninger. De vil dø snart. Dette kan alene være nok til at Russland mister motivasjonen i sin arme. Uten klasevåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonymbrker skrev (1 time siden):

Hvorfor  skal han utdype. Det er forståelig at Ukraina bare vil bruke klasevåpen mot legitime mål. Russland har ingen legitime mål i Ukraina. De utfører  et kriminelt angrep på et annet land som attpåtil strider mot Russlands grunnlov.

Et problem med klasevåpen er at udetonerte sprenglegemer kan drepe sivile etter  at krigen er slutt . Men ikke  med vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbrker skrev (2 timer siden):

Fordi Ukraina vil bruke dem innenfor sine egne grenser, for å fjerne russiske nazi-tropper. De har derfor interesse av å minimere skadevirkningene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Du kommer med påstander. Norge har skrevet under på at vi ikke skal bruke klasebomber, og Jens har advart USA om at de ikke bør sende klasebomber.

Da er Norge et drittland som sitter og moraliserer og dikterer at ukrainere skal dø fordi Norge skal føle seg moralsk overlegen.

Problemet med klasebomber er ikke klasebombene i seg selv. Problemet er hvordan det brukes. Og uansett, selv om skadevirkningene hadde vært store, så ville det likevel vært ønskelig å ta dem i bruk fordi alternativet er enda større skade.

Vi må minimere skadene, og da er klasebomber ønskelig. Særlig siden Russland har brukt det siden dag en.

Sitat

Det regnestykket ditt, det er ikke  sikkert det går opp. Det er ikke sikkert at  mer våpen stopper drap og lemlestelser. Klasevåpen er også et  tveeggetsverd på alle måter, ikke minst i propagandakrigen. Det er usikkert om krigen vinnes  på slagmarken. Krigen kan liksågodt vinnes med ord, med det mener jeg å  vinne det russiske folkets  holdninger. Det var veldig nær kupp i Russland for noen uker siden. Russland destabiliserer seg selv med sin krig, og  sannsynligheten for at de må eller ønsker å avslutte  krigen pga interne konflikter er høy. Jeg tror regimet i Russland rakner før det rakner på slagmarken, men det kan selvfølgelig henge sammen også. 

Jo, mer våpen gjør at Ukraina kan presse russerne tilbake, noe som stopper drap og lemlestelse av ukrainere.

Det er umulig å vinne det russiske folkets holdninger. Russland må beseires militært og ydmykes til det ekstreme. Slik som ble gjort med Tyskland og Japan.

Sitat

Jeg uttaler meg  ikke på vegne av Ukraina, men jeg støtter Ukraina. Samtidig bekymrer jeg meg for Ukrainas sivilbefolkning og militære. Jeg tror også at Ukraina  gjør stygge ting, men anser det i all hovedsak for  å være Russland sin skyld. Det er Russland som angriper og  står med drepende soldater  inne i et annet land.

Hvis du bekymrer det for ukrainere, så bør du heie på det at de får klasevåpen.

Sitat

I Bakhmut er 42000 russiske soldater omringet . De kommer seg ingen steder.  De er fanget og får ikke forsyninger. De vil dø snart. Dette kan alene være nok til at Russland mister motivasjonen i sin arme. Uten klasevåpen.

Du sitter i ditt trygge hjem bak NATO-skjoldet i Norge og forteller ukrainerne at de skal ta sjansen på ditt og datt og ofre seg for at nordmenn skal kunne føle seg moralsk overlegne. Det er forkastelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...