Gå til innhold

Naboen har kjøpt Cane Corso med kuperte ører


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ser at mange mener dette er ufarlige kosehunder.
Men hvorfor blir ørene kupert på visse hunderaser? Typisk Pitbull, Amstaff, Doberman, Dogo Canario, Cane Corso.

Selvsagt fordi eierne ikke er vanlige hundeeiere. De vil ha en aggressiv hund som ser skummel ut og gjør den enda mer skremmende ved å kupere ørene. Ikke noe problem å få dette gjort i Norge.

Sett en Golden Retriever med kuperte ører?

Ser det harseleres med mitt spørsmål om munnkurv. Ville nok hatt en annen lyd om dere, eller deres nærmeste, ble bitt av en slik hund.
Cane Corso er forbudt i flere land og stater i USA og underlagt restriksjoner i mange andre (munnkurv)

Anonymkode: b861a...cbf

Det er en brukshund, men de kan selvsagt være like store sofapoteter og koseklumper som hvilken som helst annen rase - såfremt de får den trening og mental stimuli de trenger først.

Kuperte ører/hale er en moteting, ingen hunder er født slik. Heldigvis er ikke dette lovlig i Norge👍🏼 
 

Bruk av munnkurv trenger ikke å være noe negativt eller være synonymt med at hunden er aggressiv. Alle hunder bør være komfortable med å ha på munnkurv, og folk bør ha nok mental kapasitet til å forstå at hund med munnkurv ikke betyr farlig hund.

Anonymkode: 4d497...477

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruk av munnkurv trenger ikke å være noe negativt eller være synonymt med at hunden er aggressiv. Alle hunder bør være komfortable med å ha på munnkurv, og folk bør ha nok mental kapasitet til å forstå at hund med munnkurv ikke betyr farlig hund.

Anonymkode: 4d497...477

Vi hundeeiere kan nok dessverre ikke forvente at menigmann forstår at hunder med munnnkurv ikke nødvendigvis betyr farlig hund. Handler neppe om mental kapasitet,men snarere interesse og kunnskap. De trenger heller ikke å forstå det, all den tid det er hundeeier sitt ansvar ha kontroll på hunden.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Julie said:

Vi hundeeiere kan nok dessverre ikke forvente at menigmann forstår at hunder med munnnkurv ikke nødvendigvis betyr farlig hund. Handler neppe om mental kapasitet,men snarere interesse og kunnskap. De trenger heller ikke å forstå det, all den tid det er hundeeier sitt ansvar ha kontroll på hunden.

Og mange hundeeiere burde være ærlige nok til å kunne si at de aller fleste som bruker munnkurv faktisk har hund med høyt bitepotensiale.. Sorry altså, ingen bruker munnkurv om de ikke må. Ingen vits i å prøve å bortforklare det.....

Anonymkode: 9fc76...48d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og mange hundeeiere burde være ærlige nok til å kunne si at de aller fleste som bruker munnkurv faktisk har hund med høyt bitepotensiale.. Sorry altså, ingen bruker munnkurv om de ikke må. Ingen vits i å prøve å bortforklare det.....

Anonymkode: 9fc76...48d

Absolutt, men du må heller linke til vedkommende som fremsatte påstanden. Mitt poeng var den usaklige kategoriseringen av folks mentale kapasitet og resonnement rundt bruk av munnkurv.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Og mange hundeeiere burde være ærlige nok til å kunne si at de aller fleste som bruker munnkurv faktisk har hund med høyt bitepotensiale.. Sorry altså, ingen bruker munnkurv om de ikke må. Ingen vits i å prøve å bortforklare det.....

Anonymkode: 9fc76...48d

Det kan være at f.eks hunden spiser bæsj. Derfor har den munnkurv. Eller spiser padder på tur. 

Anonymkode: 8a42b...cc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er en brukshund, men de kan selvsagt være like store sofapoteter og koseklumper som hvilken som helst annen rase - såfremt de får den trening og mental stimuli de trenger først.

Anonymkode: 4d497...477

Såfremt hvis, hvis, hvis. Og hva hvis ikke? Det er det virkelig store spørsmålet. Én gang er for mye..

Og vi vet alle hva slags eiere som er majoriteten av disse potente hunderasene. Og da mener jeg inkompetente eiere og/eller som har helt feil ambisjoner med sitt hundehold. Og hvis uhellet skulle være ute så vil et barn eller en annen hund blir en rask lunsj for dette dyret. Det at mange blir skremt ved synet av dette monsteret synes nok en del av disse eierene er tøøøøft.. Jeg ser disse tullingene stadig vekk.

Dette er hovedårsaken til et forbud av enkelte raser i flere land. Rasene tiltrekker seg farlige eiere som ønsker seg en farlig hund. Dette har en amerikansk politimann selv fortalt meg.

Når alt dette er sagt så har jeg ved flere anledninger truffet en Preso-type og også sett den vise et perfekt språk og suverene egenskaper i hundeverdenen, overfor store som små, t.o.m litt hysteriske. Veldig imponert over den samt eierne. For alt har unntak, det skjønner også jeg.

Hvis alt, som du nevner, gjøres rett med en slik hund så blir det nok fantastiske hunder. Tror jeg også, men det er vel Ikke noe rakettforskning dette. For det gjør faktisk de fleste hunder. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan være at f.eks hunden spiser bæsj. Derfor har den munnkurv. Eller spiser padder på tur. 

Anonymkode: 8a42b...cc3

Eller spiser alt den kommer over og det kan være farlig for den. 

Anonymkode: 5c49a...7e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 8.7.2023 den 14.03):

Kuperte ører gjør ikke en hund aggressiv. Cane er fullt lovlig å ha her i landet og så sant naboen din ikke mishandler hunden, har du ingenting med saken å gjøre.

Du får flytte hvis du er så redd.

Og det tror jeg faktisk jeg ville vurdert. 
Er hundevant, men er dypt skeptisk til slike ekstremvarianter. 
Dette er en rase der du må vite hva du driver på med. Skjønner ikke hva folk skal med slike skrekkelige hunder (les potensielle drapsmaskiner)

Og nei, jeg har ikke annen erfaring med rasen annet enn at jeg har lest om den etter at jeg og min normale hund ble trua da vi plutselig gikk oss på en slik ekvipasje en mørke kveld. 
Var særs uhyggelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2023 den 8.16):

Jeg hadde en cane corso for ganske mange år siden. Vennlig, livsglad og barnslig hund. Aldri aggressiv. Så du trenger ikke være spesielt redd, med mindre naboen er narkoman eller kriminell eller svært ung og uerfaren.. 

Anonymkode: 10c33...c81

Er hundene til narkomane eller kriminelle farligere enn andre hunder nå?

Hvis du feks begår underslag på jobben, så er hunden din potensielt farligere enn andre?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er nabo med noen som har 4 svære kamphunder, inkulsive en cane Corso tispe som er samkjønnsaggresiv og generelt liker dårlig fremmede hunder og folk....  Det er IKKE en hyggelig hund å møte ute for oss andre naboer med hund og spesielt vi med tisper. Det er lotto hver enste gang, for eier er glad i gå tur. med gjengen uten bånd og det er alltid et under at vedkommende klarer å huke inndyret og holde det igjen om vi møtes. En dag kommer det til å smelle skikkelig........

Jada det er sikkert at disse. digre bikkjene er greie med sine nærmeste. Jeg tviler ikke på det ellers hadde de nok ikke vært mange av dem, m en de er IKKE greie med folk/dyr utenfor kretsen. sin. Jeg skulle ønske flere eiere innså at det er faktisk. halve poenget med disse vakthundene. De vokter flokken sin og beskytter dem mot andre, det er jo hele poenget... De biter ikke ihjel flokken sin, de biter i hjel. naboen og tilfeldig forbipasserende

Anonymkode: 9fc76...48d

Nemlig. Hjelper ikke at de er snille med flokken og kosete i sofaen når de er avlet for å bite fremmede folk og fe. 
Nå må folk begynne å ta hensyn til historikken til hunderasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (33 minutter siden):

Og det tror jeg faktisk jeg ville vurdert. 
Er hundevant, men er dypt skeptisk til slike ekstremvarianter. 
Dette er en rase der du må vite hva du driver på med. Skjønner ikke hva folk skal med slike skrekkelige hunder (les potensielle drapsmaskiner)

Og nei, jeg har ikke annen erfaring med rasen annet enn at jeg har lest om den etter at jeg og min normale hund ble trua da vi plutselig gikk oss på en slik ekvipasje en mørke kveld. 
Var særs uhyggelig. 

Schæfere, retrievere, labradorer, irsk ulvehund, kongepudler og rottweiliere samt andre store raser kan også være drapsmaskiner, så du burde også vært redd dem 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Schæfere, retrievere, labradorer, irsk ulvehund, kongepudler og rottweiliere samt andre store raser kan også være drapsmaskiner, så du burde også vært redd dem 

Ja, det kan de . Det kan vel de fleste større hunder, selv om mennesket er det farligste dyret.

Men akkurat cane corso og preso canario, de store bulle-rasene OG Rottweiler har jeg, vil ikke si angst, men vil si skepsis mot. Skal mye til å håndtere disse, mer enn de fleste eiere evner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/8/2023 at 5:37 AM, AnonymBruker said:

Er jeg urimelig om jeg spør naboen om han kan bruke munnkurv på den?

Anonymkode: b861a...cbf

Ja, men du kan være åpen og ærlig med naboen om at du har traumer knyttet tidligere bitt. Så kan han/hun iallefall ta så mye hensyn som mulig.

Anonymkode: 28ac1...d00

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (6 minutter siden):

Ja, det kan de . Det kan vel de fleste større hunder, selv om mennesket er det farligste dyret.

Men akkurat cane corso og preso canario, de store bulle-rasene OG Rottweiler har jeg, vil ikke si angst, men vil si skepsis mot. Skal mye til å håndtere disse, mer enn de fleste eiere evner. 

Det er faktisk de minste rasene som biter flest. Dachs og chihuahua er de som biter flest mennesker, så du burde virkelig være redd disse... 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk de minste rasene som biter flest. Dachs og chihuahua er de som biter flest mennesker, så du burde virkelig være redd disse... 😄

Jada, et problem at eiere til mindre hunder ofte ikke oppdrar de. Men tenker en chihuahua-bitt er LITT mindre farlig enn om en corso biter seg fast 😰

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (8 minutter siden):

Ja, det kan de . Det kan vel de fleste større hunder, selv om mennesket er det farligste dyret.

Men akkurat cane corso og preso canario, de store bulle-rasene OG Rottweiler har jeg, vil ikke si angst, men vil si skepsis mot. Skal mye til å håndtere disse, mer enn de fleste eiere evner. 

Så du er redd pga utseende? Da skulle du ha truffet våre to. De er like store som en voksen når de står på to, men er de snilleste og tålmodigste hundene du kan tenke deg. De har aldri vært aggressive mot noen som helst og vet du hva det kommer av?

Sosialisering, trening og oppdragelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Jada, et problem at eiere til mindre hunder ofte ikke oppdrar de. Men tenker en chihuahua-bitt er LITT mindre farlig enn om en corso biter seg fast 😰

Beklager, men jeg klarer ikke å ta folk som er redde pga utseende på alvor.

Endret av Honey Dew
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Så du er redd pga utseende? Da skulle du ha truffet våre to. De er like store som en voksen når de står på to, men er de snilleste og tålmodigste hundene du kan tenke deg. De har aldri vært aggressive mot noen som helst og vet du hva det kommer av?

Sosialisering, trening og oppdragelse.

Jeg er ikke redd pga utseende og størrelse nei. Jeg er skeptisk pga min kunnskap om hund, menneske og de nevnte rasene. 
Jeg er oppvokst med en hundevant mamma, og pga spesielle forhold i min oppvekst ble vi ofte eksponert for ofte løse fremmede hunder. Så er generelt ikke redd for vanlige hunder, selv om de skulle være løse. 
Men anser ikke de rasene jeg nevner for å være vanlige/normale. 
Spesielle folk som har de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (7 minutter siden):

Beklager, men jeg klarer ikke å ta folk som er redde pga utseende på alvor.

Har ikke noe med utseende å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke redd pga utseende og størrelse nei. Jeg er skeptisk pga min kunnskap om hund, menneske og de nevnte rasene. 
Jeg er oppvokst med en hundevant mamma, og pga spesielle forhold i min oppvekst ble vi ofte eksponert for ofte løse fremmede hunder. Så er generelt ikke redd for vanlige hunder, selv om de skulle være løse. 
Men anser ikke de rasene jeg nevner for å være vanlige/normale. 
Spesielle folk som har de. 

Siden mennesket er de verste dyrene, er du også redd en mann med tattoveringer og piercinger over hele kroppen. Han ser jo veldig fatlig ut...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...