Gå til innhold

Naboen har kjøpt Cane Corso med kuperte ører


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om naboen din plutselig har fått seg en voksen hund så er den jo omplassert eller importert i voksen alder? 

 

Cane Corso er flotte og mentalt stødige hunder, i likhet med alle vokterraser så krever de en erfaren eier. 

Anonymkode: 281fa...3b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ruffen29 skrev (6 minutter siden):

Dessverre er det i de fleste tilfeller tvilsomme folk som anskaffer seg slike hunder. Hva slags type er naboen? Jeg forbinder slike hunderaser med personer som er asosiale og i varierende grad er tilknyttet til kriminelle miljøer. Det er et faktum at slike folk har en preferanse for hunder som er store, sterke og som folk gjerne blir redde av.

Jeg har hatt Cane Corso i nesten 14 år, og jeg er en helt vanlig dame i 50-åra med barn og barnebarn. Etter så mange år, kjenner jeg også en god del andre som har rasen, og de er også helt vanlige familiefolk.

Oppdrettere er veldig oppmerksomme på hvem de selger valper til, så jeg tror ikke det finnes mange Cane Corso i kriminelle miljø.

Likevel vil jeg si at rasen er for folk med hundeerfaring. Det er en skarp rase, med mye vakt/vokt i seg, så den passer ikke for alle. 

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paisley skrev (2 minutter siden):

Jasså? Fordommer lenge leve? 
vi har selv en Cane corso hann. Han blir to år nå snart. Veterinæren har alle gangene vi har vært der, påpekt hvor godt gemytt han har. Han er veldig glad i alle mennesker og dyr. Er svært underdanig og veldig lydig. Ja, han er stor, større enn rasestandard, og ser sikkert skummel ut, men han er utrolig vennlig og snill. 
 

vi anskaffet oss ikke en slik hund fordi vi er kriminelle eller har andre laster. Vi liker rasen og bruksområdene. Han kan brukes til alt. Lange turer, fjellturer, rusleturer, lek i parken, spor, sykkelturer, kos i sofaen, vokter - men gir seg straks han får beskjed, leker med andre hunder hver dag, alt fra dvergpuddel til schæfere. Han godtar alt av vask, stell, kloklipp osv. aldri vist tegn til aggresjon. 
kanskje slike som deg burde kaste fordommene sine. En hund er ikke slik den er pga rasen, den er slik pga menneskene som eier og oppdrar den. Dårlige gener kan selvfølgelig spille en rolle, men jeg regner med at folk sjekker opp oppdretteren og linjene før de kjøper valp. 
 

kupering er jeg derimot ikke noe for. Hunder trenger både ørene og halen sin for å kunne bruke kroppsspråket sitt.  

Sosialisering er jo viktig for alle hunderaser. Jeg tenker som så at hvis en hund blir skikkelig sosialisert og trent og blir trygg, er det ingen fare, men selvsagt må vi jo være oppmerksomme siden skadepotensialet kan være så stort.

Vi tenkte å skaffe oss Presa, men valget falt heller på de gullige kosebamsene vi nå er eiere til.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en stor rase, type 65 kilo. Er ikke kriminell næi, men rettskaffen, rolig og fornuftig.  Hunden er verdens beste kosebamse, elsker alt og alle. Rusler rolig i bånd ved siden av meg, har aldri vist noe negativ oppførsel. 

Anonymkode: 18a7c...60a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er jeg urimelig om jeg spør naboen om han kan bruke munnkurv på den?

 

Ja, for hunden er kanskje snill som et lam. Hva om du heller sier at du er redd den, og at fordi du skal trives i egen bolig så vil du gjerne bli trygg på hunden. Kanskje lærer du da at den er verdens snilleste og kaster seg på rygg for å bli klødd på magen. Da er problemet ditt borte. 

Hvis han sier at den ikke liker fremmede så kan du heller be han om å benytte munnkurv, selv om han garantert ikke vil etterkomme ønsket. 

Anonymkode: da4a0...a8c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Sosialisering er jo viktig for alle hunderaser. Jeg tenker som så at hvis en hund blir skikkelig sosialisert og trent og blir trygg, er det ingen fare, men selvsagt må vi jo være oppmerksomme siden skadepotensialet kan være så stort.

Vi tenkte å skaffe oss Presa, men valget falt heller på de gullige kosebamsene vi nå er eiere til.

 

Selvfølgelig må alle hunder sosialiseres. Det gjelder om det er en pomeranian eller en Cane Corso.
Presa er også fine, men vi har hatt Corso før, og liker veldig godt den rasen, selv om de har svært mange likhetstrekk.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Tror egentlig at denne rasen nå har fått et ufortjent dårlig rykte pga den tv-serien som nettopp gikk. Det var så arrangert at jeg mistet helt troen på det konseptet. Hele Norge kavet seg opp over den hunderasen, og tv-selskapet unnlot bevisst å filme at den hunden fungerte fint i familien og bodde sammen med 2 andre hunder. Det er ingenting i veien med den hunderasen, det er eieren som ev kan bidra til kaos - og slike folk som du TS.

Anonymkode: 4d497...477

Conan er en Presa Canario, ikke Cane Corso.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (2 timer siden):

Conan er en Presa Canario, ikke Cane Corso.

Forholdsvis like utseendemessig de rasene, og folk reagerer likt på de. TS tydeligvis snakket med sin nabo og fått svar på hvilken rase det er, og kunne da samtidig ha spurt om det er en omplasseringshund eller import😄

Anonymkode: 4d497...477

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da hadde jeg blitt bekymret. Kuperte ører er ille for dyret. Å ha vokst opp hos en idiot kan være ille både for dyret og for alle rundt. 

Anonymkode: d0571...8a7

Ja, nå vet vi ikke hvordan det henger sammen. Hunden kan ha hat det bra selv om eierene kuttet av den ørene. Den kan ha hat det helt forferdelig.
 

Poenget mitt var at det ikke trenger å være nåværende eier sin skyld at hunden har kuperte ører. Jeg har selv passet på en slik hund som ikke kann puste skikkelig, men jeg håper jo ikke alle som så meg tenkte det var mitt valg og avle den frem. Når hunden først er født, kupert eller hva det nå måtte være må man jo prøve å hjelpe den så godt man kan uten å bli fordømt av alle andre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Forholdsvis like utseendemessig de rasene, og folk reagerer likt på de. TS tydeligvis snakket med sin nabo og fått svar på hvilken rase det er, og kunne da samtidig ha spurt om det er en omplasseringshund eller import😄

Anonymkode: 4d497...477

Samme kategori kanskje, men jeg ser godt forskjell. Cane corsoen er pen, Presa not so much. Smaken er som baken selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nabo med noen som har 4 svære kamphunder, inkulsive en cane Corso tispe som er samkjønnsaggresiv og generelt liker dårlig fremmede hunder og folk....  Det er IKKE en hyggelig hund å møte ute for oss andre naboer med hund og spesielt vi med tisper. Det er lotto hver enste gang, for eier er glad i gå tur. med gjengen uten bånd og det er alltid et under at vedkommende klarer å huke inndyret og holde det igjen om vi møtes. En dag kommer det til å smelle skikkelig........

Jada det er sikkert at disse. digre bikkjene er greie med sine nærmeste. Jeg tviler ikke på det ellers hadde de nok ikke vært mange av dem, m en de er IKKE greie med folk/dyr utenfor kretsen. sin. Jeg skulle ønske flere eiere innså at det er faktisk. halve poenget med disse vakthundene. De vokter flokken sin og beskytter dem mot andre, det er jo hele poenget... De biter ikke ihjel flokken sin, de biter i hjel. naboen og tilfeldig forbipasserende

Anonymkode: 9fc76...48d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde en cane corso for ganske mange år siden. Vennlig, livsglad og barnslig hund. Aldri aggressiv. Så du trenger ikke være spesielt redd, med mindre naboen er narkoman eller kriminell eller svært ung og uerfaren.. 

Anonymkode: 10c33...c81

De er avlet frem til kamp og vakthold.  Hvorfor skaffe seg hunder som potensielt kan være mannevonde?  

Anonymkode: f3139...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er jeg urimelig om jeg spør naboen om han kan bruke munnkurv på den?

Anonymkode: b861a...cbf

Foreslår at du trer en svær kurv over ditt eget snyteskaft..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anskaffer man seg en sånn hund så har man markeringsbehov, enkelt og greit. Jeg kjøper ingen forklaringer på noe annet. At de kan være søte og snille som alle andre hunder forandrer ikke noe for meg.

Anonymkode: 27f6f...990

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd at folk velger å gjøre slike inngrep på hunden sin, et familiemedlem som de skal være glad i og ønske det beste for. Vil sammenligne det med omskjæring av jentebarn.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2023 den 5.37):

Er jeg urimelig om jeg spør naboen om han kan bruke munnkurv på den?

Anonymkode: b861a...cbf

Tenker du naboen din er urimelig om han ber deg flytte?

Anonymkode: 5c49a...7e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er nabo med noen som har 4 svære kamphunder, inkulsive en cane Corso tispe som er samkjønnsaggresiv og generelt liker dårlig fremmede hunder og folk....  Det er IKKE en hyggelig hund å møte ute for oss andre naboer med hund og spesielt vi med tisper. Det er lotto hver enste gang, for eier er glad i gå tur. med gjengen uten bånd og det er alltid et under at vedkommende klarer å huke inndyret og holde det igjen om vi møtes. En dag kommer det til å smelle skikkelig........

Jada det er sikkert at disse. digre bikkjene er greie med sine nærmeste. Jeg tviler ikke på det ellers hadde de nok ikke vært mange av dem, m en de er IKKE greie med folk/dyr utenfor kretsen. sin. Jeg skulle ønske flere eiere innså at det er faktisk. halve poenget med disse vakthundene. De vokter flokken sin og beskytter dem mot andre, det er jo hele poenget... De biter ikke ihjel flokken sin, de biter i hjel. naboen og tilfeldig forbipasserende

Anonymkode: 9fc76...48d

Høres laidback ut. Den dagen det går galt er det oftest hunden som må betale for eierens ubetenksomhet.
 

Ser flere harselerer med TS sin frykt. Jeg hadde også blitt betenkt om naboen min hadde skaffet seg en CC. Det handler ikke nødvendigvis om stereotype oppfatninger knyttet til rasen,men det faktum at naboen min aldri har hatt hund før og heller ikke fysikk til å holde igjen en såpass stor hund. Er det takhøyde for å si at dette en rase som stiller visse krav til bevissthet fra eiers side, uten at det bagatelliserende generaliseringskortet dras frem - «alle hunder kan bli farlige!»
 

Folk må skaffe seg den hunden de ønsker,men de må vite hva de skaffer seg og tilpasse hundeholdet deretter. Da oppstår det heller ikke uheldige situasjoner. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De er avlet frem til kamp og vakthold.  Hvorfor skaffe seg hunder som potensielt kan være mannevonde?  

Anonymkode: f3139...25c

Nei, de er ikke avlet til kamphund. Dette er en arbeidshund som er avlet for vakt og rasen har sterkt vaktinnstinkt. Uansvarlige eiere i noen land/miljø har brukt denne typen hund til kamp, men de er ikke avlet for det.

Anonymkode: 4d497...477

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange mener dette er ufarlige kosehunder.
Men hvorfor blir ørene kupert på visse hunderaser? Typisk Pitbull, Amstaff, Doberman, Dogo Canario, Cane Corso.

Selvsagt fordi eierne ikke er vanlige hundeeiere. De vil ha en aggressiv hund som ser skummel ut og gjør den enda mer skremmende ved å kupere ørene. Ikke noe problem å få dette gjort i Norge.

Sett en Golden Retriever med kuperte ører?

Ser det harseleres med mitt spørsmål om munnkurv. Ville nok hatt en annen lyd om dere, eller deres nærmeste, ble bitt av en slik hund.
Cane Corso er forbudt i flere land og stater i USA og underlagt restriksjoner i mange andre (munnkurv)

Anonymkode: b861a...cbf

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2023 den 8.13):

Nei. Hadde friket ut av å ha en demon-lignende hund rekende rundt i nabolaget.

Anonymkode: 331e3...b42

Den ser jo skummelt ut som F og demonlignende nok allerede uten munnkurv,så jeg tror ikke en munnkurv fra eller til spiller noen rolle. 

Anonymkode: 33c0d...0f7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...