Gå til innhold

"Pottetrening på 3 dager", funket det for dere?


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vi brukte vel ca tre dager, da ungen var 20 måneder. Ungen blånektet å sitte på do så kjøpte en potte, fikk masse skryt for å tisse og bæsje på den, gikk rundt med bar underkropp, fikk også lov å sette seg på huk og tisse i gresset ute. Var vel på potte eller ute i gresset ca hvert tiende minutt i to tre dager, så ble det lenger mellom. Har hatt tre uhell ever etter dette, det ene var i barnehagen.

Virker som folk som venter til ungene er 2-3 år sliter mye mer. Da er jo mønsteret også mer satt og ungene er oftest mer trassige.

Anonymkode: 173e0...35e

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine ble bleiefri på én helg. De var da mellom 1,5 og 2 år. Enklere i den alderen. Når de er eldre enn 2,5 år bruker de mye lengre tid på bleieslutt. 

Mange barn bruker bleie til de er både 3 og 4 år, fordi foreldre ikke orker å pottetrene de tidligere. Stakkars barn, det er ikke naturlig å gå rundt i sin egen avføring så lenge. 

Anonymkode: 5c465...337

enig

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men altså... Vi introduserte potte fra barnet kunne sitte stødig. Do før 2 år. Forsøkte metoden i boken første gang rett etter 2 åe. Har fortsatt ikke helt tørr 3 åring. Man kan ikke bare skylde på foreldrene. Dessuten avhenger det litt av barnehagen. Kjenner til barnehager som er positive og gir drahjelp. Vår gjør absolutt ikke det. 

Anonymkode: ce479...c19

Du må jo time det til ferien og ikke skyve det over på barnehagen! Jeg vil helst at barnehagen skal bruke tiden på barna, of ikke på å skifte på barn med foreldre som ikke gidder å dotrene dem ferdig i ferien før de sender dem uten  bleie i barnehagen (eller på skolen - sjokkert over folk som sender barn som tisser på seg HVER dag på skolen uten bleie og bare forventer at læreren som gjerne har 25 barn å ta seg av, skal styre med skift og vask…)

Anonymkode: 173e0...35e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

enig

Du må jo time det til ferien og ikke skyve det over på barnehagen! Jeg vil helst at barnehagen skal bruke tiden på barna, of ikke på å skifte på barn med foreldre som ikke gidder å dotrene dem ferdig i ferien før de sender dem uten  bleie i barnehagen (eller på skolen - sjokkert over folk som sender barn som tisser på seg HVER dag på skolen uten bleie og bare forventer at læreren som gjerne har 25 barn å ta seg av, skal styre med skift og vask…)

Anonymkode: 173e0...35e

Vi drev med tilvenning til potte hjemme fra barnet kunne sitte stødig i g etterhvert også til do. Så prøvde han for fullt i fjor sommer 😊  ferien ved 2 år men det gikk ikke. Begynte på nytt i romjulen, var uten bleie hjemme og i helger etter nyttår, fullt fokus på det i påsken, skal fortsette nå i sommerferien. Vi lemper ikke noe over på barnehagen, de har fått velge selv om de vil ha bleie på barnet eller ikke. Jeg bare sier at jeg vet om barnehager som hjelper mer til enn det vår gjør. Og vi er virkelig ikke late og har ventet for lenge. Men barnet er likevel ikke helt tørt ennå. 

Anonymkode: ce479...c19

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, vi øver med vår eldste sønn nå, nylig blitt tre år. Til nå funker det dårlig. Ikke lest boken, men vet prinsippene. Han får ofte være uten bleie på ettermiddagene hjemme, men han tisser på seg, og sier ingenting. Om han sitter ved bordet å pussler så hører vi bare at det drypper ned. Han bryr seg ikke, han vil bare pussle videre 🙈 vi snakker om det å kjenne at han har tisset på seg, at det er vått osv, og da er han helt. Vi snakker også mye om å tisse på do som Mamma og Pappa, han er med på do. Men han bryr seg ikke om do og potte. Vi har tidligere prøvd både potte og doring og hatt litt faste tider med mye oppmuntring, men neeh..

Jeg er spent hvordan dette skal ende i det lange løp. 

Anonymkode: 1b32b...3f7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Off, vi øver med vår eldste sønn nå, nylig blitt tre år. Til nå funker det dårlig. Ikke lest boken, men vet prinsippene. Han får ofte være uten bleie på ettermiddagene hjemme, men han tisser på seg, og sier ingenting. Om han sitter ved bordet å pussler så hører vi bare at det drypper ned. Han bryr seg ikke, han vil bare pussle videre 🙈 vi snakker om det å kjenne at han har tisset på seg, at det er vått osv, og da er han helt. Vi snakker også mye om å tisse på do som Mamma og Pappa, han er med på do. Men han bryr seg ikke om do og potte. Vi har tidligere prøvd både potte og doring og hatt litt faste tider med mye oppmuntring, men neeh..

Jeg er spent hvordan dette skal ende i det lange løp. 

Anonymkode: 1b32b...3f7

Haha, er litt det jeg er redd for. At barnet bare gir faen og det blir tiss overalt. Huff, det er ikke så lett. 

Anonymkode: ab753...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest boka. Har tre barn og gjorde det likt med alle tre:

Da de var 2 år tok vi av bleia og sa at «heretter må du gå på do». Etter et par dager med noen uhell var de ferdige med bleie både dag og natt. Funket knallfint!

Anonymkode: 9dede...187

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Off, vi øver med vår eldste sønn nå, nylig blitt tre år. Til nå funker det dårlig. Ikke lest boken, men vet prinsippene. Han får ofte være uten bleie på ettermiddagene hjemme, men han tisser på seg, og sier ingenting. Om han sitter ved bordet å pussler så hører vi bare at det drypper ned. Han bryr seg ikke, han vil bare pussle videre 🙈 vi snakker om det å kjenne at han har tisset på seg, at det er vått osv, og da er han helt. Vi snakker også mye om å tisse på do som Mamma og Pappa, han er med på do. Men han bryr seg ikke om do og potte. Vi har tidligere prøvd både potte og doring og hatt litt faste tider med mye oppmuntring, men neeh..

Jeg er spent hvordan dette skal ende i det lange løp. 

Anonymkode: 1b32b...3f7

Blir ikke barnet forvirret når dere tar bleien av og på? Er det ikke bedre å være konsekvent?

Anonymkode: 9dede...187

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Ville prøvd å droppe bleie på sommeren og øvd ute. Ha med ekstra skift. Min synes det var utrolig stas å tisse i busker 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vil bli forvirret hvis du tar på ham bleie i tide og utide. Da vil det ta lengre tid. Kommer det en situasjon hvor det er viktig at han ikke tisser på seg, kan dere forklare hvorfor han bruker bleie akkurat nå. 

I den alderen er man gjerne såpass stor at andre ting er mer interessant enn å gå på do, men uhell kan være positivt for læringen, og han vil forstå at det ikke er noe gøy å tisse på seg. 

Er man litt mindre et det oftere litt lettere fordi det er en vane man tar til seg uten at man har en særlig formening om det 😅 men jeg begynte eldste den alderen ditt barn er også, og det gikk veldig fint når vi viet en uke til dette. Vi lagde ingen store planer, og tok det ganske chill. Hun hadde to uhell i bhg, og sånt skjer jo gjerne etter sommeren for mange. 

Anonymkode: c1ed6...459

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Blir ikke barnet forvirret når dere tar bleien av og på? Er det ikke bedre å være konsekvent?

Anonymkode: 9dede...187

hvorfor skulle det bli forvirret? Er da bare å si at heretter skal du ikke tisse i bleia mer, du skal tisse på do/potte, men bleia er på for sikkerhetsskyld en stund til.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Barnet vil bli forvirret hvis du tar på ham bleie i tide og utide. Da vil det ta lengre tid. Kommer det en situasjon hvor det er viktig at han ikke tisser på seg, kan dere forklare hvorfor han bruker bleie akkurat nå. 

Anonymkode: c1ed6...459

Det er det vel ingen automatikk i!

Anonymkode: 173e0...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

hvorfor skulle det bli forvirret? Er da bare å si at heretter skal du ikke tisse i bleia mer, du skal tisse på do/potte, men bleia er på for sikkerhetsskyld en stund til.

Det er det vel ingen automatikk i!

Anonymkode: 173e0...35e

Jeg synes ikke han virker forvirret nei. Vi snakker jo om det, og han forklarer hva som er i bleie osv. Hadde han vært yngre hadde jeg tenkt at han ble forvirret, men ikke nå. Han har svørt god forståelse for situasjonen, men han er ikke plaget med den når det er uhell 😅 

I tillegg, for å være helt ærlig, når to timer en ettermiddag resulterer i totalt fire uhell. Da med fire håndkler, fire sett klær, vasking av gulv og stoler og gulvtepper. Uke etter uke. Da er jeg sliten 😅 

Han er i alle fall komt til det stadiet nå at han klær av seg selv når han blir våt. Det er ett skritt i rett retning. 

Anonymkode: 1b32b...3f7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss, funket det med 2 barn. Men med første ungen, gutt, prøvde vi første gang da han var ca 2,5 og det gikk ikke, vi ga opp forsøket. Men prøvde igjen 5-6 uker senere og det funket. 

Med nummer to, jente, funket det fra første forsøk, da var hun litt over 2 år. 

Jeg er usikker om det er relevant men nevner det allikevel, vi brukte tøybleier, jeg har tøybleiebarn. 

Anonymkode: edc63...7ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

For oss, funket det med 2 barn. Men med første ungen, gutt, prøvde vi første gang da han var ca 2,5 og det gikk ikke, vi ga opp forsøket. Men prøvde igjen 5-6 uker senere og det funket. 

Med nummer to, jente, funket det fra første forsøk, da var hun litt over 2 år. 

Jeg er usikker om det er relevant men nevner det allikevel, vi brukte tøybleier, jeg har tøybleiebarn. 

Anonymkode: edc63...7ba

Har hørt at det kan hjelpe ja, fordi tøybleia føles våtere? Mens engangsbleier føles tørre selv om de har blitt tisset i.

Anonymkode: ab753...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/9/2023 at 9:44 AM, AnonymBruker said:

Har hørt at det kan hjelpe ja, fordi tøybleia føles våtere? Mens engangsbleier føles tørre selv om de har blitt tisset i.

Anonymkode: ab753...f2b

Ja, jeg har jo lest, før vi begynte med tøybleier, at tøybleiebarn slutter med bleier tidligere og enklere. Men det var en stund siden nå, og tror det har blitt motbevist siden, så nå vet jeg ikke helt. Men bleieslutt hos oss ble ganske problemfri, og rett etter boka etter den tredagers-metode. Men igjen, om det var fordi vi brukte tøybleier, eller vi var spesielt heldig med riktig tidspunkt, eller var det fordi at vi brukte "3 dagers bleieslutt" metode, det vet jeg jo ikke. Jeg tror selv at tidspunktet er viktig, barn på 2,5 er enklere på det enn barn på 3,5. Mange foreldre venter for lenge, tror jeg. Og en annen ting, positive assosiasjoner til potta - vi hadde en spesiel leke (leke-pc) som lå på badet og ble brukt på potta, det var veldig populær men gjorde også at barna kunne sitte på potta litt lenger. Det gjorde potta mer "populær"..

Anonymkode: edc63...7ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 16.07):

Har lest boka og det gir jo litt mening, men virker samtidig som et krevende opplegg. Vi har tenkt litt på å prøve i sommer, men er redd for å mislykkes. Og for at det skal være styr for de i barnehagen til høsten, ungen er da 2,5 men skal fortsette på småbarn frem til jul. De fleste der er jo i bleier, vet ikke om det er nok tørre barn til at de voksne har rutiner på det og får fulgt det opp.

Hva er alternativet egentlig? Tradisjonell pottetrening, hva går det ut på liksom? Er det dømt til å dra ut i tid? Noen bekjente sine barn brukte utrolig lang tid på å bli kvitt uhell og bli pålitelig tørre. Det er også ganske slitsomt...

Anonymkode: ab753...f2b

Stakkars barn som skal stresses til alt idag... Bruk hele sommerferien på det. Ta det i barnets tempo. alle barn er forskjellig. Noen klarer det med en gang og noen trenger mer tid på seg. Noen har uhell og noen ikke. Ja mine ble tidlig ferdig med bleien og det gikk fint fort. Så ja det går fint for noen. Men ikke for alle!

 

 

Anonymkode: 63ccf...695

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funka ikke på noen av våres… for oss funka det bedre at de i perioder ble fulgt på do med jevne mellomrom selv om de hadde bleie på. Vil si at de klarte å gi beskjed selv etter 4-5 dager med jevnlig dogåing, men det tok lang tid før de var tørre nok til å gå uten bleie. Gutten tok det ca 6 mnd med øving, og mer og mer uten bleie hjemme, før han var tør. Jenta har øvd i snart 4 mnd, men ikke i nærheten av kontroll nok til å gå uten bleie

Anonymkode: 1e977...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har en treåring nå og kan overhodet ikke forstå hvordan man skal få en unge i full trassalder til å samarbeide om bleieslutt? Min jente slutta i fjor sommer da hun var to. Hun er første barn, så jeg hadde ingen tanker om dette med trassalder, var bare lei av bleieskift. Men takker meg selv for å slippe bæsjekamper med trassetrollet mitt i dag!

Skjønner dermed at flere slutter i fireårsalderen hvis man ikke har utnytta toårsvinduet. Og kan jo absolutt se for meg toåringer som sliter med å skjønne konseptet!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gramma skrev (8 minutter siden):

Jeg har en treåring nå og kan overhodet ikke forstå hvordan man skal få en unge i full trassalder til å samarbeide om bleieslutt? Min jente slutta i fjor sommer da hun var to. Hun er første barn, så jeg hadde ingen tanker om dette med trassalder, var bare lei av bleieskift. Men takker meg selv for å slippe bæsjekamper med trassetrollet mitt i dag!

Skjønner dermed at flere slutter i fireårsalderen hvis man ikke har utnytta toårsvinduet. Og kan jo absolutt se for meg toåringer som sliter med å skjønne konseptet!

Jeg har kjørt bleieslutt på 2 barn (og veldig forskjellig av type) som 3 åringer, og det gikk supert. Vi valgte sommerferien på begge, synes det var praktisk mtp lite klær, god tid til å følge opp og at bleien da var borte til de startet på storebarnavdeling. Fikk masse skryt av de ansatte for hvor «flinke» de var til å gå på do selv + lite uhell. Har også hatt flere venninner som kjørte på i samme alder, uten at de sa de angret på det.

Kjøpte boken da første skulle slutte, fulgte den nesten (vi hoppet over potte, gikk rett på do), og noen protester var det, men vi hadde snakket om bleieslutt LENGE på forhånd, så da vi startet så var diskusjoner uaktuelt, vi stod tålmodig i det de gangene det ble grining pga manglende bleie eller motvilje til å gå på do, på samme måte som tannpuss så er dette bare slik det var. Gikk fort over.

Neste gang gikk det enda lettere, leste ikke boken på nytt, og tok ingen «hjemmedager» som de skrev om i boken, men grunnprinsippene fulgte vi. Jeg var nesten sjokkert over at det kunne gå så enkelt 2 ganger.

Synes boken var veldig grei å lese, selv om vi både droppet potte og tok det først som 3 åringer, og heller ikke fulgte slavisk, så er det greit å få litt «fakta» og innspill og tanker fra noen som kan det før man prøver på noe første gang. Grunnprinsippene likte jeg godt.

Anonymkode: 52be7...ca8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funket veldig bra sommeren barnet var 2,5 år. Tok det tidlig i sommerferien. Barnet hadde 4-5 uhell etter de tre dagene, men alt i alt gikk det supert. 

Anonymkode: 06ba4...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funket supert, begge var faktisk 2 år 4 mnd da bleiene forsvant. Tok tre dager med eldste, yngste var tørr fra vi tok av bleia (vi ventet litt på en langhelg… hun var tydeligvis klar for lenge siden…).

Snakk med bhg! Begge våre sluttet da de gikk på småbarn, og de oppfordret masse til å slutte med bleie fra de fylte 2 år. De fulgte opp, null problem! Så snakk med dem, de fleste bhg vil jo gjerne ha barna ut av bleier tidlig, det sparer dem timesvis med bleieskift når ungene løper selv på do. Selv med noen uhell osv så er det tid spart i andre enden.

anbefaler også sterkt å ikke vente på at barnet selv «får lyst og motivasjon». Kan hende den dagen ikke kommer…! Ta det før de skjønner hva som skjer og at de skal protestere på alt. Anbefaler the gentle potty training book, som handler om samme metode. Der står det også mye om når man vet at barna er klare, og det er ofte lenge før man skulle tro. Den ideelle alder for problemfri bleieslutt sies i den boka å være 18-30 mnd. At de aller fleste blir fysisk klare i løpet av den tiden. Og om det høres tidlig ut hadde vi nettopp besøk denne uka av ei som blir to i slutten av november, så ca 19 mnd nå. Hun sa i fra at hun bæsjet før hun bæsjet, og har begynt å holde seg før hun tisser. Så jeg sa til mor at nå er det bare å forberede bleieslutt, for det er et tydelig tegn på at hun begynner å bli klar. Barnet selv har ingen anelse. Man kan heller ikke spørre barnet «har du lyst til å slutte med bleie??». Bare få det gjort så fort de viser tegn til å være klare😊 Er mitt beste råd.

ang de tre dagene med eldste så hadde vi bare vaskebøtta stående klar og selvsagt ingen tepper på gulvet. Hun tisset aldri mens hun satt noe sted, reiste seg alltid opp. Ble endel uhell dag 1, betydelig færre dag 2, og et uhell tredje dag. Tørr fra 4. dag, da fikk hun truse :) fortsatte med nattbleie til de ble tørre, ca 6 mnd senere. Men brukte bleia for å bæsje i nesten et år faktisk, før hun fant den tryggheten på do også. Men det er helt ok, var uproblematisk. 
 

masse lykke til!! 
bare gjør det ordentlig. 
ingen klær nedentil i tre dager, ikke noe stress, vare vaske ved uhell og si at neste gang rekker hen nok doen :) Plutselig gjør de det og da er det gjort. Tror myyyye prosesseres den første natta der… som om kropp og hjerne kobler om endel av behov rett og slett. Så en dårlig dag 1 betyr ikke at man skal gi opp. Det er faktisk helt normalt at det tar tid å koble følelsen med handling, i tide. Kroppen må lære seg å holde igjen for første gang, det er det som skjer det første døgnet. Noen er veldig kjappe, andre tar kanskje 5 heller enn 3 dager. 

Men jeg ville ikke «prøvd». Jeg ville gått all-in. Og ingen truse på før barnet er tørt. Ikke lov bort truse på dag 1 osv. lærer lettest å holde seg når det ikke er følelsen av noe inntil tissen som minner om en bleie. Naken er ideelt, en løs joggebukse hvis kaldt. Eller lange sokker etc :) 

Anonymkode: cc229...ddd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...