Gå til innhold

Ber om å bli voldtatt?

Eli_Na

Anbefalte innlegg

En artikkel i Det Nye omhandler dette temaet,vil gjerne høre hva dere mener om dette!

Det blir hevdet at mange kvinner har ansvar for at de er blitt voldtatt, at de rett og slett ber om det pga klesdrakt og oppførsel,og har en kvinne havnet i sengen til en mann er det for sent å si nei.

Jeg kan til en viss grad være enig i dette. Mange jenter kler og oppfører seg svært utfordrende og oppsøker steder de ikke burde. Men at kvinner har ansvar for at de er blitt voldtatt er jeg ikke enig i! Et nei er et nei,og må alltid respekteres, uansett!! Det må ikke bli slik at en får takke seg selv for å ha blitt voldtatt fordi en var så dum å flørte litt på diskoteket, eller gikk alene hjem en kveld.

Men jeg synes at kvinner burde oppfordres til å ta mer ansvar for seg selv og beskytte seg mot farer. Mange kvinner må bli flinkere til å ta vare på seg selv, det er nå en gang slik at det finnes mange gærninger der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dr. ian

Ja, så en artikkel om dette i dgbldt, og det er en ganske interessant debatt, det der.

Det som irriterer meg mest ved uttalelsene (til lensmannen) er denne offer-for-sin-egen-seksualitet-vinklingen, både på menn og kvinner.

Han legger til grunn denne gamle ur-forestillingen om at menn, når de har nådd en viss tilstand av opphisselse, egentlig ikke kan hjelpe for det - de bare MÅ få seg litt kjøtt på stakan. Boys will be boys.

Som sådan legitimerer han derfor menns "rett" til å utføre overgrep i stedet for å dra potensielle overgripere (metaforisk) inn etter øra og si: det er DITT ansvar å vurdere om seksuell kontakt er ønsket av motparten.

Samtidig gjengir han kvinnen som et slags underlig fenomen, den derre vet-ikke-hva-hun-vil-men-alle-vet-jo-at-kvinner-egentlig-mener-ja-når-de-sier-nei-mentaliteten.

Det lensmannen gjør feil er å legge ANSVARET for en voldtekt over på kvinnen, for det er ikke nødvendigvis feil at han ser virkeligheten i øynene og advarer mot potensielle faresituasjoner.

dorian - lei av å bli betraktet som en vandrende ståpikk uten egen-kontroll :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere begge, en gutt har ikke rett til å tvinge igjennom et samleie fordi han har havnet i seng med en jente og fått henne naken om hun ombestemmer seg, vi kan faktisk tenke selv om vi har fått ståpikk og har vanvittig lyst.

På den annen side bør en jente tenke seg godt om når det gjelder å sette seg selv i situasjoner der faren for at et overgrep kan skje. Det er greit at man burde ha lov til å kle seg som man vil og oppføre seg som man vil og respekteres for det, men verden er nå en gang slik at voldtkter skjer, og da bør man for sin egen skyld ta forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja, så en artikkel om dette i dgbldt, og det er en ganske interessant debatt, det der.

dgbldt...

Tok litt tid før jeg forstod den der faktisk. Du sparte tre bokstaver...

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Herregud, jeg blir så irritert på folk som sier at kvinner har seg selv å takke hvis de går utfordrende kledd.....

voldtekt har ikke med seksuell lyst å gjøre, ikke i vanlig forstand, det har med MAKT å gjøre. Har lest flere saker der unge gutter voldtar gamle damer, er det fordi de har så lyst på dem at de ikke greier å styre seg????? NEI, det har med en sykelig trang til å demonstrere MAKT å gjøre.

En normal person har ikke lyst til å gjennomføre sexen samme hvor utrolig kåt han/hun er, hvis han ser at motparten sier nei, eller setter seg til motverge.

En annen ting som er helt forjævli er at det fortsatt, i 2002!!, av og til blir trukket fram, i rettsaker om voldtekt, hvordan kvinnen var kledt....Det er til å bli kvalm av, jeg kan stå naken foran en mann, men sier jeg nei så mener jeg nei, det er ikke mer å si om det!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yess indeed! Bra sagt SS!

Viser for øvrig til innleggene i tråden som Milla startet...............

Der vises det mange forskjellige meninger om temaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døh Ola!

Denne tråden handler IKKE om innvandring og utlendinger. Det kan du sikkert diskutere et annet sted.

Makan til usaklighet ??????

:o :o :o :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enige i at vi må ta forhåndsregler, men det er ALDRI den voldtatte kvinnens ansvar eller skyld dersom hun blir voldtatt! A L D R I !!!

Det vil i såtilfelle si det, at pga at jeg er så "uheldig" å ha blitt født uten en dings mellom beina, så kan jeg ikke kle meg i de klærne jeg har lyst til, fordi det finnes så mange menn som da liksom ikke klarer å stoppe seg selv fra å hoppe på meg og voldta meg!?!

Pga at jeg er født kvinne, så kan jeg heller ikke gå hvor jeg vil, for dersom jeg går der det er raskest, enklest eller lignende, så er det så mange psyko mannfolk som da, helt naturlig liksom, vil kaste seg over meg og voldta meg!

Jeg kan heller ikke finne på å dra en tur på byen, dersom jeg ikke tilfeldigvis har venner som bor i min nærhet, for da må jeg på ett eller annet tidspunkt dra hjem, og da alene, og om jeg som kvinne drar hjem alene, så utsetter jeg meg for faren å blir voldtatt, siden jeg er kvinne og går alene i mørket... min eget ansvar.

Jeg kan heller ikke ta taxi alene, for det finnes jo mange rare menn som kjører taxi også!

Og om jeg tar nattbuss, så kan det være folk på bussen som ser meg, og følger etter meg når jeg går av for å gå den biten som da stort sett er fra busstoppet og hjem til der jeg bor. Og siden jeg må gå den biten alene, i mørket, kanskje litt beruset etter en artig kveld på byen, og siden jeg er kvinne, kanskje til og med kledd litt sexy, så må jeg selv ta ansvar dersom han på bussen voldtar meg, av overnevnte grunner!!

Så dersom vi skal forsikre oss mot alskens gale mannfolk, så bør vi egentlig bure oss inne, låse døra, og ikke slippe inn venner og bekjente engang, for det er jo etter hva jeg har hørt, ofte offer og gjerningsmann kjenner hverandre!

Jeg er nok dessverre en av de som ber om å bli voldtatt jeg da! Jeg drar til og fra byen alene, går gjerne hjem alene, tvers igjennom grønland og tøyen og nedre delen av sentrum, etter en sen natt ute på byen. Ikke bare det, av og til kler jeg meg litt sexy også!!! og ikke nok med det, jeg smiler og flørter når jeg er ute!!! :o Dum som jeg er!!

Og det har jeg sannelig tenkt å fortsette med! Den dagen jeg må legge livet mitt og gjørene mine etter hva menn synes er passelig, da må vi bare erkjenne at vi er tilbake på middelalder nivå!!!

Endel klager på at endel andre kulturer har skrudd kvinnesyn..... hva f... kan man kalle dette da?? vi er "frie" liksom, men må leve livet vårt i angst for om noen mann kanskje fikk lyst til å hoppe på og gjøre sitt arbeid??? Mennesker med den holdningen at kvinner som kler seg, går og beveger seg sånn og slik og der, har da ikke et spøtt mer moderne syn på kvinnen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lensmannen uttrykte seg dårlig, men tror det han mente har litt for seg....

Jeg forstår det som om han mener følgende:

Deter mange dritsekker, og farlige potensielle og faktiske voldsmenn og overgripere der ute. Derfor må man være forsiktig med hva man gjør og hvem man blir med hjem.... Er man ikek det, kan det bli konsekvenser av det som ikke ville skjedd dersom en var mer forsiktig...

Ser ikek at han fritar menn for skyld, og det mener jeg at en ikke skal heller, men enhver må ta vare på seg selv, og være forsiktig. Man har på seg bilbelte, går ikke på motorveien, man bader ikke i strøm, man blir ikke med ukjente hjem...

Skyld blir på en måte underordnet, poenget er at dersom man tar en risk, da KAN ting skje...

Det er jo naivt å tro at man skal bli kvitt overgrep, det er alt for mange dritsekker der ute til det... Derfor må man være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er farlig å leve, skal man da slutte å leve?????

Det er det mange av dere sier indirekte når dere ber oss kvinner være mer forsiktig og tenke på hva vi gjør...

Vi kvinner blir oppfordra til å tenke konsekvenser fordi det kan være gale menn der ute, ergo kan man like godt si at om det skjer oss noe - så er det fordi vi ikke tenkte konsekvenser av det på forhånd.... HALLO.... hører dere hvor sykt det høres ut.

Nå sier ikke jeg at vi bare kan gjøre som vi vil, kjøre i 150 på motorveien eller bli med ukjente menn med hjem, det er forståelig at man skal ta noen forhåndsregler. Det jeg derimot blir litt provosert av, er utsagn som sier at vi kvinner MÅ/BØR gjøre det og det ellers har dem seg selv og takke... Det er det som blir for dumt i mine øyne, en voldtekt er ALDRI en kvinnes feil, bare fordi hun tilfeldighvis hadde på seg en utringet topp, smilte og var hyggelig, gikk hjem alene fra byen eller ble med mange kjente og ukjente på nachspill!!!!

Vel det var noen av mine synspunkter.... Men hva har vel jeg å si for etter å ha lest en del utsagn her på kg - kan jeg bare glemme å involvere meg i menn.

Jeg har vært sammen med menn og har en del erfaringer med menn som har pykopatiske trekk, og i alle tilfellene var det på ingen måte noe man kunne forutsi på forhånd. Men i mange av deres øyne, så har jeg meg selv å takke om jeg opplever dette igjen, for jeg må jo ta forhåndsregler. Ergo må jeg ta alle menn over en kam...

Sorry, men dette blir for dumt for meg... Jeg skjønner hva mange av dere mener og sier, men det blir for dumt når en må rekke en pekepinne på oss kvinner iforhold til og med hensyn til mennenes oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å leve, skal man da slutte å leve?????

Det er det mange av dere sier indirekte når dere ber oss kvinner være mer forsiktig og tenke på hva vi gjør...

Vi kvinner blir oppfordra til å tenke konsekvenser fordi det kan være gale menn der ute, ergo kan man like godt si at om det skjer oss noe - så er det fordi vi ikke tenkte konsekvenser av det på forhånd.... HALLO.... hører dere hvor sykt det høres ut.

Nå sier ikke jeg at vi bare kan gjøre som vi vil, kjøre i 150 på motorveien eller bli med ukjente menn med hjem, det er forståelig at man skal ta noen forhåndsregler. Det jeg derimot blir litt provosert av, er utsagn som sier at vi kvinner MÅ/BØR gjøre det og det ellers har dem seg selv og takke... Det er det som blir for dumt i mine øyne, en voldtekt er ALDRI en kvinnes feil, bare fordi hun tilfeldighvis hadde på seg en utringet topp, smilte og var hyggelig, gikk hjem alene fra byen eller ble med mange kjente og ukjente på nachspill!!!!

Vel det var noen av mine synspunkter....  Men hva har vel jeg å si for etter å ha lest en del utsagn her på kg - kan jeg bare glemme å involvere meg i menn.  

Jeg har vært sammen med menn og har en del erfaringer med menn som har pykopatiske trekk, og i alle tilfellene var det på ingen måte noe man kunne forutsi på forhånd. Men i mange av deres øyne, så har jeg meg selv å takke om jeg opplever dette igjen, for jeg må jo ta forhåndsregler. Ergo må jeg ta alle menn over en kam...

Sorry, men dette blir for dumt for meg... Jeg skjønner hva mange av dere mener og sier, men det blir for dumt når en må rekke en pekepinne på oss kvinner iforhold til og med hensyn til mennenes oppførsel.

Det var meg som skrev dette, av en eller annen grunn ble jeg gjest, men det var ikke med vilje..

Så nå har dere noen å henvende dere til for evt. kritikk e.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vandret rundt i Oslo sentrum med en bærepose full av penger hadde selvsagt ingen hatt rett til å rane meg. Men det hadde likevel vært idiotisk å slepe rundt med penger på den måten..see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til dorian, som sa mye fornuftig om dette og Hege som sa det måtte sies på en enkel og grei måte!

Til din orientering Waco, så kan vi informere om at det er stor forskjell på fantasi og virkelighet.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hege, nå hååååper jeg at jeg har misforstått deg???

Denne sammenligningen syntes jeg var heeeelt på viddene!

Muligheten for å bli ranet med en plastpose full av penger sammenlignes med muligheten for en kvinne å bli voldtatt???

Tror enten at du har formulert deg dårlig eller jeg har dårlig kobling i dag Hege. :D

Det er alltid vanskelig å diskutere denne saken fordi det ene blir satt opp mot det andre.

Selvsagt må vi kvinner være ekstra på vakt så lenge vi lever i et samfunn hvor menn overfaller oss. Skulle bare mangle. Vi er ikke dumme! (Ihvertfall ikke de fleste av oss)

Men samtidig må vi få lov til å hevde vår rett til å gå hvor vi vil UTEN å bli overfalt.

Det er faktisk vår menneskerett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blander ikke deg borti Waco, det klarer du fint selv!

Tror absolutt ikke Hege mener at vi ikke skal hevde vår rett, Litago. Problemet er bare det er at dette ikke bare er et spørsmål om hva som er rett og galt, men at vi kvinner må innse realitetene og ta hensyn til dem. Det hjelper så lite å ha retten på sin side når man først er blitt voldtatt!

Det er imidlertid fullt mulig å ha to tanker i hodet på en gang; Vi kan hevde rettighetene våre og ta forhåndsregler samtidig. Med forhåndsregler mener jeg ikke at vi skal holde oss hjemme etter mørkets frembrudd, men det er lov å tenke seg om før man blir med hjem til en mann man absolutt ikke kjenner.

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litago, dersom jeg treffer deg på byn og inviterer deg med deg hjem så har jeg et ansvar for at du ikke er helt koko.

Forstår du?

Dem man tar opp i senga stoler man på, dersom du og jeg lå i samme seng, og jeg spør deg... "eeeh... er det en pistol du har i veska der"?.... og du svarer... jada Waco...og jeg er ganske treffsikker om natta...hehe...

Da kan ikke jeg legge meg til å sove for å vente på å bli skutt. Men det virker som det er annerledes med dere kvinner, dere vil gjerne dele seng med potensielle voldtektsmenn uten å selv være til ansvar for noe som helst!

Waco

Glad han holder damer med den tankegangen vekk fra senga.... usj a meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen Leo.

Det var nok jeg som hadde gal kobling i hodet da jeg leste Hege's innlegg.

For vi er jo faktisk enige!!! :D

Og når det gjelder deg waco: Jeg hadde nok aldri blitt med deg hjem.

You dream on boy! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...