Anim92 Skrevet 25. februar 2025 #261 Skrevet 25. februar 2025 molly83 skrev (På 24.2.2025 den 21.44): På hvilken måte er samfunnet skakkjørt når det gjelder familieliv? Mar123 gav et svar som jeg selv kunne skrevet. Og ja - selvfølgelig handler det om prioriteringer, slik du svarer. Og det er der Marte/jordmorliv kommer med Perspektiver som kan få folk til å prioritere annerledes 🤷🏻♀️ 2
Mar124 Skrevet 25. februar 2025 #262 Skrevet 25. februar 2025 molly83 skrev (På 24.2.2025 den 22.02): Skjønner, og er delvis enig, men tenker vi kan organisere hverdagen vår etter barna enda mer enn vi gjør. Mange kan f. eks gå ned på levestandarden i fht hus, bil, reiser etc. I hvertfall de årene barna er små. Dessuten har vi en av verdens beste ordninger for fødselspermisjon. Jeg synes derfor vi klager for mye på samfunnet, når det ofte er en del ting vi kan få til selv om vi vil det nok. Jeg er enig i at vi kan få til mye av dette selv, og ikke minst tenker jeg at vi er skikkelig heldige som bor i et land hvor vi kan velge mye frihet og likevel har det ok økonomisk. Sånn sett liker jeg ikke måten det «sutres» på. Det jeg mener er at jeg virkelig tror det ville vært enda bedre å leve i Norge dersom det politisk ble lagt opp til 6 timersdager eller 4-dagers uker. Skjønner jo st det er en helt utrolig stor omveltning, men tror vi kunne sysselsatt så mange langtidssykemeldte på den måten. I tillegg til at mange av de ungdommene som faller utenfor i ung alder, kanskje allerede i barneskolen, ville kunne bli fulgt opp bedre dersom foreldrene ikke kom hjem så sent hver dag. Tror rett og slett vi ser flere og flere utbrente barn fremover. Og det er litt skummelt. For hele samfunnet 1 1
Loboto Skrevet 25. februar 2025 #263 Skrevet 25. februar 2025 Anim92 skrev (1 time siden): Mar123 gav et svar som jeg selv kunne skrevet. Og ja - selvfølgelig handler det om prioriteringer, slik du svarer. Og det er der Marte/jordmorliv kommer med Perspektiver som kan få folk til å prioritere annerledes 🤷🏻♀️ Klart hun kan prioritere anderledes når mannen har høy lønn. De færreste kan leve på partner slik hun gjør. Hos oss tjener jeg og min mann mindre enn hennes mann alene. Og vi har begge utdanning. Det handler stort sett om penger 3
molly83 Skrevet 10. mars 2025 Forfatter #264 Skrevet 10. mars 2025 Loboto skrev (På 25.2.2025 den 23.09): Klart hun kan prioritere anderledes når mannen har høy lønn. De færreste kan leve på partner slik hun gjør. Hos oss tjener jeg og min mann mindre enn hennes mann alene. Og vi har begge utdanning. Det handler stort sett om penger Men er det så fryktelig mange kvinner som heller vil være hjemme med barn på hjemmeskole enn å jobbe nå i 2025 , dersom de kunne klart det økonomisk?
molly83 Skrevet 23. mai 2025 Forfatter #265 Skrevet 23. mai 2025 Isolert sett kan man argumentere for at dette er barnas beste, men i lys av å skape robuste mennesker som fungerer i samfunnet, er jeg usikker. Jeg savner tanker fra Jordmorliv om fremtiden, hvordan hun tenker hennes måte å organisere hverdagen for barna på, hvil gjøre de godtfungerende i samfunnet. 3 2
Horselady Skrevet 25. mai 2025 #266 Skrevet 25. mai 2025 molly83 skrev (På 10.3.2025 den 21.42): Men er det så fryktelig mange kvinner som heller vil være hjemme med barn på hjemmeskole enn å jobbe nå i 2025 , dersom de kunne klart det økonomisk? Noen ville det ha vært det så lenge barna er i barnehagealder, men tror endel av dem vil falle fra når barna begynner på skolen. Mine barn hadde aldri 100% i barnehage, nettopp fordi vi ønsket mer tid sammen og en roligere hverdag når de var små. Samtidig så jeg hvor godt de hadde av det sosiale de dagene de var på barnehage. Overgangen ble stor til skole når de måtte dit hver dag. 1
Danseskjørt Skrevet 8. oktober 2025 #267 Skrevet 8. oktober 2025 Så hun lanserte moderland, et fellesskap for mødre til den nette sum av 299kr/mnd. hva får man for disse pengene? Jo, man får månedlig livesending og en motiverende og inspirerende mail.. jeg kan ikke si jeg ble så veldig fristet, penger ut av vinduet much? Dette gjør hun vel bare for å spe på økonomien så hun slipper å jobbe. 6 1 1
molly83 Skrevet 13. januar Forfatter #268 Skrevet 13. januar Lurer så fælt på hvordan hun har tenkt å få barna til å fungere i samfunnet vårt, når de er vant til et samfunn hvor de selv har valgt alle de omgås🤔 2 1
Alice123 Skrevet 15. januar #269 Skrevet 15. januar Ser hun er gravid med nummer fire, og hun og mannen pusher MLM (doTerra, eteriske oljer). Særlig mannen hennes er aktiv i SoMe med dette, og bruker "helse" som er argument, hvilket jeg syntes er uetisk av ham som lege å gjøre. 7 5
Stavangebrud2012 Skrevet 17. januar #270 Skrevet 17. januar Fire unger og hjemmeskole med de to eldste ( regner meg datteren er skolebarn snart). Lurer på hvordan det lar seg gjøre… 2
Svartfugl Skrevet 19. januar #271 Skrevet 19. januar Alice123 skrev (På 15.1.2026 den 19.44): Ser hun er gravid med nummer fire, og hun og mannen pusher MLM (doTerra, eteriske oljer). Særlig mannen hennes er aktiv i SoMe med dette, og bruker "helse" som er argument, hvilket jeg syntes er uetisk av ham som lege å gjøre. Hva er greia med alle disse influenserne i denne kategorien? De begynner bra, med tips og triks til hvordan man kan leve billigere og være mer med barna. Men så kommer det snikende. "Er du lei av hamsterhjulet?". Da er det"online business" (en variant av mlm), ekte mlm eller "medlemsportal". At går ut på at vi skal kjøpe verdiløse produkter slik at de sksl tjene penger på ingenting fordi de gir folk dårlig samvittighet for at de faktisk bidrar til samfunnet framfor å sulle hjemne og late som at man er lærer, bonde og generelt ekspert på livet. 9 4
Alice123 Skrevet 19. januar #272 Skrevet 19. januar (endret) Svartfugl skrev (22 timer siden): Hva er greia med alle disse influenserne i denne kategorien? De begynner bra, med tips og triks til hvordan man kan leve billigere og være mer med barna. Men så kommer det snikende. "Er du lei av hamsterhjulet?". Da er det"online business" (en variant av mlm), ekte mlm eller "medlemsportal". At går ut på at vi skal kjøpe verdiløse produkter slik at de sksl tjene penger på ingenting fordi de gir folk dårlig samvittighet for at de faktisk bidrar til samfunnet framfor å sulle hjemne og late som at man er lærer, bonde og generelt ekspert på livet. Jeg har aldri syntes det de kommuniserte var bra i utgangspunktet. Men for å svare på det du spør om, så er det fordi den livsstilen de selger ikke er en livsstil man kan leve av. Endret 20. januar av Alice123 5
Sunflower123 Skrevet onsdag kl. 14:01 #274 Skrevet onsdag kl. 14:01 Stavangebrud2012 skrev (På 17.1.2026 den 11.40): Fire unger og hjemmeskole med de to eldste ( regner meg datteren er skolebarn snart). Lurer på hvordan det lar seg gjøre… Jeg ble egentlig ikke overrasket over baby nr 4 .. hun kom jo farlig nærme å måtte ut i jobb igjen? Men jeg setter spørsmål til om det er til barnas beste å være hjemme hele dagen med foreldre som må (bør) dedikere den meste av oppmerksomheten til en nyfødt. Hvordan skal de drive med hjemmeskole/gi barna et rikt sosialt liv når de selv i nyfødtbobla? Livet er mer enn kaffe på sofaen og å henge på playground på Tvedt senere hele dagen..! og dette er likevel ting vi som har barn i barnehage/skole også kan gjøre, for det virker som det er dette hun promoterer at vi som er dårlige foreldre som sender unger i barnehagen/skole går glipp av 3 1
Lune Skrevet onsdag kl. 14:36 #275 Skrevet onsdag kl. 14:36 Synes hun driver med mom shaming på øverste nivå. Veldig snever i tankegangen og holdningene. 4 1
Sunflower123 Skrevet onsdag kl. 19:52 #276 Skrevet onsdag kl. 19:52 Lune skrev (5 timer siden): Synes hun driver med mom shaming på øverste nivå. Veldig snever i tankegangen og holdningene. Enig. Hvis vi alle skulle unngått «hamsterhjulet» som hun kaller det, så hadde ikke samfunnet gått rundt. Alle kan ikke sitte hjemme og drikke kaffe hele dagen..noen av oss må faktisk bidra og dra på jobb, og skal man da liksom ha dårlig samvittighet for at man sender barna i barnehage/skole? Mom shaming ja. Hun er ikke noe godt forbilde for noe som helst 6
Horselady Skrevet torsdag kl. 07:45 #277 Skrevet torsdag kl. 07:45 Sunflower123 skrev (11 timer siden): Enig. Hvis vi alle skulle unngått «hamsterhjulet» som hun kaller det, så hadde ikke samfunnet gått rundt. Alle kan ikke sitte hjemme og drikke kaffe hele dagen..noen av oss må faktisk bidra og dra på jobb, og skal man da liksom ha dårlig samvittighet for at man sender barna i barnehage/skole? Mom shaming ja. Hun er ikke noe godt forbilde for noe som helst Hadde ikke vi jobbet så kunne hun jo ikke hun ha gått hjemme. Ikke noen av de andre mødrene i samme influenser kategori heller. Ingen av dem klarer seg selv økonomisk uten storsamfunnet i ryggen. De lever på penger fra nav (barnetrygd, uføretrygd og kontantstøtte) en god del av dem,eller de lever på samboer/ektefelle. Jeg tror et fåtall tjener så mye at de klarer seg selv. Jeg blir rett og slett irritert av de tonen flere av dem har om at vi som velger å sende barna i barnehagen og på skolen er dårlige foreldre. Hva er det egentlig de bidrar med? Sitte å opphøye seg selv ved å rakke ned på andre? Jordmorliv skryter jo i tillegg av det bare er gøy at andre blir irriterte over alt hun vrenger utav seg, for det beviser iallfall at hun har rett! 4
Banænie Skrevet torsdag kl. 10:30 #278 Skrevet torsdag kl. 10:30 Jeg forstår ikke at de vil "ødelegge" barnas læring, og sosiale med å ikke la dem gå på skole! Det er tøft å ha hjemmeskole mef baby/småbarn løpende rundt, og man klarer faktisk ikke være 100% tilstede her eller der. Jeg hadde hjemmeskole med 1klassing og 3 klassing under nedstengningen, ett barnehagebarn og baby. Det var jævlig! Og jeg ser på meg selv som en ganske chill mamma, men jeg følte aldri at jeg strakk helt til. Nå hadde vi jo ferdig opplegg å gå igjennom, men allikevel. Da vil jeg heller jobbe og la de som kan, ta seg av undervisning uten å få dårlig samvittighet.. 1
PecanPie Skrevet torsdag kl. 12:13 #279 Skrevet torsdag kl. 12:13 molly83 skrev (På 13.1.2026 den 21.23): Lurer så fælt på hvordan hun har tenkt å få barna til å fungere i samfunnet vårt, når de er vant til et samfunn hvor de selv har valgt alle de omgås🤔 Ja, det er noe med det å møte andre syn og verdier. Joda, de møter andre når de er på lekeland, men det er utelukkende folk som deler deres syn. Å ha folk rundt seg som man trives med og deler verdier med er viktig, men man må ikke undervurdere evnene til å, for å si det litt enkelt, tåle trynene på folk. Lære å leve med at den du sitter ved siden av på skolen eller jobben har andre tanker enn deg og velger å bruke tiden sin på en anne måte. Stavangebrud2012 skrev (På 17.1.2026 den 11.40): Fire unger og hjemmeskole med de to eldste ( regner meg datteren er skolebarn snart). Lurer på hvordan det lar seg gjøre… Null stress, de driver med unschooling, så ungene i skolealder kan bare drive med det de vil mens mor ammer og lager mønstre i cappucinoen. 4 1
Sunflower123 Skrevet torsdag kl. 12:25 #280 Skrevet torsdag kl. 12:25 PecanPie skrev (4 minutter siden): Ja, det er noe med det å møte andre syn og verdier. Joda, de møter andre når de er på lekeland, men det er utelukkende folk som deler deres syn. Å ha folk rundt seg som man trives med og deler verdier med er viktig, men man må ikke undervurdere evnene til å, for å si det litt enkelt, tåle trynene på folk. Lære å leve med at den du sitter ved siden av på skolen eller jobben har andre tanker enn deg og velger å bruke tiden sin på en anne måte. Null stress, de driver med unschooling, så ungene i skolealder kan bare drive med det de vil mens mor ammer og lager mønstre i cappucinoen. Ja, de mønstrene i cappucinoen med caption "jeg er heldig!" syns jeg er ganske cringe, og egentlig litt provoserende. Det er ikke slik livet vil være for de fleste som ikke lever i generasjonsbolig (og derfor nok får masse hjelp), bor på et lite sted, og har legelønn. De fleste av oss må faktisk ut å bidra til at samfunnet skal gå rundt og tjene nok for å gi barna de tingene de trenger. Det at de bare henger med likesinnende personer får hele greia til å høre litt "sekt" aktig ut. Når skal ungene få lov til å delta i samfunnet og få andre impulser? Men hva er unschooling? Betyr det at de i praksis ikke driver hjemmeskole en gang? 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå