Gå til innhold

Dere som har Tinnitus (øresus)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fikk dere det og hvordan klarer dere å leve med det? Finnes det noe som kan hjelpe? Er det noe håp?

Jeg har fått Tinnitus på begge ører, det piper konstant hver eneste dag.... holder snart ikke ut... :gråter:

Anonymkode: a191d...b67

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt dette så lenge jeg kan huske, konstant piping, har dessverre ikke noe godt råd, jeg er blitt vant til det, merket det forsvant med sånne noise cansel earpods :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan, våknet med det en dag i 2018. Tok et par år før jeg klarte å legge det litt lenger bak i bevisstheten. De første 6 mnd spesielt var helt forjævlig, hadde panikk! Trodde aldri det skulle bli bedre, men det ble det. Har ikke fått noe hjelp. Sover med litt bakgrunnslyd, ellers plages jeg ikke lengste i det daglige.

Anonymkode: 40e4b...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvordan jeg fikk det, det kommer vel vanligvis av skade over tid. Har ikke hørt om noe kur e.l., men har ikke leita heller.

Jeg er heldigvis ikke plaget av det til vanlig, bare noen ganger når det er stille, og om jeg blir minnet på det. Så siden jeg leste overskriften her så piper det nå, takk for det :P

Anonymkode: 53156...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt det siden barneskolen. Er på grunn av skader etter kronisk sykdom i ørene.  Har lært meg å leve med det. 

Anonymkode: b85ff...46f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørevoks tror jeg

Anonymkode: 4b023...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hatt det konstant siden 2004, samme periode hvert år blir det verre og roer seg igjen.

Du kan få hjelp hos nav, sånne høytalere til å legge under puten men lydene man får med på SD kortet er ubrukelige.

Jeg vil på det sterkeste anbeale deg videoene fra denne personen, etter å ha hørt på denne så fikk jeg fred fra pipelyden i 30 minutter!!! jeg grinte av glede. Han har mange andre også som kanskje passer din tinnitus bedre, inkludert sanger hvor pipelydene er mer bortgjemt.

https://www.youtube.com/watch?v=4LZv3ta13Ws

 

Anonymkode: 8eec9...615

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kronisk syk og med sykdommen følger tinnitus, den er ganske høy i begge ørene. Er høyere ettersom hvor sliten og syk jeg føler meg. Men har «vent» meg til den. I begynnelsen passet jeg på å ha litt bakgrunnsstøy feks TV, radio eller oppholdt meg ute på verandaen for vind og naturlyder maskerer greit. Nå er det liksom bare der, kan irritere meg over den innimellom. Jeg ble syk i 2018 så har hatt det konstant siden da.

Anonymkode: 8c7b4...fed

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyfrekvent piping i begge ører. Husker ikke når det startet. Det var ikke et spesifikt øyeblikk. Hatt det i 10-12 år nå, sånn ca. Tenker ikke noe spesielt over det når jeg har andre lyder rundt meg, noe jeg gjorde i starten. Blir det stille, blir jeg veldig oppmerksom på det et øyeblikk, men så "glemmer" jeg det på en måte når tankene begynner å fare avgårde. Veldig irriterende i begynnelsen, men jeg har vel bare slått meg til ro etterhvert med at sånn er det. Lyden har vært relativt konstant hele veien, men nå påvirker det meg egentlig ikke noe spesielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann fikk kronisk øresus, mistenker årsaken er pga medisiner (bivirkningen er beskrevet i pakningsvedlegget) 

Anonymkode: 2c4f6...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd høreapparat?

Anonymkode: 76805...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squidgirl skrev (11 timer siden):

Jeg har hatt dette så lenge jeg kan huske, konstant piping, har dessverre ikke noe godt råd, jeg er blitt vant til det, merket det forsvant med sånne noise cansel earpods :)

Hva slags type AirPods er det?

Anonymkode: 4e51f...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker du det utendørs i det daglige? Litt susing har jo alle når det er helt stille...

Er mange grunner til slike ting, har du vært utredet? Sjekket deg for ørevoks?

Du bør heller ikke stresse ørene dine med høy musikk....

Anonymkode: 62860...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har medfødt hørselshemming og har forstått det at tinnitusen min kommer av det. Har hatt det siden barndommen og har da trodd alle hørte disse lydene. Det er både susing, piping, knitring og en mørkere dur. Det er slitsomt, men i en hverdag med lyder overalt tar det likevel ikke hovedfokus. Det er ved leggetid og når jeg tar av høreapparatene jeg merker det mest, logisk nok. Mange får ikke sove pga lydene, men siden jeg har vokst opp med det så har jeg jo lært meg å leve med det, også det å sovne med det. Prøvde en sånn pute med naturlyder en gang, men det ble bare så mye fremmed lyd at da fikk jeg ikke sove 😅 

Lite søvn, stress og diverse sykdommer og medisiner gjør det verre. 

Anonymkode: 7c002...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg husker ikke hvordan eller når det oppsto men jeg ble etterhvert oppmerksom på at ved støy så ble det vanskelig for meg, fikk etterhvert diagnosen og det som hjelper for meg er rett og slett å passe på at jeg bruker formstøpte propper for eksempel for å holde lydnivået rundt meg nede, på fly for eksempel eller på konserter, utesteder osv.. Mental trening og mindfulness for å "koble den ut" har hjulpet, men av og til må man bare erkjenne at den er der og "leve med den" 
Noen ganger bruker jeg denne:

 

Anonymkode: 2a754...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i badeland i Danmark da jeg var 10 år og tok en stor sklie. Jeg mistet balansen på vei ned og smalt hodet skikkelig i kanten. Pipingen gikk aldri bort, gitt - men da det verste roet seg satt jeg igjen med piping i ulike frekvenser og toner. Var til utredning, ingenting de kunne gjøre. Er 33 og lært meg å leve med det, hører det hele tiden da ene tonen er høy, men "smal", de dypere hører jeg når det er stillere - men tenker sjeldent over det, det er jo normalt for meg.

Tror det er enklere for oss som fikk det som barn, har en kompis som fikk det for under et år siden og han plages veldig. Hans blir verre av å drikke, så han er nå avholds. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HLF har gratis tinnitusmestringskurs inkl overnatting. Du får fri fra jobb og nav betaler reisen.

Anonymkode: f1573...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

HLF har gratis tinnitusmestringskurs inkl overnatting. Du får fri fra jobb og nav betaler reisen.

Anonymkode: f1573...3f9

Jøss

Anonymkode: c3cb1...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Merker du det utendørs i det daglige? Litt susing har jo alle når det er helt stille...

Er mange grunner til slike ting, har du vært utredet? Sjekket deg for ørevoks?

Du bør heller ikke stresse ørene dine med høy musikk....

Anonymkode: 62860...d98

merker det mest når det er stille, har ikke ørevoks, er nok skade fra ungdommen med masse høy musikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

HLF har gratis tinnitusmestringskurs inkl overnatting. Du får fri fra jobb og nav betaler reisen.

Anonymkode: f1573...3f9

Men det ligger langt uti huttiheia. Orker ikke reiseveien

Anonymkode: 4b023...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...