Gå til innhold

Bedt om å rydde i bryllup dagen derpå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner deg godt. Synes det var en lite gjennomtenkt oppgave av brudeparet og gi dere. De burde heller hørt om dere har mulighet å bidra med noe og evt hva dere tenker. 
Skal brudeparet gjøre noe selv? Eller har de satt alt vekk? Ja, det er kjipt med dårlig råd. Men de kunne giftet seg uten fest eller evt kun med nærmeste familie og hatt middag hjemme. De kan også selv stå for/hjelpe til med rydding selv om det er de som gifter seg. De har valgt å ha feiringen på denne måten, og med dårlig råd, da må de planlegge deretter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er invitert i svogers bryllup til høsten. De har dårlig råd av diverse grunner. Derfor har de ønsket at gjestene bidrar med noe i stedet for gaver. Alle har forståelse for det. 

I utgangspunktet var det snakk om at gjestene skulle bidra med mat, kaker, hjelp til å ordne lokalet, pynte, dekke på. Nær familie som en bestemor og far har bidratt med en mindre sum penger for blant annet mat. Noen i familien jobber som kokk så da skal hun bidra med litt av maten. 

Bryllupet skal være 1t fra byen de fleste bor i. Det er lite overnattingsmuligheter. Noen har leid hytte sammen. Men det er ikke nok steder å overnatte. Noen bor på et lite hotell 25min fra. Mens andre må ordne med sjåfør. Dette koster jo selvsagt.

Nå ble jeg spurt (spurt direkte når min mann ikke var til stede) om at de tenkte jeg kunne bidra med rydding dagen derpå. Lokalet skal være klart til kl 12. Og festen varer til 02-03. Mulig de har spurt andre også. Mulig jeg overreagerte, men jeg sa rett ut "helt ærlig, dere skal ha et "gratis" bryllup hvor alle bidrar, vi må reise et stykke og betale overnatting til 2300kr natten, jeg står ikke opp dagen derpå for å rydde som gjest, men jeg bidrar gjerne med å bake el". De ble litt perlene og sa de tenkte jeg kunne hjelpe med det da det var det som gjensto i tillegg til at jeg er jo vant å stå opp tidlig med barn😱 Dette blir vår ene dag/natt uten barn på LENGE og jeg vil ikke stå opp tidlig litt bakfull for å rydde.  

Nå går det vist rykter i familien om at jeg prøver å skape problemer for brudeparet. 

Hva syns dere? Er dette normalt? Selv om de har dårlig råd, kunne de ikke ventet med å gifte seg og spart litt? Betalt noen ungdommer fot å rydde og vaske?

Anonymkode: b6fc0...329

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er lov å spørre, det er lov å si nei, men jeg syns måten du svarte på var langt, langt over streken.  Jeg hadde også blitt svært perpleks, og jeg ville ikke spurt deg igjen. Ærlig talt, kunne du ikke sagt med et smil: Å nei, det har jeg virkelig ikke lyst til å gjøre. Det er vår første natt alene uten barn på evigheter, og jeg håper jeg er trøtt og sliten i tillegg. 

Å nevne penger var skikkelig ufint av deg.

Anonymkode: d7bbf...097

Greia var nok at hun også ble perpleks av at dette tydelig var forventet at hun skulle ta på seg "frivillig".

Hun ble servert dette face to face, vi andre har tid til å tenke gjennom saken og svaret.

Ts, si at du gjerne bytter til kakebaking eller en annen oppgave som du kan bidra med før festen, men ikke noe på formiddagen etter festen.

Å bli tatt for gitt er ikke trivelig, og det er en luksus som småbarnsmor å ha barnevakt, gå på en voksenfest, stå opp i siste liten for å nyte hotellfrokosten man har betalt for. Greit å spørre for et bryllup, men ikke å ta for gitt, å bli fornærmet over et nei eller å henge ut personen for slekta for et nei. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorsaga skrev (13 timer siden):

Jeg tenker at du bor på et hotell i nærheten. Der må du sjekke ut innen kl 11 eller 12. Så hva koster det deg og rydde litt i en time? Kan ikke alle bare ta i et lite tak. 

Om ts og mannen gir brudeparet fingeren virker det som om de tar hele hånden! Hvorfor skal de bruke tid og energi å rydde dagen derpå bare fordi de må sjekke ut fra et hotell? Hvorfor kan ikke brudeparet bare ta ryddingen istedenfor? Det koster jo ikke dem noe mer enn ts og mannen?

Anonymkode: 67ece...cc1

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er drt helt normalt å hjelpe til å rydde , det gjøres både i bryllup og konfirmajon. 

Anonymkode: 25cd0...7e3

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når brudeparret får hele brylluppet påspandert, mangler det bare at de selv påtar seg den kjipeste oppgaven, opprydningen dagen etter. 

Anonymkode: cd480...17d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i familien er det ryktes blant at du prøver å skape problemer for brudeparet?Du kan jo høre med de som sladrer om hva de skal bidra med, og foreslå å gå sammen om å spleise på innleid renholdspersonell eller ungdommer, og så hiver du summen du sparer på å ikke ha med gave inn i den potten.

Jeg er selv fra bygda og vane med at man bistår familie (lengre ute på grenen enn i ditt tilfelle, her er det jo snakk om mannens bror til og med!) både før og etter den store feiringen, så det mest sjokkerende her for meg er at du ikke har kommet de i forkjøpet og spurt/tilbudt deg å gjøre x eller y for dem, fremfor å vente så lenge at det bare er "drittoppgavene" som blir igjen.

Anonymkode: 82062...3ca

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.7.2023 den 15.31):

Er invitert i svogers bryllup til høsten. De har dårlig råd av diverse grunner. Derfor har de ønsket at gjestene bidrar med noe i stedet for gaver. Alle har forståelse for det. 

I utgangspunktet var det snakk om at gjestene skulle bidra med mat, kaker, hjelp til å ordne lokalet, pynte, dekke på. Nær familie som en bestemor og far har bidratt med en mindre sum penger for blant annet mat. Noen i familien jobber som kokk så da skal hun bidra med litt av maten. 

Bryllupet skal være 1t fra byen de fleste bor i. Det er lite overnattingsmuligheter. Noen har leid hytte sammen. Men det er ikke nok steder å overnatte. Noen bor på et lite hotell 25min fra. Mens andre må ordne med sjåfør. Dette koster jo selvsagt.

Nå ble jeg spurt (spurt direkte når min mann ikke var til stede) om at de tenkte jeg kunne bidra med rydding dagen derpå. Lokalet skal være klart til kl 12. Og festen varer til 02-03. Mulig de har spurt andre også. Mulig jeg overreagerte, men jeg sa rett ut "helt ærlig, dere skal ha et "gratis" bryllup hvor alle bidrar, vi må reise et stykke og betale overnatting til 2300kr natten, jeg står ikke opp dagen derpå for å rydde som gjest, men jeg bidrar gjerne med å bake el". De ble litt perlene og sa de tenkte jeg kunne hjelpe med det da det var det som gjensto i tillegg til at jeg er jo vant å stå opp tidlig med barn😱 Dette blir vår ene dag/natt uten barn på LENGE og jeg vil ikke stå opp tidlig litt bakfull for å rydde.  

Nå går det vist rykter i familien om at jeg prøver å skape problemer for brudeparet. 

Hva syns dere? Er dette normalt? Selv om de har dårlig råd, kunne de ikke ventet med å gifte seg og spart litt? Betalt noen ungdommer fot å rydde og vaske?

Anonymkode: b6fc0...329

Jeg var gjest i ei venninne sitt bryllup, hjalp til med å dekke på til koldtbord, rydde av etter mat, på kjøkkenet og i tillegg med å rydde opp dagen etter. Fordi jeg ønsket å hjelpe til. Vi hadde riktig nok god tid dagen derpå og måtte ikke være ute av hotellet før 12 så reiste til lokalet etter det. Vi var kun 6 stk til sammen som ryddet, men det gikk fort. Hadde ikke hjerte til å la brudeparet stå å rydde opp alt alene. De har ikke dårlig råd, men sløser heller ikke med penger. Er så glad for at jeg fikk ta del i bryllupet

Anonymkode: 644da...98a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie og slekt er det en selvfølge at iallefall søsken og svoger/svigerinner gjerne med barn /ungdom hjelper til før og etter bryllup, dåp, konfirmasjon og familieselskaper. Spesielt om det er i leide lokaler. Derfor kan jeg tenke meg at andre også forventer at alle bidrar litt. Hos oss avtales det alltid om hvem som lager mat, lager kaker og hjelper på kjøkkenet. Ingen blir sure og sinte for å bli spurt, så her er det nok en "kulturkrasj"

Å sette ut rykter om at noen prøver å sabotere bryllupet og forholdet er ondskapsfult som all ryktespredning. Desverre ikke uvanlig mellom søstere og andre kvinner

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd det,meget spesielt syns jeg..

Men stilte selvfølgelig opp på 'ryddedugnad',for høflighets skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at mange hjelper til, så dagen kan bli alt de ønsker.

Men seriøst .. de kan da vel rydde opp, og ut av lokalet selv. Det er normalt at verten gjør det etter en fest. Også hjelper kanskje nærmeste familie til. Men dette hadde jeg aldri spurt gjester om.. aldri 

Anonymkode: d7a38...3ca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så flott at mange hjelper til, så dagen kan bli alt de ønsker.

Men seriøst .. de kan da vel rydde opp, og ut av lokalet selv. Det er normalt at verten gjør det etter en fest. Også hjelper kanskje nærmeste familie til. Men dette hadde jeg aldri spurt gjester om.. aldri 

Anonymkode: d7a38...3ca

Hvem mener du er nærmeste familie, om ikke ts faller inn under den kategorien?

Anonymkode: 82062...3ca

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et par som insisterer på stor bryllupsfest uten å ha råd, det er rett og slett tacky og vitner om manglende antenner. Syns absolutt ikke det er greit å be folk hjelpe til med å rydde opp etter en bryllupsfest, spesielt ikke når resten av slekten må stille med både mat og penger for å få bryllupet gjennomført. Har du ikke råd til det festen koster, så lag enten en det du har råd til eller dropp det! Eller inviter ut på en restaurant der alle bestiller og betaler sin egen mat/drikke, og det er gaven til paret. Det er helt greit å si nei til rydding når dere endelig har barnefri, du har tilbudt deg å bake og det er mer enn rikelig, regner med de forventer gave i tillegg. 

Anonymkode: 0cb56...cb2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2023 den 17.02):

Det har blitt en ny greie med at det er ok å be folk hjelpe til med store anledninger og ha forståelse for dårlig råd. Den er grei. Folk HAR forståelse for det og hjelper til. Men noen tar dette helt bokstavelig og ber gjester og familie stå for absolutt alt uten å bidra selv. Tanken bak forståelse var aldri at verten og vertinnen ikke skulle gjøre noe som helst selv. 

Anonymkode: 3f4d0...fd6

En NY greie? Det er det jo ikke! Før var det vanlig at alle hjalp til og laget et fint bryllup til sine nærmeste, krenkelse var ikke oppfunnet før de siste årene! 

Er det ikke trivelig å hjelpe til da? 

Har vært med å rydde etter en bryllup. De fleste var slitne men det ble en lang kaffestund og mimring fra gårsdagens bryllup underveis og det var en minneverdig formiddag syns jeg. Men folk idag er så ego ; JEG må hvile ute, JEG har gjort mitt når jeg bidro med gave. Bite me! 

Anonymkode: 9ffbf...00c

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ikke tenkt til og rydde når jeg gifter meg har heller ikke tenkt til og spørre gjester om det, det kommer ansatt til og gjøre

Anonymkode: d3c5d...8e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/4/2023 at 3:31 PM, AnonymBruker said:

Men hva skal dere bidra med ellers? 

Når mine søsken har giftet seg så vi alle søsken hjulpet til mye i forkant og etterpå. Å bake en kake er ikke mye hjelp sammenlignet med å ordne lokale, organisere mat, rydde etc.

Så jeg lurer veldig på hva deres bidrag er i bryllupet 

Anonymkode: 22fe6...dc7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når mine søsken har giftet seg så vi alle søsken hjulpet til mye i forkant og etterpå. Å bake en kake er ikke mye hjelp sammenlignet med å ordne lokale, organisere mat, rydde etc.

Normale ting å bidra meg; bake kake, ordne gavebord, evt også pakke ned gaver på kvelden/neste dag og sette det vekk forsvarlig eller ta med, lage spotifyliste, praktiske ting i forkant som bonger/bordkort/sanghefter, lag dekorasjoner/bordpynt, evt hjelpe til å dekke bordet om det er leid lokale.

Ting som er vertskapet, altså brudeparets, ansvar å orden; leie lokale, fikse mat, drikke og serveringshjelp - her leier de fleste et lokale som enten kommer med begge deler inkludert ryddingen, eller man leier noen som står for mat og servering og rydding etter maten, så rydder brudeparet selv med innleid hjelp dagen etterpå.

Det er ikke gjestenens ansavr å bidra med ting og tang til et brudepar som inviterer til noe mer storlått enn de selv har råd til. Det er BRUDEPARET som skal dekke utgifter, det kan de IKKE legge over på gjestene dersom de ikke har råd.

I tillegg til å bake kake (som kan koste en hel del avhengig av type) må man gjerne betale for utdrikningslag, reise og hotellopphold (som her), barnevakt, gave og evt klær som passer kleskoden.   

Anonymkode: 0cb56...cb2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt uenig med dere som mener TS svarte frekt. Jeg synes det er på sin plass å oppgi en grunn for at man sier nei. Det blir jo veldig rart å bare si "nei", og ikke si noe mer. Det virker litt som om brudeparet i dett tilfellet ikke har tenkt over hvor mye de egentlig ber om, og da synes jeg det er greit at TS påpeker at dette er en kostbar og krevende affære for dem allerede, og at hun nå derfor setter streken ved den siste forespørselen. 

Anonymkode: e0c93...574

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nesten umulig å diskutere slik når skikkene er så forskjellige avhengig av hvor man kommer fra. Noen steder er det vanlig å leie grendahus, samfunnshus eller andre lokale der man lager mat, dekker og rydder selv. Andre steder er det vanlig å ha laget på et hotell eller annet serveringssted der det er ansatte som tar seg av alt. 

Det blir helt håpløst når folk ser på forsjellige ting som " normalt". 

Anonymkode: 9ffbf...00c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NumberSix skrev (På 5.7.2023 den 13.31):

Det er da helt normalt at brudeparet, evt. aller nærmeste familie (dersom de selv tilbyr seg), rydder lokalet dagen derpå. Å i det hele tatt spørre andre gjester om dette er frekt som fy! 

Jeg ville regnet min svigerinne som nærmeste familie🤷🏻‍♀️

Men jeg ville aldri spurt noen som endelig skulle ha barnefri om å stå opp tidlig for å rydde 😂 Med mindre de tilbød seg selv…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må ts bidra med noe som helst? Jeg forventet ingenting av min familie eller venner da jeg giftet meg. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...