Gå til innhold

Bedt om å rydde i bryllup dagen derpå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faen så frekt. Av dem. 🙈

Anonymkode: 4d0cb...cab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De burde utsette bryllupet til de har spart opp penger. Dette var grådig og selvsentrert. Hørtes ikke ut som et trivelig bryllup. 

Vi hadde heller ikke penger til stort bryllup. Vi inviterte de aller nærmeste til fest hjemme i hagen. Fikk hjelp til mat og kake. Vi stod for alkoholen. Var knallgøy. 

Anonymkode: 8b89c...5ce

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du svarte dem helt rett. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke kan rydde selv? Skal absolutt ALT i bryllupet deres gjøres av andre, helt gratis? 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (3 minutter siden):

Jeg synes du svarte dem helt rett. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke kan rydde selv? Skal absolutt ALT i bryllupet deres gjøres av andre, helt gratis? 

Tydeligvis, og i tillegg får sikkert brudeparet litt gaver, det er alltid noen som har med uansett. 

De kunne fint ha giftet seg med vitner/forlovere til stede, helt gratis, og utsatt festen til en gang de hadde råd hvis selve giftemålet er viktig for dem. Å gifte seg koster ikke penger. 

Anonymkode: 4a13f...e83

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt en ny greie med at det er ok å be folk hjelpe til med store anledninger og ha forståelse for dårlig råd. Den er grei. Folk HAR forståelse for det og hjelper til. Men noen tar dette helt bokstavelig og ber gjester og familie stå for absolutt alt uten å bidra selv. Tanken bak forståelse var aldri at verten og vertinnen ikke skulle gjøre noe som helst selv. 

Anonymkode: 3f4d0...fd6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at du stod opp for deg selv. Andre ville gjerne hatt problemstillingen med at de svarte ja, med skikkelig bismak.

Klart det blir "opprør", når du sier hva du mener og mener hva du sier.

Men dette kan du ta det helt easy. Du vurderer riktig. 

Håper du ikke føler du må se deg over skulderen og blir manisk opptatt av rydding utover kvelden.

Kos deg!! :gruppeklem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte helt rett! Så deilig å lese en sak om noen som faktisk klarer å stå opp for seg selv. Bravo, ts! Helt ufattelig frekt av brudeparet (og resten av familien) som mener du skaper problemer. Å være gjest i dette bryllupet koster mildt sagt mer enn det smaker... Brudeparet får bruke morgen og formiddagen på å rydde selv. En allerede sliten småbarnsmor er IKKE den som skal rydde fordi "hun er vant til å stå opp tidlig." Og sikkert også fordi hun er kvinne. Kjenner jeg koker av sinne av denne holdningen. Stå på ditt, ts!

Anonymkode: 3b19c...767

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Visla said:

Helt greit å si nei, men måte  du sa nei på var ganske frekk! 

Hvordan var hun frekk?

Anonymkode: 210a4...68d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det ikke uvanlig å hjelpe til med slikt. Både kvinner og menn. 

Men det er greit å si nei. 

Synes dog at ditt svar var for mye, og vil tippe det blir et kleint bryllup for dere.. 

Anonymkode: 22fe6...dc7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hva ble mannen din spurt om å bidra med? Kan ikke han rydde? Eller var det kun du?

Anonymkode: 6c9a6...f12

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke innenfor av de å spørre. Helt innenfor å si nei, men den måten du svarte på var ikke greit.

Anonymkode: 4a958...729

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du bor på et hotell i nærheten. Der må du sjekke ut innen kl 11 eller 12. Så hva koster det deg og rydde litt i en time? Kan ikke alle bare ta i et lite tak. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde trekt tilbake invitasjonen din kun pga det du svarte. Hvorfor sa du ikke bare nei??? Du forstod du lagde kvalme siden du spurte bak din partners rygg. Har de tidligre gjort deg noe som fortjener slikt svar?

Anonymkode: 92bb4...a8e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bedt i bryllup for flere år siden. De skulle i kirken ca 12-13 tiden og de ønsket meg allerede fra da  at jeg skulle dra til festlokalet fra klokka 12. jeg sa det vil bli omvei for meg til kirken, så jeg drar rett til kirken først.

Da kom det fra bruden at hun trengte meg til å ordne maten og servere under middagen. Hadde vært planen hennes hele tiden visstnok. Skulle nesten tru det er normalt å spørre om hjelp først eller og ikke ta det som en selvfølge?

Jeg takket nei til invitasjonen ( som arbeidende personale) og hun ble skikkelig irritert på meg. De hadde ikke råd til å leie inn hjelp. Så sorry for de!!

Anonymkode: e47f8...c98

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ble bedt i bryllup for flere år siden. De skulle i kirken ca 12-13 tiden og de ønsket meg allerede fra da  at jeg skulle dra til festlokalet fra klokka 12. jeg sa det vil bli omvei for meg til kirken, så jeg drar rett til kirken først.

Da kom det fra bruden at hun trengte meg til å ordne maten og servere under middagen. Hadde vært planen hennes hele tiden visstnok. Skulle nesten tru det er normalt å spørre om hjelp først eller og ikke ta det som en selvfølge?

Jeg takket nei til invitasjonen ( som arbeidende personale) og hun ble skikkelig irritert på meg. De hadde ikke råd til å leie inn hjelp. Så sorry for de!!

Glemte  å tilføye at hun forventet at jeg ryddet dagen etter også. Fuck off hele bryllupet 😊

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, altså, viss de har så dårlig råd så får de utsette bryllupet. Eller de får stå opp tidlig å rydde selv. Dette synes jeg var frekt å spørre om, langt over streken å forvente av en gjest som har reist langt. Synes heller ikke det er så greit å forvente at gjestene ordner med mat og kaker, selv om de sier at den hjelpen blir istedenfor bryllupsgave. Ville ikke følt det så greit å komme i bryllup uten noen gave til paret. Nei, det går an å bli gift uten at man har en dyr fest etterpå. Eller man kan spare og vente noen år.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg kan forstå at de ble litt perplekse når du trakk frem hva dere må betale for å overnatte og sånn. 
Så på den måten kunne du ha ordlagt deg bedre. 

På den annen side forstår jeg også at du ble såpass perpleks da du ble spurt, at du ikke automatisk tenkte over hva som var lurt å si. 
Jeg tenker det var merkelig at de spurte deg når din mann ikke var tilstede, lenge etter at det var avklart hva alle andre skal bidra med. 
For meg ble det litt sånn: 
1. Enten har de hele tiden bare tenkt at det var greit for deg. Og så basert seg på at det blir sånn.
2. De har, mens de avklarte andre bidrag, spurt din mann, og han har svart at "Det kan hun antagelig bidra med, men dere må spørre henne direkte, for jeg svarer ikke for henne" Og så har de tolket det å spørre deg som en formalitet, mens din mann har tenkt at dette var ditt valg, og at han ikke hadde svart på dine vegne.
3. De hadde opprinnelig tenkt å fikse dette selv, men innså etter hver at de ikke har lyst. Derfor gikk de gjennom gjestelista og så etter hvem som ikke hadde fått en oppgave allerede. (Tipper din mann har en oppgave, og at det da er deg og flere "partnere" som nå blir spurt om dette.) 
4. De har bare vært korttenkte, og tenkt at de kunne velge oppgaver til folk, og spørre om tjenester uten å gi alternative ting folk kan bidra med. 

Jeg mener uansett at du ikke gjør deg vanskelig når du sier nei til dette. De kan ikke forvente noe som helst av deg. Og jeg antar at du og din mann (som par) bidrar med noe som alternativ til gave uansett. 
Og hvis ikke, ja, så får dere gi brudeparet et tilsvarende beløp i pengegave som det ville vært naturlig å kjøpe en gave for. Så får de kanskje råd tid å betale noen for å rydde? 

Anonymkode: c226f...323

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er invitert i svogers bryllup til høsten. De har dårlig råd av diverse grunner. Derfor har de ønsket at gjestene bidrar med noe i stedet for gaver. Alle har forståelse for det. 

I utgangspunktet var det snakk om at gjestene skulle bidra med mat, kaker, hjelp til å ordne lokalet, pynte, dekke på. Nær familie som en bestemor og far har bidratt med en mindre sum penger for blant annet mat. Noen i familien jobber som kokk så da skal hun bidra med litt av maten. 

Bryllupet skal være 1t fra byen de fleste bor i. Det er lite overnattingsmuligheter. Noen har leid hytte sammen. Men det er ikke nok steder å overnatte. Noen bor på et lite hotell 25min fra. Mens andre må ordne med sjåfør. Dette koster jo selvsagt.

Nå ble jeg spurt (spurt direkte når min mann ikke var til stede) om at de tenkte jeg kunne bidra med rydding dagen derpå. Lokalet skal være klart til kl 12. Og festen varer til 02-03. Mulig de har spurt andre også. Mulig jeg overreagerte, men jeg sa rett ut "helt ærlig, dere skal ha et "gratis" bryllup hvor alle bidrar, vi må reise et stykke og betale overnatting til 2300kr natten, jeg står ikke opp dagen derpå for å rydde som gjest, men jeg bidrar gjerne med å bake el". De ble litt perlene og sa de tenkte jeg kunne hjelpe med det da det var det som gjensto i tillegg til at jeg er jo vant å stå opp tidlig med barn😱 Dette blir vår ene dag/natt uten barn på LENGE og jeg vil ikke stå opp tidlig litt bakfull for å rydde.  

Nå går det vist rykter i familien om at jeg prøver å skape problemer for brudeparet. 

Hva syns dere? Er dette normalt? Selv om de har dårlig råd, kunne de ikke ventet med å gifte seg og spart litt? Betalt noen ungdommer fot å rydde og vaske?

Anonymkode: b6fc0...329

Det er jo greit å si nei, men du gjorde det på en stygg måte. Hvorfor takket du ja til bryllupet om det var så ille å betale for overnatting?

Anonymkode: 806eb...e12

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt normalt at brudeparet, evt. aller nærmeste familie (dersom de selv tilbyr seg), rydder lokalet dagen derpå. Å i det hele tatt spørre andre gjester om dette er frekt som fy! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...