AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #1 Skrevet 4. juli 2023 Mye rare problemstillinger som dukker opp i disse ferietider, men denne gjelder forsåvidt hele tiden. Vi har en baby på snart 1 år. Hen er veldig aktiv og kommer borti mye rart. Dersom hen slår seg på noe blir far og svigers helt hysteriske og river barnet vekk fra meg. eks: barnet satt på fanget mitt og tok på noe varm mat rett fra komfyren. Maten var varm, ja, men ikke så varm at vi snakker forbrenninger. Fingrene til barnet var såvidt nær, men hen ble redd og begynte å gråte. Far og bestemor river da barnet ut av armene mine og «kaster» unger under kaldt vann. Barnet hylte og strakk seg etter mor. 1. Jeg ville bare blåst på og trøstet 2. Burde ikke mor få lov til å reagere? 3. Burde ikke barnet få komme til mor når hen så tydelig vil det? De fortsatte å stresse rundt barnet og hause opp situasjonen, trøstet på en stressa måte «det går bra, det går bra, det går bra». Lignende har skjedd flere ganger og jeg synes det er sårt å se barnet mitt hyle og strekke seg etter meg uten at det blir tatt hensyn til. Jeg prøver rolig å si at jeg gjerne kan ta barnet, men blir liksom ikke hørt i de situasjonene. Med en gang barnet til slutt får lov å komme til meg roer hen seg. Føler litt for å ta det opp, men redd det blir tatt som kritikk. Er jo fint at de vil trøste barnet, men de tar liksom sånn av og lager en stor greie ut av noe som egentlig ikke var en skramme en gang. Anonymkode: 880ba...c0e 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #2 Skrevet 4. juli 2023 Men i alle dager. De overreagerer veldig. Å kave opp slik understreker jo bare for barnet at det er noe å ta på vei for. Tror du må bare gripe inn og si, gi ungen til meg. Anonymkode: 20905...6cb 8 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #3 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men i alle dager. De overreagerer veldig. Å kave opp slik understreker jo bare for barnet at det er noe å ta på vei for. Tror du må bare gripe inn og si, gi ungen til meg. Anonymkode: 20905...6cb Det er nettopp det de gjør. Synes det blir helt feil, de kaver jo nesten ungen mer opp enn det ungen kaver seg av seg selv. I tillegg sender de kommentarer til meg meg som de nesten knurrer «du må jo passe på» «du må jo følge med». Får meg til å føle meg som en elendig mor, men kan jo ikke akkurat sitte å holde fast et så aktivt barn hele tiden heller. Jeg får prøve å heve stemmen litt beste gang, men er bare ikke interessert i å lage enda mer kaos ut av disse situasjonene.. Anonymkode: 880ba...c0e 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #4 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er nettopp det de gjør. Synes det blir helt feil, de kaver jo nesten ungen mer opp enn det ungen kaver seg av seg selv. I tillegg sender de kommentarer til meg meg som de nesten knurrer «du må jo passe på» «du må jo følge med». Får meg til å føle meg som en elendig mor, men kan jo ikke akkurat sitte å holde fast et så aktivt barn hele tiden heller. Jeg får prøve å heve stemmen litt beste gang, men er bare ikke interessert i å lage enda mer kaos ut av disse situasjonene.. Anonymkode: 880ba...c0e Du får sende dem en artikkel eller to om viktigheten av at barn får prøve seg og lære av det Ja, man skal selvfølgelig passe på, ting kan være farlig. Men det er også uheldig å pakke dem i bobleplast og aldri la dem snuble og skrubbe seg opp litt. At ungen lærer "det der er au, varmt!" av å borti noe som ikke gir brannskade er jo bra. Anonymkode: 20905...6cb 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #5 Skrevet 4. juli 2023 Få deg en ryggrad. Ikke gi barnet fra deg og si at det de vil (her: kalt vann) ikke trengs. Anonymkode: ebd93...93f 7 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #6 Skrevet 4. juli 2023 Mat som kommer rett fra komfyren gir brannsår, spesielt på følsom barnehud som kan bli skadet av så lite som 45 grader. Det skal kjøles ned i minst 20 minutter etterpå. Kanskje du kan ta et kurs i førstehjelp slik at din reaksjon blir riktigere? Hvis du reagerer selv slipper de rundt deg å føle at du er sløv og ikke bryr deg. Anonymkode: e5c9c...215 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #7 Skrevet 4. juli 2023 De stoler ikke på deg tydeligvis. Hvorfor ikke? Hvorfor tenker du barnet skal ta på varm mat fra komfyren? Hvilke andre eksempler har du? Anonymkode: 685ce...8db 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #8 Skrevet 4. juli 2023 Huff. Her kunne barnet snuble, og reise seg og børste av sand fra knærne. Og så kom farmor og sutret; "Stakkars, fikk du vondt???". Og da begynte barnet å hylskrike 🙄 Men hvis barnet ditt ikke var i fare, så må du ikke si "Jeg kan godt ta han jeg". Vær bestemt og si at du vet hva du gjør, og at nå tar du over. Men skjønner forsåvidt at de reagerer på at barnet får stå så nærme komfyren mens du lager mat! Det gikk bra denne gangen, men neste gang kan han ta oppi stekepannen eller velte kokende mat over seg. Hvis det var flere folk der, så kunne vel de passet barnet mens du lagde mat, eller far kunne laget mat. Hvis det var mens du spiste varm mat, så burde du ikke ha barnet på fanget. Anonymkode: b1777...216 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #9 Skrevet 4. juli 2023 Dere misforstår. Jeg holdt ikke på med komfyren. Jeg satt ved spisebordet med barnet på fanget. Bestemor hadde laget mat og kom for å sette maten på bordet. På vei forbi rekker barnet å vri seg og komme borti ved kanten på en hekt vanlig middagstallerken. Barnet var aldri i noen form for reell fare. Dere vrir jo ordene mine til at jeg har stått med ungen på armen og latt ettåringen ta oppi varm stekepanne 🙄 Jeg har 8 småsøsken og masse tantebarn. Er veldig vant til små barn og vet at det å beholde roen er gull verdt hvis man klarer. Far til barnet er enebarn og hverken han eller bestemor har knapt tatt i barn siden han selv var liten. Jeg synes de overreagerer, men jeg har da normalt morsinstinkt, men vil gjerne trøste barnet mitt på en rolig måte. ts Anonymkode: 880ba...c0e 2 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #10 Skrevet 4. juli 2023 Brent barn lukter vondt, ungen lærer nok etterhvert. Anonymkode: c620f...d48
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #11 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dere misforstår. Jeg holdt ikke på med komfyren. Jeg satt ved spisebordet med barnet på fanget. Bestemor hadde laget mat og kom for å sette maten på bordet. På vei forbi rekker barnet å vri seg og komme borti ved kanten på en hekt vanlig middagstallerken. Barnet var aldri i noen form for reell fare. Dere vrir jo ordene mine til at jeg har stått med ungen på armen og latt ettåringen ta oppi varm stekepanne 🙄 Jeg har 8 småsøsken og masse tantebarn. Er veldig vant til små barn og vet at det å beholde roen er gull verdt hvis man klarer. Far til barnet er enebarn og hverken han eller bestemor har knapt tatt i barn siden han selv var liten. Jeg synes de overreagerer, men jeg har da normalt morsinstinkt, men vil gjerne trøste barnet mitt på en rolig måte. ts Anonymkode: 880ba...c0e De fleste skjønte maten ikke var på komfyren, hvilke kommentarer er det som ikke har gjort det? Du skriver jo selv «eks: barnet satt på fanget mitt og tok på noe varm mat rett fra komfyren.». Har dere utfordringer med kommunikasjonen ellers? Reagerer du lite på hendelser rundt barnet? Er flere spørsmål i tråden du velger hoppe over. Anonymkode: 685ce...8db 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #12 Skrevet 4. juli 2023 Si «gi meg barnet mitt» og ta barnet neste gang de gjør det. Anonymkode: e7cfd...239 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #13 Skrevet 4. juli 2023 Synes det er grei regel å IKKE ha varm mat eller drikke når så små barn sitter på ganget - akkurat pga de uventa brå bevegelsene. Men du lærer nok. Anonymkode: 38188...f80 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste skjønte maten ikke var på komfyren, hvilke kommentarer er det som ikke har gjort det? Du skriver jo selv «eks: barnet satt på fanget mitt og tok på noe varm mat rett fra komfyren.». Har dere utfordringer med kommunikasjonen ellers? Reagerer du lite på hendelser rundt barnet? Er flere spørsmål i tråden du velger hoppe over. Anonymkode: 685ce...8db Herregud, jeg reagerer fullstendig adekvat. De har da full tillit til at jeg er sammen med mitt eget barn når de selv ikke er tilstede. Barnet er heller ikke utsatt for unormalt antall hendelser. Om far holder barnet og barnet vrir seg eller gjør andre ablegøyer som gjør at barnet begynner å gråte har jeg tillit til at far trøster, jeg kaster meg ikke avgårde, drar barnet ut av armene hans og kjefter over at han ikke passer godt nok på. Synes ikke det passer seg rundt et lite barn. Anonymkode: 880ba...c0e 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #15 Skrevet 4. juli 2023 Skjønner nå at det er meg som er vant med barn som reagerer feil. Skal ha som hovedregel at neste gang barnet får et skrubbsår skal jeg hyle opp, bli hysterisk, sette på bandasje og ringe 113 ts Anonymkode: 880ba...c0e 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #16 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner nå at det er meg som er vant med barn som reagerer feil. Skal ha som hovedregel at neste gang barnet får et skrubbsår skal jeg hyle opp, bli hysterisk, sette på bandasje og ringe 113 ts Anonymkode: 880ba...c0e Spennende reaksjon du har. Jeg stiller bare spørsmål for å forstå situasjonen din og hvorfor de alle reagerer sånn. Anonymkode: 685ce...8db 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #17 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spennende reaksjon du har. Jeg stiller bare spørsmål for å forstå situasjonen din og hvorfor de alle reagerer sånn. Anonymkode: 685ce...8db Alle? Det er snakk om 2 mennesker. Anonymkode: 880ba...c0e 1
Hippogriff Skrevet 4. juli 2023 #18 Skrevet 4. juli 2023 Ærlig talt. Syns du er tålmodig. Du kan ganske enkelt gå til besteforelderen, ta barnet ut av hendene til vedkommende og si helt nøytralt: Jeg tar ham selv jeg. Bare overta helt uten drama, enkelt og greit. Så får de bare stå der og hyle mens du later som du ikke hører dem, og prater fornuftig med barnet. 5 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #19 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle? Det er snakk om 2 mennesker. Anonymkode: 880ba...c0e Far og besteforeldre er mer enn 2 mennesker. Anonymkode: 685ce...8db 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #20 Skrevet 4. juli 2023 Hippogriff skrev (9 minutter siden): Ærlig talt. Syns du er tålmodig. Du kan ganske enkelt gå til besteforelderen, ta barnet ut av hendene til vedkommende og si helt nøytralt: Jeg tar ham selv jeg. Bare overta helt uten drama, enkelt og greit. Så får de bare stå der og hyle mens du later som du ikke hører dem, og prater fornuftig med barnet. Takk for godt råd. Det kan jeg kanskje prøve uten å virke som jeg ikke har tillit Regner med jeg får muligheten igjen! AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Far og besteforeldre er mer enn 2 mennesker. Anonymkode: 685ce...8db Hadde glemt flisespikkeriet på kg. Beklager, la meg forklare med teskje: barnets far og barnets farmor får panikk hver gang barnet sier «au». Dersom jeg er i nærheten får jeg i tillegg kjeft for at jeg ikke passer godt nok på. Om en av de selv er i nærheten får de fremdeles panikk, men da presiseres det at «baby er jo så rask» «det er jammen ikke lett å forhindre alt». Barnet blir skremt opp av hysteriet og eskalerer helt til de innser at barnets mor er helt rolig. De leverer tilslutt barnet (som gråter og sier «mamma, mamma, mamma» og strekker seg etter mammaen sin) til meg og da roer barnet seg med en gang. Anonymkode: 880ba...c0e 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå