Gå til innhold

Hvordan kan man rettferdiggjøre det å føde/produsere et barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har to barn akkurat nå, med en tredje på vei og håp om en siste fjerde (uten å tenke på det som et "must").

Du har helt rett i at man ikke kan bestemme å bli født. Samtidig tenker jeg at det å bli født, å kunne leve, er et privilegium, et gode. Det er milliarder på milliarder av mennesker som "kunne vært", men ikke fikk den sjansen på grunn av en abort, mensen, sykdommer, eller en mannlig ejakulasjon. Det at du eksisterer, at du ble født, var et lotteri der du var kun én av milliarder av sjanser. 

På den måten tenker jeg at man heller ikke trenger å rettferdiggjøre livet, men at man heller må nyte det og ta det som en opplevelse.

Istedenfor å sutre over at du ble født, vær glad for at du kan - at du kan smile, le, gråte, løpe, synge, bade. At du kan se solen stige og synke, kjenne bølgeskummet skylle over tærne, sette tennene i en stor softis, gråte på en begravelse (for det betyr jo at du har turt å elske), skrike i sinne og danse natten gjennom. Du er heldig. 

Jeg mener at livet ikke handler om tvang, du tvinges til å leve men mulighetene er dine egne å gripe. Ja, du kan være født inn i fattigdom (jeg ble det), ha utviklingshemning (jeg har det), eller oppleve dårlige ting (det har vel alle). Derimot kan du alltid velge å ha det gøy og nyte livet, den lille tiden du har her, eller la deg synke inn i tanker om at du "tvinges" til å leve. Det er ditt valg. Ditt liv. 

Anonymkode: 9f4da...9a2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salme 139

For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg er skapt på skremmende, underfull vis. Underfulle er dine verk, det vet jeg så vel. Mine ben var ikke skjult for deg da jeg ble skapt i lønndom og ble formet i jordens dyp. Du så meg den gang jeg var et foster, i din bok ble alt skrevet opp; mine dager ble dannet før en eneste av dem var kommet"......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meningen med livet, man får barn som bringer sine gener videre, de får så barn til enten vi dør ut eller blir en type 7 sivilisasjon. Synes det er rart at biologien i det hele tatt har fremstilt individer som ikke vil ha barn, men darwinism tar seg jo av den biten.

Anonymkode: 0c514...d62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes dette er viktig å ta opp.

Du velger jo ikke livet selv, er noen som tar livsvalget for deg. 

At du skal bli til.

Skal igjennom livsløpet, der alt er bestemt på forhånd.

Kan ikke si nei, angrerett har man ikke.

10år med grunnskole der staten skal programmere deg så godt som mulig.

----

Mitt poeng er at det er ekstremt egoistisk valg å få barn, pga mennesket som blir til ikke har noe valg. Man kan ikke legge ansvaret over på mennesket etterpå. At man skal forvente at alle klarer/vil leve livsløpet. Livet handler stort sett om tvang.

Anonymkode: 34b7b...cb8

Hvordannrettferdigjøre dine dømming av hva alle andre gjør. Ta ditt standpunkt forcdeg selv. La alle andre ta sitt standpunkt for seg. 

Anonymkode: 93d54...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter 100% at de som synes det er fælt å være født ikke får barn. Det samme med misantroper som mener menneskeheten bør dø ut. De kan utrydde seg selv.

De er ikke i stand til å ta vare på andre uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (4 minutter siden):

Jeg støtter 100% at de som synes det er fælt å være født ikke får barn. Det samme med misantroper som mener menneskeheten bør dø ut. De kan utrydde seg selv.

De er ikke i stand til å ta vare på andre uansett.

Ville ikke anbefalt dem som barnevakt heller

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har to barn akkurat nå, med en tredje på vei og håp om en siste fjerde (uten å tenke på det som et "must").

Du har helt rett i at man ikke kan bestemme å bli født. Samtidig tenker jeg at det å bli født, å kunne leve, er et privilegium, et gode. Det er milliarder på milliarder av mennesker som "kunne vært", men ikke fikk den sjansen på grunn av en abort, mensen, sykdommer, eller en mannlig ejakulasjon. Det at du eksisterer, at du ble født, var et lotteri der du var kun én av milliarder av sjanser. 

På den måten tenker jeg at man heller ikke trenger å rettferdiggjøre livet, men at man heller må nyte det og ta det som en opplevelse.

Istedenfor å sutre over at du ble født, vær glad for at du kan - at du kan smile, le, gråte, løpe, synge, bade. At du kan se solen stige og synke, kjenne bølgeskummet skylle over tærne, sette tennene i en stor softis, gråte på en begravelse (for det betyr jo at du har turt å elske), skrike i sinne og danse natten gjennom. Du er heldig. 

Jeg mener at livet ikke handler om tvang, du tvinges til å leve men mulighetene er dine egne å gripe. Ja, du kan være født inn i fattigdom (jeg ble det), ha utviklingshemning (jeg har det), eller oppleve dårlige ting (det har vel alle). Derimot kan du alltid velge å ha det gøy og nyte livet, den lille tiden du har her, eller la deg synke inn i tanker om at du "tvinges" til å leve. Det er ditt valg. Ditt liv. 

Anonymkode: 9f4da...9a2

For et ansvarsløst innlegg. Du har liten forståelse for livets gang.

Jeg sutrer ikke, bare reflekterer over livet. Har den egenskapen. Du har ikke oppdaget hva du lever under, hvorfor du lever.

Hver gang man produserer et menneske så skaper man nye behov igjen...dette menneske skal ha mat, klær++...som igjen ikke er bærekraftig. Naturen og dyra klarer seg uten oss! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg sutrer ikke, bare reflekterer over livet. Har den egenskapen. Du har ikke oppdaget hva du lever under, hvorfor du lever.

Hver gang man produserer et menneske så skaper man nye behov igjen...dette menneske skal ha mat, klær++...som igjen ikke er bærekraftig. Naturen og dyra klarer seg uten oss! :) 

Og det sier du til og med til en som ER gravid? Du tror ikke moren vet at barnet vil få behov for mat og klær og ikke bare setter barn til verden uten videre? Skulle hun få dårlig samvittighet nå? Æsj.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (2 minutter siden):

Og det sier du til og med til en som ER gravid? Du tror ikke moren vet at barnet vil få behov for mat og klær og ikke bare setter barn til verden uten videre? Skulle hun få dårlig samvittighet nå? Æsj.

Jeg ser jo ikke noe håp med et menneske som tror det å føde barn er løsningen på livet. Når du i tillegg skal ha nr.3 er du lite oppegående.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg synes dette er viktig å ta opp.

Du velger jo ikke livet selv, er noen som tar livsvalget for deg. 

At du skal bli til.

Skal igjennom livsløpet, der alt er bestemt på forhånd.

Kan ikke si nei, angrerett har man ikke.

10år med grunnskole der staten skal programmere deg så godt som mulig.

----

Mitt poeng er at det er ekstremt egoistisk valg å få barn, pga mennesket som blir til ikke har noe valg. Man kan ikke legge ansvaret over på mennesket etterpå. At man skal forvente at alle klarer/vil leve livsløpet. Livet handler stort sett om tvang.

Du høres bitter ut.

Anonymkode: e5f07...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du høres bitter ut.

Anonymkode: e5f07...5df

Nei, reflektert. Når man er over gjennomsnittet som menneske er ting litt annerledes.

De fleste lever jo bare normen-a4-hamsterhjulet-familien as....etc. Uten å tenke over hva de driver med. Livet går stort sett på autopilot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ser jo ikke noe håp med et menneske som tror det å føde barn er løsningen på livet. Når du i tillegg skal ha nr.3 er du lite oppegående.

Hun har nok 'ligget en stund nedpå', ja ;) - men det er en annen sak, og hennes og absolutt ikke din.

Din løsning med å hindre liv er den dårligste løsning på livet jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er slik du ser på livet anntar jeg at du ikke har det så bra... Det må være slitsomt å ha et så utroligt negativt syn. 

Anonymkode: a4025...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, reflektert. Når man er over gjennomsnittet som menneske er ting litt annerledes.

De fleste lever jo bare normen-a4-hamsterhjulet-familien as....etc. Uten å tenke over hva de driver med. Livet går stort sett på autopilot.

Reflektert, my ass. Det er ikke mye rasjonell tenking over det å se innover for å finne løsning på hva andre 'burde tenke'. 

Endret av Lawyam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man selv er miserabel og har et pessimistisk syn på livet så skjønner jeg jo at man er negativ til å få barn. 

Men det er ikke den innstillingen/livssituasjonen jeg har. Hvorfor skal jeg ikke føde barn som kan få muligheten til å oppleve hvor fint og magisk livet kan være? 

Anonymkode: 3904b...439

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man selv er miserabel og har et pessimistisk syn på livet så skjønner jeg jo at man er negativ til å få barn. 

Men det er ikke den innstillingen/livssituasjonen jeg har. Hvorfor skal jeg ikke føde barn som kan få muligheten til å oppleve hvor fint og magisk livet kan være? 

Anonymkode: 3904b...439

Det forstår jeg også, men det betyr ikke at alle må dras inn i den negative tankesirkelen der, hun må heller prøve å dra seg ut av den på et vis om hun ikke har det godt og kanskje skifte miljø eller noe hvis noen der er like pessimistiske. Møte mennesker som har noe fint å fortelle om livet så det kan tennes en gnist av håp. 

Hører du ikke latteren fra små barn, ser du ikke kjærligheten og samholdet mellom en familie? Gleden når noen kommer til verden? 

Så lenge det vi er laget for å kunne reprodusere oss så er det meningen vi skal kunne få lov å gjøre det også -uten at dårlig samvirtighet skal pålegges noen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ganske arrogant som kaller deg "over gjennomsnittet" og mener du er den eneste som reflekterer over livet.

Dyr i naturen velger heller ikke å bli født. De har et mye hardere liv enn mennesker. Jeg vil heller si at mennesker er noe av det som gir noe mening til jordkloden. Etter milliarder av år er det endelig en art som kan leve gode og trygge liv. Blant annet kontrollerer vi antall fødsler fremfor at 90% av barna dør av sult og rovdyr som i naturen.

Forresten så har tanker om at menneskegheten er en pest mye til felles med nazister. Det er ikke bare et billig reductio ad hitlerio fra min side . I nazismen har det alltid vært en gren som vil likestille mennesker og dyr, og gjerne utrydde alle uverdige mennesker.

Les om Savitri Davi, eller bedre: Hør på podcasten til "Trygdekontoret" om økofascisme.

Hitler ble vegetarianer mot slutten av livet fordi han sidestilte mennesker og dyr:

https://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler_and_vegetarianism

Jeg synes jo det er veldig sympatisk at han er glad i dyr. Problemet er når det bikker over til å hate mennesker. Vi er tross alt også en slags dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (1 minutt siden):

Det forstår jeg også, men det betyr ikke at alle må dras inn i den negative tankesirkelen der, hun må heller prøve å dra seg ut av den på et vis om hun ikke har det godt og kanskje skifte miljø eller noe hvis noen der er like pessimistiske. Møte mennesker som har noe fint å fortelle om livet så det kan tennes en gnist av håp. 

Hører du ikke latteren fra små barn, ser du ikke kjærligheten og samholdet mellom en familie? Gleden når noen kommer til verden? 

Så lenge det vi er laget for å kunne reprodusere oss så er det meningen vi skal kunne få lov å gjøre det også -uten at dårlig samvirtighet skal pålegges noen.

Slik tankegang kan ofte komme av at dem ikke har hatt en grei barndom selv tenker jeg. Jeg personligt tenker ofte tilbake på barndommen og får bare gode følelser. Jeg husker hvor lykkelig jeg var fordi mine foreldre var kjærlige. Og jeg når jeg ser hvor lykkelig harmonisk min sønn er har jeg ingen grunn til å ha dårlig samvittighet til å med dem dagene han har en dårlig dag. Fordi jeg husker selv i di verste situasjonene som liten var jeg lykkelig pågrunn av den kjærligheten jeg fikk av foreldrene mine🥰  det går faktisk ann åvære lykkelig i enhver situasjon og følelser snår man har trygghet og kjærlighet! Tro det eller ei. Er dumt hun kanskje aldri har opplevd det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Slik tankegang kan ofte komme av at dem ikke har hatt en grei barndom selv tenker jeg. Jeg personligt tenker ofte tilbake på barndommen og får bare gode følelser. Jeg husker hvor lykkelig jeg var fordi mine foreldre var kjærlige. Og jeg når jeg ser hvor lykkelig harmonisk min sønn er har jeg ingen grunn til å ha dårlig samvittighet til å med dem dagene han har en dårlig dag. Fordi jeg husker selv i di verste situasjonene som liten var jeg lykkelig pågrunn av den kjærligheten jeg fikk av foreldrene mine🥰  det går faktisk ann åvære lykkelig i enhver situasjon og følelser snår man har trygghet og kjærlighet! Tro det eller ei. Er dumt hun kanskje aldri har opplevd det....

Ofte, men jeg kjenner også flere som til tross for 'nok onde opplevelser' har klart å ikke bli bitre og klart å bruke erfaringene til noe positivt så jeg forstår at risikoen er stor for å bli 'sånn', men støtter ikke om resultatet blir at noen bare skylder på alle andre og fortiden. Før eller siden må noen velge hvem man vil være; vil man være og fremstå som 'offeret' får alle skylden også de som ikke hadde del i det. De er blitt vant til å skyve alt unna seg selv og de rundt har det med å gi det nærimg slik at de ikke kommer seg ut av det. Det er jo en forsvarsmekanisme.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...