Gå til innhold

Hvorfor blir folk fornærmet over at de blir seksualisert når de kler seg halvnaken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette må være en eller annet nytt fenomen blant ungdommen jeg ikke har fått med meg eller ikke forstår. De poster bilder av seg selv i tilnærmet undertøy (som viser nesten hele rumpa og puppene) men blir fornærmet når folk kommer med kommentarer om at dette er seksuelt. " Ikke seksualiser meg". Men det har de vel gjort helt selv. "jeg er ikke ansvarlig for dine tanker om meg" får man til svar. Men det er jo de som har valgt å kle seg halvnaken? Hva forventer de?

Vil bare legge til at såklart er ikke trakassering ok. Er ikke det jeg snakker om. Det er aldri ok. Men tenker at man jo må tåle at folk ser på en og kanskje gir en et kompliment/kommentar om man viser fram hele rumpa og halve puppene?

Anonymkode: 2a9a7...c0e

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Barn er også nakne, seksualiserer du dem? 

Blandt voksne naturister er det ingen seksualisering av voksne kropper, det er et sexistisk samfunn som har kondisjonert folk til å seksualisere noe så nøytralt som kroppen og puppene egentlig er. 

Anonymkode: 22e99...8cc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den generasjonen disse tilhører består jo ikke akkurat av de mest oppegående individene, så hva kan man forvente...

Anonymkode: 5ba35...027

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blandt voksne naturister er det ingen seksualisering av voksne kropper, det er et sexistisk samfunn som har kondisjonert folk til å seksualisere noe så nøytralt som kroppen og puppene egentlig er. 

Du. Barn har ikke kropper som kan seksualiseres med mindre man er syk i hodet. Å engang ha tanken om å sammenligne det med voksnes kropper er rart.

Personene det er snakk om her er ikke folk som kler av seg fordi det er varmt eller er uskyldig nakne. Det er folk som kler seg i klær som er laget for å spille på seksualiteten og fremheve visse kroppsdeler på en seksuell måte, som åletrange tights som fremhever rumpa, dyp utringning osv.

Anonymkode: 6e468...05a

• Liker 8
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man har jo fortsatt intim grensene sine, selv om noen ser en lettkledd eller naken. Det er ikke en invitasjon til alle sammen, selv om alle kan se det. 

Tror det er naturlig å søke oppmerksomhet, men kun ønske det fra et fåtall som er de man er tiltrukket av. Som når man slipper fisk man ikke skal spise ut i sjøen igjen, før man fortsetter å fiske etter laksen.

Anonymkode: 2d8d9...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde ikke latt midt barn gå halv naken og riste på rumpa gjennom Oslo sentrum, nei (som jeg har sett flere gjøre under pride for så og bli sur når folk påpeker det er seksuelt). Det er faktisk folk som seksualiserer barn også.  Barn har heller ikke pupper forresten...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

"jeg er ikke ansvarlig for dine tanker om meg" får man til svar. Men det er jo de som har valgt å kle seg halvnaken? Hva forventer de?

Vil bare legge til at såklart er ikke trakassering ok. Er ikke det jeg snakker om. Det er aldri ok. Men tenker at man jo må tåle at folk ser på en og kanskje gir en et kompliment/kommentar om man viser fram hele rumpa og halve puppene?

Nei de har faktisk helt rett. 

De prøver bare å ta tilbake rettigheten om hva de selv skal synes om hva som er sekusellt eller ikke. 

Dersom jeg går ned en gate i en tskjorte og en jeans (klassisk norsk antrekk) og en som er vant til å BARE se damer i niqab, er det da greit at han uprovosert kommer å gir meg masse komplimenter om hvor sexy jeg er og at jeg kler meg halvnaken? 

Det er øyet som ser, absolutt, men kvinner er ikke objekter, og om de ikke ønsker å bli seksualisert, så spiller det INGEN rolle hva du tenker, da holder du munn å ikke slirer av deg uønsket oppmerksomhet. 

Hva er problemet med å forstå dette? Føler du at DU har rett til å seksualisere alle basert på DIN synsing om hva som er hot, sexy eller halvnakent ? 

Anonymkode: 8bf8d...0fc

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette må være en eller annet nytt fenomen blant ungdommen jeg ikke har fått med meg eller ikke forstår. De poster bilder av seg selv i tilnærmet undertøy (som viser nesten hele rumpa og puppene) men blir fornærmet når folk kommer med kommentarer om at dette er seksuelt. " Ikke seksualiser meg". Men det har de vel gjort helt selv. "jeg er ikke ansvarlig for dine tanker om meg" får man til svar. Men det er jo de som har valgt å kle seg halvnaken? Hva forventer de?

Hvor gammel er denne karen som føler tvang på å gi kommentarer til tenåringer da? 

Så okay, når man ser en kropp i bikini, så blir det sexy i hodet ditt. Men du har fortsatt kontroll på snakketøyet og ordene som formes i din munn, og lyden du lager med munnen. Det er dine verdier ( holdninger i hodet ditt, empati) som styrer hva du sier. Det er bare forståelig å rope etter andre om man er tilbakestående, eller sliter med tvangstanker eller er psykisk syk, jeg forstår jo at visse mennesker ikke har kontroll, men menn med normale hjerner burde greie å regulere seg selv om det som de ser foran seg ser flott ut.

Anonymkode: 53198...76e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men nå har det vel litt med hvordan en poserer på bilde og hvordan en kler seg.

Stor forskjell på å kle seg fint med kort kjole/shorts og det å dra tightsen så godt oppi rumpa at hele sprekken og gjerne mer til vises, og å pushe overkroppen inn i en topp som gjør at det ser ut som om at brystene kan hoppe ut når som helst.

Nå skriver jo TS at det ikke er ok med trakassering, men når hele bildet oser se meg er jeg ikke sexy så må en tåle å få litt seksuelt ladede kommentarer tilbake. Ala: deilig rumpe, nydelige bryster...  Mens om vedkommende hadde tonet ned poseringen litt så ville en helle fått de kommentarene en ønsker, ala: fy flate du ser godt trent ut, du ser flott ut...

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Ungdom gjør ikke alltid den koblingen mellom hvordan de kler seg og hvordan de blir oppfattet. Jeg har for eks sett mange tilfeller av unge kvinner gjennom tidene som kler seg lettkledd og ikke forstår hvilken effekt de har på visse typer menn. De lever under det de har blitt fortalt når de har vokst opp- man skal få kle seg som man vil og andre skal la en være i fred. MEN, det er ikke sånn verden og alle mennesker faktisk fungerer. Dersom man kler seg på visse måter, så vl enkelte mennesker se seksuelt på deg og ta det som en invitasjon til mer. Dersom man kler seg på en måte som fremhever pupper, eller figur på visse måter, så legger man vekt på de delene av kroppen som ofte vekker lyst i andre mennesker. Det gir assosiasjon til sex. Det er forskjell på å gå med en kort shorts og for stor t-skjorte, mot å gå med tettsittende miniskjørt og magetopp med stor utviding for eksempel. Den ene reduserer hvor seksuelt man fremstår, den andre fremhever det seksuelle. Disse grensene og linjene er ikke alltid enkle heller, og de kan variere fra person til person.

Kler spiller en ganske stor rolle i hvordan man blir oppfattet. Det er sånn det fungerer hos visuelle, sosiale flokkdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har nakenhet med sex å gjøre?

Man blir født naken, men nyfødte har ingenting med sex å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dagens oppvoksende generasjon er veldig opptatt av å besitte offerrollen i enhver sammenheng. Derfor får man slike utslag.

Anonymkode: f71af...c96

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Refreng skrev (4 minutter siden):

unge kvinner gjennom tidene som kler seg lettkledd og ikke forstår hvilken effekt de har på visse typer menn. De lever under det de har blitt fortalt når de har vokst opp- man skal få kle seg som man vil og andre skal la en være i fred. MEN, det er ikke sånn verden og alle mennesker faktisk fungerer. Dersom man kler seg på visse måter, så vl enkelte mennesker se seksuelt på deg og ta det som en invitasjon til mer.

Så flott måte å holde unge kvinner ansvarlig for at menn ikke klarer å kontrollere seg selv. 

Det de unge kvinnene gjør nå, som er å kle seg som de vil, og samtidig angripe menn som "ser det som en invitasjon til mer" er en sosial holdningskampanje. 

De tar opp kampen for å ikke bli sett på som objekter, og for å få utrykke seg slik de vil uten at andre skal legge holdninger/understrømminger på de. Det DU gjør derimot er å fortsette med det de kjemper mot, nemlig unnskylde menn for at de gjør noe, som tydeligvis ikke er ønsket. 

Det er kjempestor forskjell på hva som er tabu/seksualisert i forskjellige kulturer, så ikke kom å fortell meg at magetopper er problemet her. VI ser jo at i samfunn hvor kvinner dekker seg fra topp til bunn så er plutselig tærene "invitasjon til trakkasering". 

Anonymkode: 8bf8d...0fc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok et emne, og en medstudent var sexolog. Hun mente at kvinner burde kunne gå nakne uten at gærninger og andre tullinger skulle kunne gjøre noe som helst. Drømmen var visst å kunne gå naken rundt på Tøyen og Grønland i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen er sexy i dine øyne betyr ikke at du trenger å legge det over på den personen. Det er mest det det handler om. 

For eksempel: Om en med fotfetish gikk rundt å høylydt påpeker at hen synes føttene til tilfeldig forbipasserende er sexy, at hen blir opphissa eller kanskje tilogmed beskriver detaljer hen ønsker å gjøre med føttene dine, hvordan ville du følt det?

Var det du som gikk barbeint eller i små ankelsokker som tråkket over grensene til personen med fotfetishen, eller var det kanskje omvendt?

I hens øyne både poserte og valgte du å fremvise deler hen assosierer med sex så da må det jo være greit da å proklamere interessen du vekka?

Man trenger virkelig ikke kommentere andre menneskers kropper selv om kroppene er synlige.

Noen vil alltid finne noe å henge seg opp i, mennesker har seksualisert andre mennesker gjennom alle tider og alle påkledninger. Det er naivt å forvente at en er fritatt for alle mulige eklinger og de som er synlig sexy vil desverrre måtte forvente at andre tråkker over grensene deres, det betyr uansett ikke at det er greit så kudos for å ta tak og si fra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mennesker som gjør dette gjør det jo for å få en reaksjon så når de får den skal de ta på seg en "offer" rolle og legge "skylden" på de som gjør akkurat det de var ute etter - ser dem, det er mennesker med lavt selvbilde, de ønsker bare de positive kommentarene som "så pent bilde av deg" og skjønner man ikke dette fra starten bør man kanskje la være å gi de noen respons overhode.. 😎

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi det ikke er nødvendig å si alt en tenker på. Forstår man ikke at alt har sin tid og sitt sted er det kanskje best å la vær å formere seg til frontallappen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...