Haugenjenta Skrevet 2. juli 2023 #1 Del Skrevet 2. juli 2023 (endret) Kvinne på 35 år. 158cm på strømpelesten Vekt per dags dato 109,4kg. Vekt har «alltid» vært et problem. Kanskje ikke så mye i de tidligste barndomsårene eller midt i tenårene, men frem til jeg var 18/19 var jeg lubben og hadde valpefett, som Bestemor så fint sa. «Du vil vokse det av deg!» Jeg er oppvokst i en dessert-generasjon, d.v.s. at det alltid var dessert etter middag, og periodevis også kaker etter det igjen, hvert fall borte på besøk. Så var jeg velsignet med to bestemødre som begge hadde is i fryseren eller noe sjokolade, kjeks eller bakverk på lur et eller annet sted. Uten at jeg skal utbrodere for mye i personlige ting så bunner nok en god del i et ørlite traume fra 1. klasse hvor jeg ikke turte å spise mat på skolen, og dermed ble mitt første måltid når jeg kom hjem, hvilket gjorde at jeg spiste mest på ettermiddag og kveld. Og med mobbing både på barne- og ungdomsskolen, selvskading fra en alder av 11 år og andre traumatiske opplevelser så var det beste å spise vekk følelsene, som mange nok vil kjenne seg igjen i. Fra jeg var 19 har jeg blitt større etter hvert, og har siden hatt mange halvhjertede forsøk på å snu om, men gleden i brus og energidrikker, sukker, snacks og periodevis fet mat har overvunnet. Ikke har jeg vært glad i trene heller, bare det å få meg med på tur er en prøvelse. Jeg HATER å være fysisk og svette Etter at min Pappa ble akutt og alvorlig kreftsyk i sep. 2018 med påfølgende død i feb. 2019 ble det ganske mørkt, og all motivasjons til alt forsvant. Jeg har vært under oppfølging fra Tønsberg siden 19-pil-og-bue, og vært i gjennom kurs, Unicare, Mysimba og Saxenda. De to sistnevnte funket, men p.g.a. uheldige birvirkninger måtte jeg avslutte. Jeg har likevel sett en endring ut i fra det i forhold til porsjonsstørrelser og at jeg ikke lenger klarer sukker opp på sukker for eks. Jeg har nå sagt nei til å prøve flere medisiner i frykt for bivirkninger og fordi jeg ikke har råd. Operasjon vil jeg aller helst unngå, og har i det lengste håpet jeg vil «få opp» øynene på egen hånd til å snu om, men jeg syns det har vært ekstremt vanskelig. Så er jeg nok også redd for hva eventuell vektnedgang vil gjøre med kroppen - får jeg mye overflødig hud som kanskje må fjernes? Fettkuler/lipødem som popper frem? Jeg har akseptert at jeg er som jeg er, med både gode og dårlige dager både fysisk og psykisk, men jeg vet at bare gode ting, på sikt, kan komme av vektnedgang. I januar ble jeg tante for første gang til et lite Knøtt Min samboer og jeg har tatt et valg om å ikke få barn - p.g.a. vi ikke ønsker å sette et barn til verden slik det er i dag, for vår egen psykiske helse og økonomiske forhold. Jeg hadde elsket å være mamma, og jeg vet min samboer hadde blitt en super pappa, men for barnets beste har det bedre av å ikke bli født. Derfor har jeg alltid sagt at om sjansen byr seg så har jeg et ønske om å være en tilstedeværende tante, og i fjor sommer kom nyheten om at en ny liten verdensborger var på vei. Jeg kan med hånden på hjertet si at det lille Knøttet hadde tante i sin hule hånd fra sekundet jeg fikk vite det, og var ikke sen om å finne den første gaven fra oss til Knøttet - valget falt på et sett med to bodyer med medfølgende lue med Ole Brumm mønster Nå som Knøttet nærmer seg et halvt år merker jeg at det er tungt for meg å sitte for lenge på gulvet av gangen. Jeg gremmes over bilder jeg selv ikke har kontroll over. Jeg vil kunne være høyt og lavt med hen, og kanskje søsken etter hvert, og være stolt over bilder sammen hvor Doris (dobbelthaka) ikke er stjernen i bildet Så derfor jeg har nå startet, IGJEN, på et nytt og bedre liv! Jeg går i morgen inn i min femte uke, og det har gått relativt bra hittil - startet på 113.5kg og er nå 109.4kg. Jeg har gått for en slags 5-2 greie, hvor jeg går i underskudd 2 av dagene. Følger det ikke helt slavisk, men en slik dag kan for eks. se slik ut; 5 knekkebrød fordelt utover dagen med Kremgo Krydder, ruccula, provenceskinke toppet med paprika = 500kcal. Tre dager holder jeg med til 1200kcal, og i helgen (fredag/lørdag eller lørdag/søndag) kan jeg kose meg litt ekstra. Legen min i Tønsberg sa det under siste samtale at ingenting skal være nei-mat, og man skal kunne kose seg, men man må finne riktig verktøy som fungerer. 5-2 fikk jeg tips om av min svigerfar og hans kone, men der de klarer å kun holde seg til lunsj de to dagene så må jeg ha mat gjennom hele dagen om jeg skal fungere, så derfor har jeg gått for knekkebrød. Jeg har aldri vært noe god til å preppe mat, ei heller gjøre det særlig spennende, men her utfordrer jeg meg selv både i sammensetninger og finne nye oppskrifter, samt at samboeren har påtatt seg ansvaret for å preppe mat i forkant hvis jeg skal på jobb eller noe annet. Fordelen er at han er veldig glad i lage mat, så win win Jeg setter meg små delmål, første var å komme under 110, og neste mål er under 105. Å nå matchvekten min er ikke noe hovedmål, fokuset er å komme meg ned til et bedre og sunnere nivå hvor jeg orker meg og minsker slitasje på kroppen. Om det stopper på for eks. 90kg så er det helt greit, og alt under det er bare en bonus. Jeg har aldri sagt det høyt til «verden» før, så det også er en ny greie Om du har lest deg ned hit så takker jeg for minuttene du tok deg. Jeg vet det ikke er minutter du får tilbake, og det beklager jeg, men tusen takk Litt usikker på hvorfor ofte jeg kommer til å oppdatere denne dagboken for jeg kan ha en lei tendens til å glemme det litt bort at jeg har en, men jeg skal prøve. Kom gjerne med forslag, hvis det er av interesse å følge meg, hva slags innlegg som ønskes - fremgang på vekt, dags/matplaner, etc. Still også spørsmål hvis det er noe man lurer på Endret 2. juli 2023 av Haugenjenta 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haugenjenta Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #2 Del Skrevet 2. juli 2023 Ser at skriften ble litt stor, lagde innlegget i notater på forhånd på telefonen og limte inn 🙈 I dag har jeg hatt hviledag og dermed ikke bevegd meg så mye. Jeg skal jobbe mye nå frem til ferie i august. Prøver ikke å starte/gå for hardt ut så kosthold og søvn er det jeg først og fremst jobber med å få på plass i hverdagen. Treningen tenkte jeg å starte med når jeg har ferie, før jeg også innarbeider det ☺️ I dag har jeg spist følgende; Frokost: 3 bananpannekaker med lønnesirup og jordbær 🥞🍓 Lunsj: Samme som over 🥞🍓 Middag: Blomkålsteak med spekeskinke (uten fett) grønnsaker og poteter 🌶️🥕 https://hungryhappens.net/cheesy-cauliflower-steaks/ Kveldsmat: Rester etter middagen 🌶️🥕 Drikke: Stor Red Bull, 0.33 Cola Zero og vann 🍹 Kaloriinntak: 1095 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haugenjenta Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 2. juli 2023 (endret) Matplan i morgen, 3/7 🍕 Frokost: 1 knekkebrød med kremgo krydder og provenceskinke Lunsj: Be Kind Nøttebar På jobb: 2 knekkebrød med kokt egg og kaviar + et egg ekstra Middag/kveldsmat: https://hungryhappens.net/broccoli-crust-pizza-low-carb-gluten-free/ Drikke: 0.33 Cola Zero og vann Kaloriinntak: 738 utenom pizzaen Endret 3. juli 2023 av Haugenjenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haugenjenta Skrevet 3. juli 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 3. juli 2023 Matplan i morgen, 4/7 🌶️ Frokost: 1 knekkebrød med Kremgo Krydder, provenceskinke, ruccula og paprika Lunsj: 1 knekkebrød med Kremgo Krydder, provenceskinke, ruccula og paprika Middag: 2 knekkebrød med kaviar og kokt egg Kveldsmat: 1 knekkebrød med Kremgo Krydder, provenceskinke, ruccula og paprika Kaloriinntak: 644 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 5. juli 2023 #5 Del Skrevet 5. juli 2023 Velkommen og gratulerer med dagbok! Det er et kjempeflott skritt å ta for deg selv. Mange føler at det forplikter litt, og så er det jo fint å være flere her inne som følger med - og som i stor grad er på samme vei. Jeg begynte selv en livsstilsendring i januar i år, og har innsett at dette tar tid. Men nå er det ikke noe alternativ lenger å holde på slik jeg gjorde, så da får det heller ta litt tid. Sakte, men sikkert. Jeg la ut dette bildet i min dagbok her, og deler gjerne her også Små skritt er viktig for varige endringer! Høres ut som du er på veldig god vei. Som du skriver, få på plass noen viktige ting for deg innenfor kosthold og søvn f.eks. Jeg begynte med noe så enkelt som ansiktspleie (!). Jeg har aldri brukt tid på badet på sånt, det "er" bare ikke meg. Men jeg fant ut at dèt skulle jeg begynne med. Det føles jo deilig og er sikkert bra for huden, men det var mest for å bevise for meg selv at jeg kunne klare å endre en rutine. Og det klarte jeg. Så begynte jeg å drikke mer vann, stort glass med det samme jeg våknet. Bare mange slike 'små' ting, og så etter hvert innenfor kosthold og trim. Slik at jeg saaaakte har tikket ned i vekt 😅 Men jeg tror mer på dette for varig endring enn en tidsbegrenset diett. En ting har jeg lært og skjønt: om man vil ha andre resultater enn man har fått til nå, så må man gjøre noe annet enn man har gjort til nå. Masse lykke til! Gleder meg til å følge deg videre. Og du - gratulerer som tante! 🥰 Han høres ut som verdens heldigste gutt som har deg som tante. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haugenjenta Skrevet 6. juli 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 6. juli 2023 Tusen takk for et fint innlegg, @Amatariel Jeg tror det er viktig å ta små skritt, og det med huden er noe jeg også må ta tak i - aldri vært noe flink til det, verken ansikt, kropp eller med solkrem Men jeg merker jo at det trengs! Siste dagene har jeg ikke vært så flink, eller.. I går spiste jeg to knekkebrød til frokost, en Be Kind bar + banan til lunsj og to loffeskiver med tre skiver spekeskinke uten fettkant og eggerøre. Litt cherrytomater og jordbær. Så den ble ikke så halvgærn, syns jeg selv da I dag dro bestevenninna mi og jeg på The Well, litt sånn spontant bestemt i går kveld. Da spiste vi frokost der - en skive med to salamiskiver, eggerøre, en skive røkt laks og en skive bacon. Liten bit brie på litt knekkebrød. Litt agurk og gulrot samt ananas, druer og melon. Appelsinjuice og vann til drikke. Til lunsj hadde jeg en salat med carpaccio, et lite stykke pizza og så klinka vi til med Baked Alaska til dessert Plukket med oss samboeren min på vei hjem da han hadde vært over hos foreldra sine til i dag grunnet tannlegetime, og da spiste vi grillpølser til middag. Ble tre stykker i lompe med ketchup uten tilsatt sukker og sprøstekt løk. + et skolebrød da vi kom hjem Men jeg prøver ikke å straffe meg selv for mye på det, selv om jeg automatisk gjør det.. Jeg har helt og holdent kuttet ut sukkerbrus, drikker mye vann og ellers gått over til Zero/Pepsi Max. Så.. Spist er spist og gjort er gjort. Ny dag i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 7. juli 2023 #7 Del Skrevet 7. juli 2023 Jeg syns du høres reflektert og fokusert ut En ting er å pakke i seg mat uten å tenke over det, men det hjelper veldig at man anerkjenner litt hva som faktisk går inn. Så det er absolutt et positivt tegn, og nei, syns ikke dette høres ille ut. Og kjempeviktig å ikke straffe seg selv hvis det ble litt mye/feil nei! Det har jeg lært dette halvåret. Det blir bare dårlige følelser av det. Ikke spis mindre neste dag dersom man overspiste kvelden før f.eks. Viktig å sette seg på hesten igjen og spise helt normalt. Nyt fredagen! 🌻 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haugenjenta Skrevet 16. juli 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 16. juli 2023 Det har ikke verst de to letteste ukene i det siste, og selv om ikke alle valg har vært like gode så vet jeg hva som har gått inn. Bare takknemlig for at jeg klarer å holde meg unna sukkerbrus. Ikke snakk om de største utskeielsene sånn ellers, men jeg har bare ikke vært like nøye. Det blir det en endring på fra i morgen igjen. Merker også at hvor jeg er i forhold til syklus spiller veldig inn. Jeg er i vurdering i forhold til om jeg skal begynne på noe prevensjon igjen ettersom jeg ikke vil ha det sånn jeg har det, men samtidig så vil jeg ikke det heller. Dilemma 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 16. juli 2023 #9 Del Skrevet 16. juli 2023 Mange valg innenfor prevensjon nå for tiden i alle fall Lykke til i uken som kommer med de gode valgene 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haugenjenta Skrevet 31. august 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 31. august 2023 Ja, nei.. Hva skal man si 😅 Jeg sklei ut og har ikke vært så flink, men pytt pytt 🙈 Jeg orker ikke å føle på dårlig samvittighet for det for det fører uansett ikke med seg noe bra. Vi skal starte på igjen i morgen, og nå SKAL vi klare det. Med vi så mener jeg meg 🤪 Høsten er i anmarsj og på kalenderen skrives det straks 1. september, hva er vel da bedre enn en ny frisk? 💪🏻 Jeg var hos fastlegen den 7/8. Tok opp dette med prevensjon med henne; hun foreslo spiral.. Jeg har jo vært i et dilemma på om jeg ønsket å starte opp med noe og eventuelt hva, men jeg vil ikke ha noe som sitter inne i kroppen min for i mitt hodet så kommer jeg til å «kjenne» det 🫠 Sa også at jeg ville forhøre meg med gynekologen min, ringte kontoret hans samme dag og fikk komme inn allerede dagen etter p.g.a. avbestilte timer. Forklarte han dilemmaet mitt og hva fastlege hadde sagt og etter undersøkelsen ga han meg en lapp med B-vitaminer og nattlysolje med beskjed om å prøve førstnevnte først. Det hadde en dokumentert effekt på PMS plager og han mente det ville utgjøre en forskjell for meg. Jeg skal ha mens nå til helgen og har nå i to uker gått på 100mg B-6 om dagen og jeg må si jeg kjenner stor forskjell! Jeg har vært mindre irritabel og sint, ikke hatt lyst på alt jeg ser (selv om jeg kan spise ganske bra om jeg først kommer i gang) og generelt følt meg bedre 😊 Har supplert med en B-vitamin kompleks som har en mye lavere dose B-6 som jeg skal ta daglig og så tar jeg den andre fra to uker før forventet menstruasjon. Så får vi se om det fortsetter å ha denne virkningen. Ellers har jeg nå gått opp til totalt 75% fast med begge jobbene mine, og får endelig en mye større stabilitet både i forhold til arbeidshverdag, økonomi og kosthold 🥳 Ene jobben er i butikk, så det er med forbehold om at den består - vi merker at folks økonomi har endret seg betraktelig, men ville vært merkelig om de lar en slik butikk/kjede går dukken, for den trengs 😕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beige Skrevet 31. august 2023 #11 Del Skrevet 31. august 2023 Jeg heier på deg♥️☘️ Tenk så mye du kan gjøre med ditt tantebarn når kroppen føles lettere😍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 1. september 2023 #12 Del Skrevet 1. september 2023 Velkommen tilbake! Veldig riktig at du ikke skal kjenne på noe dårlig samvittighet. Jeg har lært at man straffer seg seg dobbelt da. Først handlingen man er misfornøyd med, og så skal man etterpå ha dårlig samvittighet?? Nei helt unødvendig. Her er det bare å heve hodet og gå videre. Og vi er absolutt et vi her inne Mange i samme båt! Vet ikke om det er noen av oss som ikke gikk opp litt i vekt i sommer og skled ut fra rutiner og ting man hadde tenkt. Men nå er høsten i gang, og masse nye muligheter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vafle Skrevet 10. september 2023 #13 Del Skrevet 10. september 2023 Vet ikke hvorfor jeg havnet innpå her, men håper planen din går fint 😃 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haugenjenta Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 2. oktober 2023 2. oktober. Frokost: 1 knekkebrød med kremgo krydder, kokt skinke, ruccula og paprika. Lunsj: 1 knekkebrød med leverpostei. Middag: Fjordland Fiskeboller Kvelds: 2 knekkebrød med kremgo krydder, kokt skinke, ruccula og paprika. Drikke: Vann og en halv Aass Julebrus boks. Var hos fastlegen i forrige uke for noe annet, men hun tok opp med meg om jeg var villig å prøve Wegovy hvilket jeg svarte ja til, med forbehold om at begynner jeg å kaste opp så slutter jeg. For det orker jeg ikke 😅 Satte første dose i går kveld, og merker allerede lite til sult. Vært litt mer mellom middag og kvelds, men ikke noe sug etter søtt 🤞🏻 Samboer er også borte på jobb nå i ukedagene de neste ukene, så blir lettvinte middager i form av Fjordland. Greie porsjonstørrelser og gode smaker 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 2. oktober 2023 #15 Del Skrevet 2. oktober 2023 Haugenjenta skrev (13 minutter siden): 2. oktober. Frokost: 1 knekkebrød med kremgo krydder, kokt skinke, ruccula og paprika. Lunsj: 1 knekkebrød med leverpostei. Middag: Fjordland Fiskeboller Kvelds: 2 knekkebrød med kremgo krydder, kokt skinke, ruccula og paprika. Drikke: Vann og en halv Aass Julebrus boks. Var hos fastlegen i forrige uke for noe annet, men hun tok opp med meg om jeg var villig å prøve Wegovy hvilket jeg svarte ja til, med forbehold om at begynner jeg å kaste opp så slutter jeg. For det orker jeg ikke 😅 Satte første dose i går kveld, og merker allerede lite til sult. Vært litt mer mellom middag og kvelds, men ikke noe sug etter søtt 🤞🏻 Samboer er også borte på jobb nå i ukedagene de neste ukene, så blir lettvinte middager i form av Fjordland. Greie porsjonstørrelser og gode smaker 😊 Du er så flink ❤️ You go girl!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 3. oktober 2023 #16 Del Skrevet 3. oktober 2023 Blir spennende å se hvordan du reagerer på Wegovy fremover. Krysser for få bivirkninger av negativ sort 🤞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haugenjenta Skrevet 22. oktober 2023 Forfatter #17 Del Skrevet 22. oktober 2023 Nettopp tatt siste dose på 0.25mg sprøyten, og vil si jeg reagerer greit 🙂 Bivirkningene jeg har merket er litt småkvalme/uvelhet, men ikke oppkastkvalm, heldigvis 🙏🏻 Litt tregere mage, men også skjedd at jeg må litt mer akutt på do. Kjent veldig lite sultfølelse, spesielt på morgen og utover dagen, men litt mer på kveld. Mindre porsjoner, merker godt når jeg har spist for mye. Mye av søtsuget er blitt mindre, ikke 100% borte, men har ikke like mye støy i hodet som tidligere. I følge egen badevekt har jeg gått ned 3kg, men har bare veid meg to ganger. Spent på hva vekten er hos fastlegen på onsdag 😬 Vurderer å ta 4 uker til på 0.25mg for å så å øke til 0.5mg neste gang. Til nå er jeg veldig fornøyd i hvert fall med virkningen 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 23. oktober 2023 #18 Del Skrevet 23. oktober 2023 Høres jo ut som du har veldig god effekt av denne da! Ikke for mye bivirkninger, og mindre sultfølelse og søtsug 👏 Mer kan man kanskje ikke ønske! Lykke til videre med dosene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haugenjenta Skrevet 3. oktober Forfatter #19 Del Skrevet 3. oktober Her er det lenge siden jeg har vært… 🫣 Nå har jeg vel gått på Wegovy i et år. Sto på 0.25mg første tre månedene, deretter 0.5mg i tre og etter det har jeg vært stabil på 1mg 😊 Føler jeg har veldig god virkning der. Gått ned ca 20kg, fra 118 på det meste og nå er jeg på 98. Har fortsatt et godt stykke igjen, men jeg har en helt annen hverdag nå enn hva jeg hadde for et år siden 😃 Begynt å merke vekttapet nå spesielt siste tre månedene, og hadde en opprydning i klesskapet i helgen som var hvor 80% av garderoben forsvant 👀 Jeg har ikke hastverk, og mye av vekttapet kommer p.g.a. kosthold. Meldt meg inn på treningsstudio, er foreløpig mest støttemedlem, men skal prøve jobbe det inn i hverdagen. Det er ikke aktuelt å slutte på Wegovy med det første da jeg fortsatt har en lang vei å gå med hodet og tankesettet. Jeg opplever stort sett lite bivirkninger, men kan inne i mellom enten være forstoppet eller være løs i magen. Kvalme kan jeg ha litt i perioder. Oppkast hvis kroppen er skikkelig rævkjørt og jeg spiser noe som kræsjer (for eks. maisnøtter). Vann drikker jeg også altfor lite av, så jeg har en prosess foran meg med å jobbe med rutiner på både kosthold, væskeinntak og trening, men jeg ser lyst og positivt på det 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 3. oktober #20 Del Skrevet 3. oktober Velkommen tilbake! Og WOW må jeg bare si!! Gratulerer så masse med fantastisk vektresultat! Skjønner godt at 20 færre kilo gir en helt annen livskvalitet. Veldig interessant å høre om effekten du har hatt av wegovy, spesielt siden jeg nylig selv startet på den Kan bare drømme om et slikt resultat som deg. Godt jobba! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå