Gå til innhold

Stesøster med spiseforstyrrelser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang tekst! 

Har en stesøster som har en litt bekymringsverdig oppførsel rundt mat og spisevaner. Har kjent henne i godt over 10 år nå og hun har alltid vært slank og opptatt av hvordan hun så ut mtp trening osv.. 

Men nå har det tatt helt overhånd. Etter hun fikk barn for noen år siden så har hun bare blitt tynnere og tynnere, på grensen til det «sykelige». Og alltid tenkt at hun kanskje stresser og har mye å gjøre med 2 små, så kanskje derfor hun glemmer å spise eller gikk ned i vekt. Men der tok jeg kraftig feil! Og det fikk jeg virkelig erfart når vi var sammen over en periode på ferie. Her kom en side jeg aldri hadde sett frem. Jeg visste hun ikke spiste så mye, var selektiv i matveien osv fra før av. Men nå begynte hun å prate om spisevanene sine, der hun forteller hun ikke har behov for mat, ser ikke helt poenget med å spise så mye og kjøpe mat. Hun gadd hverken å lage eller bruke så mye penger på det, og kun følte for å spise middag og evt kvelds med barna for å skape rutiner for de. Det var kun for barna sin skyld sier hun. I 1 uke så startet hun dagen med 1 rundstykke og drakk kun 1 monster Ila dagen, der vi var var det VARMT! Og hun sa omtrent nei til alle måltider og når vi spiste var hun hysterisk på at det skulle være sunt og ikke junk. Men det ironiske oppi det hele er at hun istedenfor å spise kjøper sjokolade og lever på godteri, fordi hun ser ikke på det som junk?! Hun spiser sjokolade og snop hver dag i små mengder, men ikke mat.. Og drikker knapt fordi hun blir opplåst.. Igjen, av det jeg så drakk hun kun 1 monster Ila en hel dag. Og jeg sa til hun at dette var ikke normalt, og at hun absolutt burde spise mer. At dette kan sees på som spiseforstyrrelser. 

Og til en annen episode så skulle vi spise på restaurant med familien, og selv om ungene satt ved bordet så stod hun ved siden av bordet til maten kom, fremfor å sitte seg ned. For å forbrenne kcal antageligvis siden hun nå var nødt til å spise «junk» til middag!! Er helt sykelig. Det er 600 grader i huset hennes også, fordi hun fryser til enhver tid, siden hun har jo null gr fett på kroppen. Er virkelig bekymret for barn begynner å ta etter og lurer på om dette er blir skadelig om hun ikke skjerper seg. Dette har jeg også nevnt til hun! Tenk på at du har ban og vær forsiktig mtp hvilke signaler du sender. Da ble hun pisse sur på meg, noe som jeg skjønner. 

Men igjen, etter all denne skrivingen. Er det normalt å utvikle spiseforstyrrelser etter fødsel ? Kan det være en slags form for depresjon eller noe lignende. Hun er godt voksen så rart det har kommet nå. 

Anonymkode: 21fba...8d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får ikke gjort så mye annet enn å ta en alvorsprat.

Si hennes åpenbare SF nå påvirker alle rundt henne. 

Og ja - det er vanlig å få trigget igjen ifbm graviditet.

Endret av AprilLudgate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...