Gå til innhold

Retinol ved amming?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser at gravide og ammende skal unngå retinol. Sånn som jeg forstår det skal gravide unngå det fordi det kan påvirke fosteret. Men det virker som at ammende skal unngå det kun fordi huden deres er mer sensitiv? Jeg ammer kun 4 ganger om dagen nå og huden min virker helt vanlig. Dersom det stemmer at det kun er min egen hud som kan reagere, og retinol ikke kan skade barnet mitt vil jeg gjerne «ta sjangsen» på å starte retinolbehandling i lave doser. 

Men kan noen bekrefte at retinol ikke påvirker barnet? 😅

Anonymkode: 395b4...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår det slik at det ikke er anbefalt fordi det ikke er utelukket at barnet påvirkes.

Anonymkode: ba360...c3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du stoler virkelig på at hvem som helst på et forum kan bekrefte at det ikke påvirker barnet? Er du seriøs? 

Anonymkode: 3ae90...bfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du stoler virkelig på at hvem som helst på et forum kan bekrefte at det ikke påvirker barnet? Er du seriøs? 

Anonymkode: 3ae90...bfe

Jeg vil helst ha kilder, jo? Dra et annet sted og vær spydig :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal ikke brukes når din kropp gir av seg til barnet, gravid som ammende.

Det er ikke verdt å skade barnet for at du skal ha litt bedre hud.

Anonymkode: 9d832...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal ikke brukes når din kropp gir av seg til barnet, gravid som ammende.

Det er ikke verdt å skade barnet for at du skal ha litt bedre hud.

Anonymkode: 9d832...131

Folk må lese tråden, det er jo akkurat det jeg sier, hvis det kan skade barnet så vil jeg ikke bruke retinol🙃 ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det står jo i bruksanvisningen for tretinoin at gravide og ammende ikke skal bruke det. Tretinoin er det stoffet som retinol omdannes til 

Anonymkode: 2ae4f...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke trygt under graviditet, det er påvist (man må blant annet avlevere urinprøver når man tar isotretinoin for å bevise at man ikke er gravid). Det er ikke så mye forskning akkurat rundt bruk i hudpleie og når man ammer, men det er ikke anbefalt. Hadde ikke tatt sjansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke lest meg opp på området, jeg kutter det bare ut da jeg ammet. Var redd for det skulle gå over i melka. 

Anonymkode: 54525...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uenigheter blant utenlandske hudpleiere om retinol er trygt eller ikke. Grunnen til at det regnes som utrygt er siden det har masse A-vitamin, som i høy dose er giftig. 

Jeg ammer, og jeg har brukt retinol siden barnet var 3 måneder omtrent, kanskje før. Svak styrke, få ganger i uken. Må passe på hvor det smøres, og må ta visse forhåndsregler. Det kortet svaret er at man bør styre unna da man lett får i seg for mye A-vitaminer

https://getrevela.com/blogs/new/can-you-use-retinol-while-breastfeeding

https://www.momjunction.com/articles/retinol-breastfeeding-safety-alternatives_001050565/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...