AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Del Skrevet 1. juli 2023 Hei 😊 Jeg har i mange år jogget, men måtte gi opp for et par år siden på grunn av prolaps og smerter i låret som resultat av prolapsen. For et par måneder siden begynte jeg å trene igjen - da styrke, for å flytte fokuset (det hører med til historien at jeg har slitt med spiseforstyrrelser i mange mange år men nå får hjelp til å få bukt med denne). Jeg begynte med oppvarming 15 min på mølle og deretter en time med apparater. Etter de første fem ukene merket jeg at det ikke gjorde vondt i låret lenger når jeg jogget på mølla. Dermed har jeg begynt å jogge 30 minutter (cirka 5 km) og så 60 minutters styrkeøkt etterpå. Jeg leser jo at man ikke skal løpe så mye FØR styrke, da dette gjør at man ikke får trent musklene optimalt. Men - jeg føler at jeg blir varmere før styrketreningen og klarer å få til øvelsene mer eksplosivt enn da jeg bare jogget 15 minutter på mølla. Blir det da feil at jeg jogger i 30 minutter før styrke når JEG føler at dette funker bedre for meg? Eller vil jeg gå på en smell én eller annen gang? Jeg har ikke annet mål med treningen enn å bli sterk og å være snill med kroppen min for én gangs skyld. Så får eventuelle synlige muskler være en bivirkning. Har forsøkt styrke for mange mange år siden og syntes det var gørr kjedelig. Nå, derimot, synes jeg det er digg 😊 Tar gjerne i mot tips. Takk 😊 Anonymkode: 2bc75...d91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Del Skrevet 2. juli 2023 Hvordan går det med spiseforstyrrelsene nå? Jeg har vært slank som en stikke siden jeg var barn, og opplever at jeg faktisk legger på meg av å løpe. Dette er fint, for jeg trives med etpar kilo ekstra. Jeg lå alltid på grensen til undervekt. Nå ligger jeg nederst i normalområdet. Spising og næring er utrolig viktig når man trener. Selv har jeg trent meg opp til å faktisk spise mens jeg løper. Spiser en banan selt i to og kvikklunch mens jeg løper, og skyller ned med vann. Etter trening spiser jeg to skiver med hvitost og et glass med hel kulturmelk, dersom jeg ikke har spist på løpeturen. Dersom jeg har spist på løpeturen, nøyer jeg meg med vann og et glass kulturmelk. Dette gjør at jeg faktisk går opp av å trene. I tillegg vet jeg at kroppen får alt den trenger av næringsstoffer. Ikke for å sammenligne, men jeg vet av egen erfaring at det kan være vanskelig å gå opp i vekt. I tillegg tror jeg at næring og vitaminer kan være skadeforebyggede. Sånn, nå har jeg trampet i salaten og sikkert skrevet noe jeg ikke burde. Men kan du fortelle om deg selv og ditt daglige næringsinntak, slik det er i nåsituasjonen din? Anonymkode: a9d5d...e90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 2. juli 2023 #3 Del Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Blir det da feil at jeg jogger i 30 minutter før styrke når JEG føler at dette funker bedre for meg? Eller vil jeg gå på en smell én eller annen gang? Du kommer ikke til å gå på noen smell av det 😊 I verste fall får du litt dårligere fremgang når du begynner å bli mer avansert med styrketreningen, men det er ikke noen fare forbundet med det. Og så lenge du logger fremgang er det jo ikke vits å gjøre noen endringer. Kryss den broen når du kommer dit, hvis fremgangen skulle stoppe. Og ja, gjør det som fungerer for deg! 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Del Skrevet 3. juli 2023 Spiseforstyrrelsene har jeg kontroll på. Er med på et gruppeterapiopplegg mht disse, og på de 6 ukene jeg har vært med har jeg kastet opp bare én gang (ja - bulimiker). Har spart kroppen min for sikkert 120 episoder med oppkast på disse ukene, og nå er eneste fokus og skjemme bort kroppen min. Derav bli sterk 😊 Har hatt bulimi i over 30 år, så det e viktig for meg å endre totalt fokus. Funksjon foran form etc 😊 Og til PT'en som svarte i tråden her så tenker jeg at jeg gjør som nå inntil kroppen forteller meg noe annet. Målet mitt er ikke å få store muskler heller. Gjerne synlig trent, men stresser ikke. Anonymkode: 2bc75...d91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 19.40): Jeg leser jo at man ikke skal løpe så mye FØR styrke, da dette gjør at man ikke får trent musklene optimalt. shit - skal man ikke det? Det gjør jeg alltid! Ops. Anonymkode: fafcb...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #6 Del Skrevet 4. juli 2023 Jeg varmer alltid opp kroppen med jogging før styrke. Lærte det i gymmen på 90 tallet. Anonymkode: a9d5d...e90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #7 Del Skrevet 4. juli 2023 Poenget er å ikke bli sliten før man løfter tungt for da blir teknikken dårligere og du orker ikke løfte like tungt. Ikke noe problem å løpe litt så lenge du ikke sliter deg ut. Anonymkode: 5e09f...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #8 Del Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): shit - skal man ikke det? Det gjør jeg alltid! Ops. Anonymkode: fafcb...ef7 Er neppe noen regel som sier det. Hos oss har vi alltid løpetimer før samme instuktører kjører styrketrening, så jeg tipper det ikke er noe hold i slike påstander. Anonymkode: a509b...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 5. juli 2023 #9 Del Skrevet 5. juli 2023 Noe av det viktigste med trening er at en finner noe som en trives med og som likevel virker. Det er mange ting jeg synes er OK, for eksempel sykling på landeveien, styrketrening med vekter, gå i terrenget, . . . Og det er enkelt ting jeg synes er helt pyton, som trimsykkel, tredemølle, gruppetrening, . . . Og da dropper jeg sånt. Før en gang da jeg skulle starte med styrketrening fikk jeg et "personlig tilpasset" opplegg av en PT. Det virket dårlig. Det startet med hatøvelse Nr. 1: 15 min på trimsykkel, og deretter en lang runde gjennom diverse maskiner. Jeg holdt ikke ut mer enn et par uker før jeg ga opp. Etter det har jeg insett at personlig tilpassing bør inkludere en trivselsfaktor. Nå går jeg på Sats og koser meg med sånt jeg kan like. Det blir mest vekter og ganske lite maskiner. Oppvarmingen gjør jeg ved å starte med veldig lette øvelser. Det hele tar en drøy time. Har drevet tre ganger i uken hittil, men vil redusere til to etter hvert som jeg øker vektene noe. Merker at kroppen trenger litt ekstra tid for restituering. Årene krever sitt, men tror jeg likevel kan være ganske fornøyd med tilstanden . . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 7. juli 2023 #10 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 4.7.2023 den 14.52): Er neppe noen regel som sier det. Hos oss har vi alltid løpetimer før samme instuktører kjører styrketrening, så jeg tipper det ikke er noe hold i slike påstander. Anonymkode: a509b...4cd Dette eksisterer jo på et kontinuum, så det er jo ikke slik at man enten får full effekt eller null effekt av styrketrening på bein etter løping. Men det er mye forskning som viser at det absolutt kan ha en negativ effekt. Det spørs jo på mange faktorer slik som mål, treningsform, lengde på løpetrening, genetikk osv. Den vanlige mosjonist trenger ikke bry seg med det i det hele tatt, og så blir det viktigere og viktigere å tenke på det jo nærmere eliteutøver i en kraft- eller styrkeidrett du kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #11 Del Skrevet 7. juli 2023 11 hours ago, Sandum.PT said: Dette eksisterer jo på et kontinuum, så det er jo ikke slik at man enten får full effekt eller null effekt av styrketrening på bein etter løping. Men det er mye forskning som viser at det absolutt kan ha en negativ effekt. Det spørs jo på mange faktorer slik som mål, treningsform, lengde på løpetrening, genetikk osv. Den vanlige mosjonist trenger ikke bry seg med det i det hele tatt, og så blir det viktigere og viktigere å tenke på det jo nærmere eliteutøver i en kraft- eller styrkeidrett du kommer. Hva med løping etter styrketreningen? Vil det ha samme negative effekt? Anonymkode: 8dbd3...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #12 Del Skrevet 8. juli 2023 Varmer alltid opp med 15 min rolig jogg før jeg trener styrke for beina, og 20-30 min før jeg trener overkropp. Armene får ikke brynt seg på mølla, så da har jeg kommet frem til at dette fungerer best. Dette er lett cardio, og det er bra å være varm og god før man setter i gang med styrketrening. Denne rutinen er klart mest skadeforebyggende for meg, og jeg får maks ut av styrketreningen, og får samtidig trent hjertet litt, som også er en muskel. Den viktigste, sier de lærde 😄 Anonymkode: 366db...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 8. juli 2023 #13 Del Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva med løping etter styrketreningen? Vil det ha samme negative effekt? Anonymkode: 8dbd3...de5 Sannsynligvis ikke, så lenge du klarer å restituere deg godt totalt sett. En stor meta-analyse fant heller ikke negativ effekt på mosjonister eller viderekomne så lenge man gjennomførte utholdenhetstreningen minst to timer unna styrketreningen uavhengig av om den ble gjort før eller etter. Men andre studier har som nevnt klart å påvise en negativ effekt. Den sannsynligvis største årsaken er nok sentral tretthet og det kan du unngå hvis du tar styrketreningen først 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 10. juli 2023 #14 Del Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 22.48): Hva med løping etter styrketreningen? Vil det ha samme negative effekt? Anonymkode: 8dbd3...de5 Jeg har tenkt litt på det. På mitt program står det en økt med knebøy og en på sykkel daglig. Det har blitt til at jeg stopper for knebøy etter ti minutter sykling. Jeg tror minimum 10 minutter oppvarming er bra, og gjerne mer, f.eks 30. Etter knebøy kan jeg sykle en eller mange halvtimer. Men mine knebøy er jo styrketrening nesten uten belastning, jeg bruker bare kroppsvekta. Derfor er denne knebøyøkta ingen hindring for sykkeløkta. Tar man kraftig belastning og sliter seg helt ut så blir det annerledes. Jeg tror på å lytte til kroppen sin. Det som føles greit er sannsynligvis greit, og ser man framgang uke etter uke, så kan det faktisk være framgang. Når jeg føler for å ta det rolig, tar jeg det rolig, når jeg får lyst til å gi på, så gjør jeg det. Jeg gjetter at denne filosofien bidrar til å unngå overbelastning og opprettholde treningsglede. Å varme opp med en halvtime jogging før styrketrening høres ut som en veldig god plan. Jeg tror på variert treningsintensitet fra dag til dag. Gjerne en eller to harde dager i uka, men helst enda flere lette dager. De lette øktene kan godt være veldig langvarige. Skulle jeg tatt knallhard styrketrening en dag så ville jeg ha begrenset løping eller sykling til lavintensitet oppvarming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå