AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #1 Del Skrevet 30. juni 2023 Nærmer meg 40, og får mer og mer vondter og stivhet i kroppen. Har trent på treningssenter, og gått turer, men det har blitt lite utenom fysioøvelser i det siste pga knesmerter. Men, hva slags trening er egentlig bra for kroppen? Man hører jo om folk som får skader av både jogging og yoga og alt mulig, som liksom skal være bra trening? Og styrketrening som skal være så bra, leser om flere som får skader pga det, kanskje fordi de trener for hardt og tunge vekter. Men samtidig sier folk, bl.a fysioterapeuten jeg går til, at man må presse seg for å bli sterkere. Blir forvirra. Anonymkode: fec8a...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonathan Smith Skrevet 30. juni 2023 #2 Del Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nærmer meg 40, og får mer og mer vondter og stivhet i kroppen. Har trent på treningssenter, og gått turer, men det har blitt lite utenom fysioøvelser i det siste pga knesmerter. Men, hva slags trening er egentlig bra for kroppen? Man hører jo om folk som får skader av både jogging og yoga og alt mulig, som liksom skal være bra trening? Og styrketrening som skal være så bra, leser om flere som får skader pga det, kanskje fordi de trener for hardt og tunge vekter. Men samtidig sier folk, bl.a fysioterapeuten jeg går til, at man må presse seg for å bli sterkere. Blir forvirra. Anonymkode: fec8a...2e6 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nærmer meg 40, og får mer og mer vondter og stivhet i kroppen. Har trent på treningssenter, og gått turer, men det har blitt lite utenom fysioøvelser i det siste pga knesmerter. Men, hva slags trening er egentlig bra for kroppen? Man hører jo om folk som får skader av både jogging og yoga og alt mulig, som liksom skal være bra trening? Og styrketrening som skal være så bra, leser om flere som får skader pga det, kanskje fordi de trener for hardt og tunge vekter. Men samtidig sier folk, bl.a fysioterapeuten jeg går til, at man må presse seg for å bli sterkere. Blir forvirra. Anonymkode: fec8a...2e6 Prøv deg på kajakkpadling....når du har fått padlet litt og funnet teknikken kan du prøve litt intervaltrening i 45 - 60 min. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Del Skrevet 1. juli 2023 All trening er bra trening! problemet er ofte at hodet vil mer enn kroppen tåler (spesielt i starten), og du tar i mer/trener mer enn kroppen tåler for raskt og skadene kommer. veldig mange av de som er født de siste 30 årene har hatt «snille» foreldre som har kjørt de til skole/venner/fritidsaktiviter etc og kanskje kjøpt el sparkesykkel slik at hverdagstrimmen har blitt redusert til et minimum. Dette gjør at kroppen ikke er vant til å bli brukt og det er større sjanse for å få belastningsskader når du begynner å trene i voksen alder. Finn deg aktiviteter du liker å holde på med, for kontinuitet over tid er det viktigste du gjør for helsa di. Om du har enkelt tilgang til svømmehall er svømming en fantastisk treningsform som både gir styrke og utholdenhet, samtidig som den er skånsom for kroppen. Anonymkode: 9b6b1...abf 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 2. juli 2023 #4 Del Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 22.41): Nærmer meg 40, og får mer og mer vondter og stivhet i kroppen. Har trent på treningssenter, og gått turer, men det har blitt lite utenom fysioøvelser i det siste pga knesmerter. Men, hva slags trening er egentlig bra for kroppen? Man hører jo om folk som får skader av både jogging og yoga og alt mulig, som liksom skal være bra trening? Og styrketrening som skal være så bra, leser om flere som får skader pga det, kanskje fordi de trener for hardt og tunge vekter. Men samtidig sier folk, bl.a fysioterapeuten jeg går til, at man må presse seg for å bli sterkere. Blir forvirra. Anonymkode: fec8a...2e6 All trening er bra. Men folk får skader fordi de belaster feil,har feil teknikk eller går for hardt ut som nesten eller helt utrente. Folk har dessverre en tendens til å overvurdere seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
billie833111 Skrevet 2. juli 2023 #5 Del Skrevet 2. juli 2023 Den beste treningen er den du gjør regelmessig! Du har jo en fantastisk mulighet til å prøve ut alt mulig for å finne det som er gøyest for deg. Slutt å tenke så på skader, vi kan skade oss med alt mulig i livet. Vil du la frykten stoppe deg fra å ha et bedre liv? Trappeløp, intervalltrening, HIIT trening, dansing, yoga, pilates, klatring, svømming, jogging, sirkeltrening, roing, hesteridning, turn, pole fitness, spinning. Listen er lang. Hva synes du er gøy? Ha mer fokus på hvilken trening du kommer til å holde deg til minst 2-3 ganger per uke. Eller velg tre forskjellige ting som du kan rokkere mellom! Consistency is key 🗝️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 2. juli 2023 #6 Del Skrevet 2. juli 2023 Den treningsformen du liker er bra trening! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #7 Del Skrevet 2. juli 2023 Kroppsvektstrening er alltid bra! Enten det er yoga, stretching, balanse, styrke, push ups er en undervurdert øvelse som kan gjøres på utallige måter. Da kommer det heller ikke skader, siden man ikke får løftet for tungt. Et par turer i ulendt terreng er gull. To ganger i uka med kroppsvektsøvelser, finnes masse på youtube, samt et par turer i skogen i uka, da har du et godt grunnlag for en sterk kropp. Og et sunt kosthold fem dager i uka, da tenker jeg Anonymkode: c3c95...2b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #8 Del Skrevet 2. juli 2023 Jonathan Smith skrev (På 30.6.2023 den 22.45): Prøv deg på kajakkpadling....når du har fått padlet litt og funnet teknikken kan du prøve litt intervaltrening i 45 - 60 min. Super trening! Har fått utrolig flotte armer og skuldre av å padle kajakk Nå som teknikken sitter, ser jeg også at rygg og magemuskler begynner å bli synlige. Hjelper selvsagt med et godt kosthold, men padling er suverent! Anonymkode: c3c95...2b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonathan Smith Skrevet 2. juli 2023 #9 Del Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Super trening! Har fått utrolig flotte armer og skuldre av å padle kajakk Nå som teknikken sitter, ser jeg også at rygg og magemuskler begynner å bli synlige. Hjelper selvsagt med et godt kosthold, men padling er suverent! Anonymkode: c3c95...2b6 Kombiner kajakk med sykling og løping så kommer du i form. Kajakk er flott dersom du går langrenn om vinteren. Kajakktrening gjør staking enkelt og motbakken ikke fullt så tunge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 2. juli 2023 #10 Del Skrevet 2. juli 2023 (endret) On 6/30/2023 at 10:41 PM, AnonymBruker said: Nærmer meg 40, og får mer og mer vondter og stivhet i kroppen. Har trent på treningssenter, og gått turer, men det har blitt lite utenom fysioøvelser i det siste pga knesmerter. Men, hva slags trening er egentlig bra for kroppen? Man hører jo om folk som får skader av både jogging og yoga og alt mulig, som liksom skal være bra trening? Og styrketrening som skal være så bra, leser om flere som får skader pga det, kanskje fordi de trener for hardt og tunge vekter. Men samtidig sier folk, bl.a fysioterapeuten jeg går til, at man må presse seg for å bli sterkere. Blir forvirra. Anonymkode: fec8a...2e6 Jeg har drevet med mye amatørtrening gjennom årene. Langrenn, jogging, sykling, svømming og styrketrening. Det er neppe tvil om at jeg med mine 82 år nå er i langt bedre fysisk form enn vanlig på min alder, noe jeg tilskriver treningen. Litt skade tror jeg jeg har fått fra joggingen fordi jeg nok overdrev med lange turer i for høyt tempo en periode. Jeg slitter LITT nå med periodevis hjerteflimmer og svake knær. Men ikke mer enn at jeg beveger meg fritt og har enda ingen problemer med ballanse. Jobber på taket og står øverst på gardintrappa uten problemer. Ellers tror jeg all trening er av det gode, så lenge man ikke overdriver. Jeg går nå tre ganger i uken på SATS og blir lettere sjokkert over hvor tunge vekter mange lesser på, ikke minst jentene. Da skjønner jeg godt at det kan bli skader . . Jeg satser heller på flitt flere repetisjoner med lettere vekter. Jeg skal uansett ikke bli Mr. Universe . . Ellers sykler jeg en del i utlandet om vinteren. Det er supertrening for dårlige knær. Ellers går jeg også mye, gjerne i terrenget. Der er jeg heldig som har en sprek kone som er lett på foten og trekker meg med på tur. Det er veldig viktig at man finner en aktivitet man trives med og kan fortsette med over tid. Gjerne som en daglig rutine. Jeg hadde perioder da jeg kunne sykle til jobben. Det var perfekt og ga meg nok trening i den tiden. Ellers har jeg vært mye på jobbreiser rundt i verden. Da tok jeg gjerne en joggetur når anledningen bød seg. Nå løper jeg ikke mer for å spare knærne. Endret 2. juli 2023 av senior 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #11 Del Skrevet 2. juli 2023 senior skrev (31 minutter siden): Jeg har drevet med mye amatørtrening gjennom årene. Langrenn, jogging, sykling, svømming og styrketrening. Det er neppe tvil om at jeg med mine 82 år nå er i langt bedre fysisk form enn vanlig på min alder, noe jeg tilskriver treningen. Litt skade tror jeg jeg har fått fra joggingen fordi jeg nok overdrev med lange turer i for høyt tempo en periode. Jeg slitter LITT nå med periodevis hjerteflimmer og svake knær. Men ikke mer enn at jeg beveger meg fritt og har enda ingen problemer med ballanse. Jobber på taket og står øverst på gardintrappa uten problemer. Ellers tror jeg all trening er av det gode, så lenge man ikke overdriver. Jeg går nå tre ganger i uken på SATS og blir lettere sjokkert over hvor tunge vekter mange lesser på, ikke minst jentene. Da skjønner jeg godt at det kan bli skader . . Jeg satser heller på flitt flere repetisjoner med lettere vekter. Jeg skal uansett ikke bli Mr. Universe . . Ellers sykler jeg en del i utlandet om vinteren. Det er supertrening for dårlige knær. Ellers går jeg også mye, gjerne i terrenget. Der er jeg heldig som har en sprek kone som er lett på foten og trekker meg med på tur. Det er veldig viktig at man finner en aktivitet man trives med og kan fortsette med over tid. Gjerne som en daglig rutine. Jeg hadde perioder da jeg kunne sykle til jobben. Det var perfekt og ga meg nok trening i den tiden. Ellers har jeg vært mye på jobbreiser rundt i verden. Da tok jeg gjerne en joggetur når anledningen bød seg. Nå løper jeg ikke mer for å spare knærne. Nettopp, ikke løpe for å spare knærne. Løping er ikke bra for knærne. Ikke korsryggen heller som jeg sliter med også. Anonymkode: fec8a...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 3. juli 2023 #12 Del Skrevet 3. juli 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Nettopp, ikke løpe for å spare knærne. Løping er ikke bra for knærne. Ikke korsryggen heller som jeg sliter med også. Anonymkode: fec8a...2e6 Jeg har også svak rygg. Nå trener jeg styrkeløft med moderate vekter. Det har vist seg veldig bra for ryggen min. Ooops, Riktig teknikk .. . ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #13 Del Skrevet 3. juli 2023 10 hours ago, senior said: Ellers tror jeg all trening er av det gode, så lenge man ikke overdriver. Jeg går nå tre ganger i uken på SATS og blir lettere sjokkert over hvor tunge vekter mange lesser på, ikke minst jentene. Da skjønner jeg godt at det kan bli skader . . Jeg satser heller på flitt flere repetisjoner med lettere vekter. I alle dager. Majoriteten av de som faktisk løfter såpass tungt som du ser ut til å sikte til, de har jo bygget seg opp den styrken over tid, med hardt arbeid. Da er det jo ikke noen større sjanse for skader, for da har man allerede innarbeidet gode teknikker. Man blir langt sterkere av å løfte færre repetisjoner med tyngre vekt, kontra mange repetisjoner med lettere vekter. Uten riktig teknikk derimot er det selvsagt større sjanse for skader. Dette gjelder jo all trening. Anonymkode: f364f...3b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 3. juli 2023 #14 Del Skrevet 3. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: I alle dager. Majoriteten av de som faktisk løfter såpass tungt som du ser ut til å sikte til, de har jo bygget seg opp den styrken over tid, med hardt arbeid. Da er det jo ikke noen større sjanse for skader, for da har man allerede innarbeidet gode teknikker. Man blir langt sterkere av å løfte færre repetisjoner med tyngre vekt, kontra mange repetisjoner med lettere vekter. Uten riktig teknikk derimot er det selvsagt større sjanse for skader. Dette gjelder jo all trening. Anonymkode: f364f...3b4 Det stemmer nok for de fleste. Noen går for bare 1 -2 rep med store grimaser. For meg er det viktigst å beholde styrken og muskelmassen med årene, ikke nødvendigvis bli sterkere eller få mer volum. Jeg vil heller gå litt ned i vekt. Dessuten har jeg litt svak rygg og merker det spesielt ved styrkeløft idet jeg tar av. Satser derfor heller på serier med 10 - 15 rep og øker vekten litt etter hvert. Uansett, styrketrening anbefales på det sterkeste også når du blir gammel, og kanskje spesielt da . . Det hjelper også på ballansen og kondisjonen. Ellers anbefaler jeg å gå i bratt og ulendt terreng for å trene ballanse. Sykling er veldig bra for å trene knærne. Det er bare å geare ned i bratte motbakker . . . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #15 Del Skrevet 4. juli 2023 All trening er god trening i moderasjon. Typsik de som blir hektet ved en treningsform vil også utvikle en eller annen skade knytter til treningen. Om det er overbelastning, feil belastning eller slitasje. Jo mere fly du tar jo større er sannsynligheten for at akkurat du havner i en flyulykke osv... Men fysioterapeuten din har helt riktig ifh til kneet. Veldig mange resignerer i det de får en skade eller svakhet, som bare gjør vondt værre. Har selv hatt en stor bein skade i vinter ( flere store brudd), fra og ikke kunne stå på beina i januar kan jeg nå løpe 4-5km. Men dæven døtte jeg har trent mye og hardt for å få det til. Masse styrke og masse korte ( 0-45min) i oppverbakke på mølle, når isen forsvant så var det å komme seg på fjell/marka igjen samtidig som jeg fortsatte å trene som " vanlig ". Masse merkelige små ondter og ubehag umderveis, men ingenting som var et tegn på at noe var galt. Tvert i mot så funket det gull. Hadde jeg ikke presset meg tilbake til normalen så hadde jeg også hatt minimalt med fremgang. Anonymkode: be16f...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #16 Del Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 22.41): Nærmer meg 40, og får mer og mer vondter og stivhet i kroppen. Har trent på treningssenter, og gått turer, men det har blitt lite utenom fysioøvelser i det siste pga knesmerter. Men, hva slags trening er egentlig bra for kroppen? Man hører jo om folk som får skader av både jogging og yoga og alt mulig, som liksom skal være bra trening? Og styrketrening som skal være så bra, leser om flere som får skader pga det, kanskje fordi de trener for hardt og tunge vekter. Men samtidig sier folk, bl.a fysioterapeuten jeg går til, at man må presse seg for å bli sterkere. Blir forvirra. Anonymkode: fec8a...2e6 Folk som får skader gjøres som oftest ting feil. Altså - de setter i gang med jogging flere ganger i uka fra utrent tilstand, gir blanke i oppvarming og tøying og kjører på. Eller de griper en tilfeldig vektstang, varmer ikke opp, løfter i vei på urutinert vis etc. (At de etterpå velger å stå frem i media får stå for deres regning. Jeg har knapt lest en sak om skader på normal trening som ikke handler om ren mangel på evne til å følge normalt sunn fornuft.) Så at du får skader av helt normal trening er usannsynlig. At du får skader av å ukritisk sette i gang og gjøre ting du ikke vet hvordan du gjør? Det er jo som forventet. Så be om veiledning til øvelser, teknikk og progresjon. Vondter får du (altså i tillegg til å gjøre dumme ting på en dum måte) av sitte stille. Generelt anbefales 1 økt styrke og 1 økt kardio per uke. Og så en økt med bevegelighet. Husk at du på din alder bør sette av mer tid til bevegelighet enn til annen trening i starten. (Bevegelighet er ikke det samme som tøying, det skal du gjøre i tillegg). Anonymkode: 9a6fb...e0f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 6. juli 2023 #17 Del Skrevet 6. juli 2023 On 7/1/2023 at 11:22 AM, AnonymBruker said: Om du har enkelt tilgang til svømmehall er svømming en fantastisk treningsform som både gir styrke og utholdenhet, samtidig som den er skånsom for kroppen. Problemet mitt er at sånn frem-og-tilbake-svømming i basseng blir for kjedelig for meg. Nesten like ille som trimsykkel. Har forsøkt å komme i gang flere ganger, men måtte gi opp. Bading i sjøen - derimot - det er bare fint . . . . . Som før sagt, det gjelder å finne en treningsform en liker. Jeg anbefale vedauk. Det er kjempetrim å felle trær og kviste, rydde, kappe, bære, kløve og stable ved for vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #18 Del Skrevet 6. juli 2023 senior skrev (2 timer siden): Problemet mitt er at sånn frem-og-tilbake-svømming i basseng blir for kjedelig for meg. Nesten like ille som trimsykkel. Har forsøkt å komme i gang flere ganger, men måtte gi opp. Bading i sjøen - derimot - det er bare fint . . . . . Som før sagt, det gjelder å finne en treningsform en liker. Jeg anbefale vedauk. Det er kjempetrim å felle trær og kviste, rydde, kappe, bære, kløve og stable ved for vinteren. 😂 de færreste ville vell puttet vedauk i kategorien " treningsform jeg liker" Anonymkode: be16f...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 6. juli 2023 #19 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: 😂 de færreste ville vell puttet vedauk i kategorien " treningsform jeg liker" Anonymkode: be16f...a9b Kanskje ikke så mange, men jeg kjenner noen. Vi gamlinger får av og til veasjuken . . . da bare må vi.😄 Endret 6. juli 2023 av senior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå