AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #21 Skrevet 29. juni 2023 Foreldreansvar har ikke noe med omsorgsfordeling å gjøre. Du regnes som enslig forsørger du har 60 prosent av omsorgen eller mer. Du kan også få utvidet barnetrygd. Anonymkode: 58b2b...1ed
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #22 Skrevet 29. juni 2023 For å regnes som enslig forsørger så må du ha barnet minst 60%. Da har du krav på bidrag, utvidet barnetrygd, overgangsstønad(avhengig av din inntekt) og stønad til barnetilsyn(avhengig av din inntekt). Husk at for å få utvidet bt så må du legge ved meklingsattest. Anonymkode: 481ab...fcd
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #23 Skrevet 29. juni 2023 NakenPanda skrev (1 time siden): Hvis dere er 50/50 og tjener nogenlunde like blir det ingen bidrag, og barnetrygd deles likt. Som noen nevner her har bosted ingenting å si på barnetrygden den skal fordeles. 1 barn gir en barnetrygd på +1 så to totalt, 2 barn gir +1 så 3 totalt, skal fremdeles deles rettferdig Dersom man har delt bosted utbetales halve trygden til hver. Ved fast bosted hos en utbetales den til denne forelderen. Så hvem som mottar trygden henger sammen med fase bosted. Hvordan foreldrene deretter fordeler dette er en privatsak. Anonymkode: f8ed0...30b
Martyyy Skrevet 29. juni 2023 Forfatter #24 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): For å regnes som enslig forsørger så må du ha barnet minst 60%. Da har du krav på bidrag, utvidet barnetrygd, overgangsstønad(avhengig av din inntekt) og stønad til barnetilsyn(avhengig av din inntekt). Husk at for å få utvidet bt så må du legge ved meklingsattest. Anonymkode: 481ab...fcd TAKK! Dette var akkurat det jeg lurte på. Tusentakk Vi skal fikse meklingsattest. Vet du hvor lang behandlingstid det er for å få disse stønadenene? Barnet skal være 60/40 hos meg.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #25 Skrevet 30. juni 2023 Martyyy skrev (8 timer siden): TAKK! Dette var akkurat det jeg lurte på. Tusentakk Vi skal fikse meklingsattest. Vet du hvor lang behandlingstid det er for å få disse stønadenene? Barnet skal være 60/40 hos meg. Behandlingstid får du opplyst når du søker. Det kan variere litt. Nav har vel informasjon om dette på sine sider. Må legge til at du og barnefar ikke kan stå oppført på samme adresse når du søker. Anonymkode: 58b2b...1ed 1
NakenPanda Skrevet 30. juni 2023 #26 Skrevet 30. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dersom man har delt bosted utbetales halve trygden til hver. Ved fast bosted hos en utbetales den til denne forelderen. Så hvem som mottar trygden henger sammen med fase bosted. Hvordan foreldrene deretter fordeler dette er en privatsak. Anonymkode: f8ed0...30b Jeg hører hva du sier men nei. Dette blir som du søker om etter skjema for utvidet barnetrygd. Så fast bosted som uansett er en formalitet når man har 50/50 betyr ingenting i denne sammenheng. Det er selvfølgelig opp til den enkelte hvordan man vil gjøre det gjennom privat avtale, men når man blander inn NAV blir dette fordelt på foreldrene. Jeg vet det er mange mødre som vil ha 60 % for å bli "enslig" forsørger men dette er noe man som en far absolutt ikke trenger å ta hensyn til. Endret 30. juni 2023 av NakenPanda
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå