Gå til innhold

Skal pendle i timesvis hver dag i sommer. Anbefaling lydbok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri prøvd det.

Liker mye forskjellig. Alt fra spennende faglitteratur, krim, drama.

Er litt deprimert så gjerne anbefaling på noe knallbra selvhjelp som er verd å høre på.😁🤗

Tips?

Anonymkode: 4a5dc...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kan anbefale Tante Ulrikkes vei!
Virkelig koste meg med den, deretter Gul bok og nå sist De kaller meg ulven. 

En rød tråd mellom alle disse. Veldig fine skildringer fra 1990-2000tall og Oslo øst, kjenner meg igjen i mye da jeg selv var ungdom på den tiden. Kjenner også igjen stedene som er beskrevet. 

Anonymkode: 54693...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri prøvd det.

Liker mye forskjellig. Alt fra spennende faglitteratur, krim, drama.

Er litt deprimert så gjerne anbefaling på noe knallbra selvhjelp som er verd å høre på.😁🤗

Tips?

Hanne Ørstavik! Det er en person jeg virkelig setter høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kan anbefale Tante Ulrikkes vei!
Virkelig koste meg med den, deretter Gul bok og nå sist De kaller meg ulven. 

En rød tråd mellom alle disse. Veldig fine skildringer fra 1990-2000tall og Oslo øst, kjenner meg igjen i mye da jeg selv var ungdom på den tiden. Kjenner også igjen stedene som er beskrevet. 

Anonymkode: 54693...f8a

Takk. Har lest de👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å sjekke ut den nyeste boken til Kjetil Østli. Var vel om lederen av A gjengen. Politi og Røver av samme forfatter er også veldig bra. Hvis du liker krim fra virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hører mye på lydbøker på veg til og fra jobb. Jeg har ca en halvtime hver vei, så en drøy time med lydbok hver arbeidsdag gjør at det blir noen bøker i løpet av et år. Her er mine tips: 

• "Søsterklokkene" og "Hekneveven" av Lars Mytting. Dette er to av tre romaner i en trilogi. Den tredje boka kommer nå i høst. Bøkene er tjukke, og opplesingen varer i 13-14 timer per bok. Selv har jeg lest dem på papir, men jeg kjenner flere som har hørt dem som lydbøker og likt dem utrolig godt. 
  • "Min skyld" av Abid Raja er også verdt å høre på. Han har lest inn boka selv, og jeg synes han er god å lytte til. Dessuten blir historien hans ekstra sterk å høre på siden det er hans egen stemme som forteller. 
  • Av bøker med mer helse- og selvhjelpspreg synes jeg "Men du ser ikke syk ut" av Ragnhild Holmås var fin å høre på. Forordet av Anne Kat Hærland (som dessuten er lest inn av henne) er en perle i seg selv.
  • "Operasjon sjølvdisiplin" av Agnes Ravatn er også en god selvhjelpsbok som fungerer fint som lydbok. Innholdet passer alle fall for slike som meg, som er gode til å utsette ting. ;) 

Siden du skal bruke en del tid i bil, kan du også fordype deg i enkeltforfattere. De mest kjente norske krimforfatterne har jo gitt ut laaaange serier etterhvert. Her kommer det rett og slett an på hvilke krimforfattere du liker best på papir. Selv synes jeg en del av bøkene blir lest skrekkelig sakte, men når man skrur opp lyden til (minst) 1,25 er det ok å høre på. Ellers blir det rett og slett kjedelig 😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du Nextory? 

Anbefaler Tenker nok du skjønner det sjøl om drapet på lille Christoffer

Mammas Svik om Alvdal-saken

Og det mørke nettet om Dark Room-saken

Skjønnlitteratur:

Koste meg gløgg med de tre siste til Knausgård. Dersom det faller i smak så kan du glede deg til maange timer med god litteratur. Men det er delte meninger om dette verket. Første bok er morgenstjernen. 

Stoner av John Williams er jo en perle

Ellers er det masse kanonisert litteratur og klassikere tilgjengelig der

For helt enkel og «hjernedød» litteratur som kun er for underholdingens skyld så ligger det mye sånn «forstadskrim» for og av damer. Noen av de er ikke så aller verst. Feks Paret i nr 9 og mistanken. 

av norsk samtidslitteratur kan jeg anbefale Gjestene og Dei sju dørene av Agnes Ravatn, Jeg er egentlig ikke sånn av Marie Aubert og Kinderwhore av Maria Kjos Fonn

Anonymkode: 3be1e...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er lettere å komme med mer treffsikre anbefalinger hvis du sier noe mer konkret om hvilke sjangre og stiler du liker. Kan du nevne noen forfattere, bøker, filmer eller TV-serier du liker? Og evt. noen du ikke liker? 

Anonymkode: a6b41...806

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetistan, Grensen og Høyt av Erica Fatland. Passer bra med reiseskildringer til pendling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virkelig anbefale bøkene til Fredrik Backmann! De har veldig fine budskap og relasjonsskildringer, samtidig som de er morsomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Tre menn for Wilma» er fantastisk!

Anonymkode: 69717...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...