Gå til innhold

Har jeg meldeplikt til barnevernet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En nabo og bekjent som vi har felles barn i bhg har slitt en stund merker jeg, og hun fortalte meg. 

Nå synes jeg det går veldig langt, og jeg er så usikker på hva jeg bør gjøre?

1) får jevnlige meldinger der hun spør om jeg kan kjøpe inn alkohol og røyk til henne da hun ikke har bil ofte ukedager. Og hun er hjemme med barnet..

Har også opplevd å se henne "ruset" ut når henter i barnehagen. tenker barnehagen hadde selv reagert?

2) hun sender mye meldinger på kvelden/ natten. Og flere ganger siste månedene sender hun snap der hun sier han blir slått av  sambo og må flykte også en gang av henne selv naken som tror var uhell.

3) ringer meg på morgen og ber meg være alibi for at hun var borte om natten, og at jeg må lyve til sambo og si hun overnattet hos meg. 

4) når jeg snakker med henne og foreslår krisesenter/ hjelp, sier hun at de har gått i terapi eller at forholdet er bedre. Men når hun også er misfornøyd, sier hun at hun ikke har råd til å finne seg leilighet (lever på sosial stønad) mannen har god økonomi og stabilt jobb. Hun har vist meg meldinger der han oppfordrer henne pent til å flytte

5) hun har barn fra før hun ikke har omsorg for. Og har klaget på at barnevernet fikk bekymringsmelding fra bhg pga barnets atferd .

Grunnen til at jeg idag er veldig usikker, er for jeg mottok en melding i natt som jeg anså som veldig bekymringsfullt. Hun hadde skadet seg ved å falle ned trapp mens hun hadde prøvd å flykte fra mannen sin, og hun hadde stor sår.  Og de er på familieferie nå. måten det ble lagt ut på var som hun var ruset og.

Hva plikter jeg til å gjøre her?

Ta opp med henne igjen? 

Anonymkode: c4a2b...656

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville meldt henne, du gjør det ikke for å være slem men for deres eget beste. At man blir meldt er ikke ensbetydende med at nå skal de komme å hente barnet og du får aldri se hen igjen. De kan bistå og hjelpe i en vanskelig situasjon, hjelpe med annet bosted, hjelpe med hva man har rett på av penger fra nav for å klare seg osv! 

Anonymkode: 0485e...afb

• Liker 8
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette melder du selvsagt til barnevernet. Både hun og barnet trenger hjelp. 

Anonymkode: 7ff65...6d8

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette melder du selvsagt til barnevernet. Både hun og barnet trenger hjelp. 

Anonymkode: 7ff65...6d8

Men er det ikke rart hun ikke har fått hjelp før da om bv alt vært innblandet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men barnevernet har vel avsluttet den saken og er ikke i bildet nå? Da vet ingenting om hvordan situasjonen er nå.

Anonymkode: 206a4...fd6

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om ikkje barnevernet, ring politiet når de pågår! Om forholdet er voldelige trenger alle parter hjelp før det går gale. 

Anonymkode: 5c43e...562

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kontakter jeg de helt anonymt?

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke meldeplikt formelt, men jeg ville meldt ifra. 

Ring fra et telefonnummer ikke knyttet til deg og ikke oppgi navn eller identifiserbar informasjon. Dersom bvt vet hvem du er vil foreldrene få krav på innsyn dersom saken går til nemnda. 

Anonymkode: 30d06...40c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

JA!! Så klart melder du fra til barnevernstjenesten!

Anonymkode: be9e0...371

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ansatte i barnevernet kan også gjøre store feil og vurdere feil. 

Anonymkode: b5ec0...297

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men barnevernet har vel avsluttet den saken og er ikke i bildet nå? Da vet ingenting om hvordan situasjonen er nå.

Anonymkode: 206a4...fd6

Bvt kan ikke være inne hele tiden uten at foreldrene samtykker til hjelpetiltak etter endt undersøkelse eller saken går til nemnda. 

Ny bekymringsmelding vil normalt utløse en ny undersøkelsessak. 

Anonymkode: 30d06...40c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at om man EN gang har hatt en BV sak så er man alltid i deres fokus, men det er mulig BV alt har en sak på henne og ikke har rukket se på den osv og at ditt bidrag kan gjøre en forskjell, men - uansett tenker jeg at om man som menneske tror at et barn er utsatt for omsorgssvikt så har man en plikt til å si fra for barnets beste. Ingen barn skal behøve vokse opp i et hjem preget av omsorgssvikt uten at noen brydde seg men flere visste. 

Anonymkode: 5b9a2...084

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Send et brev.

Anonymkode: 7f9cb...3c0

AnonymBruker
Skrevet

Alle har plikt til å melde grov omsorgssvikt slik du beskriver ts. For alt vi vet kan andre ha meldt denne moren før men så har hun enten klart å snakke seg ut av det hos bv eller hun har fulgt tiltakene godt frem til bv lukket saken for så å skli ut igjen. Ny melding betyr at bv ser på saken en gang til.

Anonymkode: 0bc45...b5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du ringer og sier du vil være anonym.

Anonymkode: 0bc45...b5b

• Liker 2
Skrevet

Meld! Med en gang!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ta opp med henne igjen? 

Jeg er usikker på hva pliktene dine er, men her hadde jeg meldt for lenge siden.

Din lojalitet må være hos barnet, ikke hos moren. 
Min første tanke er at her er det moren som må ut da hun er ustabiliteten i hjemmet, men å utrede slik er det vi har BVT til.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

En nabo og bekjent som vi har felles barn i bhg har slitt en stund merker jeg, og hun fortalte meg. 

Nå synes jeg det går veldig langt, og jeg er så usikker på hva jeg bør gjøre?

1) får jevnlige meldinger der hun spør om jeg kan kjøpe inn alkohol og røyk til henne da hun ikke har bil ofte ukedager. Og hun er hjemme med barnet..

Har også opplevd å se henne "ruset" ut når henter i barnehagen. tenker barnehagen hadde selv reagert?

2) hun sender mye meldinger på kvelden/ natten. Og flere ganger siste månedene sender hun snap der hun sier han blir slått av  sambo og må flykte også en gang av henne selv naken som tror var uhell.

3) ringer meg på morgen og ber meg være alibi for at hun var borte om natten, og at jeg må lyve til sambo og si hun overnattet hos meg. 

4) når jeg snakker med henne og foreslår krisesenter/ hjelp, sier hun at de har gått i terapi eller at forholdet er bedre. Men når hun også er misfornøyd, sier hun at hun ikke har råd til å finne seg leilighet (lever på sosial stønad) mannen har god økonomi og stabilt jobb. Hun har vist meg meldinger der han oppfordrer henne pent til å flytte

5) hun har barn fra før hun ikke har omsorg for. Og har klaget på at barnevernet fikk bekymringsmelding fra bhg pga barnets atferd .

Grunnen til at jeg idag er veldig usikker, er for jeg mottok en melding i natt som jeg anså som veldig bekymringsfullt. Hun hadde skadet seg ved å falle ned trapp mens hun hadde prøvd å flykte fra mannen sin, og hun hadde stor sår.  Og de er på familieferie nå. måten det ble lagt ut på var som hun var ruset og.

Ta opp med henne igjen? 

Ferie i Norge? Hadde ringt politiet jeg de melder nok til bv og gir mer tyngde. Hadde i tillegg meldt bv, men politiet først for å få fortgang. 

Gjør det nå!!

Anonymkode: 2d8cb...860

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld fra både til politi og barnevern så raskt som mulig! Selv om du ikke har formell meldeplikt slik helsepersonell har, så har du en moralsk meldeplikt. I dette tilfelle har du muligens såkalt avvergeplikt, noe alle mennesker har, siden det er utført vold mot mor og mest sannsynlig kommer til å skje igjen. Du kan lese om denne plikten under.

https://plikt.no/

Anonymkode: 9645b...89e

• Liker 4
Skrevet

Les det du skriver en gang til. Vurder så om du synes det er greit at et lite barnehagebarn skal måtte leve slik. 

Seriøst? 

Han/hun skal leve med rus og vold og en mor som er borte om natten fordi ingen ansvarlige voksne griper inn? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...