Lawyam Skrevet 5. juli 2023 #41 Del Skrevet 5. juli 2023 Druid skrev (42 minutter siden): Jeg ser poenget til begge. På den ene side forstår jeg frustrasjonen med at kirken av og til blir brukt til sermonihus, og at man på et nivå forflater religionens betydning. På den annen side: ekteskapsinngåelse er ikke et sakrament. Der er i utgangspunktet lite Gud og Jesus i det, så det kan være greit å sikre at presten har fokus på menneskene som skal vies og ikke tar av i misjonsgjerning. Kan ikke si det var et problem med vår prest, men jeg kan ikke huske jeg hadde noen mening om det. Jeg var i kjerka, presten hadde en jobb, jeg gledet meg stort sett til det var over og jeg kunne gå til sengs… De kunne investert i noe bedre sitteunderlag.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #42 Del Skrevet 5. juli 2023 Tenker det er innafor. For noen er kristendommen litt mye, selv om de tror (man trenger ikke ta aøt for god fisk). Spesifikke "heltehistorier" om Jesus kan bli mye. Man kan få frem poeng om kjærlighet og kristendom uten at hovedfokuset er Jesus. Jeg har hørt merkelige historier i kirken om f.eks homofile og ting Jesus/andre personer innenfor bibelen skal ha sagt. Det blir for mye for meg. Man trenger ikke ordrett å følge bibelen. Det er mye vas, men så er det også mye klokt selv om man ikke er superkristen. Selv tror jeg at det finnes en Gud, men jeg tror ikke Gud er knyttet til EN religion. Det er det vi mennesker som har skapt/forvirret oss. Så jeg kan være enig i noe som blir sagt i kirken, men ville selv ikke giftet meg i kirken om fokuset ble for "over-kristent". Anonymkode: 8972f...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #43 Del Skrevet 5. juli 2023 Hadde jeg giftet meg i kirken, så hadde det kun vært pga med en troende mann. Dog hadde jeg ikke aktet å gifte meg i guds tro. Det blir å lyve i kirken og det er jeg opplært til ikke å gjøre. Så jeg skjønner ikke hvorfor enkelte maser om at jeg skal være fadder. Anonymkode: af1c8...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 5. juli 2023 #44 Del Skrevet 5. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tenker det er innafor. For noen er kristendommen litt mye, selv om de tror (man trenger ikke ta aøt for god fisk). Spesifikke "heltehistorier" om Jesus kan bli mye. Man kan få frem poeng om kjærlighet og kristendom uten at hovedfokuset er Jesus. Jeg har hørt merkelige historier i kirken om f.eks homofile og ting Jesus/andre personer innenfor bibelen skal ha sagt. Det blir for mye for meg. Man trenger ikke ordrett å følge bibelen. Det er mye vas, men så er det også mye klokt selv om man ikke er superkristen. Selv tror jeg at det finnes en Gud, men jeg tror ikke Gud er knyttet til EN religion. Det er det vi mennesker som har skapt/forvirret oss. Så jeg kan være enig i noe som blir sagt i kirken, men ville selv ikke giftet meg i kirken om fokuset ble for "over-kristent". Anonymkode: 8972f...36e Det er en viden forskjell på om kirken bakker ut og om noen bakker ut av kirken. Hvis kirken skal slutte å preke må de kalle det noe annet enn kirke og hvis noen ikke vil gå dit fordi de kun vil ha kulissene kan sikkert noen bygge noen bygg som ligner og leie inn noen som tar på seg en prestekjole for anledningen. Endret 5. juli 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #45 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 23.56): Var en på jobben i dag som skal gifte seg om ikke lenge, i 30-åra. Han sa at de skulle gifte seg i kirka, men at han sa til presten «helst ikke så mye gud og jesus« og de andre rundt bordet sa seg helt enig i at «det kan bli litt mye» og « må være lov å komme med ønsker», merker at jeg ble mektig irritert! det er så typisk nordmenn : Gifte oss i kirka skal vi, og dåp og begravelser og alt, men orker ikke de religiøse greiene. Ja, så la vær å gift deg i kirka da! jeg synes det er på kanten til frekt å be en prest om dette, kirka er ikke et selskapslokale, det er et religiøst bygg, hva forventer du? presten sin jobb er å formidle og samle gjennom gud. Så om du ikke vil det, dra på rådhuset. Anonymkode: 1489b...9ba Spittin’ pure FACTS!!! Anonymkode: 4cae3...f1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #46 Del Skrevet 6. juli 2023 Honey Dew skrev (18 timer siden): Synes det oser falskhet av folk som gifter seg i kirken uten å være kristne. Det samme gjelder for dåp og konfirmasjon. Prestene velger å være rause og inkluderende her. Mens de kristne vil ha oss ut av kirka. Uten å innse at uten oss som bruker kirka som tradisjon så vil det være særdeles få brukere igjen, mange prester vil miste jobben, kirker vil måtte holde stengt stort sett, og det vil være spikeren i kista for statskirka. Jeg er ikke kristen. Men er medlem fordi jeg ønsker det tilbudet kirka gir i livets ulike faser. Anonymkode: 1ffa8...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 6. juli 2023 #47 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Prestene velger å være rause og inkluderende her. Mens de kristne vil ha oss ut av kirka. Uten å innse at uten oss som bruker kirka som tradisjon så vil det være særdeles få brukere igjen, mange prester vil miste jobben, kirker vil måtte holde stengt stort sett, og det vil være spikeren i kista for statskirka. Jeg er ikke kristen. Men er medlem fordi jeg ønsker det tilbudet kirka gir i livets ulike faser. Anonymkode: 1ffa8...c67 Da må du ha misforstått. Ingen vil ha noen utav kirken, de vil ha flest mulig inn, menk ikke for å fylle et lokale. Kirken ER ikke ment som en kulisse - den representerer et bestemt innhold og skal ha et bestemt innhold, så hvis noen vil dit må de kunne svelge at det i hovedsak er bygget for prekner, tilbedelse og Gud - og ikke for et sted å besøke for dem som ikke liker å høre snakk om kristendommen. Du kan jo heller ikke forvente at bibliotekets lesesal skal ha musiikk på fulle høytalere bare fordi du liker å ha musikk i bakgrunnen eller at et Pizzeria helst ikke skal tilby pizza, men istedenfor tilby kjøttkaker i brun saus fordi du liker å spise kjøttkaker i 'italienske' omgivelser. Skulle du bli snurt og påstå at de som liker pizza mente du ikke var velkommen fordi om? Hvis dere vil i kirka og ikke vil høre om Gud - stapp noe inn i ørene da, vel - så er saken løst! Endret 6. juli 2023 av Lawyam 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #48 Del Skrevet 6. juli 2023 Lawyam skrev (52 minutter siden): Da må du ha misforstått. Ingen vil ha noen utav kirken, de vil ha flest mulig inn, menk ikke for å fylle et lokale. Kirken ER ikke ment som en kulisse - den representerer et bestemt innhold og skal ha et bestemt innhold, så hvis noen vil dit må de kunne svelge at det i hovedsak er bygget for prekner, tilbedelse og Gud - og ikke for et sted å besøke for dem som ikke liker å høre snakk om kristendommen. Du kan jo heller ikke forvente at bibliotekets lesesal skal ha musiikk på fulle høytalere bare fordi du liker å ha musikk i bakgrunnen eller at et Pizzeria helst ikke skal tilby pizza, men istedenfor tilby kjøttkaker i brun saus fordi du liker å spise kjøttkaker i 'italienske' omgivelser. Skulle du bli snurt og påstå at de som liker pizza mente du ikke var velkommen fordi om? Hvis dere vil i kirka og ikke vil høre om Gud - stapp noe inn i ørene da, vel - så er saken løst! Da mister du statskirka din. For da forsvinner 90% av brukerne, og medlemmene. Og det tallet peker rett nedover, om du ser på hårfargen til de som fortsatt møter til søndagsgudstjeneste. Greit for meg. Da dukker det sikkert opp flere private aktører, som kan tilby bedre seremonier i finere lokaler, enn det tilbudet du møter i dag. Anonymkode: 1ffa8...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #49 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Da mister du statskirka din. For da forsvinner 90% av brukerne, og medlemmene. Og det tallet peker rett nedover, om du ser på hårfargen til de som fortsatt møter til søndagsgudstjeneste. Greit for meg. Da dukker det sikkert opp flere private aktører, som kan tilby bedre seremonier i finere lokaler, enn det tilbudet du møter i dag. Anonymkode: 1ffa8...c67 Statskirken eksisterer ikke lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 6. juli 2023 #50 Del Skrevet 6. juli 2023 De er hyklere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #51 Del Skrevet 6. juli 2023 Kokeplate skrev (2 minutter siden): Statskirken eksisterer ikke lengre. Ikke heng deg opp i navnet, da. Kan du melde deg ut, eller ikke? Hva skjer om de som ikke er kristne ikke lenger fikk bruke kirka? Jeg ville i alle fall meldt meg ut. For å klart signalisere politisk at jeg da heller ikke støttet at denne skulle subsidieres gjennom mine skattepenger. Per nå er hele familien medlem, men var vi ikke velkomne for dåp, bryllup og begravelser, så ville de fått utmelding fra alle. Anonymkode: 1ffa8...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 6. juli 2023 #52 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Da mister du statskirka din. For da forsvinner 90% av brukerne, og medlemmene. Og det tallet peker rett nedover, om du ser på hårfargen til de som fortsatt møter til søndagsgudstjeneste. Greit for meg. Da dukker det sikkert opp flere private aktører, som kan tilby bedre seremonier i finere lokaler, enn det tilbudet du møter i dag. Anonymkode: 1ffa8...c67 Ja, skulle det være en trussel? Det må de gjerne gjøre! De som ønsker å tilby og ta imot andre aktører og tjenester? Hvem nekter? Så legges kirken ned, men det er vel ikke de troendes skyld? Det er fordi de ikke-troende ikke vil høre om tro. Hvis de ikke troende skal overta prekenen må de troende finne seg et annet sted å høre preken tydeligvis. Endret 6. juli 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 6. juli 2023 #53 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke heng deg opp i navnet, da. Kan du melde deg ut, eller ikke? Hva skjer om de som ikke er kristne ikke lenger fikk bruke kirka? Jeg ville i alle fall meldt meg ut. For å klart signalisere politisk at jeg da heller ikke støttet at denne skulle subsidieres gjennom mine skattepenger. Per nå er hele familien medlem, men var vi ikke velkomne for dåp, bryllup og begravelser, så ville de fått utmelding fra alle. Anonymkode: 1ffa8...c67 Helt greit for meg. Jeg mener egentlig at flest mulig burde melde seg ut om de ikke er kristne og i utgangspunktet burde alle gudshus uansett religion finansieres av brukerne direkte og ikke av statskassa. Først da vil vi ha full religionsfrihet. Staten kunne kanskje fortsatt delfinansiert drift og vedlikehold av utvalgte kirkebygg med stor historisk betydning. Både kristendommen og Den Norske Kirke har en heller tvilsom historie. Det er definitivt ikke alle tradisjoner som er verdt å ta vare på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #54 Del Skrevet 6. juli 2023 Jdz skrev (1 time siden): Helt greit for meg. Jeg mener egentlig at flest mulig burde melde seg ut om de ikke er kristne og i utgangspunktet burde alle gudshus uansett religion finansieres av brukerne direkte og ikke av statskassa. Først da vil vi ha full religionsfrihet. Staten kunne kanskje fortsatt delfinansiert drift og vedlikehold av utvalgte kirkebygg med stor historisk betydning. Både kristendommen og Den Norske Kirke har en heller tvilsom historie. Det er definitivt ikke alle tradisjoner som er verdt å ta vare på. Og jeg velger å bruke kirkerommet "gratis" så lenge det er en mulighet. Det har skapt mange fine rammer rundt gode og vonde begivenheter i vårt liv. Historikken er jeg enig i at ikke er bra, på noen som helst måte. Men prestene jeg har møtt gjennom noen av de mest krevende periodene i mitt liv synes jeg gjør en utmerket jobb, også etter at jeg informerer om at jeg/avdøde ikke hadde et kristent livssyn. Selv som fadder i dåp har de snakket fint om at "kristelig livssyn" for meg kan tolkes som "et godt verdisyn". Og en slik støtte vil jeg gjerne være for mine fadderbarn, selv om jeg ikke leser barnebibelen for dem. Anonymkode: 1ffa8...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #55 Del Skrevet 6. juli 2023 Lawyam skrev (1 time siden): Ja, skulle det være en trussel? Det må de gjerne gjøre! De som ønsker å tilby og ta imot andre aktører og tjenester? Hvem nekter? Så legges kirken ned, men det er vel ikke de troendes skyld? Det er fordi de ikke-troende ikke vil høre om tro. Hvis de ikke troende skal overta prekenen må de troende finne seg et annet sted å høre preken tydeligvis. Jeg har stor respekt for prester, og jeg har ingenting med prekenen å gjøre. Akkurat som de har vist stor respekt for meg og mitt livssyn når jeg har ønsker for en nedtonet begravelse når det kommer til det kristne budskap. Anonymkode: 1ffa8...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 6. juli 2023 #56 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har stor respekt for prester, og jeg har ingenting med prekenen å gjøre. Akkurat som de har vist stor respekt for meg og mitt livssyn når jeg har ønsker for en nedtonet begravelse når det kommer til det kristne budskap. Anonymkode: 1ffa8...c67 Så er det vel litt forskjeller mellom begravelser og bryllup også? Gifte seg kan de gjøre hvor som helst hvis de ikke vil ha Gud der. Endret 6. juli 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #57 Del Skrevet 6. juli 2023 Lawyam skrev (38 minutter siden): Så er det vel litt forskjeller mellom begravelser og bryllup også? Gifte seg kan de gjøre hvor som helst hvis de ikke vil ha Gud der. For oss er ikke Gud der uansett, så det har ingen betydning. Anonymkode: 1ffa8...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #58 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For oss er ikke Gud der uansett, så det har ingen betydning. Anonymkode: 1ffa8...c67 For boen av de som er glad i kirken har det derimot betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #59 Del Skrevet 6. juli 2023 Kokeplate skrev (6 minutter siden): For boen av de som er glad i kirken har det derimot betydning. Selvfølgelig har det stor betydning for deg at du finner gud der. Det har jeg respekt for. Det beste for deg er jo derfor at kirkene blir brukt, at prestene har noe å gjøre, og at folk flest er medlem av statskirken. Anonymkode: 1ffa8...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #60 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig har det stor betydning for deg at du finner gud der. Det har jeg respekt for. Det beste for deg er jo derfor at kirkene blir brukt, at prestene har noe å gjøre, og at folk flest er medlem av statskirken. Anonymkode: 1ffa8...c67 Nå betyr kirken ikke all verden for meg personlig. Men det er neppe bedre at kirken som institusjon blir brukt til det den ikke er til for enn at den ikke blir brukt for dem som bryr seg. Om man skal ha et arrangement i kirken bør man akseptere kirkens rolle. Om ikke bør arrangementes tas et annet sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå