Gå til innhold

Blir man usynlig med grått hår?

Ulla Ullsokk

Anbefalte innlegg

Sissel Gran sa på en podcast at en venninne av henne, som sluttet å farge håret da hun var rundt 80, følte seg helt usynlig fra en dag til en annen.

Dette stusset jeg veldig med. Jeg er så glad for at det blir mer og mer vanlig å ikke farge håret, for det må jo være utrolig dyrt og masete og måtte farge det annenhver uke. Som man visstnok må når man er mørkhåret som meg. 

Hvorfor forventes det nærmest at vi skal niholde på ungdommen uansett alder?? Botox og fillers og farging av hår og you name it! Det er jo ganske absurd!

At man vil se bra ut, det skjønner jeg! Men må man se ung ut for å se bra ut?? Det skjønner jeg ikke.

Har noen erfaringer med å gå grå? Ble du usynlig?

Forresten, hvis det kun betyr at jeg ikke får draget på menn lenger, så lever jeg helt strålende med det, så lenge min egen mann liker meg. Men usynlig i arbeidslivet, det er verre.

Jeg kjenner uansett at jeg blir såpass trassig at jeg nekter å være med på hysteriet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg følte jeg ble usynlig den gangen jeg farget håret mørkt jeg. Det var utrolig interessant.

Anonymkode: 7a9f6...237

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg følte jeg ble usynlig den gangen jeg farget håret mørkt jeg. Det var utrolig interessant.

Samme, jeg er naturlig mørk, men får aldri så mye oppmerksomhet som når jeg er blond. Utrolig kjedelig for jeg vil ikke bleke håret mer ☹️

Anonymkode: 28688...e9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Samme, jeg er naturlig mørk, men får aldri så mye oppmerksomhet som når jeg er blond. Utrolig kjedelig for jeg vil ikke bleke håret mer ☹️

Det har jeg hørt før. Men jeg har egentlig fått mer enn nok oppmerksomhet fra menn i mitt liv, og har null behov for det nå, så hvis det kun er menn som blir uinteressert når jeg blir grå, så tar jeg det nesten heller som en bonus.

Men hvis man ser bort fra seksuell oppmerksomhet og tenker på andre ting, jobb og andre situasjoner, blir man fortsatt usynlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, Ulla Ullsokk said:

Forresten, hvis det kun betyr at jeg ikke får draget på menn lenger, så lever jeg helt strålende med det, så lenge min egen mann liker meg. Men usynlig i arbeidslivet, det er verre.

Jeg kjenner uansett at jeg blir såpass trassig at jeg nekter å være med på hysteriet.

Det at man blir usynlig med grått hår må vel handle om draget på menn. Men mange blir jo også belønnet i arbeidslivet fordi de er attraktive.  Gjelder både menn og kvinner. Er vel noen undersøkelser som viser at høye menn tjener mer enn lave menn og at høye menn oftere blir forfremmet enn lave menn. 

Men slikt kommer jo også an på hva slags jobb du har. Jobber du som servitør på en restaurant får du trolig ekstra tips om du er ser ung og søt ut. Er du revisor får du kanskje ekstra tillit om du ser gammel ut siden mange tror at gammel betyr at du har mer erfaring. 

Anonymkode: 4612d...293

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er rart med de grå som kommer, er at de kommer spredt og sent. Jeg trodde det ville ha blitt pent grått på noen år, men fra mitt første hvite og til nå har det tatt veldig mange år og min opprinnelige farge er fremdeles den det er mest av, med hvite enkelthår innimellom. Mitt hår er ikke det ene eller det andre nå, det er melert og midt i mellom. Jeg ser frem til at det blir skikkelig grått over alt, for da er jeg "noe" igjen. 

Anonymkode: 89578...542

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det som er rart med de grå som kommer, er at de kommer spredt og sent. Jeg trodde det ville ha blitt pent grått på noen år, men fra mitt første hvite og til nå har det tatt veldig mange år og min opprinnelige farge er fremdeles den det er mest av, med hvite enkelthår innimellom. Mitt hår er ikke det ene eller det andre nå, det er melert og midt i mellom. Jeg ser frem til at det blir skikkelig grått over alt, for da er jeg "noe" igjen. 

Anonymkode: 89578...542

Godt poeng. Jeg har også litt grått og det går sakte. Så om et par eller før år så blir jeg nok også sånn midt i mellom. Kanskje frisøren kan stripe det litt gråere? Eller blir overgangen like teit som når man farger? Frisørene må jo ha et triks får vi håpe.

Jeg husker at mormor synes alle de andre hadde fint grått hår, mens hennes var sånn at hun heller farget det brunt, selv om hun ønsket seg sølvmanke. Jeg ligner vel kanskje på henne😏

Men å ikke ha draget, det skal jeg overleve veldig fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det at man blir usynlig med grått hår må vel handle om draget på menn. Men mange blir jo også belønnet i arbeidslivet fordi de er attraktive.  Gjelder både menn og kvinner. Er vel noen undersøkelser som viser at høye menn tjener mer enn lave menn og at høye menn oftere blir forfremmet enn lave menn. 

Men slikt kommer jo også an på hva slags jobb du har. Jobber du som servitør på en restaurant får du trolig ekstra tips om du er ser ung og søt ut. Er du revisor får du kanskje ekstra tillit om du ser gammel ut siden mange tror at gammel betyr at du har mer erfaring. 

I mange jobber er det fordommer mot de som ser unge ut. Igjen, det er fordi man da antar at de ikke har nok erfaring til å gjøre en god jobb. 

Så avhengig av jobben din så kan du kanskje få ekstra tillit når du begynner å få grå hår. 

Og har du en jobb hvor medarbeidere, sjefer og kunder vet nivået ditt så har nok ikke utseende noe å si. Man dømmer jo folk etter utseende fordi man ikke kjenner dem enda.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man er 80, så kan jeg ikke tro at hårfargen spiller noen særlig rolle egentlig..

Anonymkode: 91012...f83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har slutta å farge håret. Er 42. Er ikke så grå. Men kanskje 30% grå da. Mannen min elsker det. Jeg er helt ok med det. Jeg synes det er deilig å ikke ha ettervekst da. Men synes jeg er fryktelig grå noen ganger. Om jeg er usynlig? Hm. Ikke så mye oppmerksomhet som mine yngre dager. Men jeg har ikke noe behov for det heller. 

Anonymkode: 461ef...484

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I mange jobber er det fordommer mot de som ser unge ut. Igjen, det er fordi man da antar at de ikke har nok erfaring til å gjøre en god jobb. 

Så avhengig av jobben din så kan du kanskje få ekstra tillit når du begynner å få grå hår. 

Og har du en jobb hvor medarbeidere, sjefer og kunder vet nivået ditt så har nok ikke utseende noe å si. Man dømmer jo folk etter utseende fordi man ikke kjenner dem enda.

Jeg driver eget firma (ENK) og så ut som jeg var 20 helt til jeg var rundt 35, det jobbet definitivt mot meg. Når venninner fikk noia for begynnende rynker så ble jeg glad for at jeg endelig så litt erfaren ut, kanskje derfor jeg ikke har et snev av denne alderskrekken jeg leser og hører om. Jeg har NULL behov for å se ut som om jeg er yngre enn jeg er. Håper bare jeg fortsetter å få oppdrag og ikke blir ansett for så gammel at jeg ikke kan gjøre kule oppdrag😅 

Jeg satser på erfaringslooken og krysser fingrene!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 hours ago, AnonymBruker said:

23 hours ago, AnonymBruker said:

For meg er det helt omvendt.

Jeg er naturlig platinablond, farget håret svart og alle har bemerket at det kledde jeg mye bedre. Og alle som ikke vet at jeg er opprinnelig blond blir sjokkert når jeg sier det.

Jeg følte meg ikke verken sett eller hørt som blond. Alle avfeide meg som hu "dumme".

Jobber i ett mannsdominert yrke, og har mye mer makt og tillit som mørk. 

Anonymkode: 524bd...bbd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når man er 80, så kan jeg ikke tro at hårfargen spiller noen særlig rolle egentlig. Anonymkode: 91012...f83

En skal ikke tro at en ikke er seg selv lengre som 80-åring. Har en vært vant til å farge håret et helt liv, så blir en ikke plutselig en annen person fordi en har oppnådd en viss alder. Mange gir opp ja, men det kan heller være grunnet omgivelsenes forventninger til at en nå er en gammel dame og de skal ikke farge håret og ville se yngre ut. Tull. En skal kjenne at en er i live når en blir gammel og kan litt farge hjelpe på det, så farg! :D 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er rett og slett latterlig det spillet MOT alderen. ALLE blir gamle og det er latterlig å prøve å skjule det, det er ikke DET som avgjør om livet blir bra. La folk like deg som du er eller la de like andre bedre, spiller ingen rolle. Hvis du engang blir alvorlig sjuk så skjønner du hvor lite noen grå hår egentlig betyr. 

Så stopp, bare stopp! 

Anonymkode: 5cb8e...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, Hoppetaujenta said:

En skal ikke tro at en ikke er seg selv lengre som 80-åring. Har en vært vant til å farge håret et helt liv, så blir en ikke plutselig en annen person fordi en har oppnådd en viss alder. Mange gir opp ja, men det kan heller være grunnet omgivelsenes forventninger til at en nå er en gammel dame og de skal ikke farge håret og ville se yngre ut. Tull. En skal kjenne at en er i live når en blir gammel og kan litt farge hjelpe på det, så farg! :D 

Enig. Selv hadde jeg en mor som farget håret sitt til kun et halvår før hun døde som 92-åring. Hun sluttet kun å farge håret sitt da hun var blitt sengeliggende og livslei. Frem til det var hun både opptatt av å farge håret og å gå kledd i flotte klær. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, Ulla Ullsokk said:

Jeg driver eget firma (ENK) og så ut som jeg var 20 helt til jeg var rundt 35, det jobbet definitivt mot meg. Når venninner fikk noia for begynnende rynker så ble jeg glad for at jeg endelig så litt erfaren ut, kanskje derfor jeg ikke har et snev av denne alderskrekken jeg leser og hører om. Jeg har NULL behov for å se ut som om jeg er yngre enn jeg er. Håper bare jeg fortsetter å få oppdrag og ikke blir ansett for så gammel at jeg ikke kan gjøre kule oppdrag😅 

Jeg satser på erfaringslooken og krysser fingrene!

Så bra! Du får sikkert fortsette med alle de kule oppdragene!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...