AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #21 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi begge er ung uføre så inntektene er stabile men ja må spare litt opp. Vi har gode folk i familien som støtter oss og hjelper til økonomisk men også alt annet. Dem maser litt om unge haha så det hjelper kanskje ikke på at jeg bare mer og mer har lyst. Men dere kommer med gode poeng og jeg støtter opp mot hva dere sier vi har satt tid på innen 2 år. Burde klare dette og uansett må man være 2 på dette. Men tenkte bare litt tips på og få tiden til og gå og ikke tenke mye på det. Men noen gode tips kom dere med så takk jeg tenker og sette opp en spare konto (har allerede det) men legge inn litt ekstra til baby tider. Vi flytter i leilighet 1 november så da blir det leilighet på plass. Anonymkode: 4b5f3...a8a Men, jeg forstår ikke? Dere er begge, ikke en gang én av dere, men begge to, så syke at dere ikke kan stå i noen form for arbeid, og så skal dere få barn? Hva er det jeg ikke forstår her? Anonymkode: 96b93...82f 12 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #22 Del Skrevet 25. juni 2023 Er utrolig mange som er uføre som har barn ikke bare en med noen har fler. Vi er ikke mindre verdt fordi vi ikke "klarer" og jobbe. Vi har forskjellige grunner til det. Men det handler om hvor langt man har kommet med grunnen til hvorfor jobb er vanskelig. Kan si det enkelt. Jeg har PTSD og Schizofreni.. ja alvorlige lidelser men har kommet så utrolig langt og alle rundt meg som feks psykiater osv sier at du kan klare og få barn du kan klare alt. Jeg går på masse medisiner som gjør at jeg mestrer hverdagen og ja det vil komme kjipe perioder men sånn er det hos alle uansett om man sliter eller ikke. Vis man vil får man til alt og sefølgelig med hjelp og støtte. Håper noen forstår hva jeg mener. Om man går på nav eller ikke så klarer man det man ønsker. Plus man får ekstra støtte av nav også. Ja et barn er vanskelig og mye man må gjøre men alle får det til vis dem vil, det handler om og jobbe med seg selv for og klare det meste og kunne takle og stå i visse situasjoner. Anonymkode: 4b5f3...a8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #23 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er utrolig mange som er uføre som har barn ikke bare en med noen har fler. Vi er ikke mindre verdt fordi vi ikke "klarer" og jobbe. Vi har forskjellige grunner til det. Men det handler om hvor langt man har kommet med grunnen til hvorfor jobb er vanskelig. Kan si det enkelt. Jeg har PTSD og Schizofreni.. ja alvorlige lidelser men har kommet så utrolig langt og alle rundt meg som feks psykiater osv sier at du kan klare og få barn du kan klare alt. Jeg går på masse medisiner som gjør at jeg mestrer hverdagen og ja det vil komme kjipe perioder men sånn er det hos alle uansett om man sliter eller ikke. Vis man vil får man til alt og sefølgelig med hjelp og støtte. Håper noen forstår hva jeg mener. Om man går på nav eller ikke så klarer man det man ønsker. Plus man får ekstra støtte av nav også. Ja et barn er vanskelig og mye man må gjøre men alle får det til vis dem vil, det handler om og jobbe med seg selv for og klare det meste og kunne takle og stå i visse situasjoner. Anonymkode: 4b5f3...a8a Hva om barna arver schizofreni eller andre psykdommer fra dere? Anonymkode: fe44a...b11 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #24 Del Skrevet 25. juni 2023 Da tenker jeg som jeg også har snakket med psykiater om at om man ser tegn til at barnet kan ha noe den samme diagnose så skjekk hos lege med en gang for at ungen skal få riktig behandling så fort som mulig. Har også epilepsi så legen har sakt at det blir fulgt godt med i tillfelle det skal utvikles til epilepsi. Jeg kommer ikke til og nevne forlovede sin diagnose Anonymkode: 4b5f3...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #25 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er utrolig mange som er uføre som har barn ikke bare en med noen har fler. Vi er ikke mindre verdt fordi vi ikke "klarer" og jobbe. Vi har forskjellige grunner til det. Men det handler om hvor langt man har kommet med grunnen til hvorfor jobb er vanskelig. Kan si det enkelt. Jeg har PTSD og Schizofreni.. ja alvorlige lidelser men har kommet så utrolig langt og alle rundt meg som feks psykiater osv sier at du kan klare og få barn du kan klare alt. Jeg går på masse medisiner som gjør at jeg mestrer hverdagen og ja det vil komme kjipe perioder men sånn er det hos alle uansett om man sliter eller ikke. Vis man vil får man til alt og sefølgelig med hjelp og støtte. Håper noen forstår hva jeg mener. Om man går på nav eller ikke så klarer man det man ønsker. Plus man får ekstra støtte av nav også. Ja et barn er vanskelig og mye man må gjøre men alle får det til vis dem vil, det handler om og jobbe med seg selv for og klare det meste og kunne takle og stå i visse situasjoner. Anonymkode: 4b5f3...a8a Har vanskelig for å ta deg seriøst med denne informasjonen. Selvfølgelig er dere ikke mindre verdt fordi dere er uføre, men det er jo ikke slik at alle burde få barn. Schizofreni er også arvelig. Anonymkode: 180a6...da7 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #26 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Babysyk er ikke et ord og trenger ikke rettelse fra deg Anonymkode: 6e73b...247 "Baby syk" vil i denne sammenhengen være særskrivingsfeil. Anonymkode: 12d36...8a6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #27 Del Skrevet 25. juni 2023 Du skriver at du kontrollerer lidelsene bra med «masse medisiner», men vil du ikke måtte slutte med noen av disse under graviditet og ammeperiode? Er ikke dette en stor risiko å ta? Anonymkode: eef65...22b 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #28 Del Skrevet 25. juni 2023 Uff, trodde dette var en hyggelig tråd men jeg synes virkelig ikke at to unge uføre - hvor den ene har alvorlige arvelige sykdommer - bør få barn! Dere har mindre ork og energi enn andre, og det vil si at hvis du blir syk så har kanskje ikke mannen din ork til barnet. Så ts, du burde revurdere å få barn. Prøv heller med en hund, en valp krever "nesten" like mye som en baby. Anonymkode: ee159...ab4 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #29 Del Skrevet 25. juni 2023 Kjente jeg ble litt irritert. Men er i god kontakt angående medisinene så dem er lagt til rette for graviditets periode og amming. Vi har et godt støtteapparat rundt oss i si vanskelige perioder men det betyr ikke at vi blir "borte" fra barnet. Vi har mye kontakt med leger og mye gode familiemedlemmer som støtter oss og hjelper oss. Så det går nok veldig bra Anonymkode: 4b5f3...a8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #30 Del Skrevet 25. juni 2023 Er du glad i dyr? Kanskje hund er neste steg? Det kan gi dere mye kos og glede Anonymkode: 21fd3...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #31 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kjente jeg ble litt irritert. Men er i god kontakt angående medisinene så dem er lagt til rette for graviditets periode og amming. Vi har et godt støtteapparat rundt oss i si vanskelige perioder men det betyr ikke at vi blir "borte" fra barnet. Vi har mye kontakt med leger og mye gode familiemedlemmer som støtter oss og hjelper oss. Så det går nok veldig bra Anonymkode: 4b5f3...a8a Ja jeg blir også litt irritert når to mennesker med dårlige forutsetninger for å bli foreldre på død og liv skal ha barn. Det er ikke et leketøy, det er et menneske. Anonymkode: c910a...27c 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #32 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja jeg blir også litt irritert når to mennesker med dårlige forutsetninger for å bli foreldre på død og liv skal ha barn. Det er ikke et leketøy, det er et menneske. Anonymkode: c910a...27c Hvordan kan man si at man elsker barnet sitt når man er villig til å la det arve alvorlige sykdommer? Jeg spør fordi jeg ønsker å forstå. Jeg har en liten baby nå, men jeg hadde aldri ønsket at det skulle arve masse psykdommer fra meg. Vennligst forklar. Anonymkode: fe44a...b11 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #33 Del Skrevet 25. juni 2023 Tenk dere nøye om før dere får barn ihvertfall. Dere er begge syke. Hva om dere får et barn som syk, det krever sitt. Dere sier at dere har folk rundt dere som vil hjelpe, men hvis dem ikke får hjulpet til alikevel, hva hvis de blir syke? Det er kjempe mye jobb med barn, mye dem skal lære seg, mange timer med leksearbeid. Mye dere må følge opp og være med på. For å ikke snakke om hvor dyrt det er. Barnehage, Sfo, fritidsaktiviteter. Mulig tannregulering og konfirmasjon. Og alt av klær og sko. Anonymkode: 8c9a4...541 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #34 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er utrolig mange som er uføre som har barn ikke bare en med noen har fler. Vi er ikke mindre verdt fordi vi ikke "klarer" og jobbe. Vi har forskjellige grunner til det. Men det handler om hvor langt man har kommet med grunnen til hvorfor jobb er vanskelig. Kan si det enkelt. Jeg har PTSD og Schizofreni.. ja alvorlige lidelser men har kommet så utrolig langt og alle rundt meg som feks psykiater osv sier at du kan klare og få barn du kan klare alt. Jeg går på masse medisiner som gjør at jeg mestrer hverdagen og ja det vil komme kjipe perioder men sånn er det hos alle uansett om man sliter eller ikke. Vis man vil får man til alt og sefølgelig med hjelp og støtte. Håper noen forstår hva jeg mener. Om man går på nav eller ikke så klarer man det man ønsker. Plus man får ekstra støtte av nav også. Ja et barn er vanskelig og mye man må gjøre men alle får det til vis dem vil, det handler om og jobbe med seg selv for og klare det meste og kunne takle og stå i visse situasjoner. Anonymkode: 4b5f3...a8a Oi... Schizofreni er jo bare en av de aller tyngste og minst behandlingsvennlige diagnosene som finnes. Beklager, men du har dårlig kontroll på denne diagnosen i et vanlig ubelastet liv. Blander du inn graviditet, fødsel, søvnløshet etc etc, så har du virkelig 0 kontroll. Er så mange psykologer som utvikler et usunt forhold til pasientene sine, hvor de heier fram nærmest hva som helst, for at pasienten skal føle mestring og fremgang. Jobber selv i psykiatri. Men det pasienten egentlig trenger er realitetsorientering. Og det trenger du også virkelig. INGEN med schizofreni bør planlegge en graviditet. Anonymkode: 96b93...82f 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 25. juni 2023 #35 Del Skrevet 25. juni 2023 Det finnes vel forskjellige grader av den sykdommen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #36 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Oi... Schizofreni er jo bare en av de aller tyngste og minst behandlingsvennlige diagnosene som finnes. Beklager, men du har dårlig kontroll på denne diagnosen i et vanlig ubelastet liv. Blander du inn graviditet, fødsel, søvnløshet etc etc, så har du virkelig 0 kontroll. Er så mange psykologer som utvikler et usunt forhold til pasientene sine, hvor de heier fram nærmest hva som helst, for at pasienten skal føle mestring og fremgang. Jobber selv i psykiatri. Men det pasienten egentlig trenger er realitetsorientering. Og det trenger du også virkelig. INGEN med schizofreni bør planlegge en graviditet. Anonymkode: 96b93...82f Er ikke schizofreni også ekstremt arvelig? Det er kanskje en av de få diagnosene jeg mener det er uforsvarlig å få barn med pga arveligheten og alvorlighetsgraden. Det er ikke nødvendigvis noe galt i å ha uføre foreldre, men med så tung diagnose er jeg skeptisk. Anonymkode: c492e...f17 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #37 Del Skrevet 25. juni 2023 Anonymkode: 14cc9...f1f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #38 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Oi... Schizofreni er jo bare en av de aller tyngste og minst behandlingsvennlige diagnosene som finnes. Beklager, men du har dårlig kontroll på denne diagnosen i et vanlig ubelastet liv. Blander du inn graviditet, fødsel, søvnløshet etc etc, så har du virkelig 0 kontroll. Er så mange psykologer som utvikler et usunt forhold til pasientene sine, hvor de heier fram nærmest hva som helst, for at pasienten skal føle mestring og fremgang. Jobber selv i psykiatri. Men det pasienten egentlig trenger er realitetsorientering. Og det trenger du også virkelig. INGEN med schizofreni bør planlegge en graviditet. Anonymkode: 96b93...82f Og i ditt tilfelle er jo også far syk. Det er så grensesprengende uansvarlig av behandleren din å heie fram dette at jeg har ikke ord. Hadde jeg visst hvem det var så hadde jeg glatt levert inn klage på hen til Helsetilsynet. Uforsvarlig er bare fornavnet. Vondt gjort mot deg, som får forhåpninger om at dette er en god idé og tar en enorm risiko mtp diagnosen din og livskvalitet. Ekstremt vondt gjort overfor et fremtidig barn, og rimelig dårlig gjort mot alle menneskene i arbeid i dette landet, som nå med høy sannsynlighet får mangedoblet utgiftene de betaler på til deg. Anonymkode: 96b93...82f 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #39 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og i ditt tilfelle er jo også far syk. Det er så grensesprengende uansvarlig av behandleren din å heie fram dette at jeg har ikke ord. Hadde jeg visst hvem det var så hadde jeg glatt levert inn klage på hen til Helsetilsynet. Uforsvarlig er bare fornavnet. Vondt gjort mot deg, som får forhåpninger om at dette er en god idé og tar en enorm risiko mtp diagnosen din og livskvalitet. Ekstremt vondt gjort overfor et fremtidig barn, og rimelig dårlig gjort mot alle menneskene i arbeid i dette landet, som nå med høy sannsynlighet får mangedoblet utgiftene de betaler på til deg. Anonymkode: 96b93...82f Amen! Det er fullstendig altoppslukende nok for alle å få barn. Hvis man i tillegg har flere diagnoser fra før, som man er avhengig av mange medisiner for å holde i sjakk, ja da er det enda mye mer utfordrende. Det er umulig å se helt for seg på forhånd hvor mye arbeid 24/7 et nyfødt menneske er ❤️ Anonymkode: abf98...6cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #40 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 25.6.2023 den 20.05): Er utrolig mange som er uføre som har barn ikke bare en med noen har fler. Vi er ikke mindre verdt fordi vi ikke "klarer" og jobbe. Vi har forskjellige grunner til det. Men det handler om hvor langt man har kommet med grunnen til hvorfor jobb er vanskelig. Kan si det enkelt. Jeg har PTSD og Schizofreni.. ja alvorlige lidelser men har kommet så utrolig langt og alle rundt meg som feks psykiater osv sier at du kan klare og få barn du kan klare alt. Jeg går på masse medisiner som gjør at jeg mestrer hverdagen og ja det vil komme kjipe perioder men sånn er det hos alle uansett om man sliter eller ikke. Vis man vil får man til alt og sefølgelig med hjelp og støtte. Håper noen forstår hva jeg mener. Om man går på nav eller ikke så klarer man det man ønsker. Plus man får ekstra støtte av nav også. Ja et barn er vanskelig og mye man må gjøre men alle får det til vis dem vil, det handler om og jobbe med seg selv for og klare det meste og kunne takle og stå i visse situasjoner. Anonymkode: 4b5f3...a8a Oj, jeg hadde ikke fått barn hadde jeg vært deg. Dette sier jeg med all respekt, for jeg jobber med alvorlige psykiske lidelser. Det er arvelig. Barnet vil med stor sannsynlighet arve din psykiske helse. Og selv om du føler du mestrer hverdagen, er det ikke sikkert barnet vil føle det. Psykiske lidelser har en tendens til å gå utover barnet, selv om forelderen ikke tror det selv. Har sett det svært mange ganger. Anonymkode: d0214...b8c 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå