Gå til innhold

2 åring som kaster opp med ujevne mellomrom

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun får fremdeles en flaske med melk på senga på morgenen, og spiser som regel ikke før frokost i barnehagen. 

For to uker siden spydde hun ned bilen på vei til barnehagen. Vi snudde såklart og meldte ifra om sykdom. Da vi kom hjem og fikk byttet tøy, så spydde hun igjen. Holdt henne hjemme de neste dagene slik reglene er i barnehagen, men hun var i toppform etter de to rundene. 

I går skjedde det samme, med unntak av at vi ikke rakk ut i bilen. Spydde i gangen på vei ut. Og enda en runde etter ca 30min. Toppform igjen etterpå, og ikke mer oppkast etter dette.

Hva er deres umiddelbare tanke her? Kvalme pga sult på morgenen? Kan det være melken? Skjønner ikke hva det kan være.. 

Anonymkode: c218f...d41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare to hendelser, så jeg ville ikke sagt i tide og utide. Kan ha vært noe fra dagen før hun spiste, bare slitsomhet, sult, så mye. Er det kun i bilen det skjer? Kjører dere hver dag til bhg? Hvis det var bilsyke, ville hun jo gjort det hver dag. 

Anonymkode: abc49...ab6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo bare to hendelser, så jeg ville ikke sagt i tide og utide. Kan ha vært noe fra dagen før hun spiste, bare slitsomhet, sult, så mye. Er det kun i bilen det skjer? Kjører dere hver dag til bhg? Hvis det var bilsyke, ville hun jo gjort det hver dag. 

Det skjedde ikke i bilen andre gangen. Kun 1/4 ganger var i bilen 😊

Skrevet

En god start kan jo være å kutte ut melkeflaska om morgenen. Hun trenger ikke den lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan være refluks. Men uansett, gå til legen. Det er en grunn for at barnet spyr. Du får riktige svar hos legen, via prøver osv 😊💕

Anonymkode: 790cc...717

Dette er da ikke noe man drar til lege for.. det har skjedd 2 ganger. Hadde det vært refluks ville de opplevd dette oftere. Og det er ihvertfall ikke noe lege tar prøver eller videre undersøkelser av. 

Anonymkode: 99f7b...9dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være cøliaki. Bestill legetime hvis det skjer igjen. 

Anonymkode: b0f39...738

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan være at ungen har laktoseintoleranse

Anonymkode: ab955...a6e

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan være at ungen har laktoseintoleranse

Barn under 4 år har ikke laktoseintoleranse. Det er i så fall svært sjeldent. Det er laktose i morsmelk. Det kan være melkeproteinallergi, men ikke sannsynlig når barnet bare får en reaksjon av og til.

Anonymkode: b06d5...f4c

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det er noe virus som går nå. Er nok omgangssyke. Her kan det være alt fra én dag til en uke. 

Forrige søndag spydde han 3 ganger på formiddagen. Ferdig. Var i fin form og godt humør. Drakk godt. Dagen etter var han helt frisk og spiste som normalt. Holdt han hjemme selvfølgelig, men var tilbake på skolen tirsdag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barn under 4 år har ikke laktoseintoleranse. Det er i så fall svært sjeldent. Det er laktose i morsmelk. Det kan være melkeproteinallergi, men ikke sannsynlig når barnet bare får en reaksjon av og til.

Jo det har de men det blir ikke oppdaget før senere når ungen blir litt eldre,100% sikkert

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har hatt mange runder med omgangssyke de siste 2 årene. To ganger kan være tilfeldig. Et virus eller en bakterie kan komme fra badevann, eller andre ting som barnet spiser på. Om det fortsetter kan du vurderer fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt hadde kronisk mellomørebetennelse, han kastet opp tidvis uten forvarsel pga det trykket mot balansenerven. Det løste seg da han fikk innlagt dren i ørene. 

Ville vurdert å bytta melk med mat på morgenen, om magen er tom og fylles med melk kan det jo tenkes det er en årsak til oppkast 

Anonymkode: 210a6...b90

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo det har de men det blir ikke oppdaget før senere når ungen blir litt eldre,100% sikkert

Der er legevitenskapen uenig med deg. Det er laktose i morsmelk, om mennesker var allergisk (det er egentlig ingen allergi) mot laktose ville vi ikke overlevd som art. Man kan ta blodprøve for å få vite om man har laktoseintoleranse. Jeg har et barn som følges opp av barnelege pga alvorlig melkeproteinallergi. Legen sier at så små barn som 2 år ikke har laktoseintoleranse. Det stemmer godt med offentlig informasjon om laktoseintoleranse. Følg gjerne barneleg1 på Instagram for å få mer informasjon om allergier og barn. Hun er allergolog og bekrefter hva vår barnelege sier. Etter 3-4 år kan man utvikle laktoseintoleranse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Der er legevitenskapen uenig med deg. Det er laktose i morsmelk, om mennesker var allergisk (det er egentlig ingen allergi) mot laktose ville vi ikke overlevd som art. Man kan ta blodprøve for å få vite om man har laktoseintoleranse. Jeg har et barn som følges opp av barnelege pga alvorlig melkeproteinallergi. Legen sier at så små barn som 2 år ikke har laktoseintoleranse. Det stemmer godt med offentlig informasjon om laktoseintoleranse. Følg gjerne barneleg1 på Instagram for å få mer informasjon om allergier og barn. Hun er allergolog og bekrefter hva vår barnelege sier. Etter 3-4 år kan man utvikle laktoseintoleranse.

Husk at det er forskjell på allergi og intoleranse

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at det er forskjell på allergi og intoleranse

Nå skriver jeg at jeg har et barn med  melkeproteinallergi, så jeg trenger ikke en påminnelse på det. Overraskende mange ganger har barnehagen og serveringssteder gitt henne melkeprodukter som er laktoseredusert. Det hjelper veldig lite all den tid hun ikke tåler proteinene i melk. Poenget er at små barn tåler laktose. Det er laktose i morsmelk. Les deg opp eller spør barneleger dersom du tviler på det. Det er veldig usannsynlig at 2-åringen til TS har laktoseintoleranse, både fordi barnet reagerer så sporadisk, men også på alder. Etter 4 år kan man utvikle intoleranse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså 🙄

Hva med en tur til lege...? 🙄

Anonymkode: 2a3f5...bc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså 🙄

Hva med en tur til lege...? 🙄

Anonymkode: 2a3f5...bc0

For to ganger med tilfeldig oppkast?

Skrevet

Start med vanlig god frokost som havregrøt el. og se om det fortsetter. Barn trenger mat på morgenen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun får fremdeles en flaske med melk på senga på morgenen, og spiser som regel ikke før frokost i barnehagen. 

For to uker siden spydde hun ned bilen på vei til barnehagen. Vi snudde såklart og meldte ifra om sykdom. Da vi kom hjem og fikk byttet tøy, så spydde hun igjen. Holdt henne hjemme de neste dagene slik reglene er i barnehagen, men hun var i toppform etter de to rundene. 

I går skjedde det samme, med unntak av at vi ikke rakk ut i bilen. Spydde i gangen på vei ut. Og enda en runde etter ca 30min. Toppform igjen etterpå, og ikke mer oppkast etter dette.

Hva er deres umiddelbare tanke her? Kvalme pga sult på morgenen? Kan det være melken? Skjønner ikke hva det kan være.. 

Barnet mitt har melkeproteinallergi og symptomene starter med oppkast. Så kom eksem, magesmerter og løs avføring… 

Anonymkode: b21fe...f1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt til laktosefrie produkter

Anonymkode: 9e646...c5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...