Gå til innhold

Angst av ubåt-saken

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 8.59):

Begge parter fulgte valget sitt - noen ville ha spenning, mens andre ville ha materielle goder.

Og nei, det er definitivt ikke de fattigste eller folk som sulter som har tilstrekkelig penger til å betale en formue i lokal valuta til menneskesmuglere; det er folk som klarer å betale dette, og som drar ut på en farefull ferd, ikke for å komme til trygge land som Egypt eller Tyrkia, nei, de sikter mot land med solid velferd.

Dessuten var det en helt uskyldig 19-årig gutt som omkom her, og at de som forsvarer menneskesmugling stempler ham som en "idiotisk riking", er rett og slett fullstendig smakløst, og vitner om null mennekselig empati, bare forsvar "av den gode saken".

Og forsvar av menneskesmugling er definitivt ingen "god sak".

Anonymkode: 7b4ea...211

Dette er jo mennesker som sikkert har solgt alt de eier og har for å rømme fra tilstander du ikke kan forestille deg. Og her sitter du trygt hjemme i sofaen din med alt du trenger og dømmer disse stakkars menneskene fordi de måtte ty til menneskesmugling?? Tror du ikke de hadde valgt noe annet hvis de kunne? Det var veldig mange barn på denne båten også.

De i ubåten døde ihvertfall momentant uten å vite hva som skjer, her er det snakk om barn som drukner.

Vet ikke helt hvem som mangler empati her jeg?

Hundrevis av de var fra Pakistan der veldig mange ikke får tak i mat engang, mange blir tråkket ned og dør på matfordelings sentrene. 

Det er jo selvfølgelig trist at en 19åring gikk ned med ubåten, men den saken for altfor mye oppmerksomhet i forhold.

Endret av mannssjåvinistisk
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at denne ubåten var bygget ulovlig og ikke ment for slik dykking. Han som lagde denne brøt så mange regler og mange fikk sparken da de sa imot dette.

Tenk heller på James Cameron som lagde Titanic...han var nede 33 ganger . ..i en ubåt som faktisk var ment for dette, laget av en person som viste hva han gjorde..og brukte riktig materiale. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vel noen mener at det ble registrert eksplosjon rett etter dykket,  så man vet jo ikke sannheten,

Endret av galaxii
AnonymBruker
Skrevet
mannssjåvinistisk skrev (11 minutter siden):

Dette er jo mennesker som sikkert har solgt alt de eier og har for å rømme fra tilstander du ikke kan forestille deg. Og her sitter du trygt hjemme i sofaen din med alt du trenger og dømmer disse stakkars menneskene fordi de måtte ty til menneskesmugling?? Tror du ikke de hadde valgt noe annet hvis de kunne? Det var veldig mange barn på denne båten også.

De i ubåten døde ihvertfall momentant uten å vite hva som skjer, her er det snakk om barn som drukner.

Vet ikke helt hvem som mangler empati her jeg?

Hundrevis av de var fra Pakistan der veldig mange ikke får tak i mat engang, mange blir tråkket ned og dør på maktfordelings sentrene. 

Det er jo selvfølgelig trist at en 19åring gikk ned med ubåten, men den saken for altfor mye oppmerksomhet i forhold.

Etter å ha lest de usmakelige kommentarene i tråden som ble slettet om "rikingene" i forhold til disse "stakkars migrantene", mangler jeg ord for å beskrive den ufyselige mangelen på empati som kom frem der.

Og hvorfor blander man inn migranter her; begynner man å blande inn folk som drar på Titanic-turer i tråder om flyktninger? Bare dette sier litt - denne tråden handler om ubåten, ikke migranter.

Er rimelig lei av venstresiden i norsk politikk som skyver bestemte kampsaker foran seg uten å vise forståelse for at også "rikinger" er menneskelige vesener; dette kom godt frem i tråden som ble slettet.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

ts her. Takk for tilbakemeldingene. Dette handler ikke om at jeg bryr meg mer om visse mennesker enn andre. Selvsagt er eet dypt tragisk, det som skjer i Middelhavet. Det er ikke det innlegget mitt handlet om. Syntes det er leit at noen av dere vrir det til å handle om det. Jeg bryr meg! 
dette handler om at jeg satte meg dypt inn i havdyp, så 3D-videoer av havdyp, ting som imploderte og dette satte en stuck i meg. Jeg blir rett og slett overveldet. Nå har jeg sluttet å lese og se på slikt; men hode og kropp bruker vel litt tid på å lande. 

Anonymkode: 81d50...112

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Leser ikke slikt. Husker enda med gru og grøss de guttene som var innestengt i en gruve.  Sov ikke de dagene før de kom ut. 

Trøsten nå er jo at det må ha gått fort. 

Anonymkode: 7517a...e8a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det bare jeg som strever med dette nå?? Som med alt annet har jeg fulgt med i detalj. Nå som saken er avklart litt, slipper ikke grublingen taket. Våkner tross alt midt på natten. Jogger en lang strekning og plutselig er tanken på å se 3,8 km på klokka vanskelig fordi jeg tenker på at det er avstanden ned til dypet. Hjelper lite at jeg også har havet ved min side her🥵😂 Tanken på å bade er vanskelig. Det skal sies jeg strever med angst knyttet til traumer (barndom, oppvekst). Hvordan kan jeg håndtere dette og ikke la det styre livet mer nå? Tror og håper det slipper tak på sikt, men akkurat nå er det altoppslukende og vondt for meg med dette stresset.

Alt handler ikke om deg. 
Hvis du ikke tåler å lese nyhetene må du slutte med det, dette er ikke første gang du blir slik

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det fysisk mulig å bli så oppslukt av en nyhetssak? Og ja jeg har PTSD etter incest og omsorgssvikt, men slike saker er ikke noe jeg går og bekymrer meg over. Kan tenke på det, men det er ikke noe som påvirker livet mitt i stor grad

Anonymkode: 1e186...cfd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvordan er det fysisk mulig å bli så oppslukt av en nyhetssak? Og ja jeg har PTSD etter incest og omsorgssvikt, men slike saker er ikke noe jeg går og bekymrer meg over. Kan tenke på det, men det er ikke noe som påvirker livet mitt i stor grad

Så flott for deg! Men husk at vi er ulike mennesker som håndterer ting ulikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

For min del er det at jeg setter meg inn i saken. Jeg er i ubåten, jeg var i gruva med de 12 Thailandske guttene. Lever meg inn i ting. Derfor leser jeg ikke nyheter, jeg lider og får enormt angst. 

Ubåten gikk det fort over det verste da de må ha dødd fort. Men innestengt i noe er mitt største mareritt og lever meg glatt inn i slikt.

Anonymkode: 7517a...e8a

AnonymBruker
Skrevet

Vel trøsten er at de rakk ikke skjønne hva som skjedde før ubåten imploderte. Hvis du er høy sensitiv så er det kanskje lurt å ikke sette seg så inn i ting. Men ja grusom sak, som så mange andre mange saker som skjer rundt i verden. 

Anonymkode: 7d4a8...92f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes nesten det ble antiklimaks at ubåten hadde bare implodert eller hva de kalte det

Hadde håpet at de gikk mot hverandre, for å spare oksygen og at det tilslutt kun var 1-2 igjen til å fortelle om «den sterkestes rett» og hvordan de hadde kjempet for livet

Like antiklimaks som wagnar gruppen som snudde. 

Anonymkode: 7922e...6ac

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Etter å ha lest de usmakelige kommentarene i tråden som ble slettet om "rikingene" i forhold til disse "stakkars migrantene", mangler jeg ord for å beskrive den ufyselige mangelen på empati som kom frem der.

Og hvorfor blander man inn migranter her; begynner man å blande inn folk som drar på Titanic-turer i tråder om flyktninger? Bare dette sier litt - denne tråden handler om ubåten, ikke migranter.

Er rimelig lei av venstresiden i norsk politikk som skyver bestemte kampsaker foran seg uten å vise forståelse for at også "rikinger" er menneskelige vesener; dette kom godt frem i tråden som ble slettet.

Debatten handler om prioriteringer av liv og fordeling av penger og ressurser. Det er helt legitimt og påpeke hykleriet og rasismen i det 

Anonymkode: 22f5b...88e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får ikke angst av å lese eller høre om andre som drar ned i ubåt eller i verdensrommet, men jeg kommer aldri til å gjøre noen av de delene nettopp pga at dersom noe skjer så har man rett og slett ingen sjanse. Man er totalt avhengig av at alt en er i orden og ikke noe skjer. Vel, mennesker gjør feil og enkelte gjør hva som helst for å spare på kostnader.

Nope, det spørs om jeg noen gang drar i et fly igjen også. Det er nå 5 år siden sist.

Anonymkode: ccb72...73e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er blitt jævla kynisk når det gjelder nyhetssaker. Lar absolutt ingenting gå innpå meg.

Hører jeg om sult, krig, drap og elendigheter preller det greit av. Fortsetter med mitt daglige liv uten å tenke mer over det. Mye dritt skjer i verden absolutt hele tiden. Man kan ikke gjøre noe med det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 9.06):

Så at en 19-åring som omkommer etter å ha blitt presset til turen betyr ingenting fordi han er "rik", mens folk som subsidierer menneskesmuglere med store summer på jakt etter velferd er de store heltene?

(Jeg er ikke den du siterer) Selvfølgelig er det trist at de omkom, men å sammenligne død og ulykker er ikke hensiktsmessig. Det er mulig å synes begge er trist samtidig, men ha mer sympati for de som forsøkte å endre livet sitt enn de som dykket for sin egen fornøyelses skyld. 

Anonymkode: f3f02...86a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 6/24/2023 at 9:29 PM, AnonymBruker said:

Debatten handler om prioriteringer av liv og fordeling av penger og ressurser. Det er helt legitimt og påpeke hykleriet og rasismen i det 

Anonymkode: 22f5b...88e

Trådens tittel er Angst av ubåt-saken. Ingenting annet.

Hvis man ønsker å diskutere rasisme eller fordeling av penger, står man fritt til å starte en tråd om dette.

Folk som blander inn migranter i diskusjoner der dette ikke hører hjemme, minner meg om krampaktige raddiser som på liv og død må blande inn verdens elendighet over alt for å kunne slå seg på brystet og få god samvittighet av kveruleringen sin. Uten at verden blir bedre av den grunn.

Anonymkode: 45fcf...d2a

• Nyttig 1
Skrevet
mannssjåvinistisk skrev (På 24.6.2023 den 8.46):

Hvem bryr seg om noen idiotiske rikinger som bestemte seg får å dra og se på titanic kun så de kan skryte om det på million festene sine?

Alle er så jævla opphengt i den ubåt saken og utrolig mye ressurser ble sløst på redningsforsøket.

Hva med de hundrevis av migrantene som druknet samtidig som denne saken pågikk? Ingen bryr seg om de stakkerne som rømte fra fæle tilstander i håp om et bedre liv..

Men dette innlegget dreier seg egentlig ikke om ubåt-saken. Det handler om et medmenneske som ber om hjelp til å håndtere sine reaksjoner og som trenger vår støtte.   

• Liker 2
Skrevet
Sunnys skrev (På 24.6.2023 den 19.58):

Alt handler ikke om deg. 

Var dette noe trådstarter trengte å høre, eller var det bare at du trengte å si det? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Media fokuserer på saken fordi det er spektakulært, ikke fordi det er meningen at vi alle skal bry oss så mye. Kanskje bortsett fra å lære at dumskap straffer seg.

Det er ca 332 648 mennesker som dør hver dag i verden.

De fleste dør vel fredelig i relativt høy alder, men også mange på dramatisk vis uten at verden bryr seg likevel.

Det går an å se det på den måten også.

Anonymkode: 23219...d35

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...