Gå til innhold

Koffein er djevelen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Bombasi said:

Er det fordi mangelen på koffein gjør deg ufokusert i utgangspunktet, fordi du er avhengig av koffein? 

Hva skjer med fokuset om du holder deg unna koffein i f.eks 3 måneder? Et spørsmål til ettertanke :) 

Går ofte flere dager uten, så kan ikke tenke meg at jeg er avhengig.

Anonymkode: e03b4...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg sa også at jeg har mentale problemer. Hva forventer du? Det er kaotisk oppi topplokket 

 

- TS

Anonymkode: 97718...ca0

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trigger ikke angst hos meg, jeg klarer seriøst ikke våkne uten. Sover dårlig pga ptsd og trenger den koffeinen for å fungere.

Anonymkode: ffe5e...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg kan godt drikke kaffe klokken ti på kvelden og likevel få sove, og jeg kan gå dager uten

Men jeg har definitivt også opplevd kaffeavhengighet dsa jeg var yngre og opplevd at det psykiske stresset ble helt på bærtur.

På et tidspunkt var jeg innlagt på dps en kort stund på grunn av noe som skjedde i livet, og fikk litt bakoversveis da jeg så kaffakanna være det sentrale midtpunktet på stua igjennom hele dagen, pluss svart kaffe selvsagt. Flere syntes det var vanskelig å drikke kaffe uten å ha noe å ta seg til og samtidig være der pga. at psyken er ustabil. Bli foret på sentralstimulerende på dps liksom, skjønner ikke hva de tenker med, stress nok som det er! 

Anonymkode: 70142...019

Svart te skulle det stå! Koffein er koffein, det var det som var poenget.

Anonymkode: 70142...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo TS, jeg orker ikke å lese alle svarene nå, så kanskje det er blitt sagt.  Men kaffe dekker bare over symptomene dine. Er (nesten) helt sikker på at du trenger D3 vitamin, om morgen etter frokost, og Magnesium , 2 kapsler på kvelden .
Kaffe trekker ut magnesium fra kroppen , kaffe er også vanndrivende .

Kos deg med kaffen , ikke noe galt med det, bare husk å drikke vann også  🙂

Anonymkode: 1cba4...29a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (19 minutter siden):

Å servere kaffe blant angstpasienter på DPS og kaffe inne på avdelingen for høyt blodtrykk blir nesten det samme som å servere vaffelkake med mel på avdelingen for glutenallergikere. 

Men slik er det. Kaffe blir behandlet som om at det er hellig vann.

😅 Ja, sant det 

Hadde de i det minste hatt alternativer liksom! Saft, grønn te osv. Du kunne ta jucie i kantina, men da er det snakk om sykt sukker igjen. 

Anonymkode: 70142...019

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt mye... Jeg skriver endel feil i dag!

Anonymkode: 70142...019

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er genetisk hvordan man reagerer på koffein. Har du vurdert at det er en mulighet, TS, at du selv ikke tåler koffein så bra, men du lever i et land der de fleste har det genet som gjør at for dem er koffein sunt? Ja, faktisk sunt, altså reduserer risiko for hjerte- og karsykdommer, reduserer depresjoner. Dette er genet som er veldig utbredd i Nord-europa, ikke rart at kaffe er populært her. 

Jeg og sambo har tatt en helsetest for lenge siden, i 2009 eller noe, på den tida kunne man kjøpe en helsetest fra 23andme, nå stengte de for helse og man får bare "ancestry".  Men uansett, som resultat av den testen, fant vi ut noe vi egentlig viste fra før av. Jeg tåler ikke mye kaffe, og tåler ikke å drikke kaffe etter kl 4 ettermidagen (får ikke sove). Men jeg må ha kaffe på morgen for å redusere min "ADHD morgen paralyse". Samboeren min derimot kan drikke kaffe når som helst, også på kvelden, og sove helt fint. Men som du ser, for begge av oss gir kaffe positiv effekt. Uten kaffé måtte jeg begynne dagen med medisinering..  For samboeren min, han har det genet at kaffe gir reduksjon i livsstilssykdommer. 

Anonymkode: d7cc7...d8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe påvirker ikke meg på noen måte. Kan godt ta en kopp før leggetid og sovne 10 min etterpå og sove godt. Drikker det kun for smaken. 

Anonymkode: fd870...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kaffe påvirker ikke meg på noen måte. Kan godt ta en kopp før leggetid og sovne 10 min etterpå og sove godt. Drikker det kun for smaken. 

Anonymkode: fd870...8ab

Samme med meg. Kan drikke en kopp med espresso før leggetid uten problemer.

Anonymkode: c6379...562

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før tålte jeg kaffe hele døgnet. Nå får jeg skjelven om jeg drikker mer enn to kopper daglig. Prøver å bare drikke på formiddagen men skulle hatt noe å erstatte kaffen etter middag med. Det er en vane jeg har hatt siden jeg var 15 og det betyr mye for meg med den kaffekoppen. Så har noen et forslag? 

For meg er kaffe et høydepunkt på dagen. Ikke røyker jeg, ikke drikker jeg alkohol... Så hva skal jeg kose meg med da? 

Anonymkode: bc017...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Før tålte jeg kaffe hele døgnet. Nå får jeg skjelven om jeg drikker mer enn to kopper daglig. Prøver å bare drikke på formiddagen men skulle hatt noe å erstatte kaffen etter middag med. Det er en vane jeg har hatt siden jeg var 15 og det betyr mye for meg med den kaffekoppen. Så har noen et forslag? 

For meg er kaffe et høydepunkt på dagen. Ikke røyker jeg, ikke drikker jeg alkohol... Så hva skal jeg kose meg med da? 

Anonymkode: bc017...208

Hva med en god te? Du finner mange gode te'er i alle smaker og farger, og både med litt koffein og helt uten. Te med koffein har ca. 11 mg koffein pr. 100 ml, mens kaffe har 40 mg koffein pr. 100 ml. Finner du deg en favorittsmak i te som ikke har koffein, så kan du fint kose deg med flere kopper gjennom hele kvelden også uten at det skaper skjelving og går utover nattesøvnen.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tåler kaffe skrekkelig godt, påvirker meg ikke på noe vis, annet enn at det skjerper meg litt og kurerer trøtthet om morgenen. Elsker smaken også.

Sover like godt etter to store kaffekopper, og psyken min er bunnsolid.

Anonymkode: 3d44a...ac8

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (21 minutter siden):

Hva med en god te? Du finner mange gode te'er i alle smaker og farger, og både med litt koffein og helt uten. Te med koffein har ca. 11 mg koffein pr. 100 ml, mens kaffe har 40 mg koffein pr. 100 ml. Finner du deg en favorittsmak i te som ikke har koffein, så kan du fint kose deg med flere kopper gjennom hele kvelden også uten at det skaper skjelving og går utover nattesøvnen.

Skrekkelig upraktisk når man er på besøk da. Alle har kaffe i hus men få har godt utvalg av te. 

Anonymkode: bc017...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skrekkelig upraktisk når man er på besøk da. Alle har kaffe i hus men få har godt utvalg av te. 

Anonymkode: bc017...208

Da tar du med deg et par teposer på besøk da. Er ganske sikker på at vertene kan spandere på deg litt kokt vann enten via kaffemaskin, vannkoker eller kjelekoking. 

Jeg tenker at verter generelt sett er fornøyd bare gjesten drikker noe. Det verste for verten er vel når gjesten sitter der tomhendt, selv om det ofte er helt greit for gjesten selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skrekkelig upraktisk når man er på besøk da. Alle har kaffe i hus men få har godt utvalg av te. 

Anonymkode: bc017...208

Hos meg får du verken kaffe eller te. Men vil du ha en vann, saft, juice, brus, vin eller en drink, så har jeg noe å tilby. Men kan ikke fordra verken kaffe eller te her.

Anonymkode: 687e6...adb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 23.6.2023 den 11.41):

Det er godt kjent at koffein er å kaste tennvæske på et bål med angst, depresjon og stress. Koffein kan også trigge OCD, panikkangst, klaustrofobi, mani, ADHD osv. 

Problemet er at kaffe er så kulturelt betinget at "ingen" skal si noe imot det. Litt som alkohol. Det er liksom "bra" å ta seg en kopp kaffe og et glass vin pr. dag. Men fakta er vel at det er ikke bra i det hele tatt. Og begge deler er avhengighetsskapende. Koffein er et sentralstimulerende middel. Visstnok ikke sterkt og svært alvorlighetsskapende, men folk drikker jo så alt, alt, alt for mye. Det er mange som går rundt med store plager som følge av inntak av koffein.

Det snakkes også ALTFOR lite om koffeinsjokk, koffeinforgiftning og koffeinintoleranse. Jeg antar at enkelte som leser denne setningen kanskje ikke kjenner til dette. Blir ikke overrasket, men alle tre begrepene er reelle rundt koffein. 

1-2 små kopper vanlig kaffe pr. dag er for de aller fleste nok, og i grenseland for mye. Problemet er at folk har blitt avhengige og ikke vet farene rundt det, og har derfor et ukritisk forbruk, som igjen skaper helseproblemer. 

Og bedre blir det ikke når det selges koffeindrikker i alle mulige former ellers også. I alt fra energidrikker, kaffe, te og brus, men også via sjokolade.

Kan drikke 1-2 kopper kaffe og legge meg etterpå😊

Anonymkode: e381c...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har angst og situasjonsutløst panikkangst. Har kuttet ut koffein på grunn av dette, og er nå mye roligere i kroppen. Før drakk jeg kaffe stort sett hele dagen og lurte på hvorfor jeg var urolig og skalv mye. Dette har gitt seg kraftig. Vil anbefale alle som sliter med angst og uro om å kutte ut koffein..

Anonymkode: f916f...971

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...