AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Skrevet 23. juni 2023 For mental helse. Hvorfor snakkes ikke dette mer om? Og forskes mer på? Som en person i en livskrise får jeg ofte angst, forvirring og mani. Kaffe gjør at jeg får det 100% lettere. Det samme med beroligende medisiner og alkohol. Jeg lever en naturlig og sunn livsstil uten det tullet Anonymkode: 97718...ca0 7 2
Bombasi Skrevet 23. juni 2023 #2 Skrevet 23. juni 2023 (endret) Det er godt kjent at koffein er å kaste tennvæske på et bål med angst, depresjon og stress. Koffein kan også trigge OCD, panikkangst, klaustrofobi, mani, ADHD osv. Problemet er at kaffe er så kulturelt betinget at "ingen" skal si noe imot det. Litt som alkohol. Det er liksom "bra" å ta seg en kopp kaffe og et glass vin pr. dag. Men fakta er vel at det er ikke bra i det hele tatt. Og begge deler er avhengighetsskapende. Koffein er et sentralstimulerende middel. Visstnok ikke sterkt og svært alvorlighetsskapende, men folk drikker jo så alt, alt, alt for mye. Det er mange som går rundt med store plager som følge av inntak av koffein. Det snakkes også ALTFOR lite om koffeinsjokk, koffeinforgiftning og koffeinintoleranse. Jeg antar at enkelte som leser denne setningen kanskje ikke kjenner til dette. Blir ikke overrasket, men alle tre begrepene er reelle rundt koffein. 1-2 små kopper vanlig kaffe pr. dag er for de aller fleste nok, og i grenseland for mye. Problemet er at folk har blitt avhengige og ikke vet farene rundt det, og har derfor et ukritisk forbruk, som igjen skaper helseproblemer. Og bedre blir det ikke når det selges koffeindrikker i alle mulige former ellers også. I alt fra energidrikker, kaffe, te og brus, men også via sjokolade. Endret 23. juni 2023 av Bombasi 1 8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #3 Skrevet 23. juni 2023 Bombasi skrev (50 minutter siden): Det er godt kjent at koffein er å kaste tennvæske på et bål med angst, depresjon og stress. Koffein kan også trigge OCD, mani og ADHD. Problemet er at kaffe er så kulturelt betinget at "ingen" skal si noe imot det. Litt som alkohol. Det er liksom "bra" å ta seg en kopp kaffe og et glass vin pr. dag. Men fakta er vel at det er ikke bra i det hele tatt. Og begge deler er avhengighetsskapende. Koffein er et sentralstimulerende middel. Visstnok ikke sterkt og svært alvorlighetsskapende, men folk drikker jo så alt, alt, alt for mye. Det er mange som går rundt med store plager som følge av inntak av koffein. Det snakkes også ALTFOR lite om koffeinsjokk, koffeinforgiftning og koffeinintoleranse. Jeg antar at enkelte som leser denne setningen kanskje ikke kjenner til dette. Blir ikke overrasket, men alle tre begrepene er reelle rundt koffein. 1-2 små kopper vanlig kaffe pr. dag er for de aller fleste nok, og i grenseland for mye. Problemet er at folk har blitt avhengige og ikke vet farene rundt det, og har derfor et ukritisk forbruk, som igjen skaper helseproblemer. Og bedre blir det ikke når det selges koffeindrikker i alle mulige former ellers også. I alt fra energidrikker, kaffe, te og brus, men også via sjokolade. Takk for at du sier det ! Jeg må huske å holde meg unna det. Plutselig så tenker jeg at det ikke er så farlig. Til tross for erfaringene mine -TS Anonymkode: 97718...ca0 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #5 Skrevet 23. juni 2023 Koffein gjør meg bare mer fokusert. Anonymkode: e03b4...dcf 1 2
Bombasi Skrevet 23. juni 2023 #6 Skrevet 23. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk for at du sier det ! Jeg må huske å holde meg unna det. Plutselig så tenker jeg at det ikke er så farlig. Til tross for erfaringene mine -TS Anonymkode: 97718...ca0 Det er det som er. Kaffe har blitt uskadeliggjort, dagligdags og hypermoderne. Drikker du ikke kaffe så er det liksom noe galt med deg. Men det er motstigende i en tid med mye stress og kropper på høygir at man i tillegg skal fyre opp bålet enda mer med å kjøre i seg koffein døgnet på tamp. Jeg tror oppriktig at det finnes folk der ute som lever med kronisk angst pga kronisk høyt koffeininntak, samt at det finnes personer der koffein har trigget panikkanfall, OCD og klaustrofobi med varige mèn. Koffein/kaffe kan også trigge migrener. For ikke snakk om søvnvansker. Halveringstiden på koffein er lang med rundt 4-5 timer. Det vil si at sliter du med søvn bør du ikke innta kaffe, pepsi max/cola, te og mye sjokolade minst 6-7 timer før du legger deg, og gjerne enda mer. Litt ironisk at folk tar seg en kopp kaffe kl 19, en ny kopp kl 20, pemper pepsi max resten av kvelden blandet med sjokolade, for så gå å legge seg kl 23 uten å få sove.... Kveld etter kveld. Så blir de sliten, slapp, får psykiske problemer eller i verstefall utbrente i mangelen på søvn i kombo med koffeinindusert stress/angst, for så gå til legen for å få sovemedisin og gjerne antidepressiva, mens koffeininntaket fortsetter som før. Du kan fint ha søvnvansker uten å ha innsovningsvasker som følge av koffein. Du sovner raskt, men balansen mellom ubevisste oppvåkninger, REM, lett soving og dyp soving er for dårlig, samt at du er urolig, som igjen gjør at kvaliteten på søvnen er dårlig og skaper helseutfordringer hos deg. Så våkner du trøtt og lite uthvilt, og bøter på med enda mer kaffe for å få deg til "hektene". Koffein er en falsk metode for å føle seg opplagt, en metode som var grunnen til uopplagtheten, altså. Endret 23. juni 2023 av Bombasi 2 1 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #7 Skrevet 23. juni 2023 Bombasi skrev (Akkurat nå): Jeg tror oppriktig at det finnes folk der ute som lever med kronisk angst pga kronisk høyt kaffeinntak, og at det finnes personer som har blitt trigget med panikkanfall og klaustrofobi som følge av høyt inntak av koffein. Det har eg også erfaring med. Venninna mi (kronisk angst) gjekk frå 5 koppar kaffi til kun ein kopp om morgonen, og vart nærast angstfri frå ein dag til ein annna. Anonymkode: d4457...750 5
Bombasi Skrevet 23. juni 2023 #8 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har eg også erfaring med. Venninna mi (kronisk angst) gjekk frå 5 koppar kaffi til kun ein kopp om morgonen, og vart nærast angstfri frå ein dag til ein annna. Anonymkode: d4457...750 Koffeinintrodusert angst i kronisk format altså. Tror det er mange som har det slik. Og jo mindre kropp du har jo mindre koffein bør du utsettes for, så det er slanke og lave kvinner som blir hardest rammet, ergo tåler minst. Mange vet ikke engang at de er angstpåvirket fordi de har vent seg til det og fordi angsten ikke er såå plagsom. Men den dagen de slutter med koffein og seponeringsbivirkningene har lagt seg, så "finner dem seg selv igjen" og ante liksom ikke at det var så ille. Man får et nytt liv selv om det gamle livet med koffein var godt nok. Så ja. Jekk ned koffeinbruket. Særlig om du har psykiske plager eller lidelser, er stresset, har stressende jobb, sliter med søvn og sliter med helsen generelt. Kutt det omså helt. Du må ikke ha koffein for å leve. Det er mitt råd. 4
Bombasi Skrevet 23. juni 2023 #9 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Koffein gjør meg bare mer fokusert. Anonymkode: e03b4...dcf Er det fordi mangelen på koffein gjør deg ufokusert i utgangspunktet, fordi du er avhengig av koffein? Hva skjer med fokuset om du holder deg unna koffein i f.eks 3 måneder? Et spørsmål til ettertanke 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #10 Skrevet 23. juni 2023 Jeg kjenner da flere som ikke drikker kaffe. Tenker at 85 % drikker kaffe, så det er mest normalt, men blant venner, familie og kolleger er det en del som ikke drikker kaffe. Det er ikke noe problem det? Helt frivillig. Noen drikker mye kaffe, andre lite. Noen drikker ikke etter lunsj, for da sover de dårlig (tror det skjer med alderen). Jeg drikker kaffe på jobb, tipper 2-5 kopper i løpet av en dag. Har aldri merket at det har gitt meg angst. I helgene drikker jeg mest kaffe i sosial sammenheng, kan godt gå en helg uten kaffe. Noen ganger smaker det helt fantastisk! Anonymkode: b614b...6a8 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #11 Skrevet 23. juni 2023 Formuleringen din er helt på bærtur TS. Drikker du kaffe eller gjør du ikke det? 🤷🏼♀️🤷🏼♀️ Anonymkode: 0761d...18d 11 2
Daria Skrevet 23. juni 2023 #12 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kjenner da flere som ikke drikker kaffe. Tenker at 85 % drikker kaffe, så det er mest normalt, men blant venner, familie og kolleger er det en del som ikke drikker kaffe. Det er ikke noe problem det? Helt frivillig. For meg er det helt uproblematisk at jeg ikke drikker kaffe. For en del rundt meg er det overraskende problematisk at jeg ikke gjør det... 5 1
Bombasi Skrevet 23. juni 2023 #13 Skrevet 23. juni 2023 Daria skrev (Akkurat nå): For meg er det helt uproblematisk at jeg ikke drikker kaffe. For en del rundt meg er det overraskende problematisk at jeg ikke gjør det... Du har sikkert hørt den "åja har du ikke blitt voksen enda?" 😅 En klassiker når man sier at man ikke drikker kaffe. Jeg drikker for øvrig 1-2 kopper for dag, og de gangene jeg har fått nok den dagen og blir tilbydd kaffe, og da sier nei, så kan jeg få servert slike kommentarer. Enda jeg drikker litt kaffe... 😜 4
Daria Skrevet 23. juni 2023 #14 Skrevet 23. juni 2023 Bombasi skrev (1 minutt siden): Du har sikkert hørt den "åja har du ikke blitt voksen enda?" 😅 Oh yes. For ikke å snakke om stresset når jeg ikke vil ha kaffen de tilbys og de ikke har alternativer (selv om det går helt fint for meg). Jeg begynte å ta med egen termokopp med te for at sjefen min skulle slippe å få å panikk hver gang vi hadde møte - hun syntes det var et kjempeproblem at jeg satt der uten kopp, men var samtidig ute av stand til å få tak i en pakke teposer... Et annet område hvor kaffe forårsaker stress 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #15 Skrevet 23. juni 2023 Jeg kan godt drikke kaffe klokken ti på kvelden og likevel få sove, og jeg kan gå dager uten Men jeg har definitivt også opplevd kaffeavhengighet dsa jeg var yngre og opplevd at det psykiske stresset ble helt på bærtur. På et tidspunkt var jeg innlagt på dps en kort stund på grunn av noe som skjedde i livet, og fikk litt bakoversveis da jeg så kaffakanna være det sentrale midtpunktet på stua igjennom hele dagen, pluss svart kaffe selvsagt. Flere syntes det var vanskelig å drikke kaffe uten å ha noe å ta seg til og samtidig være der pga. at psyken er ustabil. Bli foret på sentralstimulerende på dps liksom, skjønner ikke hva de tenker med, stress nok som det er! Anonymkode: 70142...019 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #16 Skrevet 23. juni 2023 Bombasi skrev (13 minutter siden): Det er det som er. Kaffe har blitt uskadeliggjort, dagligdags og hypermoderne. Drikker du ikke kaffe så er det liksom noe galt med deg. Men det er motstigende i en tid med mye stress og kropper på høygir at man i tillegg skal fyre opp bålet enda mer med å kjøre i seg koffein døgnet på tamp. Jeg tror oppriktig at det finnes folk der ute som lever med kronisk angst pga kronisk høyt koffeininntak, samt at det finnes personer der koffein har trigget panikkanfall, OCD og klaustrofobi med varige mèn. For ikke snakk om søvnvansker. Halveringstiden på koffein er lang med rundt 4-5 timer. Det vil si at sliter du med søvn bør du ikke innta kaffe, pepsi max/cola, te og mye sjokolade minst 6-7 timer før du legger deg, og gjerne enda mer. Litt ironisk at folk tar seg en kopp kaffe kl 19, en ny kopp kl 20, pemper pepsi max resten av kvelden blandet med sjokolade, for så gå å legge seg kl 23 uten å få sove.... Kveld etter kveld. Så blir de sliten, slapp, får psykiske problemer eller i verstefall utbrente i mangelen på søvn i kombo med koffeinindusert stress/angst, for så gå til legen for å få sovemedisin og gjerne antidepressiva, mens koffeininntaket fortsetter som før. Har lagt merke til det. Enkelte tar kaffe frem til de legger seg. Har bemerket at det nok er derfor de sover dårlig, men nei... kaffe Har ingenting med det å gjøre.. de har ALLTID sovet dårlig. Og ALLTID drukket kaffe sent.. så nei, ingen sammenheng der... Anonymkode: bbf25...fc9 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #17 Skrevet 23. juni 2023 Det er noe som bør snakkes om. Kaffe press. Jeg drikker 2 kopper til frokost. Thats IT. Hvorfor skal folk mase når jeg sier nei til kaffe utover dagen? Hva skjedde med å ta nei for et nei? Og jeg skjønner at noen finner det vanskelig å holde vekten for det er jo det samme maset med kake. Det virker helt uakseptabelt å ikke ta kake når man blir tilbudt. Har aldri opplevd slikt press med vann. Og vann burde vært mast om. Det er billig og de fleste drikker altfor lite vann. Anonymkode: bbf25...fc9 3 1
Bombasi Skrevet 23. juni 2023 #18 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg kan godt drikke kaffe klokken ti på kvelden og likevel få sove, og jeg kan gå dager uten Men jeg har definitivt også opplevd kaffeavhengighet dsa jeg var yngre og opplevd at det psykiske stresset ble helt på bærtur. På et tidspunkt var jeg innlagt på dps en kort stund på grunn av noe som skjedde i livet, og fikk litt bakoversveis da jeg så kaffakanna være det sentrale midtpunktet på stua igjennom hele dagen, pluss svart kaffe selvsagt. Flere syntes det var vanskelig å drikke kaffe uten å ha noe å ta seg til og samtidig være der pga. at psyken er ustabil. Bli foret på sentralstimulerende på dps liksom, skjønner ikke hva de tenker med, stress nok som det er! Anonymkode: 70142...019 Å servere kaffe blant angstpasienter på DPS og kaffe inne på avdelingen for høyt blodtrykk blir nesten det samme som å servere vaffelkake med mel på avdelingen for glutenallergikere. Men slik er det. Kaffe blir behandlet som om at det er hellig vann. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har lagt merke til det. Enkelte tar kaffe frem til de legger seg. Har bemerket at det nok er derfor de sover dårlig, men nei... kaffe Har ingenting med det å gjøre.. de har ALLTID sovet dårlig. Og ALLTID drukket kaffe sent.. så nei, ingen sammenheng der... Anonymkode: bbf25...fc9 Ikke sant. Jeg har en far som er kroneksemplet på dette. Kaffe og pepsi til langt på kveld, sliter da både med å få sovne og ikke minst med at han sover dårlig iløpet av natten, men kaffen og pepsien som han alltid har drukket er ikke problemet, for søvnproblemene har alltid vært der... 😅 Har prøvd å snakke med han om dette, men jeg får bedre utbytte av å snakke med murveggen utenfor. 1 2 2
Gjest Adobyen Skrevet 23. juni 2023 #19 Skrevet 23. juni 2023 Oi… jeg som nettopp var ute og handlet 12 poser kaffe på tilbud.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #20 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Formuleringen din er helt på bærtur TS. Drikker du kaffe eller gjør du ikke det? 🤷🏼♀️🤷🏼♀️ Anonymkode: 0761d...18d Jeg drikker det ikke til vanlig. En gang i blant får jeg det i meg, fordi jeg tenker at det er normalt eller fordi det ser godt ut Anonymkode: 97718...ca0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå