Gå til innhold

Ferie uten barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Forsøker å ikke være dømmende her, men har mannen din forstått at dere er en familie nå? Alle par trenger egen voksentid, men dette var lang tid uten et så lite barn syns jeg.... Nei, det er ikke avslapping slik det var før man fikk barn, men det er ro sammen med barnet ute av vante omgivelser. Det er en stor verdi det også.

Bra sagt.

Har ikke lest alle innlegg her, men svarer ut fra det jeg tenker selv.

Du må selv vurdere hva du føler er riktig. Er det for tidlig med ferie uten barn, så bli hjemme.

Da gullet mitt var 1 år dro hun til familien min og var på ferie hos dem 10 dager mens jeg tok eksamen og bare hadde meg selv å tenke på. Det var første gangen vi var hver for oss. Det føltes veldig greit, og akkurat da trengte jeg det veldig.

Gjennom årene har hun reist til familien min et par ganger i året alene, for en uke eller 2, og ser at det er sundt for oss begge. Jeg trenger voksentid, og hun trenger tid med besteforeldre og tanter. Nå er jeg alenemamma 365 dager i året så situasjonen blir en annen. Likevel synes jeg det er greit å ha fri en uke, men IKKE 2, det blir for lenge, selv nå når hun er 11. Har vært på helgeturer med venner, men kunne ikke tenke meg å reise på ferie uten barnet mitt. Vi er en familie, og jeg ønsker at vi skal gjøre ting sammen når vi har ferie. Å reise med små barn krever mer planlegging enn om man reiser med store barn, det er hele forskjellen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis man vil barnets beste er den viktigste jobben å sørge for at mamma og pappa har det bra sammen, og da trenger de tid for seg selv!

Det er jeg virkelig ikke enig i. Det er såklart viktig å ta vare på forholdet. Men det er da ikke slik at barnet automatisk har det bra sålenge mamma og pappa har det bra. Jeg er helt overbevist om at et 8 måneder gammelt barn har det best sammen med foreldrene sine. At ens foreldre plutselig blir borte i 10 dager må jo fortone seg som ufattelig skummelt. Foreldrene er barnets trygghet. Man kan da ikke bare reise fra det på den måten?

Når barnet er blitt så stort at det kan få seg forklart at foreldrene skal reise bort, men at de kommer tilbake synes jeg det blir noe helt annet. Et 8 måneder gammelt barn skjønner ikke det. 10 dager er utrolig lenge for en baby.

Det finnes veldig mange måter å ta vare på forholdet uten at man må reise bort fra barnet. En kveld ut på restaurant gjør underverker det også.

Skrevet
Det er jeg virkelig ikke enig i. Det er såklart viktig å ta vare på forholdet. Men det er da ikke slik at barnet automatisk har det bra sålenge mamma og pappa har det bra.

Nei, det har du kanskje rett i. MEN - det er desverre sånn at så lange mamma og pappa IKKE har det bra, har heller ikke barnet det bra. De merker veldig lett hvis ting ikke er greit mellom foreldrene. Jeg mener at barna trenger både mamma og pappa i hverdagen, og slik samfunnet er i dag hvor 50% skiller seg, er det viktig å fokusere på ekteskapet/parforholdet selv i en travel småbarnstid. Ikke bare tro at kjærligheten er så sterk at den tåler alt, for det gjør den ikke!

Om det er den "viktigste" jobben var kanskje noe bastant formulert, men at det er veldig viktig - det er helt sikkert, derfor er det trist og se at så mange ikke tar denne problemstillingen på alvor (jeg henviser her generellt i samfunnet - ikke kun de som har svart på denne tråden).

Gjest en mor på besøk
Skrevet

...men må man være borte i dagevis for å ha det bra sammen? Det er det jeg ikke skjønner.

Skrevet

Jeg mener alle har godt av mer enn en langweekend innimellom. Men - alle forhold er forskjellig, og å hevde at alle trenger det samme ville nok vært å overdrive litt ;) Jeg er selv arbeidende småbarnsmor, og vet at det å få til en langweekend alene er vanskelig nok.

Det jeg reagerte på var at mange mente de ikke hadde "klart" å reise fra barna sine så lenge. Og jeg mener at hvis man har muligheten (og her er masse faktorer: barnevakt, tid, råd... etc.) - så bør man prioritere å bruke en uke på partneren sin, uten barn til stede.

Gjest Aimable Amie
Skrevet

Mulig jeg og mannen er spesielle da som fortsatt er gifte selvom vi aldri har tatt en eneste ukes ferie uten barn.

Vet ikke hvor lang ferie du har - men da barna var små hadde jeg og mannen 4 uker ferie hver. Hva er 4 uker når barna har 8 uker ferie - og det er bare sommerferien, så har de høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie - i tillegg til masse planleggingsdager - det blir lett 12 - 13 uker ferie - hva gjør dere med barna i alle disse feriene - hvis dere i tillegg prioriterer minst en uke ferie alene bare med mannen ? Hvordan får du dette til å henge sammen ?

Jeg synes det var vanskelig nok å få dette til å gå ihop uten å måtte bruke besteforeldre, tanter og onkler i ukevis hver sommer. Etterhvert som ungene vokser til så er det begrenset hvor spennende det er å bli plasserte hos besteforeldre når det er vennene de ønsker å være sammen med.

Som sagt så er jeg fortsatt gift - selvom vi kun har bevilget oss ett par langhelger alene i barnas oppvekst. Nå er ungene våre 15 og 20 og det er ikke så lenge til vi har alle ferier for oss selv ... da kommer jeg til å savne feriene med ungene - det er jeg temmelig sikker på.

Skrevet

Jeg har løst det ved å ta med meg mine på jobb innimellom ;)

Skrevet

Tusen takk for all tilbakemelding. Min magefølelse er vel temmelig lik tilbakemeldingene fra dere. Jeg synes også 10 dager er alt for lenge.

Jeg tror min mann er litt i sjokk ennda hvor forandret livet hans egentlig ble etter at vår sønn ble født. Vi var vel begge litt naive før krabaten stakk hodet ut. Han skulle jo ikke forandre oss og livet vi levde. Vi lever og lærer. Gutten vår er bare kos, så det blir ikke tur uten han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...