Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2006 #21 Skrevet 12. januar 2006 Èn av femtito av årets uker kan jeg fint bruke med mann og uten barn med god samvittighet ← Dessuten så er det et ønske både fra barn og besteforeldre at de skal finne på noe gøy uten oss foreldre
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2006 #22 Skrevet 12. januar 2006 Dessuten så er det et ønske både fra barn og besteforeldre at de skal finne på noe gøy uten oss foreldre ← Helt klart! Jeg husker fra da jeg var liten - helg hos bestemor og bestefar var alltid kjempegøy. Var også å besøkte tante/onkel/jevngammel kusine som bodde på landet noen ganger, og etter at jeg begynte på skolen var jeg alltid på en ukes sommerleir. Det var alltid ett av sommerens høydepunkt! Mine foreldre benyttet ofte anledningen til å finne på noe de to når jeg var på tur/besøk - men hvertfall slik jeg opplevde det så ble jeg ikke sendt avgårde for at de skulle få fri, men for at jeg skulle få oppleve noe kjekt. At de samtidig kunne finne på noe sammen og bare være kjærester litt er jo en kjempebonus! Og at de har reist på egenhånd har aldri gått på bekostning av familieferier. Vi har alltid være flere uker på ferie hver sommer, og ofte reist bort en gang om vinteren også.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #23 Skrevet 12. januar 2006 De som har "greie" på det sier at man kan reise fra barnet i så mange antall døgn som barnet er år... ← Da skal man i prinsipp ikke være borte fra et barn på 8 mnd. mer en 8 timer for en dag. Da blir 10 dagers fravær veldig mye. Den dagen barnet ditt jubler over at dere reiser bort så h*n kan være uten dere noen dager, kommer fortere enn du aner.
Holly Hobbie Skrevet 12. januar 2006 #24 Skrevet 12. januar 2006 tipper barna dine er ganske små..... Første gang jeg dro på ferie uten barna var de *tenke* fire og åtte år gamle. Det var alldeles nydelig!!!! Åtte dager i Paris................. *mimre* ← 4 aar og 8 aar er jo helt annerledes enn 8 maaneder, da....
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2006 #25 Skrevet 12. januar 2006 4 aar og 8 aar er jo helt annerledes enn 8 maaneder, da.... ← Jo, men nå tok du mitt innlegg ut av sammenheng, jeg kommenterte jo ikke hovedinnlegger innlegg
Isadora Skrevet 12. januar 2006 #26 Skrevet 12. januar 2006 Har et barn som krever endel ekstra! Vi har en uke hvert år der vi drar en uke til utlandet uten barn - mest for å få sovet ut og være litt kjærester! Dette begynte vi først med når barnet vårt var 4 år - hadde aldri klart å reise fra noe før.... Selv om det er besteforeldre som er barnevakter.
Gjest Gamle Alex Skrevet 12. januar 2006 #27 Skrevet 12. januar 2006 Blir så forbaska irritert på mødre som ska lgi andre mødre dårlig samvitighet for å ta litt tid for seg selv. Hvis det funker for Evelina så gjør det det. Andre klarer ikke det . Jeg synes 10 dager er lenge , men hadde gjerne tatt en uke med mannen uten dpårlig samvitighet. du som skrev at man ikke skulle være borte mer en 8 timer vekk fra en baby , hvor i alle dager har du det fra. Vi har en på 8 mnd, vi har allerde hatt barnevakt over natten 4 ganger. Stakkars stakkars barnet mitt
Gjest Turi Skrevet 12. januar 2006 #28 Skrevet 12. januar 2006 Vi har en på 8 mnd, vi har allerde hatt barnevakt over natten 4 ganger. Stakkars stakkars barnet mitt ← j...vla egoist
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2006 #29 Skrevet 12. januar 2006 Er det ikke noe som heter alt med måte da? Jeg ville aldri stusset over at noen hadde barnevakt over natten til sin åtte måneders gamle baby.... Men ti dager..... det syns jeg er for lenge for så små. Men nå kunne ungene mine gladelig klart seg uten meg en måned, så lenge de fikk nyte sommer og skolefri i hagen til mormor......
Gjest Primula Skrevet 12. januar 2006 #30 Skrevet 12. januar 2006 Jeg synes det er viktig at foreldre kan ta seg en ferie sammen uten barn. Det er viktig for å pleie forholdet og bare være kjærester for en liten stund. De er jo mange samlivseksperter som anbefaler mor og far en ferie uten barn.. Men i tillegg til ferie sammen med barna selvfølgelig. Da tuppa vår var 9 mnd reiste vi i bryllup i fire dager. Det var så herlig. Tuppa hadde det kjempefint hos bestemor og bestefar. Men jeg begynte å savne henne fælt da vi var på tur hjemover- en lang kjøretur. Året etter, da var hun vel 1 år og 7 mnd, reiste vi på sydenferie og var borte fra henne i 9 dager. Året etter dro vi til syden alle sammen. Jeg tror det blir lenge å være borte fra en 8 mnd gammel baby i 10 dager, men som du sier selv, prøv dere med noen få dager. Det vil dere sikkert ha godt av.
Gjest orlov Skrevet 12. januar 2006 #31 Skrevet 12. januar 2006 På våre famillieferier er vi kjærester også! Når ungene har lagt seg har vi jo allverdens tid til "kjærestesysler". Det er med i beregningen når vi berammer ferien... Ofte leier vi hus eller leilighet. Da har vi uteplass vi kan sitte på, og holder oss i småbyer så det er muligheter for å hente seg litt mat på restaurant om det skulle være ønskelig. På dagtid leker ungene eller vi finner på ting - og mannen og jeg er kjærester. Vi mener det pleier forholdet å være på ferie og oppleve noe sammen - man MÅ ikke nødvendigvis gjøre det uten barna!
Ugla Skrevet 13. januar 2006 #32 Skrevet 13. januar 2006 Den dagen barnet ditt jubler over at dere reiser bort så h*n kan være uten dere noen dager, kommer fortere enn du aner. ← Ja. Nyt tiden dere kan være sammen med de! Om noen år har dere nok av tid for dere selv (har jeg erfart).
Fibonacci Skrevet 13. januar 2006 #33 Skrevet 13. januar 2006 10 dager synes jeg kanskje er litt lenge. Selv ville jeg nok ikke gjort det. En langhelg? Ja, kanskje. Men ville savnet barnet mitt noe fryktelig! Og selv om han er veldig trygg på besteforeldrene som barnevakt for en kveld, er det noe annet å være borte så mange dager. Alene-tid og voksen-tid er kjempeviktig selvsagt, men med en så liten unge ville jeg definitivt redusert lengden på ferien.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #34 Skrevet 13. januar 2006 Når jeg leser svarene her inne tenker jeg ofte på 60-tallets superhusmødre som gjorde alt riktig, og som passet nøye på at alle andre gjør det også. Vi har tross alt kommet litt lenger i verden, og det å kritisere andre for deres valg en lavmål synes jeg.
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2006 #35 Skrevet 13. januar 2006 Når jeg leser svarene her inne tenker jeg ofte på 60-tallets superhusmødre som gjorde alt riktig, og som passet nøye på at alle andre gjør det også. Vi har tross alt kommet litt lenger i verden, og det å kritisere andre for deres valg en lavmål synes jeg. ← Nå valgte trådstarter å legge ut en tråd fordi hun var usikker
Gjest Piper Skrevet 13. januar 2006 #36 Skrevet 13. januar 2006 På våre famillieferier er vi kjærester også! Når ungene har lagt seg har vi jo allverdens tid til "kjærestesysler". Det er med i beregningen når vi berammer ferien... Ofte leier vi hus eller leilighet. Da har vi uteplass vi kan sitte på, og holder oss i småbyer så det er muligheter for å hente seg litt mat på restaurant om det skulle være ønskelig. På dagtid leker ungene eller vi finner på ting - og mannen og jeg er kjærester. Vi mener det pleier forholdet å være på ferie og oppleve noe sammen - man MÅ ikke nødvendigvis gjøre det uten barna! ← Min personlige meninger, er at man har godt av å bare være kjærester også. Våkner barnet/barna blir dere avbrutt, og må plutselig være mamma og pappa igjen. Det slipper man, om man er på tur alene, og jeg tror alle har godt av litt alenetid ( jeg anser ikke noen timer på kvelden som nok alenetid)
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2006 #37 Skrevet 13. januar 2006 Min personlige meninger, er at man har godt av å bare være kjærester også. Våkner barnet/barna blir dere avbrutt, og må plutselig være mamma og pappa igjen. Det slipper man, om man er på tur alene, og jeg tror alle har godt av litt alenetid ( jeg anser ikke noen timer på kvelden som nok alenetid) ←
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #38 Skrevet 13. januar 2006 På våre famillieferier er vi kjærester også! Når ungene har lagt seg har vi jo allverdens tid til "kjærestesysler". Det er med i beregningen når vi berammer ferien... Ofte leier vi hus eller leilighet. Da har vi uteplass vi kan sitte på, og holder oss i småbyer så det er muligheter for å hente seg litt mat på restaurant om det skulle være ønskelig. På dagtid leker ungene eller vi finner på ting - og mannen og jeg er kjærester. Vi mener det pleier forholdet å være på ferie og oppleve noe sammen - man MÅ ikke nødvendigvis gjøre det uten barna! ← Familieferie er en ting, og ferie med bare mannen min og meg noe helt annet. Da vil vi kanskje bruke dagene på sightseeing, museer og kafebesøk. Dette er ting som barna ikke er noe glad i og feriene med dem preges mer av strandliv, fornøyelsesparker og slike ting. Jeg er like glad i begge deler. For vår del har vi en hytte vi er veldig glad i og bruker mye av ferien vår der. Både med og uten barn. Når barna er med bader vi og koser oss, og på vinteren går vi på ski. Men er vi der alene blir det sen frokost, med masse kos og så kanskje vi legger oss igjen rett etter frokost , det funker ikke like bra når barna er med.
suzie Skrevet 13. januar 2006 #39 Skrevet 13. januar 2006 (endret) Om noen år har dere nok av tid for dere selv (har jeg erfart). Hvis man fortsatt ønsker tid for seg selv.... mange år uten alenetid for de voksne er veldig lenge. Det er viktig å ta med i beregningen at hvis man kun har fokus på barn i ti år så kan man ha vokst fra hverandre..... Jeg mener det er et faresignal når man ikke kan være borte fra barna sine i en uke. Jeg har ingen tro på at det er på grunn av barnas beste - det er mors egen separasjonsangst som ligger bak. Hvis man vil barnets beste er den viktigste jobben å sørge for at mamma og pappa har det bra sammen, og da trenger de tid for seg selv! Vi dro på to uker ferie da gutten vår var ett år, og 17 dager da han var 5 år. Savnet han veldig i begge feriene, men samtidig hadde vi det helt fantastisk, og kom hjem fra begge feriene nyforelsket og lykkelig over å komme hjem til gullet. For familiien som helhet mener jeg dette er riktig - selv om jeg gruet meg litt til å være borte hver gang! Å sette sine egne følelser og angst foran familiens beste har jeg altså ikke mye sans for!!! Endret 13. januar 2006 av suzie
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #40 Skrevet 13. januar 2006 Det er ikke snakk om at vi ikke vil være borte fra barna våre - det er snakk om at den lille ferien vi har vil vi tilbringe med barna. Mine barn har vært på ferie med både besteforeldre og venner - men det har vært utenom ferien vår. Men alle får gjøre som de selv vil - men ikke kom og si at vi lider av separasjonsangst fordi vi ønsker å tilbringe våre sårt tiltrengte ferieuker sammen med barna våre...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå