Neutral90 Skrevet 23. juni 2023 #21 Del Skrevet 23. juni 2023 Ene linken med info om behandling ovenfor var fra medicus, så da tenker jeg med en gang at de er noen du bør kontakte :-) riksen har lange køer, så ville klart kjørt parallelt med privat. St Olavs har ikke lang kø og er egentlig nesten like effektiv som de private, men det hjelper jo ikke hvis de mener de ikke kan tilby deg behandling uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #22 Del Skrevet 23. juni 2023 Fra en som har gått til Riksen og så gikk; bare gå privat. Ventetiden er vel 9mnd fra man søker til man får oppstartssamtale eller oppstart på medisiner. For 3 år siden var ventetiden 3mnd for oppstartssamtale og 9mnd før oppstart av medisiner og faktisk komme igang. Du vil jo måtte reise veldig langt om du bor i Trondheim, kjøpe dyre flybilletter fordi du ikke kan planlegge det så lang tid i forveien, i tillegg utgifter til opphold og mat. Ikke minst er det veldig stressende å ikke vite hvor mange dager du må oppholde deg i Oslo av gangen, for stimuleringen du går igjennom er ikke nødvendigvis gitt i antall dager på forhånd. Hvordan kroppen din reagerer på medisinene har alt å si for hvor mange dager du må stimuleres. Vil du ha med deg mannen hver gang så må han vel ta seg fri uten lønn eller bruke ferien på det. Er du uheldig å treffer helg så avbrytes av og til forsøket. Får du mensen feil dag så må du vente til neste mens... Jeg har kanskje vært uheldig, men Riksen har surret så mye i min sak at jeg har mistet helt tiltroen til dem. De virker veldig overbelastet og det er veldig samlebånd. Legene har dårlig kommunikasjon og flere forsøk har vært avbrudd pga feilkommunikasjon. Jeg bor i Oslo og det har gått bra for meg sånn sett, men om jeg hadde flydd inn og brukt penger på hotell for så å bli avbrutt pga feil så hadde det vært fryktelig surt. Man får ikke akkurat erstatning for de utgiftene man har hatt. Du skal ikke mange gangene inn til Oslo før du har brukt det det koster å gå privat. Å ha klinikken nær der man bor er virkelig gull verdt, det har jeg erfart. Ønsker deg uansett lykke til! Håper det løser seg for deg! ❤️ Anonymkode: 515f2...94b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 23. juni 2023 #23 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fra en som har gått til Riksen og så gikk; bare gå privat. Ventetiden er vel 9mnd fra man søker til man får oppstartssamtale eller oppstart på medisiner. For 3 år siden var ventetiden 3mnd for oppstartssamtale og 9mnd før oppstart av medisiner og faktisk komme igang. Du vil jo måtte reise veldig langt om du bor i Trondheim, kjøpe dyre flybilletter fordi du ikke kan planlegge det så lang tid i forveien, i tillegg utgifter til opphold og mat. Ikke minst er det veldig stressende å ikke vite hvor mange dager du må oppholde deg i Oslo av gangen, for stimuleringen du går igjennom er ikke nødvendigvis gitt i antall dager på forhånd. Hvordan kroppen din reagerer på medisinene har alt å si for hvor mange dager du må stimuleres. Vil du ha med deg mannen hver gang så må han vel ta seg fri uten lønn eller bruke ferien på det. Er du uheldig å treffer helg så avbrytes av og til forsøket. Får du mensen feil dag så må du vente til neste mens... Jeg har kanskje vært uheldig, men Riksen har surret så mye i min sak at jeg har mistet helt tiltroen til dem. De virker veldig overbelastet og det er veldig samlebånd. Legene har dårlig kommunikasjon og flere forsøk har vært avbrudd pga feilkommunikasjon. Jeg bor i Oslo og det har gått bra for meg sånn sett, men om jeg hadde flydd inn og brukt penger på hotell for så å bli avbrutt pga feil så hadde det vært fryktelig surt. Man får ikke akkurat erstatning for de utgiftene man har hatt. Du skal ikke mange gangene inn til Oslo før du har brukt det det koster å gå privat. Å ha klinikken nær der man bor er virkelig gull verdt, det har jeg erfart. Ønsker deg uansett lykke til! Håper det løser seg for deg! ❤️ Anonymkode: 515f2...94b Er ikke uenig med deg i å fraråde riksen, men det er jo ikke sånn det fungerer i praksis da. Hun vil kunne ha alle ul i Trondheim og bare reise ned for uttak og innsett. Ikke bli der fra start til slutt. Man får dekt reise og opphold inkl kost minus egenandel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #24 Del Skrevet 23. juni 2023 Neutral90 skrev (7 minutter siden): Er ikke uenig med deg i å fraråde riksen, men det er jo ikke sånn det fungerer i praksis da. Hun vil kunne ha alle ul i Trondheim og bare reise ned for uttak og innsett. Ikke bli der fra start til slutt. Man får dekt reise og opphold inkl kost minus egenandel. Visste ikke at man fikk så mye dekket. Men det gjelder vel ikke uansett pris på hotell regner jeg med? Ja man kan ta mange av timene opp mot uttak/innsett der man bor, men min erfaring med Riksen er at jeg kan komme dagen det skal skje ting og så sier de at de likevel må vente noen dager ekstra. Hvordan hadde det blitt hvis jeg hadde dratt ned med hotell og fly? Og hvis mannen ville være med? TS er jo ufør og har kanskje mer åpen kalender med færre forpliktelser enn mannen som er i full jobb. Men man må jo isåfall kaste seg rundt da og ordne med nye billetter og overnatting. Får man dekket flybilletter uansett pris? Jeg vet ikke.., selv om man kan ta deler av behandlingen i byen man bor i så er min erfaring slik at jeg ikke ville hatt behandling så langt unna hjemmet. Men det kan jo være at TS får et lettere behandlingsløp enn jeg har hatt og derfor slipper å tenke på disse usikkerhetene. Jeg vil bare lufte det slik at TS vet at det ikke alltid er så enkelt som det kan høres ut, da kan hun gjøre et informert valg. Fint da at du rettet på det jeg sa feil, selv om budskapet mitt om å ha klinikken nært der man bor står. Jeg følte det var få kritiske stemmer da jeg satte igang med IVF, det skulle liksom være så enkelt. Det var det ikke, selv om jeg hadde sykehuset i samme by. Orker ikke tenke på hvordan det hadde vært om jeg skulle reist langt i tillegg. Anonymkode: 515f2...94b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 23. juni 2023 #25 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Visste ikke at man fikk så mye dekket. Men det gjelder vel ikke uansett pris på hotell regner jeg med? Ja man kan ta mange av timene opp mot uttak/innsett der man bor, men min erfaring med Riksen er at jeg kan komme dagen det skal skje ting og så sier de at de likevel må vente noen dager ekstra. Hvordan hadde det blitt hvis jeg hadde dratt ned med hotell og fly? Og hvis mannen ville være med? TS er jo ufør og har kanskje mer åpen kalender med færre forpliktelser enn mannen som er i full jobb. Men man må jo isåfall kaste seg rundt da og ordne med nye billetter og overnatting. Får man dekket flybilletter uansett pris? Jeg vet ikke.., selv om man kan ta deler av behandlingen i byen man bor i så er min erfaring slik at jeg ikke ville hatt behandling så langt unna hjemmet. Men det kan jo være at TS får et lettere behandlingsløp enn jeg har hatt og derfor slipper å tenke på disse usikkerhetene. Jeg vil bare lufte det slik at TS vet at det ikke alltid er så enkelt som det kan høres ut, da kan hun gjøre et informert valg. Fint da at du rettet på det jeg sa feil, selv om budskapet mitt om å ha klinikken nært der man bor står. Jeg følte det var få kritiske stemmer da jeg satte igang med IVF, det skulle liksom være så enkelt. Det var det ikke, selv om jeg hadde sykehuset i samme by. Orker ikke tenke på hvordan det hadde vært om jeg skulle reist langt i tillegg. Anonymkode: 515f2...94b Altså Norge består av 5.5 mill mennesker og av de bor ca 1.2 mill i de største byene som tilbyr offentlig ivf: Oslo, Bergen og Trondheim. Dvs 3/4 av befolkningen bor ikke i samme by som tilbyr offentlig ivf. Meg selv måtte reise 5 t en vei for behandling på st Olavs. Ja, pasientreiser dekker hotell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #26 Del Skrevet 23. juni 2023 fikk avslag på st. olavs grunnet at jeg har vært på dps i mange år.. Finn et annet sted. Helst privat. Anonymkode: 08924...f6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #27 Del Skrevet 23. juni 2023 Her tror jeg du har fått avslag pga PTSD/ ANGST/ UFØR Anonymkode: f1a52...71a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #28 Del Skrevet 23. juni 2023 PTSD/Angst er årsak til avslag. Bioteknologiloven setter krav til stabil psykisk helse for assistert befruktning. Anonymkode: ef5a6...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #29 Del Skrevet 23. juni 2023 Hvis det er psyken som gjør at du får avslag ts så ville jeg brukt litt tid på å kjenne etter hvordan du har det og hvordan du takler lite søvn, lange dager etc. Har du jobb så vurder om du kan ta ut ulønnet permisjon og vente med jobb til barnet er stort nok til at du får den roen du trenger. Hvis du kommer til samtaler med riksen eller privat klinikk og de nevner psykisk helse så tror jeg du kommer langt med å ha tenkt nøye gjennom dette. Anonymkode: bd114...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #30 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er psyken som gjør at du får avslag ts så ville jeg brukt litt tid på å kjenne etter hvordan du har det og hvordan du takler lite søvn, lange dager etc. Har du jobb så vurder om du kan ta ut ulønnet permisjon og vente med jobb til barnet er stort nok til at du får den roen du trenger. Hvis du kommer til samtaler med riksen eller privat klinikk og de nevner psykisk helse så tror jeg du kommer langt med å ha tenkt nøye gjennom dette. Anonymkode: bd114...6ad Ts er jo tydeligvis så syk at uføretrygd ble innvilget for et år siden. Tenker vi skal være glad systemet fungerer og gir avslag til de som ikke er egnet. Anonymkode: 213fa...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #31 Del Skrevet 23. juni 2023 Håper du fikk noen gode svar og råd idag, ts! Anonymkode: 2cb39...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
samantha93 Skrevet 23. juni 2023 Forfatter #32 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts er jo tydeligvis så syk at uføretrygd ble innvilget for et år siden. Tenker vi skal være glad systemet fungerer og gir avslag til de som ikke er egnet. Anonymkode: 213fa...ff8 Du aner ikke årsak til at jeg har fått innvilget uføretrygd. Så slike kommentarer kan du bare spare deg for. Så du mener at alle som er uføretrygdet er uegnet som foreldre? Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. Høres jo ut som jeg er mere egnet enn deg mtp at jeg har mere empati og forståelse enn deg. Gå å ta deg en bolle istedenfor å sitte å være nett-troll er du snill. 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
samantha93 Skrevet 23. juni 2023 Forfatter #33 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): fikk avslag på st. olavs grunnet at jeg har vært på dps i mange år.. Finn et annet sted. Helst privat. Anonymkode: 08924...f6d Så trist å høre. Ordnet det seg for deg på privatklinikk da? Jeg har fått tilbakemelding idag, og for min del var det pga blodprøvene jeg har blitt henvist til Oslo og fått avslag i Trondheim. Får dessverre ikke tilbud om privat heller, da det tydeligvis er svært strenge regler når man har testet positiv på antistoffer for hepatitt B. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
samantha93 Skrevet 23. juni 2023 Forfatter #34 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis det er psyken som gjør at du får avslag ts så ville jeg brukt litt tid på å kjenne etter hvordan du har det og hvordan du takler lite søvn, lange dager etc. Har du jobb så vurder om du kan ta ut ulønnet permisjon og vente med jobb til barnet er stort nok til at du får den roen du trenger. Hvis du kommer til samtaler med riksen eller privat klinikk og de nevner psykisk helse så tror jeg du kommer langt med å ha tenkt nøye gjennom dette. Anonymkode: bd114...6ad Fikk tilbakemelding idag, og jeg fikk avslag pga blodprøvene og ikke det psykiske. Så er henvist videre til Oslo nå. Takk for svar og gode råd. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #35 Del Skrevet 23. juni 2023 samantha93 skrev (19 minutter siden): Så du mener at alle som er uføretrygdet er uegnet som foreldre? Neida, på ingen måte. Kun hvis man er uføretrygdet pga psykisk helse, da bør man ikke få barn. Anonymkode: 213fa...ff8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #36 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts er jo tydeligvis så syk at uføretrygd ble innvilget for et år siden. Tenker vi skal være glad systemet fungerer og gir avslag til de som ikke er egnet. Anonymkode: 213fa...ff8 Hva er det for noe å si? Hva vet vel du om hvorfor TS er ufør? Hva Hva har det med barn å gjøre? Ufør er ikke ens betyding med å ikke være egnet til å få/ha barn! Ta deg en pære og vit Hva du svarer på... Anonymkode: 39abb...114 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
samantha93 Skrevet 23. juni 2023 Forfatter #37 Del Skrevet 23. juni 2023 (endret) . Endret 23. juni 2023 av samantha93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #38 Del Skrevet 23. juni 2023 samantha93 skrev (1 time siden): Så trist å høre. Ordnet det seg for deg på privatklinikk da? Jeg har fått tilbakemelding idag, og for min del var det pga blodprøvene jeg har blitt henvist til Oslo og fått avslag i Trondheim. Får dessverre ikke tilbud om privat heller, da det tydeligvis er svært strenge regler når man har testet positiv på antistoffer for hepatitt B. Nei. Er 40 år nå uten barn. Det var mannen som var årsaken. Dårlig sæd. Det ble slutt mellom oss. Kunne nok funnet en annen mann, men er redd for barnevern og det som er. Trist ja. Er hepatitt en så alvorlig sykdom ? veldig kjipt om noen smitter deg med det via sex, så får du aldri barn . Hvorfor kan de ikke hjelpe folk med hepatitt ? Anonymkode: 08924...f6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
samantha93 Skrevet 23. juni 2023 Forfatter #39 Del Skrevet 23. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Neida, på ingen måte. Kun hvis man er uføretrygdet pga psykisk helse, da bør man ikke få barn. Anonymkode: 213fa...ff8 Psykisk og fysisk helse henger sammen. Så du mener at overgrepsofre, voldsofre, trafikkulykke ofre og folk som har fått ptsd og blitt ufør pga ulykker eller pga de er påført lidelse av andre mennesker ikke bør få barn? Wow. Snakk om å være trangsynt. Bra du ikke har makt til å bestemme over andre sine liv når du har slike holdninger. Jeg kjenner flere som har psykiske diagnoser og som er uføre pga det, men som idag er flotte foreldre. Uavhengig av om de har ptsd, angst, depresjon, bipolar eller andre diagnoser så er alle mennesker forskjellig, og vi håndterer ting ulikt og har ulike symptomer. Så man kan fortsatt være en god mamma/pappa og gi barnet et stabilt og godt liv tiltross for psykisk diagnose eller uførhet. Endret 23. juni 2023 av samantha93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #40 Del Skrevet 23. juni 2023 samantha93 skrev (1 time siden): Fikk tilbakemelding idag, og jeg fikk avslag pga blodprøvene og ikke det psykiske. Så er henvist videre til Oslo nå. Takk for svar og gode råd. 🙂 Så leit å høre, MEN, det positive er at dere er henvist til Oslo nå! Og at de svarte fort. Det må jo være helt sjokkerende nyheter å få, i seg selv, men jeg vet ikke om dere klarer å prøve å se det positive i det. Det er ikke et hardbarka nei eller en stopp, det er bare ekstra hjelp pga omstendighetene. Anonymkode: 2cb39...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå