Gå til innhold

Feminister og kvinner, hvorfor skal menn dø i kriger og kvinner skal kose seg i trygghet?

Gjest someone_here

Anbefalte innlegg

Hank Amarillo skrev (1 time siden):

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_Ukraine

Sitat

On 3 June 2016, Defense Ministry's Order No. 292 allowed women to serve in combat units.[97]

According to Defense Ministry figures early June 2016 some 49,500 women served in and worked in the Ukrainian military; more than 17,000 were military servicewomen, of which more than 2,000 officers.[97] In 2020, 58,000 women served in the Armed Forces of Ukraine.[98]

Women have also joined the various volunteer territorial defense battalions before the order for women's integration in the armed forces was enacted.[97] Women are eligible to be drafted into the military as officers.[99] In 2009 women comprised almost 13% of the armed forces (18,000 personnel) but with few females holding high rank (2.9% or 1,202 women).[100] Contractual military service accounted for almost 44% of women. However, this being closely linked to the low salary of such positions: men refuse to serve in these conditions while women accept them.[100]

Det antallet soldater som er med nå av menn er mange frivillige, uten trening. Og frivillige fra utlandet. Men ser vi på Ukraina før innovasjonen så ser det faktisk ganske bra ut, de hadde begynt veien mot likestilling der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (2 minutter siden):

Utover det er jeg overasket over at du mener at kvinner kun fikk være skarpskyttere, stridsvognførere, jagerflyvere og maskingeværskyttere i tilfeldige trefninger i de store krigene , men jeg har ikke brukt nok tid til å lese akkurat kamprapporter  fra aktuelle 'pitched battle' for å kunne si noe mot det.

Leste du det jeg skrev at jeg med historisk mente minst før 1.verdenskrig. Når noen skriver 'historisk sett' om krigføringen tolker jeg det naturlig som fø moderne tid. Men godt mulig det 'mens right activism' om jeg antyder at det ikke var kvinnelige jagerpiloter i middelalderen.  

Smått ufattelig at du tror at det var kvinnelige elementer i 2.verdenskrig debunker det jeg sier, når poenget i artikkelen du viser til er nettopp at dette var hypermoderne og et brudd med den historiske normalen. Det sies vel artikkelen(som du betegnende nok ikke uthever):

Druid skrev (53 minutter siden):

.Disse kvinnene tjenestegjorde ikke bare som sykepleiere og leger, slik det var vanlig i tidligere kriger.

Druid skrev (15 minutter siden):

Samtlige av disse prøver å skape et bilde av at kvinner ikke slåss i frontlinjen i krig, og har vært motbevist gjennomgående i denne tråden, med kilder. 

Nei. At kvinner kjempet i krig, historisk sett, har ikke blitt debunka. Det har vel ikke blitt forsøkt debunka.

Druid skrev (16 minutter siden):

Der finne kun en ideologisk gruppe som ønsker å fremstille kvinner som feige, horer, og definert av menn: Dermed plasserer du deg godt plantet der med disse uttalelsene. 

Om du ikke er i stand til å diskutere uten å måtte regressere til stråmannsargumentasjon er kanskje tiden kommet for å erkjenne at du har tatt på deg for store sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (24 minutter siden):

Under andre verdenskrig hadde blant annet sovjetiske kvinner deltatt aktivt som jagerflypiloter, de hadde til og med egne kvinneskvadroner. Mange deltok som helsepersonell, der det måtte faktisk hente ut sårede under kuleregnet, og mange ble drept. Blant norske partisaner var en del kvinner. Kvinner deltok også på de alliertes side - som piloter, sjåfører, mekanikere, radioteknikere osv. Å si at slagmarkene har vært kjemisk fri for kvinner, er historieløst.

Rosalilje84 skrev (22 minutter siden):

Igjen - historieløst. Jeg tviler på at de syriske kvinnekompaniene har vært prostituerte. Jeg tviler også på at "the night witches" under andre verdenskrig solgte kroppen sin til tyskere (i lufta, mens de fløy, da?) Jeg har også mine tvil om at de kvinnelige sykepleierne, som var like mye utsatt for angrep fra fienden når de holdt på å hente inn sårede, fløy rundt nakne og pulte tyskerne på vei til de skadde soldatene.

Rosalilje84 skrev (20 minutter siden):

Les gjerne om kvinner som falt under andre verdenskrig. Du vil finne menige, sjøfolk, piloter, kommunikasjonsfolk osv. Mener du for eksempel at ALLE DISSE, uten unntak, kom hjem i livet?

https://en.wikipedia.org/wiki/Night_Witches

Sorry not sorry, men jeg gidder ikke svare på stråmannsargumentasjon. Om viljen til å forholde seg til det jeg faktisk skriver ikke er tilstede så kan dere liksågodt la være å sitere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Sorry not sorry, men jeg gidder ikke svare på stråmannsargumentasjon. Om viljen til å forholde seg til det jeg faktisk skriver ikke er tilstede så kan dere liksågodt la være å sitere meg.

Det er ikke stråmannsargumentasjon, det er fakta. Fakta du ikke liker. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antifeministisk å ta imot kvinnelige ukrainske flyktninger så lenge mennene må bli igjen. Gjelder naturligvis ikke de som er for syke for tjeneste eller har omsorg for babyer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (Akkurat nå):

Det er antifeministisk å ta imot kvinnelige ukrainske flyktninger så lenge mennene må bli igjen. Gjelder naturligvis ikke de som er for syke for tjeneste eller har omsorg for babyer. 

Skal du da personlig ta vare på de ukrainske barna som kommer hit alene, uten å kunne norsk eller engelsk?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (23 minutter siden):

Ja, og historisk sett var det mange vikingkvinner på slagmarken. De ble kalt skjoldmøy. Jeg lurer på om vår kjære Hank bør vende tilbake til skolebenken, gitt.

Det var ikke det. Om kidza blir servert denne type ideologisk motivert historieforfalskning på skolebenkene for tiden så er det problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (2 minutter siden):

Leste du det jeg skrev at jeg med historisk mente minst før 1.verdenskrig.

Og jeg svarte på det spesifikt.  

Delen du siterte, tok spesifikt for seg  "pitchet battle".

Hank Amarillo skrev (8 minutter siden):

Nei. At kvinner kjempet i krig, historisk sett, har ikke blitt debunka. Det har vel ikke blitt forsøkt debunka.

Jo faktisk. Du gjorde det selv når du dro inn amazoner. 

Strengt tatt kunne vi dratt med mye historisk materiale over kvinner i kamp i perioden mellom  noen  hundre år  før kristus og 2. verdenskrig, men fordi materialet er såpass lite dokumentert, og kildematerialet er såpass kvalitativt usikkert, er det eneste vi KAN med sikkerhet si, er at kvinner har vært og slåss på frontlinjen i stort sett alle felttog. Gjerne forkledd som menn, men i mange tilfeller som kvinner. 

Som sagt, ofte som resultat av utgravninger.  

Dermed finnes det ingen grunnlag for å si at slagmarken har vært "nokså kjemisk fritt for kvinner" (hvilket strengt tatt en selvmotsigelse i seg selv. )

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (8 minutter siden):

Det var ikke det. Om kidza blir servert denne type ideologisk motivert historieforfalskning på skolebenkene for tiden så er det problematisk.

Gitt bakgrunnen jeg gjetter at du har, går jeg da ut fra at du er kritisk til dette funnet og den historiske analysen?

https://www.nrk.no/viten/xl/skjoldmoya-fra-birka-1.13706472

(Det er kun historikere som kunne komme til å trekke et skille på historiske kriger i forhold til moderne tid. Generelt språk anser "historisk" som alt som er som tilhører en  spesifikk tidsepoke , og vil nå gå så langt som til den kalde krigen.   )

Endret av Druid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (23 minutter siden):

Jo faktisk. Du gjorde det selv når du dro inn amazoner. 

Nei. Det var heller ikke jeg som dro inn amazoner.  Og at amazon-myten fikk så stor oppmerksomhet i den greko-romerske verden bekrefter jo hvor uvanlig, 'mot normalt' - som Leif Juster ville sagt, de anså kvinnelige krigere for å være. Som var det jeg sa.

Druid skrev (23 minutter siden):

Strengt tatt kunne vi dratt med mye historisk materiale over kvinner i kamp i perioden mellom  noen  hundre år  før kristus og 2. verdenskrig, men fordi materialet er såpass lite dokumentert, og kildematerialet er såpass kvalitativt usikkert, er det eneste vi KAN med sikkerhet si, er at kvinner har vært og slåss på frontlinjen i stort sett alle felttog. Gjerne forkledd som menn, men i mange tilfeller som kvinner. 

Som sagt, ofte som resultat av utgravninger.  

Dermed finnes det ingen grunnlag for å si at slagmarken har vært "nokså kjemisk fritt for kvinner" (hvilket strengt tatt en selvmotsigelse i seg selv. )

Dette er så virkeligsfjernt at jeg ser ikke noe poeng i å formulere et motsvar.

Endret av Hank Amarillo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (11 minutter siden):

Om kidza hører på deg vil de forbli uviten og kunnskapsløse: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Skjoldmø

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (17 minutter siden):

Det er ikke stråmannsargumentasjon, det er fakta. Fakta du ikke liker. 

Faktaresistens. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilly Rose skrev (6 minutter siden):

Om kidza hører på deg vil de forbli uviten og kunnskapsløse: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Skjoldmø

"Det er få bevis som tyder på at kvinnelige krigere, Nordens amasoner, var et utbredt fenomen. Likevel synes det som om det unntaksvis kunne inntreffe. Det er dog uklart i hvilken grad legendene gjenspeiler en historisk virkelighet."

Leser dere i det hele tatt selv kildene dere legger ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (13 minutter siden):

Gitt bakgrunnen går jeg da ut fra at du er kritisk til dette funnet og den historiske analysen?

https://www.nrk.no/viten/xl/skjoldmoya-fra-birka-1.13706472

"Overraskelsen er stor når de oppdager av flere av de døde krigerne faktisk er kvinner."
Hvorfor skulle de på noen måte være overrasket over dette, når normalen var at ethvert slag hadde betydelige innslag av kvinnelige soldater/krigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SmuleSMitt skrev (19 timer siden):

Men du, hvorfor er det primært menn som starter kriger i verden? Hvorfor skal menn lede nasjoner når de ikke klarer håndtere makt uten å beordre massedrap?

Studier viser at kvinner historisk har lavere terskel for å starte krig enn menn. Kanskje greit det er menn som forblir ved makten.

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4454964/Female-rulers-27-likely-wage-WAR-males.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (12 minutter siden):

"Det er få bevis som tyder på at kvinnelige krigere, Nordens amasoner, var et utbredt fenomen. Likevel synes det som om det unntaksvis kunne inntreffe. Det er dog uklart i hvilken grad legendene gjenspeiler en historisk virkelighet."

Leser dere i det hele tatt selv kildene dere legger ut?

I ditt korstog mot kvinner er du faktaresistent. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lilly Rose skrev (1 minutt siden):

I ditt korstog mot kvinner er du faktaresistent. 

På seg selv kjenner man andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (1 minutt siden):

På seg selv kjenner man andre.

På seg selv kjenner man ingen, heter det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilly Rose skrev (Akkurat nå):

På seg selv kjenner man ingen, heter det. 

Nettopp. Så ikke projiser dine utfordringer over på meg er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts må være en særdeles uviten person som innbiller seg at kvinner sitter hjemme og koser seg i krigsherjede land. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...