AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #141 Del Skrevet 23. juni 2023 Ja, det er uforståelig. Hvorfor gidder de å be når de vet at det ikke hjelper? Konseptet Englevakt skjønner jeg heller ikke. Typisk: Ble skadet men døde ikke, hadde englevakt. Hvorfor la det gå så langt før gudene eller englene gidder å gripe inn? Anonymkode: 25846...6e8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 23. juni 2023 #142 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): https://mindmatters.ai/2020/03/gods-existence-is-proven-by-science/ https://time.com/77676/why-science-does-not-disprove-god/ Anonymkode: 8356f...607 Det er jo ingenting av det som står i disse linkene som beviser guds eksistens. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #143 Del Skrevet 23. juni 2023 Og så høres den kristne guden temmelig selvhøytidelig og selvopptatt ut. Skal ikke tro på andre enn meg, må gjøre nøyaktig som jeg sier hvis ikke blir jeg forbanna og truer folk, detaljstyring av menneskes liv, kastet de ut av paradis fordi slangen lokket dem til å spise eple. Hvorfor hadde han det epletreet der hvis de ikke skulle få smake? Høres ikke helt god ut. Jeg tror ikke på guden men hvis jeg tar feil og det tar fra meg muligheten til evig liv, så lever jeg fint med det. Anonymkode: 25846...6e8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 23. juni 2023 #144 Del Skrevet 23. juni 2023 https://thesciencebehindit.org/does-science-disprove-the-existence-of-god/#:~:text=Are scientists religious%3F,written eloquently about their beliefs. «Scientists hold a wide range of positions about religion. Many scientists who believe in God, either as a primordial creator or as an active force in the universe, have written eloquently about their beliefs. For example, in his book The Language of God: A Scientist Presents Evidence for Belief, Francis Collins, a scientist who is currently the director of the National Institutes of Health, wrote: «God’s domain is in the spiritual world, a realm not possible to explore with the tools and language of science. It must be examined with the heart, the mind, and the soul.»» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 23. juni 2023 #145 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er uforståelig. Hvorfor gidder de å be når de vet at det ikke hjelper? Konseptet Englevakt skjønner jeg heller ikke. Typisk: Ble skadet men døde ikke, hadde englevakt. Hvorfor la det gå så langt før gudene eller englene gidder å gripe inn? Anonymkode: 25846...6e8 "Hadde englevakt" er et uttrykk jeg ikke liker. Hvorfor hadde ikke de som døde englevakt? Jeg skjønner uttrykket og har sikkert brukt det selv. Men det blir så feil overfor de som IKKE hadde englevakt og som faktisk døde. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 23. juni 2023 #146 Del Skrevet 23. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Og så høres den kristne guden temmelig selvhøytidelig og selvopptatt ut. Skal ikke tro på andre enn meg, må gjøre nøyaktig som jeg sier hvis ikke blir jeg forbanna og truer folk, detaljstyring av menneskes liv, kastet de ut av paradis fordi slangen lokket dem til å spise eple. Hvorfor hadde han det epletreet der hvis de ikke skulle få smake? Høres ikke helt god ut. Jeg tror ikke på guden men hvis jeg tar feil og det tar fra meg muligheten til evig liv, så lever jeg fint med det. Anonymkode: 25846...6e8 https://www.npr.org/sections/thesalt/2017/04/30/526069512/paradise-lost-how-the-apple-became-the-forbidden-fruit Så lett det er å Google… O_o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest T-AA Skrevet 23. juni 2023 #147 Del Skrevet 23. juni 2023 On 6/22/2023 at 8:58 AM, AnonymBruker said: Jeg prøver å forstå hvordan dere kan tro på en gud som gir lov til å så masse dritt skjer i verden? Folk kan bli drept, voldtatt, sulter, lever i økonomisk helvete, og er helt ødelagt, men man skal liksom tro på han for han vil vårt beste? Dette gjør meg forbanna. Hvordan skal jeg tro på noen så ubetinget når det skjer så mye dritt? Dere må komme med noe bevis på at han finnes annet enn at det er en følelse. Anonymkode: 6aee9...dbd Jeg skylder deg overhodet ingen forklaring for min tro. Jeg synes synd på deg som velger å gå gjennom livet i mørket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #148 Del Skrevet 23. juni 2023 Memorangen skrev (8 minutter siden): Det er jo ingenting av det som står i disse linkene som beviser guds eksistens. Som ventet benektet ateistene vitenskapen denne gangen også. Anonymkode: 8356f...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #149 Del Skrevet 23. juni 2023 Peanut skrev (6 minutter siden): https://thesciencebehindit.org/does-science-disprove-the-existence-of-god/#:~:text=Are scientists religious%3F,written eloquently about their beliefs. «Scientists hold a wide range of positions about religion. Many scientists who believe in God, either as a primordial creator or as an active force in the universe, have written eloquently about their beliefs. For example, in his book The Language of God: A Scientist Presents Evidence for Belief, Francis Collins, a scientist who is currently the director of the National Institutes of Health, wrote: «God’s domain is in the spiritual world, a realm not possible to explore with the tools and language of science. It must be examined with the heart, the mind, and the soul.»» Vitenskapen beviser Guds eksistens. Anonymkode: 8356f...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 23. juni 2023 #150 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som ventet benektet ateistene vitenskapen denne gangen også. Anonymkode: 8356f...607 Som ventet😆 Den har jeg aldri hørt om ateister før. Usikker på om jeg definerer meg selv som ateist også. Du må gjerne forklare, men jeg fant ingenting som beviser guds eksistens der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #151 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og så høres den kristne guden temmelig selvhøytidelig og selvopptatt ut. Skal ikke tro på andre enn meg, må gjøre nøyaktig som jeg sier hvis ikke blir jeg forbanna og truer folk, detaljstyring av menneskes liv, kastet de ut av paradis fordi slangen lokket dem til å spise eple. Hvorfor hadde han det epletreet der hvis de ikke skulle få smake? Høres ikke helt god ut. Jeg tror ikke på guden men hvis jeg tar feil og det tar fra meg muligheten til evig liv, så lever jeg fint med det. Anonymkode: 25846...6e8 og samtidig får den blinde synet tilbake, den døve hører, den som ikke kan gå reiser seg alt ved tro og bøn samtidig som livet ikke er over i døden men noe bedre venter på den andre siden i guds godhet for sine troende så neida ikke bare elendighet.. Anonymkode: d99f4...f31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #152 Del Skrevet 23. juni 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: https://mindmatters.ai/2020/03/gods-existence-is-proven-by-science/ https://time.com/77676/why-science-does-not-disprove-god/ Anonymkode: 8356f...607 Takk! Du skal ha for å sende noe reelt, for det er første gang noen har gjort. Jeg har lest den første kronikken relativt grundig (for det er en kronikk dette er, altså, en kommentar), og dette er jo et interessant stykke filosofisk tenking (ikke ment sarkastisk, jeg satte virkelig pris på å lese dette). Det denne kronikken ikke er, er en vitenskapelig paper. Det er heller ingen citations til noe reell, vitenskapelig forskning, men viser til gamle filosofer og deres tanker. Men som sagt, dette var interessant likevel. Angående den andre artikkelen, så er jo det ryddig nok at vitenskapen ikke har motbevist Gud. Det er jo også en kjennsgjerning at det er en vanskelig sak å bevise at noe ikke eksisterer. Bevisbyrden ligger på de religiøse, altså de som hevder eksistensen. Anonymkode: 1395d...4ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #153 Del Skrevet 23. juni 2023 Man kan ikke sammenligne Gud med et menneske, det er ingen som "sitter der oppe og ser på all elendigheten som skjer". Gud er kraften, lyset, kilden. Du ble skapt med fri vilje på lik linje som alle andre, det betyr at du styrer hva du selv gjør, som alle rundt deg også gjør. Du er en forlengelse av Guds kilde og kraft, her på jorden. Jeg har hatt en ekstremt tøff og vond barndom, og det eneste som ga meg trøst når jeg var liten og ingen så meg- det var nettop Gud. Jeg endte derfor ikke opp som kriminell eller narkoman, eller andre ting som ville stjelt lyset mitt, jeg stolte på at jeg var beskyttet. Jeg klandret ikke Gud for å ha gitt meg udugelige foreldre, eller la meg gå igjennom alt det vonde. Jeg brukte min indre kraft (GUD) til å helbrede meg selv, og se forbi handlingene til menneskene som gjorde meg vondt. I dag har jeg fred i hjertet mitt, en god familie og masse kjærlighet rundt meg. Jeg føler Gud i alt det gode som skjer i livet mitt, og alle de flotte menneskene jeg møter. I dyr, i naturen, i alt. For andre mennesker så er det kanskje andre navn på kilden til livet, enn "Gud", og jeg respekterer alle mennesker så lenge de handler ut fra kjærlighet, for det er det som nettop er kilden!💛 Men vi må respektere hverandre uansett hva vi tror på og ikke. Har alltid tenkt at tro egentlig er en personlig ting, for folk opplever ting forskjellig. Anonymkode: ee5fb...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #154 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): akk! Du skal ha for å sende noe reelt, for det er første gang noen har gjort. Jeg har lest den første kronikken relativt grundig (for det er en kronikk dette er, altså, en kommentar), og dette er jo et interessant stykke filosofisk tenking (ikke ment sarkastisk, jeg satte virkelig pris på å lese dette). Det denne kronikken ikke er, er en vitenskapelig paper. Det er heller ingen citations til noe reell, vitenskapelig forskning, men viser til gamle filosofer og deres tanker. Men som sagt, dette var interessant likevel. Det er vitenskaplig og viser til forskning på området. At ateistene benekter vitenskapen denne gangen også var ikke overraskende. Anonymkode: 8356f...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 23. juni 2023 #155 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 8.58): Jeg prøver å forstå hvordan dere kan tro på en gud som gir lov til å så masse dritt skjer i verden? Folk kan bli drept, voldtatt, sulter, lever i økonomisk helvete, og er helt ødelagt, men man skal liksom tro på han for han vil vårt beste? Dette gjør meg forbanna. Hvordan skal jeg tro på noen så ubetinget når det skjer så mye dritt? Dere må komme med noe bevis på at han finnes annet enn at det er en følelse. Anonymkode: 6aee9...dbd Drap, voldtekt, sult, sykdom og økonomisk helvete har ingenting med Gud å gjøre. Dette handler i all hovedsak om om mennesker og den elendigheten mennesker har i seg, sprer og deler. Man kan ikke ansvarliggjøre Gud for det. Det er helt tullete. Du må zoome ut fra menneskers frie vilje, hat og vondskap, samt menneskers egen utvikling, for å finne noe som ligner guddommelighet. Du kan starte med å se på hvor fantastisk planeten du lever på er, og hvor sykt skreddersydd universet er på bagatellnivå opp mot hverandre, da forstår du kanskje hva Guds verk er. Jeg er for øvrig ikke religiøs, men jeg tror på Gud som i en energi/kraft, og ikke en skikkelse i religiøs format. Kall meg gnostisk teist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #156 Del Skrevet 23. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vitenskaplig og viser til forskning på området. At ateistene benekter vitenskapen denne gangen også var ikke overraskende. Anonymkode: 8356f...607 Ok, hvis du vil tro på det, så skal du selvsagt få lov til det. Men; hvis det skulle være av interesse (og det burde det jo være, siden du vet mer om dette enn meg), så legger jeg ved lenke til en Open Access vitenskapelig paper her, så kan du sammenligne med kronikken du lenket til. Så kan du jo se om du syns de ser like etterrettelige ut, eller om kronikken "din" er litt mindre grundig i sin metodikk og fremgangsmåte. Artikkelen er tilfeldig valgt fordi det var viktig at den ikke er bak betalingsmur, og handler ikke om religion. Den har like fullt vært gjennom en full peer review. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2667394022000545 Anonymkode: 1395d...4ae 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. juni 2023 #157 Del Skrevet 23. juni 2023 Bombasi skrev (33 minutter siden): Drap, voldtekt, sult, sykdom og økonomisk helvete har ingenting med Gud å gjøre. Dette handler i all hovedsak om om mennesker og den elendigheten mennesker har i seg, sprer og deler. Man kan ikke ansvarliggjøre Gud for det. Det er helt tullete. Du må zoome ut fra menneskers frie vilje, hat og vondskap, samt menneskers egen utvikling, for å finne noe som ligner guddommelighet. Du kan starte med å se på hvor fantastisk planeten du lever på er, og hvor sykt skreddersydd universet er på bagatellnivå opp mot hverandre, da forstår du kanskje hva Guds verk er. Jeg er for øvrig ikke religiøs, men jeg tror på Gud som i en energi/kraft, og ikke en skikkelse i religiøs format. Kall meg gnostisk teist. jo gud har lagd oss slik 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 23. juni 2023 #158 Del Skrevet 23. juni 2023 Maleficenta skrev (Akkurat nå): jo gud har lagd oss slik Nei. Gud har lagd oss. Punktum. Utover det har menneskene selv skapt sult, drap, ulykker, voldtekt, krig, økonomisk ubalanse osv. Men for all del. Hvis det hjelper dere å skylde på Gud, så be my guest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #159 Del Skrevet 23. juni 2023 Bombasi skrev (6 minutter siden): Men for all del. Hvis det hjelper dere å skylde på Gud, så be my guest. Det er litt artig at ateistene benekter Gud, men likevel mener Gud som de ikke tror på har skylden i alt vondt i verden, ikke menneskers handlinger. Anonymkode: 8356f...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #160 Del Skrevet 23. juni 2023 5 minutter siden, Bombasi said: Nei. Gud har lagd oss. Punktum. Utover det har menneskene selv skapt sult, drap, ulykker, voldtekt, krig, økonomisk ubalanse osv. Men for all del. Hvis det hjelper dere å skylde på Gud, så be my guest. Nei, det et ikke riktig å skylde på Gud for alt mennesker gjør feil. Det er jeg også enig i. Men det er jo heller ikke feil i mine øyne å mene at Gud har et visst ansvar for å rigge kortstokken og vanskeliggjøre for mennesker å følge den smale sti. Hvis jeg legger hindere i veien for deg når du går, så kan jeg jo si at det var du som ikke så deg for da du snublet og falt, men jeg la jo vitterlig til rette for at det skulle skje. Så min stemme går til delt skyld. Anonymkode: 1395d...4ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå