Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å forstå hvordan dere kan tro på en gud som gir lov til å så masse dritt skjer i verden? Folk kan bli drept, voldtatt, sulter, lever i økonomisk helvete, og er helt ødelagt, men man skal liksom tro på han for han vil vårt beste? Dette gjør meg forbanna. Hvordan skal jeg tro på noen så ubetinget når det skjer så mye dritt? Dere må komme med noe bevis på at han finnes annet enn at det er en følelse. 

Anonymkode: 6aee9...dbd

• Liker 11
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du snakker om religion generelt. Og jeg tror du har misforstått litt hva religion og tro er. Du må se på det ut fra når det ble skapt og at det ble skapt av mennesker i et forsøk på å strukturere samfunn og gi tro og håp om mening i en tid det var mye elendighet, sult og høy dødelighet.

Feks kan du se at vi i Norge blir mindre og mindre troende jo mer velstående vi blir, mens land med dårlige levekår trenger tro på en helt annen måte.

Menneskearten var ville drept hverandre, voldtatt og sult ville eksistert uavhengig av religion. 

Anonymkode: ce272...265

• Liker 6
  • Nyttig 3
Gjest Lawyam
Skrevet

Hvorfor er det enklere  for deg å skylde elendighet på Gud enn å skylde det onde på Satan og på menneskenes handlinger? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lawyam said:

Hvorfor er det enklere  for deg å skylde elendighet på Gud enn å skylde det onde på Satan og på menneskenes handlinger? 

Det der er bare en unnskyldning fra deg, hvorfor er satan den slemme da? Hva gjør gud for å endre det? Når det ligger et barn der og holder på  å bli drept, så står gud og ser på og sikkert koser seg med det. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror du snakker om religion generelt. Og jeg tror du har misforstått litt hva religion og tro er. Du må se på det ut fra når det ble skapt og at det ble skapt av mennesker i et forsøk på å strukturere samfunn og gi tro og håp om mening i en tid det var mye elendighet, sult og høy dødelighet.

Feks kan du se at vi i Norge blir mindre og mindre troende jo mer velstående vi blir, mens land med dårlige levekår trenger tro på en helt annen måte.

Menneskearten var ville drept hverandre, voldtatt og sult ville eksistert uavhengig av religion. 

Finnes alltd en besservisser, "tror du har misforstått". Jeg refererte direkte til den såkalte gud fordi det er det jeg spesifikt ville fokusere på, ikke fordi jeg ikke forstår religion, men takk for at du viser mitt poeng veldig godt. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg hørte på et radiointervju der en kvinne ble intervjuet om hennes store bidrag for å redde andre mennesker og som selv har måttet lide av kreft og sykdommer.. hun kom fra et kristent hjem og var selv kristen , hun ble spurt om hvordan hun kunne takke gud som har behandlet henne slik når hun selv har vært så god mot andre.. hun svarte at hun hadde trukket vinnerloddet i livet, nemlig å bli født i norge med en stor og god velferdsstat og helsevesen , mer sa hun ikke...

En helt utmerket måte å si at jeg trenger ikke noen gud.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest Lawyam
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det der er bare en unnskyldning fra deg, hvorfor er satan den slemme da? Hva gjør gud for å endre det? Når det ligger et barn der og holder på  å bli drept, så står gud og ser på og sikkert koser seg med det. 

Det tror jeg Satan gjør og det er ikke en unnskyldning fra meg, det er bare du som slenger ut masse beskyldninger og som retter pekefingeren din mot alle andre enn deg selv.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lawyam said:

Det tror jeg Satan gjør og det er ikke en unnskyldning fra meg, det er bare du som slenger ut masse beskyldninger og som retter pekefingeren din mot alle andre enn deg selv.

haha ok er jeg satan nå? :D det er greit det, vil heller være satan enn å være så forferdelig naiv og godtroende som deg som tydeligvis svelger alt fra den såkalte guden 

• Liker 3
Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvsagt ville vi det...men er ikke så sikker på at opprinnelsen til religionene er bare menneskets håp om trygghet i tilværelsen. 

Det finnes alt for mange overleveringer fra folkeslag over hele jorda om guder som kom fra himmelen og skapte mennesket...og i tillegg all teknologi plassert helt feil i tiden ift en linjær teknologisk utvikling...Tror gudene kom fra stjernene og skapte oss jeg..og de var selvsagt mennesker som oss siden vi er skapt i deres bilde..Jesus derimot er en figur romerne fant opp for å bruke religionen til å holde romerriket sammen..

Skrevet

Om vi tenker litt logisk på det så nevnes det vel en djevel og. Man kan velge å tenke at Gud enten er like mye god og ond- for uten kaos kan det ikke eksistere noe godt å kjempe for. Eller så kan man tenke at Gud ikke får gjort alt fordi det er en Satan som skaper likevekt og dermed hindrer Gud fra å hjelpe.

Jeg er agnostiker selv, men har ofte irritert meg over alle som ber for alt mulig. Om det finnes en Gud og guden blir begrenset av Satan så er det kanskje vanskelig å lytte til de bønnene som trenger det mest. La oss si Gud har kapasitet til å lytte til hundre bønner om dagen. Da blir fort halvparten bordbønner og den andre halvparten trivielle ting. 

AnonymBruker
Skrevet
Lawyam skrev (8 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men det er jo gjerne fordi Gud sies å være allmektig, og da må man forstå det sånn at han har "siste ord" når det kommer til alt som skjer i verden. Om han ikke har det, så er han ikke allmektig. Om man leser litt om alt det vonde Gud har gjort mot hele menneskeheten (syndeflommen?) fordi det var for mye synd blant oss, så sitter man ikke igjen med et inntrykk om at Gud er så god som mange påstår.

Jeg kan ta et personlig eksempel også: et familiemedlem av meg døde for noen år siden av kreft. Han var tvers igjennom en veldig god mann og sterkt troende hele livet, og trodde på Gud til det siste. Det samme gjorde flere i familien, til tross for prøvelsen vi sto i. Han som var syk hadde til og med besøk av prester og pastorer og andre troende som ba for ham, hver eneste dag. Da legene sa at det ikke var mer å gjøre, trodde de til det siste på at Gud skulle redde han. Likevel døde han så alt for ung, etter en hard kamp mot kreften. Hvorfor ville ikke Gud forbarme seg over ham, til tross for alt?

Anonymkode: 400b7...b9d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Automagisk
Skrevet
Majer skrev (Akkurat nå):

Om vi tenker litt logisk på det så nevnes det vel en djevel og. Man kan velge å tenke at Gud enten er like mye god og ond- for uten kaos kan det ikke eksistere noe godt å kjempe for. Eller så kan man tenke at Gud ikke får gjort alt fordi det er en Satan som skaper likevekt og dermed hindrer Gud fra å hjelpe.

Jeg er agnostiker selv, men har ofte irritert meg over alle som ber for alt mulig. Om det finnes en Gud og guden blir begrenset av Satan så er det kanskje vanskelig å lytte til de bønnene som trenger det mest. La oss si Gud har kapasitet til å lytte til hundre bønner om dagen. Da blir fort halvparten bordbønner og den andre halvparten trivielle ting. 

Finnes en "satan" i gamle testamentet og ja..😂...Lucifer eller "lysbringeren" oversatt...

Iflg den eldgamle Indiske Mahabarrataen  kriget Lucifer med gud  og begge de enorme hjulformede byene på himmelen ble ødelagt..

Skrevet

Det er ikke gud som skaper elendigheten, det er mennesker - og deres frie vilje, deres ønsker om å tjene seg selv mer enn noe. Å ha en tro på gud handler om å ønske være et best mulig menneske, ikke bare for seg selv men også for andre, desverre er det ikke alle mennesker som er gode selv om gud er god. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Finnes alltd en besservisser, "tror du har misforstått". Jeg refererte direkte til den såkalte gud fordi det er det jeg spesifikt ville fokusere på, ikke fordi jeg ikke forstår religion, men takk for at du viser mitt poeng veldig godt. 

Du må forklare meg hvordan jeg viser poenget ditt veldig godt. Om du mener at dette er noe som ikke stemmer så må du forklare hvor. Guddommelige skikkelser finnes i religioner så å anta at du snakket om religion er vel ikke så rart?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Carrot said:

Det er ikke gud som skaper elendigheten, det er mennesker - og deres frie vilje, deres ønsker om å tjene seg selv mer enn noe. Å ha en tro på gud handler om å ønske være et best mulig menneske, ikke bare for seg selv men også for andre, desverre er det ikke alle mennesker som er gode selv om gud er god. 

Bare tull. Jeg kjenner mange gode og snille mennesker, de gjør alt for andre og ofrer sin siste krone, og de tror på gud, men de får aldri fred i livet. De har det tungt hver eneste dag, de ber til gud om hjelp men ingenting skjer. så hvorfor? Da vil jeg si gud er en egoist

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare tull. Jeg kjenner mange gode og snille mennesker, de gjør alt for andre og ofrer sin siste krone, og de tror på gud, men de får aldri fred i livet. De har det tungt hver eneste dag, de ber til gud om hjelp men ingenting skjer. så hvorfor? Da vil jeg si gud er en egoist

Så du mener Gud styrer livet til menneskene og hva som skjer med dem, hva de opplever, tenker og føler osv? 

• Liker 3
Skrevet

Slik eg ser det er dette noko av det første abrahamiske religionar snakkar om. Historia om Adam og Eva, der dei med sin frie vilje trossa Gud og spiste eplet. Menneskeheita har fridom, men óg ansvar. Ei innvending mot dette er sjølvsagt naturkatastrofer som skjer utan noko form for menneskeleg innverknad, men ganske mykje jævelskap skjer nettopp fordi mennesker har fri vilje og kan bruke og misbruke den som vi vil. Kalvinisme oppsto som eit forsøk på å løse denne teologiske floka. Reint logiske eller rasjonelle grunnar for tru er nok ganske lite av grunnen til at folk er religiøse. Det handlar meir om søken etter meining, og at religion både gjev meining, mål, og samhald mellom folk.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg prøver å forstå hvordan dere kan tro på en gud som gir lov til å så masse dritt skjer i verden? Folk kan bli drept, voldtatt, sulter, lever i økonomisk helvete, og er helt ødelagt, men man skal liksom tro på han for han vil vårt beste? Dette gjør meg forbanna. Hvordan skal jeg tro på noen så ubetinget når det skjer så mye dritt? Dere må komme med noe bevis på at han finnes annet enn at det er en følelse. 

Lidelsene i verden er det mennesker som står for, Gud har ingen skyld i dette. 

Anonymkode: 8356f...607

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det finnes mange gode. Men det finnes mange dårlige også. Mange syke og mye generasjonstrauma. Det er mange egoistiske, kapitalistiske mennesker der ute uten empati som gjør alt for egen vinning. Også har du de midt i mellom, og de på helt andre siden av skalaen. 

Gud kan ikke kontrollere hva alle mennesker velger å gjøre. Men vi har alle vår reise. 

Anonymkode: 79b2b...f52

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For vi mennesker er syndere.  Lett å skylde alt på Gud ikke sant?

Anonymkode: b2fc9...d9b

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...