Gå til innhold

3-åring livredd barnehageansatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve å skrive litt anonymt her nå… men kort fortalt har jeg en nydelig, blid, sprudlende, trygg og utadvendt 3-åring. Bruker ikke lang tid på å bli trygg på nye mennesker.

for noen mnd siden kom en ny (for avd) ansatt inn på avd, som skal følge barnet over på ny avd i august. Det var visstnok bra tone mellom dem fikk jeg høre, men jeg reagerte på at denne ansatte aldri hilste på meg ved henting. For to mnd siden ble barnet mitt svært lei seg under en situasjon i bhg med denne dama tilstede. Hun er etterpå livredd henne. Hvis jeg leverer og bare hun er inne, får hun panikk og gråter og klamrer seg til meg. Hun elsker de andre ansatte. Nå har dette pågått i over to mnd og det er like ille.

i går hentet jeg og det var kun mitt barn og ett til igjen, med hun dama. Jenta mi er alltid helt vilt glad ved henting, løper mot meg og ler og roper og er lykkelig. Hun dama har aldri vært der alene ved henting før. Med en gang jeg kom inn, og barnet mitt så meg….. begynte hun å HYLGRÅTE!!!! Strakte armer mot meg og måtte bli løftet opp og opplevdes svært utrygg og lei seg. 

de sier hun dama her er såååå snill og de skjønner ikke dette….. jeg har nå krevd at hun ikke skal i nærheten av mitt barn og møte. Hva har skjedd? Jenta mi er ALDRI sånn. Og en relasjon burde blitt bra på så mange mnd? Hva tenker dere? Erfaringer??

Anonymkode: 32d3c...1b6

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være at barnet ikke er trygg nok på henne, at hun har vært der for kort. Mitt barn var lenge uttrygg på noen nye ansatte, selv om de var veldig flinke og gode. Barnet mitt var samtidig utrygg på andre ikke så godt kjente i denne perioden. Det varte 4-5 mnd. 

Anonymkode: a8ee8...0bb

• Liker 3
Skrevet

Jobber hun på avdelingen hverdag? 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Jobber hun på avdelingen hverdag? 

Ja de møtes hver dag ja, så og si. Inne eller ute… 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier ungen, da? En 3-åring  er vel tilsnakkelig og kan kommunisere med mer enn gråt?

Anonymkode: dfdee...fae

• Liker 22
Skrevet

Har du spurt barnet? Du trenger selvsagt ikke å legge ordene i munnen på henne. Men du kan spørre «jeg så at du ble lei deg og virket redd da jeg hentet deg. Hva skjedde?». Og så se hva hun sier?

Kan det hende denne ansatte har en litt annen måte å håndtere barna på? Ikke at måten nødvendigvis er feil. Men at din datter reagerer på noe ulikheter fra de andre avsatte vs hun nye? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva sier ungen, da? En 3-åring  er vel tilsnakkelig og kan kommunisere med mer enn gråt?

Anonymkode: dfdee...fae

Hun klarer ikke si så mye konkret.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (Akkurat nå):

Har du spurt barnet? Du trenger selvsagt ikke å legge ordene i munnen på henne. Men du kan spørre «jeg så at du ble lei deg og virket redd da jeg hentet deg. Hva skjedde?». Og så se hva hun sier?

Kan det hende denne ansatte har en litt annen måte å håndtere barna på? Ikke at måten nødvendigvis er feil. Men at din datter reagerer på noe ulikheter fra de andre avsatte vs hun nye? 

Hun klarer ikke snakke så godt enda….

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja de møtes hver dag ja, så og si. Inne eller ute… 

Jo...men er hun på avdelingen ... ikke at ditt barn ser henne innimellom..der we stor forskjell. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Jo...men er hun på avdelingen ... ikke at ditt barn ser henne innimellom..der we stor forskjell. 

Ja hun er det.

Skrevet

Hun klarer ikke snakke så godt enda….

Hva med å snakke med pedleder om dette? Kanskje kan dette snakkes om på et avdelingsmøte. Jeg synes ikke den nye ansatte skal bli tatt på noe. For per nå er det jo ikke noe konkret og en vet ikke hvorfor barnet reagerer. Men kanskje de klarer å reflektere sammen og finne ut om det er noe som kan være årsak til at din datter reagerer som hun gjør?

hvordan er din datter med andre mennesker hun ikke møter ofte/er trygg på?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette eskalerte fort... Du har krevd at hun ikke skal være i nærheten av ditt barn? Hva i alle dager svarte de da?

Relasjonene mellom voksne og barn er utelukkende de voksnes ansvar. Her må dialogen ha vært for dårlig. Jeg får inntrykk av at dere har snakket litt om dette underveis, siden du sier at de andre ansatte ikke forstår dette?

Dere skulle ha satt dere ned sammen for lenge siden og pratet ordentlig om dette slik at det ikke går så langt at du føler du må kreve noe som ikke lar seg gjøre. Da står dere alle plutselig i en fastlåst situasjon.

Jeg jobber på småbarn, og vet at noen kan være veldig sensitive og kan bli usikre på voksne som de ikke har en trygg relasjon til enda. Du sier hun er ny, så relasjonen er også fersk og må jobbes mye med før barnet "tåler" å bli irettesatt uten å føle seg utrygg av den grunn.

I fjor opplevde jeg en ansatt som snakket litt hardt til en ettåring en dag. Den voksne hadde vært lenge på avdelingen, men de to hadde ikke dannet en helt trygg relasjon enda, da barnet var lite med akkurat denne voksne. Etter denne dagen, hylte barnet hver gang hun var alene med denne voksne. Utrygg og redd. Den voksne hadde ikke gjort annet enn å sette naturlige grenser for barnet, men hadde brukt for lite tid på å bli kjent med barnet først og danne en trygg relasjon. Da ble det den voksnes jobb i etterkant å bygge opp dette, og ble oppfordret til å bruke ekstra tid på det barnet, leke med henne, være der og jobbe med relasjonsbyggingen.

For å bare spekulere vilt, så er det ikke umulig at siden den voksne som det gjelder i din situasjon, ikke har dannet en trygg relasjon til ditt barn enda, og en liten irettesettelse kan være nok til å gjøre ditt barn utrygg på denne personen.

Da blir det barnehagen sin jobb å reflektere rundt dette og se på hva de kan gjøre for å bedre situasjonen. Hva tenker de, hvordan vil de bedre relasjonen mellom ditt barn og den voksne? Hva gjør de for å trygge deg som forelder på at de ser ditt barn? På måten du reagerer på ved å kreve fravær av denne personen, høres det ikke ut som at barnehagen har tatt dette og din opplevelse på alvor.

Jeg tror det er lurt at du beklager at du krevde denne personen unna ditt barn, og be om et møte med pedagogisk leder for å snakke om ditt barna trygghet i barnehagen. Så får dere snakket ordentlig sammen.

Anonymkode: c699c...126

• Liker 27
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (Akkurat nå):

Hva med å snakke med pedleder om dette? Kanskje kan dette snakkes om på et avdelingsmøte. Jeg synes ikke den nye ansatte skal bli tatt på noe. For per nå er det jo ikke noe konkret og en vet ikke hvorfor barnet reagerer. Men kanskje de klarer å reflektere sammen og finne ut om det er noe som kan være årsak til at din datter reagerer som hun gjør?

hvordan er din datter med andre mennesker hun ikke møter ofte/er trygg på?

Ja jeg ønsker heller ikke å ta henne på noe uten grunn, og håper virkelig at dette løser seg. Det er bare så fælt at det er slik nå. Det skal absolutt bli møte.

hun har aldri reagert på noen andre mennesker på denne måten. Da blir hun heller sjenert og smiler litt, for deretter å tørre å nærme seg.:)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette eskalerte fort... Du har krevd at hun ikke skal være i nærheten av ditt barn? Hva i alle dager svarte de da?

Relasjonene mellom voksne og barn er utelukkende de voksnes ansvar. Her må dialogen ha vært for dårlig. Jeg får inntrykk av at dere har snakket litt om dette underveis, siden du sier at de andre ansatte ikke forstår dette?

Dere skulle ha satt dere ned sammen for lenge siden og pratet ordentlig om dette slik at det ikke går så langt at du føler du må kreve noe som ikke lar seg gjøre. Da står dere alle plutselig i en fastlåst situasjon.

Jeg jobber på småbarn, og vet at noen kan være veldig sensitive og kan bli usikre på voksne som de ikke har en trygg relasjon til enda. Du sier hun er ny, så relasjonen er også fersk og må jobbes mye med før barnet "tåler" å bli irettesatt uten å føle seg utrygg av den grunn.

I fjor opplevde jeg en ansatt som snakket litt hardt til en ettåring en dag. Den voksne hadde vært lenge på avdelingen, men de to hadde ikke dannet en helt trygg relasjon enda, da barnet var lite med akkurat denne voksne. Etter denne dagen, hylte barnet hver gang hun var alene med denne voksne. Utrygg og redd. Den voksne hadde ikke gjort annet enn å sette naturlige grenser for barnet, men hadde brukt for lite tid på å bli kjent med barnet først og danne en trygg relasjon. Da ble det den voksnes jobb i etterkant å bygge opp dette, og ble oppfordret til å bruke ekstra tid på det barnet, leke med henne, være der og jobbe med relasjonsbyggingen.

For å bare spekulere vilt, så er det ikke umulig at siden den voksne som det gjelder i din situasjon, ikke har dannet en trygg relasjon til ditt barn enda, og en liten irettesettelse kan være nok til å gjøre ditt barn utrygg på denne personen.

Da blir det barnehagen sin jobb å reflektere rundt dette og se på hva de kan gjøre for å bedre situasjonen. Hva tenker de, hvordan vil de bedre relasjonen mellom ditt barn og den voksne? Hva gjør de for å trygge deg som forelder på at de ser ditt barn? På måten du reagerer på ved å kreve fravær av denne personen, høres det ikke ut som at barnehagen har tatt dette og din opplevelse på alvor.

Jeg tror det er lurt at du beklager at du krevde denne personen unna ditt barn, og be om et møte med pedagogisk leder for å snakke om ditt barna trygghet i barnehagen. Så får dere snakket ordentlig sammen.

Takk for et godt svar, og det er ikke alt jeg ønsker å skrive her. Denne personen er ikke ny i bhg, men har fått et slags ansvar da uten at jeg sier mer rundt det. Og når barnet mitt er så utrygg nå over to mnd og hun ikke klarer å løse det, å ble dette krevd med støtte fra kommune.

jeg er bare redd det har skjedd noe her som ikke burde skjedd! For hun reagerer unormalt.

og barnet mitt er friskt og normalt, så trenger heller ingen spekulasjoner der:)

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg ønsker heller ikke å ta henne på noe uten grunn, og håper virkelig at dette løser seg. Det er bare så fælt at det er slik nå. Det skal absolutt bli møte.

hun har aldri reagert på noen andre mennesker på denne måten. Da blir hun heller sjenert og smiler litt, for deretter å tørre å nærme seg.:)

Kjenner hun de andre voksne fra da hun begynte i barnehagen? Har det vært endinger i personalet utenom den nye nå! Isåfall kan det hende det rett og slett kun er fordi det nå plutselig er kommet en ny. Det passer ikke inn i barnets verden som hadde trygghet rundt seg og plutselig skal være med en helt ny hun enda ikke er trygg på. Kanskje relasjonen har gått for fort frem.

husk at ved eventuelt møte med andre hun møter sjeldent/nye så er jo dere foreldre tilstede. Så kanskje ikke like lett å sammenligne med det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det eskalerte heller for sent, og skulle rt gjort for en mnd siden. Du kan ikke si jeg bør gå å beklage når barnet mitt er utrygt i nærheten av henne…

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss to mnd og du har krevd hun ikke skal være alene ? Det var drøyt 

Anonymkode: 12a8c...299

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (2 minutter siden):

Kjenner hun de andre voksne fra da hun begynte i barnehagen? Har det vært endinger i personalet utenom den nye nå! Isåfall kan det hende det rett og slett kun er fordi det nå plutselig er kommet en ny. Det passer ikke inn i barnets verden som hadde trygghet rundt seg og plutselig skal være med en helt ny hun enda ikke er trygg på. Kanskje relasjonen har gått for fort frem.

husk at ved eventuelt møte med andre hun møter sjeldent/nye så er jo dere foreldre tilstede. Så kanskje ikke like lett å sammenligne med det.

Ja hun kjenner de andre fra start. Det har også vært flere andre innom uten at det har vært noe problem..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jøss to mnd og du har krevd hun ikke skal være alene ? Det var drøyt 

Anonymkode: 12a8c...299

Jeg trenger ingen slike kommentarer da du ikke forstår. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ja hun kjenner de andre fra start. Det har også vært flere andre innom uten at det har vært noe problem..

Du får be om et møte snarest for å få ting avklart. Og både i påvente og etterpå sørge for at dine (og fars?) opplevelser og meninger ikke når ut til barnet. Oppfør dere som normalt i barnehagen. Ikke vis usikkerhet i møte med denne ansatte. Barn leser de voksne.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...