Gå til innhold

Når man ikke kan betjene mellomfinansiering og 2 hus - hussalg/kjøp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sam Jones skrev (24 minutter siden):

Får virkelig vondt av å lese dette. Det er utrolig mange kjipe folk her inne som koser seg over andres ulykke. 

Markedet har vært veldig usikkert, bankfolk, meglere, økonomer og politikere spår renter opp og ned, men på KG er selvsagt de anonyme ekspertene som vet aller best. 

At man kjøper først er det vanlige å gjøre og oftest det som anbefales. I deres tilfelle har dere jo faktisk gjort det «riktige» i å nedskalere i krisetider, men likevel hatt uflaks. 

Vi var selv stresset for noen år siden i starten av pandemien ingen hadde forutsett (selv ikke KG- ere!) og hadde kjøpt hus som skulle stå ferdig langt frem i en usikker tid og med et annet som skulle selges i en like usikker tid. Det ordnet seg for oss, men det er klart det var flaks. 

Jeg vet ikke hvilke råd jeg skal gi, men du sier banken ikke går med på å sette ned prisen: hva foreslår de av løsninger?

Håper virkelig det ordner seg for dere! 

Hvem er det som koser seg over andres ulykke her? Jeg ser ingen. Jeg ser derimot mange som forsøker å realitetsorientere TS. 

Anonymkode: 753ea...6bb

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor stort lån kan dere klare å betjene? Er 3,2 absolutt maks? 

Anonymkode: fab9e...4ba

Ja, er absolutt maks. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår heller ikke at banken kan nekte dere å gå ned i pris når dere startet med en gevinst på 4 millioner, og dere har NEDSKALERT. Får vi hele historien her? For meg virker det som om dere SELV ikke er villige til å gå ytterligere ned i pris. For det er til syvende og sist sånn at et hus er verdt det noen er billige til å betale for det - her og nå. Hva man teoretisk sett kunne fått for to år siden er irrelevant. Hva man selv tenker huset er verdt, er irrelevant. Senker dere prisen, vil dere til slutt få solgt. 

Ja, det er helt irrelevant hva vi mener huset er verdt, det er også HELT irrelevant hva vi selv mener vi kan tåle av lån og at vi mener banken her er helt bak mål. 

For meg virker det som du ikke forstår hele bildet og ikke leser det jeg skriver. Vi er ikke lengre i normaltid hvor den normale logikken fungerer, hverken når det gjelder salg av bolig eller lån. 

Vi kan selvfølgelig legge ut huset til under oppussingobjekter ligger ute for. Da har vi nok en sjans til å selge. 

Jeg skal ikke gi meg ang banken, men har ikke akkurat så store forhåpninger. 

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg forstår heller ikke at banken kan nekte dere å gå ned i pris når dere startet med en gevinst på 4 millioner, og dere har NEDSKALERT. Får vi hele historien her? For meg virker det som om dere SELV ikke er villige til å gå ytterligere ned i pris. For det er til syvende og sist sånn at et hus er verdt det noen er billige til å betale for det - her og nå. Hva man teoretisk sett kunne fått for to år siden er irrelevant. Hva man selv tenker huset er verdt, er irrelevant. Senker dere prisen, vil dere til slutt få solgt. 

Banken kan nekte å gå ned i pris, dersom kjøpesummen ikke dekker gjelden. Da har ikke banken lenger sikkerhet for lånet.

TS, jeg føler med deg og synes du får mye pes her. Det er utrolig hvor mange mennesker på KG som sitter på fasiten. Alle burde hatt en tidsmaskin... Håper det ordner seg snart!

Anonymkode: 60005...88a

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Banken kan nekte å gå ned i pris, dersom kjøpesummen ikke dekker gjelden. Da har ikke banken lenger sikkerhet for lånet.

TS, jeg føler med deg og synes du får mye pes her. Det er utrolig hvor mange mennesker på KG som sitter på fasiten. Alle burde hatt en tidsmaskin... Håper det ordner seg snart!

Takk 🙏 helt riktig. 

❤️

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk 🙏 helt riktig. 

❤️

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville lånt max. Man tjener penger på å ha lån pga skattefradrag og at inflasjonen spiser lånet. Når dere har fått max lån bør dere toppe med forbrukslån. Man kan få noen 100k i bank norwegian.

Anonymkode: 58e55...6ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem er det som koser seg over andres ulykke her? Jeg ser ingen. Jeg ser derimot mange som forsøker å realitetsorientere TS. 

Realitetsorientere? 

Ved å si at man kunne forutsi fremtiden? Korriger meg gjerne, men er ikke det egentlig det motsatte av å være realitetsorientert? 😆

Ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere bytte bank, ts, kanskje en annen kan forlenge perioden med mellomfinansiering?

Anonymkode: b7d26...6c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville lånt max. Man tjener penger på å ha lån pga skattefradrag og at inflasjonen spiser lånet. Når dere har fått max lån bør dere toppe med forbrukslån. Man kan få noen 100k i bank norwegian.

Anonymkode: 58e55...6ba

Inflasjon spiser ikke lån om ikke lønn holder følge med inflasjonen. Og noen hundre lapper.i forbrukslån med 15-20% rente lønner seg kun for banken. 

Men ja rask måte å miste begge husene.

Anonymkode: 9b2e8...f32

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan dere bytte bank, ts, kanskje en annen kan forlenge perioden med mellomfinansiering?

Det hjelper ikke å forlenge mellomfinansieringen når vi ikke har råd til å betale mer på det. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, forferdelig situasjon dere har havnet i, TS. Håper det ordner seg for dere. 

Har dere hatt boligstyling, sett om det kan være noe galt med bildene eller slike ting? 

Blir takknemlig for link på pm :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hjelper ikke å forlenge mellomfinansieringen når vi ikke har råd til å betale mer på det. 

Ts

Nei, det skjønner jeg. Og avdragsfrihet i en periode er ikke mulig? Eller søke husbanken om hjelp? For en forferdelig situasjon å være i, med barn og alt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, føler sånn med deg TS! Også dere son hadde bestemt dere for å nedskalert og leve mer fornuftig, og så ble det sånn i stedet 😰 Ser dessverre ikke ut til at boligmarkedet vil bli bedre på lang tid fremover. Mulig ny renteheving i desember. Men det må dukke opp noen som er interesserte, hvis området er så fantastisk?? 

Anonymkode: 59332...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøugla skrev (31 minutter siden):

Huff, forferdelig situasjon dere har havnet i, TS. Håper det ordner seg for dere. 

Har dere hatt boligstyling, sett om det kan være noe galt med bildene eller slike ting? 

Blir takknemlig for link på pm :) 

TS sitt hus er nydelig, det trenger ikke styling. ❤️ 

Virkelig forferdelig å høre at forholdet er på vei til å ryke også. Tenk at det skulle bli sånn som dette...

Og jeg synes ikke folk er spesielt snille mot deg i denne tråden, det er lov å vise litt hensyn til en person i en stor livskrise.

• Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei, det skjønner jeg. Og avdragsfrihet i en periode er ikke mulig? Eller søke husbanken om hjelp? For en forferdelig situasjon å være i, med barn og alt. 

Avdragsfrihet har vi. Husbanken kan jeg sjekke ut, men har nok for høy inntekt til å få hjelp derfra.

❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Avdragsfrihet har vi. Husbanken kan jeg sjekke ut, men har nok for høy inntekt til å få hjelp derfra.

❤️❤️

De prioriterer barnefamilier, spesielt om de holder på å miste bolig. Hadde definitivt prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De prioriterer barnefamilier, spesielt om de holder på å miste bolig. Hadde definitivt prøvd!

Vi søkte bostøtte, men fikk avslag. Så på husbanken sine sider å vi er ikke kvalifisert til noe hjelp desverre. 😔 Men takk for tips 🙏

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (25 minutter siden):

TS sitt hus er nydelig, det trenger ikke styling. ❤️ 

Virkelig forferdelig å høre at forholdet er på vei til å ryke også. Tenk at det skulle bli sånn som dette...

Og jeg synes ikke folk er spesielt snille mot deg i denne tråden, det er lov å vise litt hensyn til en person i en stor livskrise.

❤️❤️ Takk igjen for gode ord. 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renten skal enda mer opp i desember, og vil holde seg høy i flere år. Beklager å si det men å bekjempe inflasjon betyr også at boligprisene skal ned. Og de skal ned mye. Man har ikke annet valg enn å ta den prisen man får. 

Anonymkode: 629a5...dfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...