Gå til innhold

Når man ikke kan betjene mellomfinansiering og 2 hus - hussalg/kjøp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Godt å høre ts, god jul!

Håper det ordner seg for dere andre som sliter også, høres ut som jævlige mareritt. 

Anonymkode: 8a7df...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carolain skrev (27 minutter siden):

Kommer jo an på hva lånet er på da, og hva rente man får, i tillegg kommer forsikring og kommunale avgifter. Når man leier ut blir det jo også mindre skattefradrag for rentene, så det er ikke så lett å få det til å lønne seg.

Da hadde det vært fint om ts svarer som vet summene. Jeg måtte også leie ut bolig nr to for at det skal gå. Går selvfølgelig ikke i pluss, heller minus. Men da blir ting betalt i stede for at jeg måtte ha tatt hele regningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carolain skrev (1 time siden):

Jeg har 11 mill ekstra i lån, det blir ca 55000 i måneden hvis jeg får god rente. Så tilkommer forsikring / komm avg. Etter skattefradrag og utleie av en hybel (8000) blir merkostnadene ca 40000 i måneden. Personen som skal leie ut for 20.000 har sikkert et lavere lån.

Med så mange mill i gjeld, så må dere ha mer en 50 tusen i lønn tilsammen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 18.12):

Men likevel vil det nok ikke dekke det vi trenger 🤔

Bare mellomfinansiering koster over 20.000 i måneden. Skal vi ha avdragsfritt lån koster det oss over 40.000 i måneden på begge husene. Vi har en inntekt på ca 50.000. Også kommer strøm på begge husene i tillegg. Skal vi klare det må vi ha en husleie på ca 35.000 i måneden. 😬

Anonymkode: f885d...5a7

slettet

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Triviella skrev (På 8.11.2023 den 14.08):

Privatmegleren har en kampanje nå som heter «veien til solgt». Der tar de tak i tungsolgte objekter, og bruker alle triks i boken for å få solgt dem. Kanskje du kan ta kontakt med dem og høre om det er aktuelt? 

Huset deres er veldig flott TS, men jeg tenker at i disse tider må det virkelig skille seg ut. Huset må se ut som en drøm, både ute og inne. Styling må være flawless, og helt 2023. Uteområdene også. Jeg tenker at å få inn noen nye øyne kan være bra i dette tilfellet.

Vi har vært gjennom det samme selv, med et tungsolgt objekt, og vi fikk ikke solgt før vi malte endel om i moderne farger, hyrte inn stylist, og gjorde noen endringer i en en hage som var litt døll. Selv om alle mente at huset var råflott ( det var 3 år gammelt), og at styling var unødvendig. Vi gikk fra 0 til 8 på visning i et steindødt marked etter stylingen, og huset ble solgt etter den visningen.

Huset hadde ligget over et år før dette. 

Vi holdt på 5-6 mnd og hadde motsatt erfaring: tilbakemelding fra megler og de som var på visning var at det var beliggenhet og bad med TG3 som fikk dem til å snu, halvgamle overflater hadde liten betydning. Minst en av dem som deltok i budrunde aktet uansett å ta alle overflater.

Anonymkode: c123b...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carolain skrev (10 minutter siden):

Nei, det trenger de jo ikke å ha, man får mellomfinansiering for mer enn 5x inntekt

Bankene har visstnok blitt mye mer gniene med mellomfinansiering det siste året. Det er nok en vesentlig grunn til at folk har gått over til å selge før de kjøper, som igjen gir en (midlertidig) propp i markedet.

Anonymkode: c123b...b4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carolain skrev (14 minutter siden):

Nei , jeg er enslig og tjener 725000 i året.

Enslig?? Hvorfor ønsker du så mye lån alene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carolain skrev (14 minutter siden):

Jeg ønsker jo ikke det; jeg kjøpte nytt hus uten å ha solgt det gamle . Mitt normale lån er 4,2 mill med boligverdier for 16 mill, men fordi jeg ikke får solgt, har jeg boligverdier for 27 mill og 15 mill i lån. Og den situasjonen er vanskelig, for det er vanskelig å betjene et så høyt lån på vanlig lønn. Jeg ønsker selvsagt å selge en av boligene, og få et normalt lån. Det er jo det som er problemet, jeg får ikke solgt. 

Synes du 4,2 millioner er normalt lån på den inntekten? 

Anonymkode: a1f9f...13a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carolain skrev (18 minutter siden):

Jeg ønsker jo ikke det; jeg kjøpte nytt hus uten å ha solgt det gamle . Mitt normale lån er 4,2 mill med boligverdier for 16 mill, men fordi jeg ikke får solgt, har jeg boligverdier for 27 mill og 15 mill i lån. Og den situasjonen er vanskelig, for det er vanskelig å betjene et så høyt lån på vanlig lønn. Jeg ønsker selvsagt å selge en av boligene, og få et normalt lån. Det er jo det som er problemet, jeg får ikke solgt. 

Hvordan har du fått lån på den størrelsen. 15 mill i lån? Det er jo sykt

Endret av Hmmmmmm
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carolain skrev (36 minutter siden):

Jeg synes 4,2 mill i lån er helt ekstremt mye lån å betjene alene. Selv om du har store verdier. Du er tøff som tørr :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kjøpte nytt hus i sommer. La ut vår bolig for salg etter ferien og plutselig sa boligmarkedet stopp. Vært helt dødt siden! Vi har vært veldig bekymret siden vi hadde håpet å få solgt til nå. 
heldigvis ser markedet ut til å løsne her vi bor nå siste ukene, flere boliger har blitt solgt rundt takst. Vi skal ha visning til uken. Håper virkelig huset blir solgt, så vi slipper å sitte på 3 lån mye lenger. 

Anonymkode: 5e7ac...2c4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hvordan går det med dere?

Anonymkode: 93d26...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke solgt enda, la ut på nytt nå. Banken sier at når vi kommer til april, må det huset være solgt😅 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...