Gå til innhold

Når man ikke kan betjene mellomfinansiering og 2 hus - hussalg/kjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man kan ikke se gjeld på seeiendom. Man kan se hvor mye pant banken har i huset. Banken vår har 14 millioner i pant i vårt hus, gjelden er på drøye 3...

Man kan selvfølgelig se om det er utlegg på huset, men de færreste har jo det.

Anonymkode: 60005...88a

Hvorfor i all verden har de 14 mill i pant i huset da? 

Høy pant kan bety at man har mange andre lån som er refinansiert i boligen. Hytter, biler, forbruksgjeld, firma som er gått konken. Kan være fin info om man skal prøve seg på bud. Er det andre enn banken som har pant i huset så skjønner man at her er ikke alt i orden, feks.

Man kan også se om det blir tatt utlegg som du sier - det kan være en viktig opplysning om man skal prøve seg på skambud. Man ser jo rett og slett om folk er i økonomiske problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takinova skrev (10 minutter siden):

Hvorfor i all verden har de 14 mill i pant i huset da? 

Høy pant kan bety at man har mange andre lån som er refinansiert i boligen. Hytter, biler, forbruksgjeld, firma som er gått konken. Kan være fin info om man skal prøve seg på bud. Er det andre enn banken som har pant i huset så skjønner man at her er ikke alt i orden, feks.

Man kan også se om det blir tatt utlegg som du sier - det kan være en viktig opplysning om man skal prøve seg på skambud. Man ser jo rett og slett om folk er i økonomiske problemer.

Fordi vi ville ha mulighet til å låne på huset. Vi tenker feriehus i et annet land, i høy prisklasse, og det er enklere og billigere med sikkerhet i eget hus. Hvis noen tror dette betyr at økonomien vår er på felgen og tenker at vi slår til på et skambud, så må de gjerne tro det. Men sannheten er vel at mange som gjør som oss, gjør det fordi de sitter godt i det.

 

Anonymkode: 60005...88a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.11.2023 den 9.41):

Fordi vi ville ha mulighet til å låne på huset. Vi tenker feriehus i et annet land, i høy prisklasse, og det er enklere og billigere med sikkerhet i eget hus. Hvis noen tror dette betyr at økonomien vår er på felgen og tenker at vi slår til på et skambud, så må de gjerne tro det. Men sannheten er vel at mange som gjør som oss, gjør det fordi de sitter godt i det.

 

Anonymkode: 60005...88a

Helt klart.

MEN: Noen sitter veldig dårlig i det, og en kombinasjon av annonsen som ligger ute, sammen med en del andre indikatorer, blant annet denne kan gi et bilde som kan hjelpe kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke fått solgt huset enda?

Hvordan har dere løst det?

Anonymkode: 9eb64...433

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hører jeg om flere som er i liknende situasjoner. Maaaaange tusen ut hver måned. Dette blir tøft for folk! 

Anonymkode: 305e2...e8d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Privatmegleren har en kampanje nå som heter «veien til solgt». Der tar de tak i tungsolgte objekter, og bruker alle triks i boken for å få solgt dem. Kanskje du kan ta kontakt med dem og høre om det er aktuelt? 
 

Huset deres er veldig flott TS, men jeg tenker at i disse tider må det virkelig skille seg ut. Huset må se ut som en drøm, både ute og inne. Styling må være flawless, og helt 2023. Uteområdene også. Jeg tenker at å få inn noen nye øyne kan være bra i dette tilfellet.

Vi har vært gjennom det samme selv, med et tungsolgt objekt, og vi fikk ikke solgt før vi malte endel om i moderne farger, hyrte inn stylist, og gjorde noen endringer i en en hage som var litt døll. Selv om alle mente at huset var råflott ( det var 3 år gammelt), og at styling var unødvendig. Vi gikk fra 0 til 8 på visning i et steindødt marked etter stylingen, og huset ble solgt etter den visningen.

Huset hadde ligget over et år før dette. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har det blitt noe ordning? Jeg skal overta nytt hus om 2 måneder, og har ikke fått solgt det gamle. Absolutt null aktivitet i markedet.

samlede renter m nytt og gammelt lån (15 mill) vil bli minimum 72 tusen i måneden. Jeg har en bruttolønn på 58000, så selv med skattefradrag er det umulig .

Jeg har aldri unnlatt å betale en regning i mitt liv, men lurer på om mars  2024 blir første av mange ganger…

Anonymkode: 44c3b...ead

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det blitt noe ordning? Jeg skal overta nytt hus om 2 måneder, og har ikke fått solgt det gamle. Absolutt null aktivitet i markedet.

samlede renter m nytt og gammelt lån (15 mill) vil bli minimum 72 tusen i måneden. Jeg har en bruttolønn på 58000, så selv med skattefradrag er det umulig .

Jeg har aldri unnlatt å betale en regning i mitt liv, men lurer på om mars  2024 blir første av mange ganger…

Anonymkode: 44c3b...ead

Håper det løser seg for dere! For en krevende situasjon å stå i!

Men januar og februar pleier å være gode salgsmåneder, så det kan fremdeles ende bare godt😊

Anonymkode: fab9e...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har det blitt noe ordning? Jeg skal overta nytt hus om 2 måneder, og har ikke fått solgt det gamle. Absolutt null aktivitet i markedet.

samlede renter m nytt og gammelt lån (15 mill) vil bli minimum 72 tusen i måneden. Jeg har en bruttolønn på 58000, så selv med skattefradrag er det umulig .

Jeg har aldri unnlatt å betale en regning i mitt liv, men lurer på om mars  2024 blir første av mange ganger…

Anonymkode: 44c3b...ead

Det høres ut som en meget stor risiko å ta 😬. Så høye lån

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi overtok ny bolig 31.oktober og har ikke fått solgt det gamle huset enda. Vi har mellomfinansiering til 31.10.2024, men det er jo store summer hver mnd. Vi øker gjelda vår med noen hundretusen og bruker de pengene på å betale ekstra utgifter fram til vi får solgt. 
Kjipt å ha mer gjeld, men det utgjør heldigvis ikke så mye i månedlige kostnader når vi etterhvert skal ha kun vår nye bolig. Vi kjøote oss ned i størrelse og boutgifter heldigvis 😊 

 

Litt på siden av selve temaet; vi må male alle vegger i det gamle huset vårt etter vi fjernet møbler, bilder etc. Hvilken farge? Lyst? Mørkt? 

Anonymkode: cb841...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har det blitt noe ordning? Jeg skal overta nytt hus om 2 måneder, og har ikke fått solgt det gamle. Absolutt null aktivitet i markedet.

samlede renter m nytt og gammelt lån (15 mill) vil bli minimum 72 tusen i måneden. Jeg har en bruttolønn på 58000, så selv med skattefradrag er det umulig .

Jeg har aldri unnlatt å betale en regning i mitt liv, men lurer på om mars  2024 blir første av mange ganger…

Anonymkode: 44c3b...ead

Du burde da virkelig ikke ha mer enn max 2,5 mill i gjeld med en bruttolønn på 58 000?? 😬

Anonymkode: 59332...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi overtok ny bolig 31.oktober og har ikke fått solgt det gamle huset enda. Vi har mellomfinansiering til 31.10.2024, men det er jo store summer hver mnd. Vi øker gjelda vår med noen hundretusen og bruker de pengene på å betale ekstra utgifter fram til vi får solgt. 
Kjipt å ha mer gjeld, men det utgjør heldigvis ikke så mye i månedlige kostnader når vi etterhvert skal ha kun vår nye bolig. Vi kjøote oss ned i størrelse og boutgifter heldigvis 😊 

 

Litt på siden av selve temaet; vi må male alle vegger i det gamle huset vårt etter vi fjernet møbler, bilder etc. Hvilken farge? Lyst? Mørkt? 

Anonymkode: cb841...989

Mal lyst, men ikke hvitt 😊

Anonymkode: fab9e...4ba

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fått solgt. Men har fått hjelp av banken etter vi fant ut at de hadde gjort en stor feil. Vil ikke gå inn på detaljer da det er veldig gjenkjennbart. Men vi klarer oss nå noen måneder til 😬

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

  • Liker 7
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke fått solgt. Men har fått hjelp av banken etter vi fant ut at de hadde gjort en stor feil. Vil ikke gå inn på detaljer da det er veldig gjenkjennbart. Men vi klarer oss nå noen måneder til 😬

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Bra det går greit nå, i alle fall. Håper dere for solgt på nyåret! 

Anonymkode: 753ea...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 16.19):

Du burde da virkelig ikke ha mer enn max 2,5 mill i gjeld med en bruttolønn på 58 000?? 😬

Anonymkode: 59332...ff9

Enig, jeg ble litt ivrig for et år siden, da så markedet anderledes ut, og jeg tegnet kontrakt for kjøp av nybygg for det samme jeg fikk takst på det huset jeg bor i ( 11 mill) jeg forstår ikke nå at banken sa ja til det.. vet ikke hva jeg skal gjøre nå.. null bevegelse i markedet, eneboliger der jeg bor blir ikke solgt i det hele tatt. Megleren jeg bruker har hatt ingen salg på 2 måneder, tror de er 4 ansatte. 
 

Anonymkode: 44c3b...ead

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (På 2.10.2023 den 23.56):

Vi var der dere er nå i 2010, vi bygde oss hus mens vi eide ett annet. Når det var 8 måneder til overtagelse la vi huset vårt ut i markedet. 
Vi fikk fine bilder, annonsen var god og vi hadde godt med mot. 
Visning på visning og ingen kom, ikke en eneste person, jeg valgte å gjøre små justeringer med møbler og vegger og tok nye bilder, gikk ned i pris så mye som vi kunne. Fortsatt så kom det INGEN på visning. Huset lå ute i over 1 år, jeg var helt fort tvilt, dobbelt i lån, renta var høy sånn som dagens. Heldigvis hadde vi en bank med is i magen, hjalp oss, trøstet oss og la ikke mer press på oss. Vi solgte til slutt med tap, vi måtte putte resterende lån inn i vår nye bolig, og lånet var bokstavlig talt lånt til over pipa. 
Vi kom skikkelig skeivt ut, og det gikk mange år før vi kunne ferdigstille huset vårt, og bare 8 måneder senere gikk de husene til høyre pris enn vi solgte. 
Jeg forstår ikke helt banken deres, de sitter jo rett og slett med alle kortene her, vi fikk hjelp av de og uten de hadde vi ikke hatt hus i dag. 
Bankene er strengere i dag, men de kunne fått til dette. 
Sender deg en klem, dette er vondt og ødeleggende! 
Lykke til

Dette var et veldig trøstende innlegg, føler jo jeg er den første i historien som har opplevd dette. Håper bankene er like greie nå.

Anonymkode: 44c3b...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette var et veldig trøstende innlegg, føler jo jeg er den første i historien som har opplevd dette. Håper bankene er like greie nå.

Anonymkode: 44c3b...ead

Jeg er 40 år og har vært en stund på boligmarkedet , kjøpte min første bolig som 19 åring. Og mange av de som bor i hus i dag har bare vært med på oppgang, men det er jo ikke slik. Boligmarkedet går opp og ned, det gjør jo ikke noe så lenge man tenker man skal bo der. Verre når man må flytte og selge, vi kjøpte på topp, solgte på bunn den gangen. 
Heldigvis hadde vi banken med oss, mye av problemet med bank i dag at den har blitt så upersonlig. Ingen faste mennesker som har deg som kunde og du er liksom bare en av mange. Tenker det gjør nok situasjonen verre for mange. 
Jeg føler virkelig med dere og jeg håper det ordner seg, det tok oss noen år å komme ovenpå igjen, men vi har det veldig fint i dag. 
Lykke til❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...