AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #481 Del Skrevet 27. september 2023 Sharjeelovich skrev (7 timer siden): Hei, ikke lest gjennom tråden. Er for sliten til å komme med tips og råd og antar at etter 24 sider, så har du nok fått gode innspill. forstår veldig godt at situasjonen du og kanskje andre befinner seg i er helt jævlig. Boligsalg og kjøp er stressende nok fra før av. Heier på deg - håper at alt ordner seg uansett hvor mørkt det ser ut per i dag. Vær sterk. Klem fra meg. har også lært i livet at uansett hvor mørkt ting ser ut, så lenge helsen er på plass, så kan man alltid bygge seg selv på nytt. Ja, det påfører skade og alltid greit uten unødvendig stress og press, men det er akkurat disse elementene som former oss til å være individene vi er i dag og skal bli i fremtiden. enda en gang, beklager for at jeg ikke får gitt noen råd og tips. Jeg har vært på den andre siden og kjøpt en enebolig til oslo for nær 12M nylig. Per i dag har jeg nok gjort et litt dyrere kjøp enn jeg kunne (var priset til 15M opprinnelig), men jeg er fornøyd og familien min er stålfornøyde. Om prisene stagnerer eller faller går det helt fint, jeg tar det papirtapet og finner løsninger, det viktigste for meg er at familien min har det bra. Ta vare på deg selv og dine nærmeste. Stå i det sammen og la denne erfaringen knytte dere enda nærmere hverandre 🫶 Takk 🥰❤️ Håper dere får beholde leiligheten. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #482 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vi kjøpte et oppussingsobjekt. Så vi holder på å pusse opp, men nærmer oss ferdig og håpte på å ha solgt til nå. vi var også så «dumme» å ikke ha noen backup plan, da markedet var noe helt annet før sommeren da vi kjøpte. Da ble alle husene her vi bor solgt raskt. Mens nå ligger det plutselig ute MANGE hus og ingen går på visninger…. etter vi har flyttet inn og bodd i det nye huset slår heldigvis renteforsikringen inn etter 3 måneder. Så den vil dekke rentene på det gamle huset om vi ikke har fått solgt, men vi har jo kjøpt oss «opp» for å få større hus siden vi flyttet sammen med mine og dine barn. Men hadde ikke planer om å sitte med 2 hus i 6+ måneder Anonymkode: 5e7ac...2c4 Veldig kjedelig situasjon. Bra dere har renteforsikring. Det har vi på det gamle huset også. Krysser alt jeg har for at dere får solgt snart ❤️ Ts Anonymkode: f885d...5a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #483 Del Skrevet 27. september 2023 Sharjeelovich skrev (7 timer siden): enda en gang, beklager for at jeg ikke får gitt noen råd og tips. Jeg har vært på den andre siden og kjøpt en enebolig til oslo for nær 12M nylig. Per i dag har jeg nok gjort et litt dyrere kjøp enn jeg kunne (var priset til 15M opprinnelig), men jeg er fornøyd og familien min er stålfornøyde. Om prisene stagnerer eller faller går det helt fint, jeg tar det papirtapet og finner løsninger, det viktigste for meg er at familien min har det bra. Ta vare på deg selv og dine nærmeste. Stå i det sammen og la denne erfaringen knytte dere enda nærmere hverandre 🫶 Du følte for å komme med en historie om hvor bra du har det økonomisk i en tråd til en person som føler hun går mot økonomisk ruin? Tar du med deg mat og spiser den foran sultne hjemløse også? Anonymkode: 89ca6...17c 23 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharjovich Skrevet 27. september 2023 #484 Del Skrevet 27. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Du følte for å komme med en historie om hvor bra du har det økonomisk i en tråd til en person som føler hun går mot økonomisk ruin? Tar du med deg mat og spiser den foran sultne hjemløse også? Anonymkode: 89ca6...17c Huff. Tror du misforstod eller kanskje jeg var så sliten at jeg formulerte feil. Poenget var at jeg har kanskje kjøpt dyrere enn jeg burde ha gjort. Det er stress element i seg selv, men tenker at så lenge helsen er på plass og familien har det bra så gjør jeg opp for pengene i fremtiden. kan relatere til at TS stresser enda mer som ikke får solgt. Kan ta det på min kappe, men intensjonen var ikke sånn som du beskriver. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #485 Del Skrevet 27. september 2023 Synes du er tøff ts som leser og svarer her inne. Dette vil jo ordne seg på et vis. Boligene vil jo bli solgt til slutt. Vi er nok mange som kjenner folk som kjøpte bolig på topp på 80-90tallet, og så måtte selge for vesentlig lavere sum da bobla sprakk. Jeg hadde flere venner som etter samlivsbrudd brått satt med usikret gjeld på flere årslønner. Det var kjipt og fælt og vanskelig. Men det gikk jo. Ser man over litt tid gikk det jo faktisk fint. Gjelda ble betalt ned, og realiteten er jo at lønna stiger, mens gjelda ikke gjør det - så over tid synker også gjelda mer drastisk enn bare nedbetalingen tilsier (Vi lever jo ikke på Island hvor boliggjeld konsumprisindeks-justeres...). Jeg synes det er bra du har denne tråden, og holder motet oppe. Slik at andre, i samme situasjon, kan lese og se at man kan holde motet oppe (og det uten å bare stikke hodet i sanden). Og når det gjelder en del av de tullete svara her inne, så tror jeg ikke folk tenker på at økonomiske problemer er en stor årsak til selvmordstanker (og handlinger!) blant folk. Jeg synes folk skal holde seg for gode til å komme med svar bare for å rakke ned. Man aner ikke hvem som leser her inne, og hvor langt nede noen kanskje er. (Får ikke inntrykk av at dette gjelder ts altså, men er garantert mange andre i samme situasjon som leser!). Anonymkode: 357a0...1f5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #486 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at tallene du oppgir ikke henger på greip. Du skriver i innlegget over at hvis huset blir solgt for 7.3 vil dere ha lån høyere enn nyboligens verdi. Hvordan er det mulig når ny bolig kostet ca 6 mill og dere forventet en gevinst på 4 mill fra 9.2? Hvis dere hadde 5.2 mill i lån på gammel bolig, og lånte 6 mill for å kjøpe ny, har dere da 11.2 mill i lån. Selger dere gammel bolig for 7.5 mill har dere 3.7 mill igjen i lån på ny bolig. Det er ganske grei skuring i forhold til egenkapital. Blir huset tvangssolgt er det mye større risiko for at du sitter med restgjeld enn hvis dere tar styringen på pris. Ser at du blir frustrert over at folk ikke forstår, men det er faktisk fordi du oppgir informasjon som ikke henger på greip og fordi begrunnelsene dine også virker lite realitetsorienterte. Folk kan ikke annet enn å gi tilbakemelding på det du faktisk sier. Vi er ikke synske. Vi kan føle med deg selv om vi er kritiske til påstandene dine. Vi er jo ikke kritiske for å være slemme men for å hjelpe deg med å se overordnet på dette. Det er DU som har sagt at dere har to måneder igjen før kniven på strupen. Da må det drastiske tiltak til. Anonymkode: 35e6d...31c Sorry, vi får ca 1,8 i ek 🙈 Men lånet på det nye vil da være lik eller høyere som på det gamle huset. Det går ikke. Nye huset 6,5 mill ish. Omkostninger, forsikringer, megler, bankkostnader, fotograf, annonser etc trekkes fra ek. Jeg er lei at folk sier at enten har de rett eller så er jeg ikke ærlig. Eller, at det er vi som ikke ønsker å gå ned i pris. I starten ville vi vente. Nå er vi desperat. Jeg er lei at folk betviler det jeg sier. Vi ønsker hjelp. Både vi og banken vet situasjonen, tallene, prisene. Det folk sitter å sier er at banken, megler, jeg og mannen min lyver fordi det passer ikke inn hos dem. Hvordan hjelper det? Situasjonen er som den er. Betyr det at vi bare godtar det å gjør ingenting? Nei, absolutt ikke! Men jeg spør om råd utfra slik situasjonen er nå. Jeg er enig i at vi burde kunne få et lån høyere enn 3,2 mill. Men det er ikke banken enig i, uansett hva andre mener og tror. Jeg skal sette meg ned å sette opp et budsjett å fremlegge dette til banken. Et alternativ er at vi setter ned prisen ytterligere, får solgt, betaler kun renter på nye huset, legger det ut og kjøper noe rimeligere. Dette for å kjøpe oss litt tid. Enormt taps prosjekt, men alternativet kan være verre. Ts Anonymkode: f885d...5a7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #487 Del Skrevet 27. september 2023 Sharjeelovich skrev (12 minutter siden): Huff. Tror du misforstod eller kanskje jeg var så sliten at jeg formulerte feil. Poenget var at jeg har kanskje kjøpt dyrere enn jeg burde ha gjort. Det er stress element i seg selv, men tenker at så lenge helsen er på plass og familien har det bra så gjør jeg opp for pengene i fremtiden. kan relatere til at TS stresser enda mer som ikke får solgt. Kan ta det på min kappe, men intensjonen var ikke sånn som du beskriver. Jeg tror jeg forstod hva du mente 🥰 Og jeg er glad på andres veier og håper at dere får sitte med leiligheten. Jeg ønsker virkelig ikke at andre skal komme i samme situasjonen, omså man sitter med hus til 30 mill eller 1 mill. Helsa mi er desverre dalende og blitt dårligere. Mannen min er utslitt. Men én dag er jo dette over heldigvis og et nytt kapittel starter 🤗 Ts Anonymkode: f885d...5a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #488 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sorry, vi får ca 1,8 i ek 🙈 Men lånet på det nye vil da være lik eller høyere som på det gamle huset. Det går ikke. Nye huset 6,5 mill ish. Omkostninger, forsikringer, megler, bankkostnader, fotograf, annonser etc trekkes fra ek. Jeg er lei at folk sier at enten har de rett eller så er jeg ikke ærlig. Eller, at det er vi som ikke ønsker å gå ned i pris. I starten ville vi vente. Nå er vi desperat. Jeg er lei at folk betviler det jeg sier. Vi ønsker hjelp. Både vi og banken vet situasjonen, tallene, prisene. Det folk sitter å sier er at banken, megler, jeg og mannen min lyver fordi det passer ikke inn hos dem. Hvordan hjelper det? Situasjonen er som den er. Betyr det at vi bare godtar det å gjør ingenting? Nei, absolutt ikke! Men jeg spør om råd utfra slik situasjonen er nå. Jeg er enig i at vi burde kunne få et lån høyere enn 3,2 mill. Men det er ikke banken enig i, uansett hva andre mener og tror. Jeg skal sette meg ned å sette opp et budsjett å fremlegge dette til banken. Et alternativ er at vi setter ned prisen ytterligere, får solgt, betaler kun renter på nye huset, legger det ut og kjøper noe rimeligere. Dette for å kjøpe oss litt tid. Enormt taps prosjekt, men alternativet kan være verre. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Grunnen til at du får så mye rare svar er at du aldri har laget en faktisk oversikt over tallene, det kommer bare litt hint her og der til dei så må folk selv sette sammen og tolke ting. Men det er klar om poenget med tråden kun er å få medfølelse så er det helt greit, men en får ikke så mye mer ut av det enn det på ett anonymt forum uten å gi fra seg vesentlig mer detaljer enn det du gjør. Håper det løser seg for dere, men blir fort som mange andre som må selge nå at en plutselig taper en million el.l. så kjipt slikt sett og tar tid å komme ovenpå igjen. Anonymkode: 9b2e8...f32 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #489 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Synes du er tøff ts som leser og svarer her inne. Dette vil jo ordne seg på et vis. Boligene vil jo bli solgt til slutt. Vi er nok mange som kjenner folk som kjøpte bolig på topp på 80-90tallet, og så måtte selge for vesentlig lavere sum da bobla sprakk. Jeg hadde flere venner som etter samlivsbrudd brått satt med usikret gjeld på flere årslønner. Det var kjipt og fælt og vanskelig. Men det gikk jo. Ser man over litt tid gikk det jo faktisk fint. Gjelda ble betalt ned, og realiteten er jo at lønna stiger, mens gjelda ikke gjør det - så over tid synker også gjelda mer drastisk enn bare nedbetalingen tilsier (Vi lever jo ikke på Island hvor boliggjeld konsumprisindeks-justeres...). Jeg synes det er bra du har denne tråden, og holder motet oppe. Slik at andre, i samme situasjon, kan lese og se at man kan holde motet oppe (og det uten å bare stikke hodet i sanden). Og når det gjelder en del av de tullete svara her inne, så tror jeg ikke folk tenker på at økonomiske problemer er en stor årsak til selvmordstanker (og handlinger!) blant folk. Jeg synes folk skal holde seg for gode til å komme med svar bare for å rakke ned. Man aner ikke hvem som leser her inne, og hvor langt nede noen kanskje er. (Får ikke inntrykk av at dette gjelder ts altså, men er garantert mange andre i samme situasjon som leser!). Anonymkode: 357a0...1f5 Takk for gode ord du ❤️🤗 Det varmer. Jeg skal ikke fortelle hvor langt nede jeg har vært, men ja, havnet i det mørke hullet en del ganger. På en side er vi heldige som bor i Norge og havner ikke på gata. På en annen side er dette ekstremt sårt. Vi har bygget oss opp fra ingenting med enorm bagasje og mot alle odds. Jeg har ofret mye av helsa mi for at vi skulle klare dette. Vi har gitt avkall på så ekstremt mye. Vi har kjempet med alt vi har. Ingenting av det vi har bygd opp har kommet lett, bortsett fra den ene gangen vi fikk litt arv som gikk til huset, men inni dette var det et dødsfall også som var svært smertefull og alt for tidlig. Ingenting har gått på skinner og det ene enorme hinderet etter det andre. Ikke normale hindrer 😅💔 men vi klarte oss frem til nå. Så det er selvsagt sårt. Det var sårt å gi slipp på det gamle huset, samtidig anså vi oss som heldig som hadde muligheten og fortsatt kunne kjøpe noe annet. Nå skulle vi endelig få puste litt ut. Kunne reise litt, kunne kjøpe inn ting vi trenger uten å stresse enormt. Men så ble alt snudd på hodet igjen og ble enda mer stressende. Joda, vi kommer oss igjennom dette. Sammen eller hver for oss. ❤️ Ts Anonymkode: f885d...5a7 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #490 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Grunnen til at du får så mye rare svar er at du aldri har laget en faktisk oversikt over tallene, det kommer bare litt hint her og der til dei så må folk selv sette sammen og tolke ting. Men det er klar om poenget med tråden kun er å få medfølelse så er det helt greit, men en får ikke så mye mer ut av det enn det på ett anonymt forum uten å gi fra seg vesentlig mer detaljer enn det du gjør. Håper det løser seg for dere, men blir fort som mange andre som må selge nå at en plutselig taper en million el.l. så kjipt slikt sett og tar tid å komme ovenpå igjen. Anonymkode: 9b2e8...f32 Jeg søker i utgangspunktet ikke etter medfølelse, men løsninger. Men når man er såpass langt nede hadde det vært fint om folk kunne komme med løsninger uten å "angripe" meg og opptre som en som vet bedre enn både oss som står i situasjonen og banken. Da er det godt å få litt støtte. Også med tanke på det enorme presset og stresset vi står i. Vi er mennesker. De beste tipsene og rådene har jeg ikke fått av bedrevitere, men de som ser og forstår situasjonen. De har mer innsikt og kunnskap, og leser situasjonen som den er i stede for å vri og vende på alt. Jeg trenger ikke å sette opp en oversikt for å få råd og tips til å håndtere situasjonen. For vi kommer ikke lengre med banken pr dags dato og det hjelper oss ingen verdens ting at folk sier vi tar feil eller at det er vi som setter prisen/ikke vil gå ned. Tallene er riktig, hva banken sier er riktig, situasjonen vi står i er riktig. Slutt å fortell meg at det er feil. Slutt å legg ord i munnen på meg. Ts Anonymkode: f885d...5a7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #491 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Åh, tusen takk ❤️ Det er godt med noen sterke og empatiske mennesker her inne som ser situasjonen. Det er jo ikke meningen å være i noen offerrolle eller noe, jeg vet mange har det verre, men ting er tøft nå på flere plan. Jeg tror man fort glemmer at det faktisk sitter folk bak disse anonyme kontoene ❤️ Jeg skal ringe banken og ikke gi meg før alt er prøvd, selv om det ser mørkt ut 😬 ❤️❤️ Ts Anonymkode: f885d...5a7 Det er bra du kontakter banken igjen. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vet ikke om dette kan hjelpe dere ts, men verdt ett forsøk. vi har også kjøpt hus, og får ikke solgt det gamle. 4 avlyste visninger og null interesse selv om vi selger i ett område som er svært populært og omtrent aldri kommer boliger til salgs i. Vi har hatt avdragsfritt på både mellomfinansieringen og huslånet nå. Hadde møte med banken forrige uke, og fikk avtale med banken at vi ikke skal betale mellomfinansieringen, men at de trekker den fra overskuddet fra salget når vi får solgt huset. som sagt, vet ikke om dette kan være en mulighet for dere. Men høres ut som dere regner med å få mer i egenkapital etter salg enn meg. Anonymkode: 5e7ac...2c4 Fint dere fant en løsning. Banken har også et ansvar som har bidratt til å gi mellomfinansiering i disse tider. Ikke gi deg ts. Anonymkode: edf13...10e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #492 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg søker i utgangspunktet ikke etter medfølelse, men løsninger. Men når man er såpass langt nede hadde det vært fint om folk kunne komme med løsninger uten å "angripe" meg og opptre som en som vet bedre enn både oss som står i situasjonen og banken. Da er det godt å få litt støtte. Også med tanke på det enorme presset og stresset vi står i. Vi er mennesker. De beste tipsene og rådene har jeg ikke fått av bedrevitere, men de som ser og forstår situasjonen. De har mer innsikt og kunnskap, og leser situasjonen som den er i stede for å vri og vende på alt. Jeg trenger ikke å sette opp en oversikt for å få råd og tips til å håndtere situasjonen. For vi kommer ikke lengre med banken pr dags dato og det hjelper oss ingen verdens ting at folk sier vi tar feil eller at det er vi som setter prisen/ikke vil gå ned. Tallene er riktig, hva banken sier er riktig, situasjonen vi står i er riktig. Slutt å fortell meg at det er feil. Slutt å legg ord i munnen på meg. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Nei, KG har ikke svaret på problemet og situasjonen du står i. Som du sier selv, er det banken og tallene som bestemmer. Du bør for din egen skyld "legge ned" denne tråden nå, det er ingenting vi kan gjøre her. Vi har ikke løsninger, det eneste vi kan gi her er faktisk medfølelse. Beklager, håper virkelig alt ordner seg for dere. Anonymkode: 63eec...aa0 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #493 Del Skrevet 27. september 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg søker i utgangspunktet ikke etter medfølelse, men løsninger. Men når man er såpass langt nede hadde det vært fint om folk kunne komme med løsninger uten å "angripe" meg og opptre som en som vet bedre enn både oss som står i situasjonen og banken. Da er det godt å få litt støtte. Også med tanke på det enorme presset og stresset vi står i. Vi er mennesker. De beste tipsene og rådene har jeg ikke fått av bedrevitere, men de som ser og forstår situasjonen. De har mer innsikt og kunnskap, og leser situasjonen som den er i stede for å vri og vende på alt. Jeg trenger ikke å sette opp en oversikt for å få råd og tips til å håndtere situasjonen. For vi kommer ikke lengre med banken pr dags dato og det hjelper oss ingen verdens ting at folk sier vi tar feil eller at det er vi som setter prisen/ikke vil gå ned. Tallene er riktig, hva banken sier er riktig, situasjonen vi står i er riktig. Slutt å fortell meg at det er feil. Slutt å legg ord i munnen på meg. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Jeg skjønner at du skulle ønske at noen her hadde løsningen på problemet ditt, men de eneste løsningene noen kan foreslå er dialog med banken (det har du jo allerede prøvd) eller sette ned prisen ytterligere (det får du ikke lov til av banken). Da står det jo fast. Det blir jo litt som når noen skriver innlegg om at de har lav lønn/liten egenkapital og ikke kommer seg inn på boligmarkedet og spør om tips, og det eneste man kan foreslå er å gå opp i lønn (som da ikke er mulig pga. sykdom/uførhet e.l.) kausjonist for manglende egenkapital (som da ikke er mulig fordi de ikke har noen som kan være det), osv. Da blir det sånn at man egentlig ikke har mer å by på enn medfølelse, for det finnes ikke løsninger. Det er synd, og det er mange (og vil bli flere) som er i en liknende situasjon som dere. I tillegg til alle som er fullstendig utenfor boligmarkedet grunnet de vanvittige prisene som bare steg og steg hele tiden og laget noe som best kan defineres som ren boble-tilstand. Det er irriterende og frustrerende at det aldri ble gjort noe som helst for å unngå denne situasjonen med helt aburde priser og vanvittig gjeldsbelastning i befolkningen (foruten det nokså tafatte "Gjeldsregisteret" da, som føles mer som et veldig halvhjerta forsøk enn noe annet). For, jeg kjøper bare ikke at bankene ikke var klar over at renta på et tidspunkt ville gå opp. Men de er jo uten risiko uansett, den er det kunden som må ta.. Anonymkode: 06a94...1a2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #494 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner at du skulle ønske at noen her hadde løsningen på problemet ditt, men de eneste løsningene noen kan foreslå er dialog med banken (det har du jo allerede prøvd) eller sette ned prisen ytterligere (det får du ikke lov til av banken). Da står det jo fast. Jeg forstår fremdeles ikke hvordan banken kan være så vanskelig her. Foretrekker virkelig banken at huset går på tvamgssalg for 2 millioner under bankens pant, framfor å selge nå til 1 million under bankens pant? Det gir ikke mening for meg med mindre banken har regner veldig rart, eller det er noe juridisk som hindrer dem. Jeg vet at en annen poster hevdet at det var juridiske grunner, men siden hun ikke kunne henvise til relevant juss så antok jeg at det var svada. Anonymkode: c123b...b4b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #495 Del Skrevet 27. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår fremdeles ikke hvordan banken kan være så vanskelig her. Foretrekker virkelig banken at huset går på tvamgssalg for 2 millioner under bankens pant, framfor å selge nå til 1 million under bankens pant? Det gir ikke mening for meg med mindre banken har regner veldig rart, eller det er noe juridisk som hindrer dem. Jeg vet at en annen poster hevdet at det var juridiske grunner, men siden hun ikke kunne henvise til relevant juss så antok jeg at det var svada. Anonymkode: c123b...b4b Det er jeg enig i. Synes banken er merkelig rigid i denne saken, for i det store og hele er alt mye verre (også for banken) om et hus går på tvangssalg. Anonymkode: 06a94...1a2 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #496 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg skjønner at du skulle ønske at noen her hadde løsningen på problemet ditt, men de eneste løsningene noen kan foreslå er dialog med banken (det har du jo allerede prøvd) eller sette ned prisen ytterligere (det får du ikke lov til av banken). Da står det jo fast. Det blir jo litt som når noen skriver innlegg om at de har lav lønn/liten egenkapital og ikke kommer seg inn på boligmarkedet og spør om tips, og det eneste man kan foreslå er å gå opp i lønn (som da ikke er mulig pga. sykdom/uførhet e.l.) kausjonist for manglende egenkapital (som da ikke er mulig fordi de ikke har noen som kan være det), osv. Da blir det sånn at man egentlig ikke har mer å by på enn medfølelse, for det finnes ikke løsninger. Det er synd, og det er mange (og vil bli flere) som er i en liknende situasjon som dere. I tillegg til alle som er fullstendig utenfor boligmarkedet grunnet de vanvittige prisene som bare steg og steg hele tiden og laget noe som best kan defineres som ren boble-tilstand. Det er irriterende og frustrerende at det aldri ble gjort noe som helst for å unngå denne situasjonen med helt aburde priser og vanvittig gjeldsbelastning i befolkningen (foruten det nokså tafatte "Gjeldsregisteret" da, som føles mer som et veldig halvhjerta forsøk enn noe annet). For, jeg kjøper bare ikke at bankene ikke var klar over at renta på et tidspunkt ville gå opp. Men de er jo uten risiko uansett, den er det kunden som må ta.. Anonymkode: 06a94...1a2 Jeg skjønner godt hva du mener 🥰 Men det var en som kom med en løsning de hadde fått av banken som jeg skal spørre banken om. Og vi har fått andre tips og råd, så føler ikke det har vært bortkastet. I tillegg kan det også være til nytte for andre. Og ikke minst har vi fått et bitte lite håp om at det kan ordne seg 😊 Ingen kunne forutse hva som kom til å skje. At renten skulle opp var noe vi tok hensyn til når vi la ut. Både med tanke på pris og dobbelt boligforsikring. Men at det skulle bli så ille og fortsatt skal øke, også med tanke på priser på andre basale behov, visste vi ikke. I utgangspunktet skulle heller ikke huset være vanskelig å selge, men der tok vi alle feil. Årsaken til økte boligpriser her vi selger er pga bygging av vei og jernbane, kort avstand til flere byer og kortere blir det, vi grenser til en av den dyreste kommunen å bo i slik at det er fin mulighet å oppgradere hvis de flytter til kommunen vi selger i, altså får mer for pengene. Vi bor nære vannet, naturen osv og det er satsing på å øke antall innbyggere. Skolemiljøet er helt suverent, nærmest ingen kriminalitet og et helt fantastisk sted å bo. Flotte herlige mennesker og et inkluderende miljø på alle plan. I tillegg har vi jobbet hardt for å betale ned på huset for å bygge opp ek. Vi har verken høy inntekt eller noe. Vi har bodd fint, men det meste vi hadde til overs gikk til lånet, så vi har levd som om vi hadde veldig lite. Vi så på det som en investering, trygghet og en investering for barna. I tillegg var jeg ferdig med utdannelsen og begynte å jobbe, men gikk på en ordentlig smell. Noe som også gikk utover økonomien våres i tillegg til andre uheldige hendelser som har kostet en del. Hadde jeg vært i jobb hadde vi klart oss veldig bra økonomisk, men jeg klarte ikke å komme ut i jobb raskt nok for å kunne beholde huset. Her vi flyttet har ikke boligprisene økt så mye og fortsatt masse rimelige boliger, selv om vi bor i en by. Så er nok ganske ulikt fra sted til sted. Er nok verst i de største byene og rundt byene. Vi kan også fint kjøpe oss enda mer ned. Selvfølgelig kjipt, men bedre enn å måtte ut å leie og miste alt vi har bygd opp. Jeg skal også mase mer på banken om å gå mer ned i pris. Jeg er enig med flere her at vi burde få litt høyere lån enn 3,2 mill. Omså bare for en liten stund for å kjøpe oss tid til å kjøpe oss ned igjen engang til. Og da SKAL vi selge før vi kjøper 😅 Ts Anonymkode: f885d...5a7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #497 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg forstår fremdeles ikke hvordan banken kan være så vanskelig her. Foretrekker virkelig banken at huset går på tvamgssalg for 2 millioner under bankens pant, framfor å selge nå til 1 million under bankens pant? Det gir ikke mening for meg med mindre banken har regner veldig rart, eller det er noe juridisk som hindrer dem. Jeg vet at en annen poster hevdet at det var juridiske grunner, men siden hun ikke kunne henvise til relevant juss så antok jeg at det var svada. Anonymkode: c123b...b4b Det er for at vi skal klare oss økonomisk og at de ikke kan gi et lån de ikke tror vi vil klare, altså vi er ikke innafor. Det er varslet enda flere renteøkninger og økte priser. Et lån på 4 mill blir for høyt for oss, så vi har ikke så mye å gå på. Vi har fått et lån på 3,2 mill. Vi kan klare et lån på 3,5, men banken er ikke helt enig. Og det ville blitt trangt. Forrige lånet vi hadde var mye høyere, men der hadde vi fastrente. Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå egentlig med tanke på renta og økte priser. Bankene gir ikke ut lån i hytt og gevær lengre og mye strengere. Ts Anonymkode: f885d...5a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #498 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er for at vi skal klare oss økonomisk og at de ikke kan gi et lån de ikke tror vi vil klare, altså vi er ikke innafor. Det er varslet enda flere renteøkninger og økte priser. Et lån på 4 mill blir for høyt for oss, så vi har ikke så mye å gå på. Vi har fått et lån på 3,2 mill. Vi kan klare et lån på 3,5, men banken er ikke helt enig. Og det ville blitt trangt. Forrige lånet vi hadde var mye høyere, men der hadde vi fastrente. Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå egentlig med tanke på renta og økte priser. Bankene gir ikke ut lån i hytt og gevær lengre og mye strengere. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Hadde dere fastrente på huset dere prøver å selge? Hvorfor ville dere selge da, var det kort igjen av avtalen? Anonymkode: 30641...20c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #499 Del Skrevet 28. september 2023 Hver gang jeg er innom tråden her håper jeg ts kommer med gode nyheter. Håper dette løser seg for dere snart ❤️ Anonymkode: 86058...c37 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #500 Del Skrevet 28. september 2023 Herregud, her var det mye spy fra ulike brukere. Ikke bry deg om dem, TS. Anonymkode: 56e69...64b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå