Gå til innhold

Når man ikke kan betjene mellomfinansiering og 2 hus - hussalg/kjøp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har ikke 4 mill i gevinst. Vi har 0,- i gevinst enn så lenge 😅 

I tillegg må man ha nok inntekt til å betjene lånet og klare enda høyere renteøkning. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Klart dere har null i gevinst når dere ikke har solgt ennå. Men hvis dere får solgt for prisantydning i moegen, hvilken gevinst har dere da?

Anonymkode: 753ea...6bb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det ER irrelevant hva dere mener boligen er verdt. Det er mange huseiere som er blindet av følelsene sine for huset sitt, og ikke er i stand til å gjøre en rasjonell vurdering av husets verdi. Vet ikke om det gjelder dere, men det er likevel sånn at et hus er verdt det noen er villig til å betale for det. Uansett hvordan markedet er.  For et hus er verdt det noen er villige til å betale for det. Jeg ser du kjemper mot dette gjentatte ganger, men det er fremdeles sannheten. Kjøper bryr seg ikke om hva du «trenger» å få for huset, de bryr seg kun om hva de er villige til - og i stand til - å betale. 
Og denne tråden er på 19 sider. Så hjelp oss med å oppsummere tallene da, for jeg baserte meg på en post hvor det sto noe om gevinst på nåværende bolig på fire millioner. Da er det rom for å gå MYE ned i pris, og likevel gå i pluss, når man har kjøpt en billigere bolig.

Så hvis du kunne gi oss:
Kjøpesum på ny bolig, samt lån på denne. 
Lån på gammel bolig, og nåværende prisantydning. 
Total inntekt i husstanden, og hva dere maks kan få i lån (sett bort fra mellomfinansieringen - hva var finansieringsbeviset deres på). 

Som nevnt veldig mange ganger, banken tillater ikke oss å gå ned. 

Vi er desperate. Vi driter langt f*** i om vi setter ned huset enda mer, bare vi får solgt og minimere tapet. Å få solgt til prisantydning vet vi ikke vil skje. Og selv med mye lavere pris er det ingen interesserte. Ingen på visning, ingen bud.... 

Legger ikke ut noe mer info om økonomien våres med mindre det kommer noen inn her med peiling og mulig løsning. 😊

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ❤️

Veldig glad på deres veier at dere fikk solgt, og over takst 😃 

Ja, så fort snur det desverre 😬 Det samme skjedde her. Det var ingenting som tilsa at vi ikke skulle få solgt når vi la det ut. 

Ts

Hvis det kan være en trøst, så ble nabohuset solgt i forrige måned, 150 000 under takst. Da hadde det vært null interesse i flere måneder. Huset lå ute i til sammen 6 måneder, som sagt. Det er et helt merkelig boligmarked akkurat nå.

Anonymkode: 60005...88a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, banken står ikke fritt, de må forholde seg til norske lover. Heldigvis for oss, dessverre for TS.

JOO, banken står fritt, men de vil ikke - sånn er det bare.

Du velger å tro at dette står i loven, men det gjør det altså ikke.....

De kan velge å slette panten om dere selger under pant.

Si at dere har en pant på 8mill.

Dere selger for 7 mill.

Banken kan da slette panten på 1 mill som gjenstår, mot at dere tar opp et dyrere usikret lån (med høyere rente enn på nåværende lån), som fortsatt er billigere enn å betale på det dere gjør idag.

Nå sørger de for at dere mister alt dere har spart + det dere evt selger FØR dere må tvangsselge.

Ved et tvangssalg får dere kun inn 6mill, dvs banken får et enda større tap enn om dere selger frivillig, da panten blir slettet iht Tvangsfullbyrdelsesloven ved Tvangssalg.

Banken må da slette 2mill av panten, dersom Tingretten godtar 6mill.

Spør banken deres mer direkte om disse scenariene.....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klart dere har null i gevinst når dere ikke har solgt ennå. Men hvis dere får solgt for prisantydning i moegen, hvilken gevinst har dere da?

Men det er helt irrelevant da vi ikke får solgt 😅 Det er jo det som er problemet. Og få solgt til prisantydning skjer ikke, så lite relevant desverre. Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kan være en trøst, så ble nabohuset solgt i forrige måned, 150 000 under takst. Da hadde det vært null interesse i flere måneder. Huset lå ute i til sammen 6 måneder, som sagt. Det er et helt merkelig boligmarked akkurat nå.

Takk, det gir et ørlite håp ❤️🤗

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sportydame skrev (1 minutt siden):

Dere selger for 7 mill.

Banken kan da slette panten på 1 mill som gjenstår, mot at dere tar opp et dyrere usikret lån (med høyere rente enn på nåværende lån), som fortsatt er billigere enn å betale på det dere gjør idag.

Nå sørger de for at dere mister alt dere har spart + det dere evt selger FØR dere må tvangsselge.

Ved et tvangssalg får dere kun inn 6mill, dvs banken får et enda større tap enn om dere selger frivillig, da panten blir slettet iht Tvangsfullbyrdelsesloven ved Tvangssalg.

Du går faktisk rundt og tror det er slik det fungerer? Interessant...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (5 minutter siden):

Dere selger for 7 mill.

Sånn uten å vite hvilken bank TS har, så tviler jeg sterkt på at banken har tid eller anledning til å engasjere seg så mye om enkeltsaker. Det finnes gode og dårlige kundebehandlere i banker også, men du skal ha ganske høye tanker om deg selv om du tror at banken faktisk spekulerer i akkurat deg. Du har en veldig arrogant og nedlatende holdning til TS og hennes utfordring. I stedet for å være så viktigper kunne du faktisk formulert alle disse tingene uten å gi inntrykk av at du både er konspiratorisk og hovmodig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er en del du ikke vet her. Blant annet inntekten vår. 4 mill er ikke egenkapitalen. Det er gevinst ved salg på 9,2 mill. 

Ts

Jo, dere tjener litt over 50.000kr i mnd, pluss evt det din partner kan jobbe ekstra.

4mill ved 9.2mill, vil da si at dere har ca. 5.2 i lån fra før. Alt ettersom hva du rekner som gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg mellomfinansiering eller gi meg en nettside med en god forklaring med eksempler?

Anonymkode: edebd...6a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: jeg har ingen råd til deg. Men jeg har aldri solgt før jeg har kjøpt selv, forskjellen er at jeg aldri har trengt å benytte mellomfinansiering fordi tiden var annerledes. Så jeg kan ikke dømme deg for valgene dine, jeg ville nok gjort det samme. Det har jo gått bra før... 

Vi visste alle at denne tiden ville komme, slik alle viktigperene i tråden har tråkket på deg med, men jeg var heller ikke klar over hvor ille det ville bli. Jeg bor alene og det har blitt ekstremt dyrt, i løpet av bare 1 år har mine bokostnader doblet seg. Likevel er det mange ute på shopping daglig, nye biler og alt annet som foregår. Det er nesten litt absurd at vi ikke ser mer konsekvenser. Fordi enkelte fortsatt lever som om ingenting har hendt, så vil denne nye virkeligheten sitte en stund. Det er ingen trøst, men du er ikke alene. Det er flere som sliter nå. Du har derimot bare stukket deg frem på forumet, og blir nå møtt med surmaga folk som tar sine egne traumer ut på andre. Syns du har holdt deg bra gjennom hele tråden, det står det respekt av. Hold hodet høyt, du kjemper fortsatt, du vil  overleve dette også. Ønsker deg alt godt. 

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du går faktisk rundt og tror det er slik det fungerer? Interessant...

Det ER slik  det fungerer, men du må gjerne tro noe annet 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (7 minutter siden):

Det ER slik  det fungerer, men du må gjerne tro noe annet 😉 

Hvis du noen gang skal kjøpe hus, så håper jeg du tar med en kompetent voksenperson. Jeg sier ikke dette for å være frekk, men du har imponerende liten innsikt i finansregler. Ikke vet du hvordan pant fungerer, ikke har du hørt om Utlånsforskriften og ikke skjønner du at scenarioene du skisserer hadde åpnet for svindel og korrupsjon rimelig raskt.  Det er rett og slett fascinerende å være vitne til...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når man tar opp et huslån, så krever banken sikkerhet. Dermed tar de pant i huset. Er denne panten på for eksempel 8 mill, så får man ikke solgt for 7. Banken vil nemlig ikke fjerne pantet før hele lånet er dekket inn. Hvem skal betale mellomlegget? Ny eier? Julenissen?

Banken kan fint godta å slette pantet selv om lånet ikke nedbetales fullstendig. Det kalles frivillig pantefrafall og har ikke vært vanlig nå de siste tiårene hvor boligprisene bare har steget, men var det under boligkrakket 1987-1992. TS vil i så fall bli sittende igjen med en usikret restgjeld. Betingelsene på denne (rente osv.) må banken og TS avtale som vilkår for pantefrafallet.

Banken tenker utelukkende forretninger og vil ha mest mulig tilbake av pengene de har lånt TS. Penger som kommer inn fra et boligsalg er sikrere mynt i kassa for banken enn at TS skal betale på en usikret restgjeld. Banken vil derfor foretrekke å få solgt huset for så høy pris som mulig, og å godta et pantefrafall for å gjennomføre et frivillig salg vil ofte gi mer penger inn enn et tvangssalg. At banken overhodet ikke godtar å selge ett av husene med tap tyder på at bankfunksjonærene er veldig rigide og kanskje ikke har helt realistiske forventninger om dagens marked. 

Dessverre for TS er man helt avhengig av bankens samtykke for å selge for mindre enn restgjelden. Jeg vil likevel råde til å gå enda en runde med banken om dette. Forklar hvor desperat situasjonen er og hvordan dere snart ikke kan betjene lånene, og prøv å få aksept for å selge til en lavere pris. Som flere sier, hvis ingen vil kjøpe så er prisen for høy. Både dere og banken må nok realitetsorientere dere om markedet og dumpe prisen for å få solgt én av boligene ASAP. Det kan virke hardt, men i dagens marked, hvor NB har varslet ytterligere en renteheving og et vedvarende høyt rentenivå, kan det være risikabelt å vente enda lenger - da må kanskje prisen nedjusteres enda mer.

Anonymkode: a2367...cd1

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (7 timer siden):

Banken har gitt dere ræva råd. Å kjøpe seg ned med mellomfinansiering er ekstremt risikabelt, og det burde banken vite. Dette fordi når man skal kjøpe seg ned av økonomiske årsaker allerede har en sårbarhet som ikke tåler mye prisreduksjon.

Enig i dette. Jeg kjenner noen som opplevde samme situasjon som TS på tidlig 2000-tall, da det var en dipp i boligmarkedet en periode etter dotcom-krakket. De skulle kjøpe seg ned for å redusere boligutgiftene, men fikk ikke solgt den gamle boligen. Til slutt ble de nødt til å selge den nye med tap i stedet. Veldig sure penger når man allerede ønsket å redusere utgiftene, men det ordnet seg heldigvis til slutt. Også her var det å kjøpe seg ned med mellomfinansiering som gikk galt. 

Jeg tror noe av grunnen til at det blir gitt dårlige råd er at banker og meglere kanskje ikke har tatt helt inn over seg realitetene i markedet. Mange av dagens meglere har bare opplevd tider der boligprisene gikk opp, opp, opp, og man var garantert gevinst bare ved å sitte på en bolig. Mange håper nok også på at den lille nedgangen vi ser nå bare er midlertidig og at det snart er tilbake til nullrente og priser opp i himmelen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (57 minutter siden):

TS: jeg har ingen råd til deg. Men jeg har aldri solgt før jeg har kjøpt selv, forskjellen er at jeg aldri har trengt å benytte mellomfinansiering fordi tiden var annerledes. Så jeg kan ikke dømme deg for valgene dine, jeg ville nok gjort det samme. Det har jo gått bra før... 

Vi visste alle at denne tiden ville komme, slik alle viktigperene i tråden har tråkket på deg med, men jeg var heller ikke klar over hvor ille det ville bli. Jeg bor alene og det har blitt ekstremt dyrt, i løpet av bare 1 år har mine bokostnader doblet seg. Likevel er det mange ute på shopping daglig, nye biler og alt annet som foregår. Det er nesten litt absurd at vi ikke ser mer konsekvenser. Fordi enkelte fortsatt lever som om ingenting har hendt, så vil denne nye virkeligheten sitte en stund. Det er ingen trøst, men du er ikke alene. Det er flere som sliter nå. Du har derimot bare stukket deg frem på forumet, og blir nå møtt med surmaga folk som tar sine egne traumer ut på andre. Syns du har holdt deg bra gjennom hele tråden, det står det respekt av. Hold hodet høyt, du kjemper fortsatt, du vil  overleve dette også. Ønsker deg alt godt. 

Tusen takk for gode ord ❤️ Det betyr faktisk ganske mye. For hele situasjonen er vond. Og selv om det er anonyme mennesker som svarer, så kan det såre faktisk. Ingen aner hvem vi er, hva vår bagasje er, hva vi har jobbet for og hvor langt vi har kommet mot alle odds. Hussalg er ikke det eneste vonde vi står i. Og ting er sårt. Det er begrenset hva et menneske tåler, selv om jeg er voksen og har ansvar for mitt liv, kan vi ikke kontrollere alt og det er lov å føle. 

Ja, desverre mange som sliter nå. Vi har hele tiden tenkt at vi er heldige og lider ingen nød, selv om det var svært tungt å måtte selge huset vårt, men vi hadde/har ihvertfall noe. 

Ts 

• Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror noe av grunnen til at det blir gitt dårlige råd er at banker og meglere kanskje ikke har tatt helt inn over seg realitetene i markedet. Mange av dagens meglere har bare opplevd tider der boligprisene gikk opp, opp, opp, og man var garantert gevinst bare ved å sitte på en bolig. Mange håper nok også på at den lille nedgangen vi ser nå bare er midlertidig og at det snart er tilbake til nullrente og priser opp i himmelen. 

Jeg skal synse såpass mye og spekulere i at veldig mange som jobber i næringen nå er såpass "unge" at de ikke vet hvor ekstremt det var på slutten av 80-tallet. De fleste snakker om finanskrisen og henviser til en relativt kortvarig periode på 2000-tallet. Jeg eide bolig da og merket det overhodet ikke. På jobb merket vi det "litt" i form av dårlig kurs mot EUR. Men det var kortvarig for bedriften jeg jobbet i, og vi opplevde ingen nedgang.

Krisen på 80-tallet var også annerledes enn krisen vi har nå, der snakker vi om renter rundt 17-18% (en tidligere kollega fikk nesten 18% på boliglånet sitt). Selv mistet vi huset og måtte flytte (bli leieboere). Men forutsetningen på den tiden var annerledes enn nå, reglene var ulike også, vi har ikke det samme rentefradraget nå som da for eksempel. Det er tøffere tider nå, men veldig mange låser seg på prosenttallene og sammenligner for flatt, uten å se på alle de andre tingene som har endret seg. Jeg håper folk flest innser at de må stoppe (shoppingen), ellers vil dette vedvare og enda flere vil få problemer. 

Alt dette sier jeg rett etter at jeg klikket hjem en nettbestilling, så perfekt er i alle fall ikke jeg 😅

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for gode ord ❤️ Det betyr faktisk ganske mye. For hele situasjonen er vond. Og selv om det er anonyme mennesker som svarer, så kan det såre faktisk. Ingen aner hvem vi er, hva vår bagasje er, hva vi har jobbet for og hvor langt vi har kommet mot alle odds. Hussalg er ikke det eneste vonde vi står i. Og ting er sårt. Det er begrenset hva et menneske tåler, selv om jeg er voksen og har ansvar for mitt liv, kan vi ikke kontrollere alt og det er lov å føle. 

Ja, desverre mange som sliter nå. Vi har hele tiden tenkt at vi er heldige og lider ingen nød, selv om det var svært tungt å måtte selge huset vårt, men vi hadde/har ihvertfall noe. 

Ts 

Det er vanskelig å se lys i tunnelen når alt er svart. Det kommer ikke til å bli lett med det første, men du kommer deg gjennom dette også. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, banken står ikke fritt, de må forholde seg til norske lover. Heldigvis for oss, dessverre for TS.

Hvilken lov er det som pålegger banken å nekte huseier å selge til under panteverdi/å slette pant? Dette er et genuint spørsmål, og ikke retorikk.

Anonymkode: c123b...b4b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan noen forklare meg mellomfinansiering eller gi meg en nettside med en god forklaring med eksempler?

Anonymkode: edebd...6a5

Hva tenker du på? Mellomfinansiering er et ekstra lån som gjør at du kan sitte på to hus i 6-12 mnd hvis du kjøper først og selger etterpå.

I denne mellomperioden kan du ha mer lån enn du normalt vil få, renta er høyere enn vanlige lån og det er vanlig å ha avdragsfrihet.

Anonymkode: c123b...b4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...