AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 Hei! Kunne gjerne trengt litt innspill på denne Hvor langt fra barnehage/den andre forelderen er "for" langt for en 50/50 fordeling? 1 time med bil fra barnehagen er det mulig å la seg gjøre og ha barnet på 2-3 år annenhver uke? Om man tilpasse arbeidsdagen slik at man kan hente tidligere enn ellers så barnet fortsatt er hjemme til normal tid? Så lenge de liker å kjøre bil gjør det noe at det er litt lang reisevei så lenge man sørger for at dagen ikke blir noe lenger for barnet enn den ellers ville blitt? Noen som har noen meninger/ erfaringer her? Settes stor pris på Anonymkode: ed4d0...44f
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 Vi hadde 50 /50 fordeling, og jeg flyttet 25 min unna med bil. Syns faktisk det er i grenseland, og vi hadde tenåringer. For et barn på 2-3 år syns jeg 1 time unna ikke er forenlig med 50/50. Anonymkode: 58b44...485 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 Ingen personlig erfaring. Men det betyr jo 2 timer med bil hver vei. Når barnet begynner på skole og blir med venner hjem blir jo det alt for langt etter min mening. Anonymkode: e3ac9...238 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen personlig erfaring. Men det betyr jo 2 timer med bil hver vei. Når barnet begynner på skole og blir med venner hjem blir jo det alt for langt etter min mening. Anonymkode: e3ac9...238 Hver dag mener jeg* Anonymkode: e3ac9...238
Tipaa Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 Deg igjen ja. er vel på tide å få et annahverhelg samvær på enten deg eller far. Dette opplegget blir jo ikke å funke sammen med skole 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #6 Skrevet 21. juni 2023 Syns ikke det er greit at barnet må sitte i bil to timer om dagen annenhver uke. I barnehagealder kommer garantert barnet til å sovne på hjemveien og tulle til hele kveldslegging. Når det begynner på skole vil det ha behov for å være en del av nærmiljøet. Kunne være med venner hjem og ta med venner. Dette er egoistisk av dere foreldre. Her må barnets behov komme først. Anonymkode: f61b7...e7a 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #7 Skrevet 21. juni 2023 Tipaa skrev (1 minutt siden): Deg igjen ja. er vel på tide å få et annahverhelg samvær på enten deg eller far. Dette opplegget blir jo ikke å funke sammen med skole Har aldri skrevet noe her før. Det trenger jo ikke å bety at avstanden alltid må være den samme, er jo fortsatt noen år til skole og på den tiden så kommer det jo litt mer meninger fra barnet også, det gjør jo ting litt enklere og faktisk kunne spørre hovedpersonen og gjøre nødvendige tiltak deretter. Men nå i barnehagealder er det for langt selve kjøreturden om 1-2 t i barnehagen erstattes av kjøring og ikke kommer tillegg. Jeg spør fordi jeg ikke vet selv så vil gjerne høre andres meninger. Er jo åpenbart ikke det mest ideelle men i vårt tilfelle så mener jeg det er nok fordeler til å forsvare ulempen. Anonymkode: ed4d0...44f
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #8 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns ikke det er greit at barnet må sitte i bil to timer om dagen annenhver uke. I barnehagealder kommer garantert barnet til å sovne på hjemveien og tulle til hele kveldslegging. Når det begynner på skole vil det ha behov for å være en del av nærmiljøet. Kunne være med venner hjem og ta med venner. Dette er egoistisk av dere foreldre. Her må barnets behov komme først. Anonymkode: f61b7...e7a Er barnets beste vi tenker på og derfor jeg gjerne vil høre andres innspill på det:) Kjører allerede en del mellom den strekningen og pleier aldri å sove i bilen fra bhg, men hender til bhg. Anonymkode: ed4d0...44f
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #9 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi hadde 50 /50 fordeling, og jeg flyttet 25 min unna med bil. Syns faktisk det er i grenseland, og vi hadde tenåringer. For et barn på 2-3 år syns jeg 1 time unna ikke er forenlig med 50/50. Anonymkode: 58b44...485 Helt enig. Ved 50/50 bør man bo i samme by, helst samme byggefelt/bydel slik at barnet kan ha de samme vennene uavhengig av om det er hos mor eller far. Noe annet er egoisme fra de voksne. Jeg har en nabojente som har 15 min reisevei til skolen annenhver uke, hun går i 1 klasse og kjeder seg den uka hun er 15 min borte fra vennene. Klart man kan kjøre men barn har behov for å treffe venner på eget initiativ uten å være avhengig av at foreldrene har tid til kjøring. Anonymkode: 724e9...67b 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #10 Skrevet 21. juni 2023 Egentlig anbefales vel ikke 50/50 deling på barn under skolealder?🤔 Har dere snakket med familievernkontoret? Jeg skjønner hlller ikk e hvordan noen skal klare å jobbe og samtidig kjøre 2 timer hver dag for barnehagelevering. Høres overhodet ikke lurt ut. Anonymkode: 0efa2...027 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #11 Skrevet 21. juni 2023 Med de opplysningene du har gitt, så mener jeg at 2 timer i bil daglig er for mye. Ja, selv om det erstattes av tid i barnehagen. Det blir jo en tid hvor barnet blir fullstendig passivisert - kan ikke bevege seg særlig mye, får ikke lekt. De timene har barnet det bedre i barnehagen. Det du snakker om blir 10 timer i uken. Og om vi tenker at barnet har 37,5 timers uke i barnehagen til vanlig, så vil du erstatte over 1/4 av barnehagetiden annenhver uke med at barnet skal sitte fastspent i en bil. Jeg registrerer at du uansett mener at dette er barnets beste. Og det kan godt hende du har rett hvis forholdene i utgangspunktet er skikkelig elendige. Anonymkode: 4bea8...852 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #12 Skrevet 21. juni 2023 Synes det høres altfor langt ut, både for barnehagebarn og skolebarn. Etter hvert blir venner viktig, hvordan skal man opprettholde vennskap hvis man bare kan treffe dem annenhver uke? Anonymkode: 074b9...536 2
vil være anonym1 Skrevet 21. juni 2023 #13 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Med de opplysningene du har gitt, så mener jeg at 2 timer i bil daglig er for mye. Ja, selv om det erstattes av tid i barnehagen. Det blir jo en tid hvor barnet blir fullstendig passivisert - kan ikke bevege seg særlig mye, får ikke lekt. De timene har barnet det bedre i barnehagen. Det du snakker om blir 10 timer i uken. Og om vi tenker at barnet har 37,5 timers uke i barnehagen til vanlig, så vil du erstatte over 1/4 av barnehagetiden annenhver uke med at barnet skal sitte fastspent i en bil. Jeg registrerer at du uansett mener at dette er barnets beste. Og det kan godt hende du har rett hvis forholdene i utgangspunktet er skikkelig elendige. Anonymkode: 4bea8...852 Litt mer utfyllende og forklarende så er det nå ca 60/40, men planlagt med 50/50 når barnet blir 3 år som bare er noen måneder til. Hen har et hjem hos mor, et hjem hos far og et hjem hos fars forlovede. pr nå så bor mor og far ca 10 min fra hverandre. fars forlovede nesten 1,5 time unna. pleier da å være i fars hjem i hverdagene og forlovedes hjem i helger/ fri dager og en gang i blant ellers. Begge leilighetene har kun 1 soverom. hen har fått soverommet hos far mens far og forlovede har flyttet sengen sin i stuen. I forlovedes hjem er det et stort soverom så det har blitt "innredet" til barnerom men alle sover fortsatt der, det fungerer fint men er jo heller ikke ideelt da vi både ønsker å kjøpe hus sammen, at hen skal ha 1 hjem og forholde seg til hos oss istedenfor 2, eget rom og flere barn. Forlovede har mye familie og jobb en drøy time unna, som barnet allerede er mye sammen meg og har jevnaldrende å leke med der. Trives godt hos begge foreldre og begge ønsker en 50/50 fordeling. Om ikke du mener det er hensiktsmessig, hva tenker du er den beste løsningen? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #14 Skrevet 21. juni 2023 vil være anonym1 skrev (3 minutter siden): Trives godt hos begge foreldre og begge ønsker en 50/50 fordeling. Om ikke du mener det er hensiktsmessig, hva tenker du er den beste løsningen Den beste løsningen er at en av foreldrene flytter nærmere. Det er bedre at du / dere har en time til jobb hver vei enn at barnet skal ha 1 time til barnehage / skole. Anonymkode: 58b44...485 5
vil være anonym1 Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synes det høres altfor langt ut, både for barnehagebarn og skolebarn. Etter hvert blir venner viktig, hvordan skal man opprettholde vennskap hvis man bare kan treffe dem annenhver uke? Anonymkode: 074b9...536 Er jo ingenting som tilsier at barnet kun kan være med vennene sine annenhver uke. om barnet ikke trives med det og ønsker å flytte nærmere i skolealder så er det jo ikke noe i veien for å kunne gjøre det. Er med venner i bhg og skole og ingenting i veien for at de kan være sammen etter skolen også, må jo bare hentes senere evnt. Skjønner det blir mye kjøring og tilrettelegging for det, men det er vi jo forberedt på og mer enn villige til 1
vil være anonym1 Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den beste løsningen er at en av foreldrene flytter nærmere. Det er bedre at du / dere har en time til jobb hver vei enn at barnet skal ha 1 time til barnehage / skole. Anonymkode: 58b44...485 Takk for tilbakemelding
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 Det blir jo umulig når barnet skal begynne på fritidsaktiviteter etter skolen. Og tilstelninger på skolen om ettermiddag/kveld. Bursdagsselskaper til de andre i barnehagen/skolen. Har forloveden din barn? Kan dere kjøpe hus nærmere mor? Bedre at forloveden din kjører langt til jobb, enn at barnet må kjøre langt til barnehage/skole/fritidsaktiviteter. Anonymkode: 112e2...078 3
vil være anonym1 Skrevet 21. juni 2023 #18 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det blir jo umulig når barnet skal begynne på fritidsaktiviteter etter skolen. Og tilstelninger på skolen om ettermiddag/kveld. Bursdagsselskaper til de andre i barnehagen/skolen. Har forloveden din barn? Kan dere kjøpe hus nærmere mor? Bedre at forloveden din kjører langt til jobb, enn at barnet må kjøre langt til barnehage/skole/fritidsaktiviteter. Anonymkode: 112e2...078 Det er selvfølgelig en mulighet og oppe til vurdering og sånn vi gjør det nå og har gjort det en stund. Ulempen er forloveden er da hjemme rundt 17.30 og får mindre tid med barnet enn ønsket og er jo synd og utfordrende med evnt felles barn vi ønsker å få. Ved å flyttet 1 t unna, som er ca 25 min nærmere enn forloveden nå bor og barnet stadig kjører til uansett. Så ville far da tilpasset annenhver uke til å slutte tidligere og sørget for at alle var hjemme rundt 16 og alle får mer tid sammen. Vil si det krever mer jobb av oss, men absolutt ikke umulig med fritidsaktiviteter, bursdagsselskaper ol, det er vi jo allerede klare over at vi må sørge for å løse. Barnet kan bli med rett etter barnehage/skole osv. Far har familie man kunne vært hos i nærheten av barnehagen om det er dødtid mellom når barnet er ferdig og skal andre ting/ kunne funnet på mye gøy i mellomtiden osv. Har tenkt mye på det og er jo i utgangspunktet enig i at det er langt for barnet, men såpass mye fordeler også i form av søsken, et hjem hos far og forlovede, forlovedes familie og koser seg som sagt veldig på kjøretur med far også og vil jo få med tid både med far og forlovede. så ser mest fordeler i denne alderen men litt mer utfordringer når barnet blir eldre, men da kommer det jo også mer egne meninger å ta hensyn til å tilpasse etter. Om det er å flytte nærmere være mer her eller der osv.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #19 Skrevet 21. juni 2023 50/50 kun hvis man bor så nære at barna kan leke i det samme nærområdet og med de samme vennene. De skal ikke trenge å forholde seg til to nabolag og vennekretser. 1 times kjøring er altfor lang. Anonymkode: 160dc...c7d 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #20 Skrevet 21. juni 2023 Er ikke alltid mulig å bo i samme nabolag som noen nevner her, men to timer i bil hver dag høres helt fryktelig ut. Men det høres ut som om dere har bestemt dere? Anonymkode: a328d...7c5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå