Gå til innhold

Min egen trenings- og kostholdsdagbok

Ms. Steele

Anbefalte innlegg

Denne fredagen kan jeg i grunnen bare kopiere forrige fredags innlegg i dagboka. Ned det samme som forrige gang. Vekten har vært litt jojo denne uken, men jeg har i grunnen sett fine tall. 105 minutter med CrossFit forrige gang @KaBom var heftig! Jeg var så sliten etterpå at jeg holdt på å begynne å grine, men likevel så var jo «godfølelsen» der 😃 Mestring deluxe. Jeg var støl fra nakken og helt ned til rumpa etterpå @123qwe 😅 Det varte faktisk i noen dager også.  Tusen takk @Amatariel! Ja nå merker jeg godt at denne styrketreningen hjelper. Det er så deilig!

I dag ble det «bare» 50 min med CrossFit, men heftig nok likevel. Akkurat nå så klarer jeg ikke å holde armene løftet rett ut 😂 Det er som om de bare vil henge rett ned. Må liksom hjelpe til med begge hendene for å drikke av tekoppen 😁 Galskap? Ha ha, nei da. Slik trening holder jeg bare på med en gang pr uke, så det går fint. De øvrige styrkeøktene er ganske tunge de også, men det er vanlig styrketrening og ikke av like lang varighet.  Jeg begynner i hvert fall å kjenne igjen meg selv styrkemessig. Jeg klarer f.eks flere pushups på strake ben igjen enn da jeg startet opp etter jul. Mye er skrekkelig tungt og vanskelig fremdeles, men jeg skynder meg sakte slik at det ikke blir skader. 

Om jeg orker og kroppen vil så tror jeg at jeg hadde hatt godt av en langøkt på mølla igjen i morgen. Det er egentlig kjempekjedelig å løpe langt på mølle, men foreløpig så er det hardpakket is over det meste her ute. Forrige helg ble det verken løping eller ski fordi jeg var helt gåen etter fredagen. Jeg løp på mandag og noe på onsdag, men ingen gode og rolige langøkter. Det må til. I morgen er det nok en fin dag for slikt. 

Det kan nok være at jeg ligger noe lavt i inntak for tiden i forhold til styrketreningen som utføres. Mulig jeg bør øke litt. Usikker på om jeg bør øke generelt eller om det holder med å øke litt de dagene som jeg trener styrke. Dette må jeg få sjekket opp. Selv om jeg har mye egenerfaring innen kosthold og trening så er jeg jo ingen ernæringsfysiolog. Jeg passer på at forholdet mellom karbohydrater, fett og protein er i balanse. Så får jeg også i meg rikelig av både grønnsaker og frukt + litt nøtter hver dag. Jeg får i meg fornuftig mengde kalsium også, så benbygningen lider ingen nød. Det er ganske mye protein i melkeprodukter, noe jeg egentlig ikke har tenkt så mye over tidligere egentlig. Så er jeg jo på dag 57 uten tilsatt sukker da 😃 Det er jeg jo veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble monsterstøl i armene etter treningen på fredag :ler: Jeg var nok rimelig sliten også, for i går hadde jeg planer om langøkt på mølla. Det ble bare 5 km på terskel. Kroppen ville liksom bare ikke mer. Da jeg skulle løpe så var det skikkelig vrient å holde armene oppe fordi de var så støle, så jeg måtte la de henge ned innimellom. Det er ikke så lett å løpe med armene hengende ned altså :fnise:  Etter den forholdsvis korte løpeturen så ble det litt styrke på kjernemuskulaturen, for der er det litt lite fokus på de øvrige treningsøktene. Ved senere anledning så tror jeg at jeg bør trene litt mer vekttrening på bena igjen slik jeg gjorde tidligere. Det har lett for å bli veldig mye overkropp med vekter og underkropp med bare egen kroppsvekt. Jeg er redd for å glemme at jeg har knær som virkelig trenger omsorg. Det skal jo litt tid til å få gjort alt sammen også, så her må det nok planlegges litt. Må tenke litt på det der. 

I dag har det blitt skitur igjen. Det var litt isete i løypene, så jeg tok det ganske med ro. Jeg er ikke spesielt glad i å kjøre nedover når det er så hardt i løypene. Skiene sklir liksom litt alle veier og jeg synes rett og slett det går for fort uten at jeg får bremset noe særlig. Akkurat i de partiene som sola hadde stått på en stund var det jo fint da. 

Nå har jeg fått sjekket litt opp med det der med inntak, proteiner og styrketrening. Jeg har bare brukt AI og ellers vanlige nettsider altså, men når jeg samkjører svarene derfra med andre svar så ser det ut til at svarene er ganske like. Jeg kan altså fint kan ligge såpass lavt i inntak som jeg gjør uten at det går utover jobben jeg gjør med å redusere fettmasse og å bygge opp muskelmasse. Man leser jo stadig vekk at man mister så mye muskler når man går ned i vekt, men det ser ikke ut til at det nødvendigvis er skrevet i stein. Det gjelder å passe å få i seg riktig mengde med protein og å trene styrketrening. Det har jeg grei kontroll på 😊 

Kommende uke er jeg litt usikker på hvordan det blir med treningen, for vi skal reise bort noen dager. En og annen skitur og/eller løpetur blir det nok uansett. Vektveksten er nå heldigvis litt lettere enn den var for et par måneder siden, så da blir jo det meste annet lettere også. Det er rett og slett lettere å være meg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vondt å ha så støle armer ja! Du får bare tenke at de vil takke deg senere ;) neste gang blir du mindre støl!

Håper du får en fin tur bort denne uken, og at du får inn noe aktivitet da 🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hjemme igjen fra noen dager på fjellet. Det har blitt fine skiturer i strålende sol :sol: Det var skikkelig digg å kjenne på at kroppen fungerer som den skal. Jeg merket godt at all styrketreningen har gjort meg sterkere :trene: Jeg kunne faktisk stake ganske mye og takle lange og bratte oppoverbakker uten å bli særlig sliten i verken armer eller ben. Jeg skriver dette for å minne meg selv på hvor viktig denne styrketreningen faktisk er. I dag var jeg på nok en CrossFit-økt og det gikk over all forventning :) Jeg klarte nå å øke tyngden på vektene ytterligere og er nå der jeg det er forventet at en dame skal være. Jeg har ingen planer om å løfte som en mann, så nivået for damestyrken er mer enn nok for meg. Det er ganske fantastisk å kjenne at vanlig hverdagsaktivitet bare som det å bære inn tung ved ikke kjennes tungt mer. Hm, sånne småting altså. 

Jeg har ikke fått veid meg i dag siden jeg ikke har vært hjemme, så jeg får ta det i morgen tidlig i stedet. Er jo ganske spent på hvordan det har gått, for jeg har ikke hatt tilgang til verken baderomsvekt eller kjøkkenvekt mens jeg har vært borte. Jeg pleier normal sett å veie maten, men har jo etter hvert blitt svært god på øyemål. Det kan jo hende at jeg har truffet ganske bra uansett. Så er det jo ikke alltid at man går særlig ned selv om man har holdt et godt underskudd heller. Kroppen er litt rar sånn. Mye som spiller inn. Jeg veide 66 kg forrige fredag, så da håper jeg virkelig at jeg er på 65-tallet nå. Svaret får jeg i morgen :blunker: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, jeg er jo på 65-tallet i det minste med en vekt på 65,8 kg, men lusne 200 gram ned siden forrige fredag var da særdeles sparsommelig synes jeg. Det er faktisk det samme tallet som jeg så rett før jeg dro til fjells det. Tror ikke årsaken til lav nedgang skyldes inntaket, for jeg har ført opp alt sammen.  Det har vært lett å føre opp siden jeg hadde med meg en del ferdig veid mat hjemmefra. Jeg fikk jo også noen fine skiturer med bra tempo. Tipper mer det skyldes den svært tunge treningsøkten i går. I dag kjennes kroppen blytung ut, musklene er svært såre og jeg får ikke av meg ringene. Det tyder på mye væske i kroppen, noe som ikke er så rart når muskelfibrene skal repareres. De fikk en skikkelig og real omgang med juling i går :paff:  Det går seg nok til vil jeg tro.

Det blir ikke noe løping på meg i dag kjenner jeg. Aktivitetsklokka er forresten enig i det at det er lurt å ta det med ro i dag. Under punktet Nightly Recharge så lyser det rødt og DÅRLIG ;) Det betyr enkelt og greit at kroppen trenger restitusjon fordi systemet er overarbeidet enkelt sagt. Så er det jo ikke slik at restitusjon betyr å sitte i sofaen hele dagen, for det er faktisk anbefalt å trene lett for best mulig restitusjon. Jeg står uansett over selve løpeøkten i dag, og tar heller en gåtur med hunden. Godt for hunden og godt for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hjem! Skiturer på fjellet i sol høres nyyyydelig ut! 🌞 Håper du fikk masse d-vitaminer og energiboost. 
Har all forståelse for at det er kjipt å bare se småtall på vekten, men husk at det har vært en annerledes uke selv om du hadde medbrakt mat. Kroppen kan reagere på alt. Og det er ned :nikke: Jeg er sikker på at du får mer valuta mtp. treningen og alt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (6 timer siden):

Velkommen hjem! Skiturer på fjellet i sol høres nyyyydelig ut! 🌞 Håper du fikk masse d-vitaminer og energiboost. 
Har all forståelse for at det er kjipt å bare se småtall på vekten, men husk at det har vært en annerledes uke selv om du hadde medbrakt mat. Kroppen kan reagere på alt. Og det er ned :nikke: Jeg er sikker på at du får mer valuta mtp. treningen og alt senere.

Tusen takk ❤️ Ja, jeg har virkelig fått energiboost altså. Det var skikkelig deilig! 

Småtall på vekten er alltid kjipt, men ja det er jo ned som du sier. Neste uke blir som normalt igjen på alle måter. Nå har det smeltet såpass mye is her hjemme at det kanskje er muligheter for å løpe ute med vanlige løpesko straks også. Det gleder jeg meg enormt til 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitetsklokka fortsatte å gi meg røde varsler den uten at jeg helt skjønte hvorfor, men jeg gjennomførte de planlagte øktene med løping og påfølgende styrke. Følte at det gikk svært så greit selv om jeg var litt småstøl fremdeles etter fredagens økt. Jeg hadde gledet meg slik til at denne uken skulle bli normal på alle måter! I går våknet jeg opp med følelsen av kaktus i halsen og utover dagen fikk jeg vonde muskler og ledd og lett feber. Fillern, slikt passer jo aldri :risterpåhodet: Jeg hadde meldt meg på en trening i dag også, men det kjenner jeg at jeg ikke skal gitt. Det er flere rundt meg som har hatt slike symptomer og med påfølgende forkjølelse etterpå. Nå krysser jeg fingre for at det sklir raskt over og ikke setter seg i bronkiene som sist. Jeg har hatt nok tøv fra lungene nå synes jeg. Nå som jeg endelig var på så god vei til å bygge meg helt opp igjen er det svært lite ønskelig å bli satt tilbake. 

Dag 69 uten tilsatt sukker og jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal gå på den samme smellen som jeg har gjort tidligere med å «trøste meg med» å spise tull. Det vil uansett ikke bringe noe som helst godt med seg, heller tvert i mot faktisk. Jeg ser det som straff i stedet for trøst for kroppen å putte i seg sukker og usunn mat. Så hvorfor straffe seg selv fordi man er i litt uggen form? Det gir heller mening for meg å være snill med kroppen. Kanskje blir jeg fortere frisk igjen også da. 

Vekten går visst nedover denne uken også ser jeg. Ikke at det er noen store byks, men ned går det. Får se hvordan det står til på fredag når jeg har veiedag. Siden jeg ikke får trent eller beveget meg noe særlig så blir det sikkert ikke store nedgangen heller. Det er jo begrenset hvor mye man får forbrent ved å ha rumpa i sofaen dagen lang :fnise:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra hurra hurra jeg er så glad :bolledeig: I dag viste vekten at jeg veier 64,6 kg og det er 1,2 kg ned siden forrige fredag :duskedame:  Samme kan det være om vekten forrige fredag var falskt lav eller ikke, for det er tallene i dag som betyr noe for meg. At jeg nå endelig er på 64-tallet gjør at det blir lettere og lettere å være meg. Jeg ble så hoppende glad at jeg måtte feire det med en løpetur! Det var helt nydelig å kunne løpe på så og si isfrie stier. Stiene er nå helt perfekt myke å løpe på fordi all isen som har smeltet har gjort grusen der ganske porøs og slettes ikke helt fast. Det blir som en naturlig myk demping i stedet for hardpakket og tørr vei. Ikke ble jeg våt på føttene heller. Det gikk over all forventning all den tid jeg har vært syk i tre dager med feber denne uken. Jeg har følt meg helt råtten i kroppen av all den sofatjenesten, så en løpetur i dag gjorde underverker for psyken min :nikke: 

Det som var litt gøy å se var at jeg nå har en running index som er bedre enn det den var for ett år siden på denne tiden. I fjor hadde jeg jo så mye sykdom og skader som satte meg tilbake. Om jeg hadde løpt halvmaraton i dag så hadde jeg klart det på hele 15,5 minutter kortere tid enn i fjor! Det er jo ganske bra synes jeg. Det var jo riktignok en tur i dag kun på terskelfart for å kjenne på formen etter at jeg har vært syk, for jeg turte ikke ta i og pushe kroppen sånn rett etterpå. Er så redd for at jeg skal presse for mye slik at jeg blir syk igjen. Lungene funket som bare det og nå krysser jeg fingre for at det forblir slik. Om en liten stund skal jeg ta en test for å se hvordan jeg ligger an på min raskeste 5 km. Jeg legger også opp treninger mot 10 km og mer. Det er en fin tid ute nå :sol:

Nå fikk jeg ekstra motivasjon til å fortsette med både videre vektnedgang og trening frem mot påske :) Det skjer ting! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whooo! :duskedame: Gratulerer! For et fantastisk resultat!! Skjønner godt du er glad! (Du har gått ned mer denne uken enn jeg har gjort hittil i år :fnise:) Da er det lov å hoppe og danse. Nyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Amatariel :)  Det er merkelig det der med nedgang. Plutselig så går det bare ned uten at man nødvendigvis har gjort så mye annerledes. Disse kroppene altså!

Løpeturen min i går ga skikkelig mersmak. Jeg hadde så utrolig lyst til å løpe  ute i dag også, men siden jeg trengte litt annen type styrketrening i dag enn jeg har fått til i det siste så ble det ikke uteløping i dag. I stedet ble det en superrolig 5 km på mølle på 70% som oppvarming. Bena ville selvfølgelig noe helt annet enn fornuften tilsier, men jeg klarte å holde fart og puls nede :) Etter oppvarmingen ble det en god og lang styrkeøkt med uttøying etterpå. I dag var fokuset hofteleddsbøyere, mage og ellers øvelser for knærne. Overraskende nok så måtte jeg øke ganske betraktelig på vektene både på benpress, leg curl og leg extension. Det er ganske lenge siden jeg har kjørt akkurat de øvelsene der nå. Jeg har riktignok trent andre type øvelser som f.eks markløft, et bens pistol squat, haugevis av knebøy, nordic hamstring og en del andre øvelser, men trodde faktisk ikke at det skulle ha noe særlig effekt annet enn litt vedlikehold. Tydeligvis så kan man si at alle monner drar også her :trene: 

Det jeg må øve mer på igjen nå er balanse. Øvelser som jeg har klart med glans tidligere ble bare tull i dag :fnise:  Jeg skulle stå på en bosoball med ett ben og strekke det andre bakover mens jeg tok i gulvet. Det gikk til pokkers altså. Jeg ble faktisk litt irritert 😅 Dette var jo standardøvelse etter at jeg ble kneoperert. Mulig anklene mine også har blitt svakere. Full skjerpings på det også! Det går jo kjapt å legge inn det f.eks en dag i uken det når jeg allikevel trener alt det andre. Tar ikke lange tiden å gjøre øvelsene heller. Litt hinkeøvelser og balansetrening igjen og jeg er der. 

Denne uken så har det blitt to økter med rolig lavpulsløping og en løpeøkt på terskel + to styrketreningsøkter. Det må jeg si meg svært godt fornøyd med med tanke på at jeg har hatt noen sykdomsdager denne uken. Målet mitt var å få til minst én styrkeøkt pr uke i 2025 i tillegg til løpingen. Det ser foreløpig ut til at det skal gå rimelig greit. Straks begynner sesongen for å intensivere løpetreningen litt. Da blir det litt mer intervall og litt mer fart i bena. Instruktørene våre sier at det nå gjelder å toppe formen mot de ulike løpene som kommer nå utover. Jeg har foreløpig ikke noe mål om annet enn et løp til høsten, men like greit å følge planen mot formtopping. Jeg kan jo løpe mine egne løp jeg. Det er uansett bare meg selv jeg konkurrerer mot :) 

I morgen blir det en lang og god gåtur med hunden i skogen. Skal bli godt kjenner jeg 🌱 Jeg merker at det våres, for det kommer frem så mange nydelige dufter ute rundtomkring. Dufter som ikke er der om vinteren :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen i skogen ble på hele to timer. Det var godt å få vært masse ute selv om været og temperaturen var litt så som så. 

Løpetrenigen i går ble 45 minutter på terskel. Det er litt mer stas å løpe på terskel enn i helt i de nedre sonene, men aller helst vil jo bena mine fly. Det er det som er mest gøy :ler:  I morgen kan jeg få litt mer fart på bena igjen, for da vet jeg at vi skal løpe noen 45/15 intervaller. Etter løpetimen i går så var det altså den ordinære styrkedelen igjen. Det blir tyngre og tyngre vekter på meg og jeg orker flere repetisjoner. 

Siden jeg nå bruker tyngre vekter enn jeg har gjort tidligere så skjønner jeg jo at jeg nødvendigvis har blitt noe sterkere. Jeg har vært supernøye med å spise «riktig» i disse siste 10 ukene. Jeg fører opp rubbel og bit av inntak og veier alt. Mulig jeg kunne fått i meg enda mer proteiner, men i snitt ser det ut til at jeg har ligget mellom 20-30 % av det totale inntaket. Vanlig sunt inntak for oss som trener aktivt er vel akkurat innenfor det ut fra hva jeg kan skjønne. Jeg bør nok uansett øke mengden kcal de dagene som jeg har tung styrketrening. Hittil så har jeg ligget jevnt lavt hver eneste dag. Tror jeg skal ta med meg en eller annen ekstra proteinkilde som jeg kan ha i treningsbagen. Greit å fylle på rett etter en slik økt har jeg forstått. Jeg har ingen planer om å se ut som en muskelbunt, men jeg vil jo slettes ikke miste muskler selv om jeg skal ned noen kilo til :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nedgang på vekten fra forrige fredag, men jeg har faktisk vært helt nede i 64,1 kg tidligere i uken. På veiedagen i går så hadde jeg visst «gått opp igjen» til 64,6 kg, noe som er akkurat det samme som forrige fredag altså. Så null gram ned sånn sett på en hel uke… I dag tror jeg at jeg fikk svaret på hvorfor, for den dumme tanta dukket opp 🙄 Ikke skjønner jeg hva en middelaldrende dame på 53 år skal med slikt, men denne kroppen skjønner seg visst ikke på det der med alder :fnise:  Ser ut til at jeg må finne meg i slikt en stund til. 

Det ble virkelig fart i bena på onsdag, for jeg økte på så mye jeg turte. Jeg er litt redd for å snuble når jeg løper på mølla, men jeg var oppe i 12,5 km/t på intervallene på 45/15. Tror uansett ikke jeg skulle ha løpt så veldig mye fortere før pusten hadde tatt meg, for å løpe slike intervaller i den farta er egentlig fort nok for min del. I går ble det vanlig CrossFit challenge igjen. Det er ganske heavy for meg å ta blant annet hundre og ørtogførti repetisjoner totalt med markløft med tunge vekter altså :trene: i tillegg til en haug av andre tunge øvelser. Jeg holdt det gående i en hel time totalt for å komme meg gjennom alle øvelsene. Så i dag er nok en lørdag hvor alle muskler skriker etter reparasjon :ler: Så da tok jeg like greit en rolig 10 km løpeøkt på terskel for å restituere. Det er jo deilig å kjenne at man lever :bolledeig:

I morgen skal jeg bare rusle rundt i nærområdet i nydelig vårvær med hunden. Det er fint det også ☀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Det har vært stille fra meg den siste uken. Saken er den at jeg har hatt en skikkelig tung periode. Noe skyldes hormoner som løper løpsk, noe skyldes ulike triste hendelser og noe skyldes rett og slett livet og alt det som kan følge med. Noe er løst nå, mens noe annet er ikke. Jeg må uansett videre.

Siste offisielle veiedag var altså 15. mars og 64,6 kg. I dag viste vekten betydelig mer. Jeg aner ikke hvor mye det er mulig å gå opp på 9 dager jeg, men jeg må virkelig jobbe på denne uken om jeg skal komme meg ned på det tallet jeg hadde for disse 9 dagene siden i hvert fall. Jeg har ikke gjort annet enn å putte i munnen. Jeg ga totalt blaffen i kosthold og kaloritelling. Vi vet jo alle hvordan det ender :balltre: Full skjerpings herfra. Jeg har nå brutt sukkerstoppen. Det ble rundt 3 måneder uten så mye som et sukkerkorn. Det må jeg jo si meg fornøyd med selv om jeg underveis hadde planlagt frem til påske. Rart med det hvordan man bare gir opp når livet butter skikkelig imot. Jeg fikk rett og slett ikke lyst til å være så forbasket «flink» mer og ga totalt blaffen. Heldigvis så varte det bare en ukes tid. I går startet jeg opp igjen med kaloritelling og sunt kosthold. Jeg vil ned i vekt og jeg vil være sunn. 

I forrige uke så klarte jeg ikke å trene noe særlig. Jeg trente styrke og løping på onsdag, men det var liksom litt halvhjertet følte jeg. Siden kostholdet var så dårlig den uken så ble jeg jo slapp og daff også. Gadd liksom ingenting. I går tok jeg meg skikkelig sammen og fikk løpt 11 km på terskel. Det gjorde svært godt og humøret steg betraktelig! I dag skal jeg på den vanlige løpetimen med påfølgende styrke etterpå. Kjennes ut som jeg er meg selv igjen nå. Det er en god følelse :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor klem til deg :klem3: Det høres ut som du har vært på et tungt og vanskelig sted ja, og da er det ikke så rart at kostholdsfokus o.l ikke er 100% tilstede. Jeg tror det er kjempeviktig å berømme det positive! Sukkerstopp i tre måneder - wow, det er helt sinnsykt bra! Og èn uke i den store sammenhengen er ikke mye, så du er nok raskt tilbake der du ønsker. Både på vekt og hvordan du føler deg :klemmer: Det er intet nederlag å falle, det viktige er hvor raskt man reiser seg igjen. Og det vil jeg si du har gjort beundringsverdig raskt, i og med at du er her inne og rapporterer igjen og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende at du klarte å stoppe så fort med utskeielsen. Det er ikke lett med disse opp og nedturene. Kjenner selv også at det  merkes fort når livet butter i mot. Vanskelig å holde seg til strikt diet når det skjer mange andre ting i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...