Gå til innhold

Hvorfor blir mennesker så A4 og følger samfunnet istedenfor seg selv? Tør ingen å skille seg ut ved å realisere seg selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg ønsker det ikke fordi jeg ikke tør å skille meg ut. Jeg ønsker meg det fordi det livet gjør meg lykkelig. Jeg liker trygghet og forutsigbarhet.

Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at folk er forskjellige?

Anonymkode: 992c8...6c3

Men det er jo det 90% av oss ikke er. Det er ikke et sunnhetstegn

Anonymkode: cdb2a...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det egentlig så rart at flere og flere blir psykisk syke? Dette øker presset noe voldsomt. Alle skal prestere, alle skal ha det bra og alle skal ha det huset, biler, barna etc. Ikke rart folk blir ødelagte av det livet der

Nei, det er overhode ikke rart at flere blir syke, ikke bare psykisk syke, men også fysiske. 

Om bare folk hadde fokusert innover i stede for å passe inn, ha alt som er forventet, prestere, ta lang utdanning. Klisjé ja, men lykke finner man inni seg. Ikke i alt man klarer å få til, kjøpe eller gjøre. 

Skal man alltid hige etter det trygge, det forventede, passe inn, ha alt......da blir man aldri fornøyd. Man higer da alltid etter mer. For den lykkefølelsen er kortvarig. Bare se på mobilbruken. Det kortvarige dopaminet det gir, og vi blir avhengig av hele tiden få en dose av dopamin, men på en destruktiv måte. 

Anonymkode: 4fe27...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går min egen vei, uansett hva det måtte koste av mistenksomhet fra A4-samfunnet og jeg er stolt av det.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange foretrekker det kjente og trygge, og tenker ikke på livene sine som en selvrealiseringsreise. Det er nok mange som gir avkall på drømmer og  lengsler i seg selv, til fordel for å kjenne tilhørighet og tilknytning i samfunnet de er en del av. De har kanskje en jobb som er kjedelig og ikke gir anledning til å ta i bruk særlig med ferdigheter eller bidrar til selvutvikling, men de har grei lønn, kollegaer de trives med, og en hverdag som tusler og går på en komfortabel måte. 

Alle higer ikke etter utfordringer og nye impulser, og mange vegrer seg for store forandringer i livet.  De fleste mennesker er såkalt nevtrotypiske, så selv om vi lever i en tid der det er mye fokus på å "realisere seg selv" og "skille seg ut som individer", vil de fleste som higer etter å vise verden hvor unike de er og hvor mye de utvikler seg (innen en hobby, interesse eller livsstil) ha ganske like kanaler på sosiale medier eller profiler som b-kjendiser, der de primært ønsker å være forbilder for likesinnede med tilsvarende strømlinjeformede idealer (som de kan tjene penger på, eller få oppmerksomhet fra).  Det ligger dypt nedfelt i oss å søke mot fellesskap, fremfor å bryte ut av de. 

Det er nok mange som hadde hatt godt av å kravle ut av komfortsonen og vært mer ærlige mot seg selv og andre, hatt mer fokus på det som virkelig er av verdi og betydning for den enkelte, og ikke det som sosiale medier og kommersielle aktører generelt sett sier er veien til et bedre liv og/eller tar seg bra ut for andre. Det betyr ikke at de trenger å ha mål om å skille seg veldig ut eller gjøre noe helt nytt, bare at de velger mer ut fra egne behov og ønsker, og er ærligere om følelsene sine og jobber for å fjerne fasader og masker som er fryktbaserte og falske varianter av de selv, skapt som en substitutt for indre trygghet og kompenserer for en sunn selvfølelse. Den type selvrealisering synes jeg er viktigere enn det å ha en heftig bucket liste og hårete ambisjoner om å gjøre noe "ingen andre gjør eller tør".  Men, vi trenger den typen mennesker også, bare så det er sagt. De er bare ikke så mange, fra naturens side. 

Jeg heier på alle som føler for å leve motstrøms, som tar originale valg og går nye veier, digger folk som inspirerer og våger utfordre forestillingene om hva som er mulig, synes det er gøy å se folk som kler seg i det de føler for og danser litt når de går, men selv er jeg ganske så kjedelig på mine gamle dager, og trives med å bare være meg, med fokus på gode og nære relasjoner og å redde potteplanter fra døden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan blir pensjonisttilværelsen for deg egentlig, om jobb er en stor del av livet ditt?

Det får vi se på når den tid kommer om mange år. Hvordan blir pensjonisttilværelsen for deg? For et merkelig spørsmål. Du virker jo ikke særlig tilfreds med din egen situasjon, utenfor A4 livet som har et sterkt behov for å snakke ned at alle er forskjellige og har forskjellige behov. Hvis jeg har valget mellom å bruke energien og tiden min på å dømme andres liv eller den samme energien på å leve et A4 vil, vil jeg 100% av gangene velge et A4 liv. Kanskje du har for mye fritid rett og slett ;) 

Anonymkode: 41ca5...c51

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det får vi se på når den tid kommer om mange år. Hvordan blir pensjonisttilværelsen for deg? For et merkelig spørsmål. Du virker jo ikke særlig tilfreds med din egen situasjon, utenfor A4 livet som har et sterkt behov for å snakke ned at alle er forskjellige og har forskjellige behov. Hvis jeg har valget mellom å bruke energien og tiden min på å dømme andres liv eller den samme energien på å leve et A4 vil, vil jeg 100% av gangene velge et A4 liv. Kanskje du har for mye fritid rett og slett ;) 

Hehe. Vi er på KG du, så ta det for hva det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er så heldig å leve akkurat det livet jeg ønsker, valgene har vært tatt underveis i livet for å komme hit jeg er i dag. Jeg kan bo og jobbe hvor jeg vil, reise hvor jeg vil, når jeg vil. Ville ikke byttet livet mitt med noe annet liv!

Anonymkode: c332b...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, fordi nordmenn ikke tør å skille seg ut fra det samfunnet vi ser. Vi er for konforme. Så ikke overaskende at du og veldig, veldig mange andre ønsker dere A4-livet.

Jeg har vært utenfor a4 mesteparten av barndommen og ungdomstiden.  Det passet ikke meg, og da jeg ble voksen og selv tok valget valgte jeg a4.

Der handler ikke om at jeg ikke tør skille meg ut, men jeg vil ikke!

Jeg vil være en av mengden.

Kort sagt, jeg vil være meg selv, og det kan jeg ikke være i et snevert "a6"-miljø(snevert miljø med spesifikt livssyn ) , eller i et rammeløst miljø.

Det eneste som definerer a4 er størrelsen/rammen, men det er mange variasjoner og muligheter innenfor rammene, og etter en rotløs oppvekst er det der jeg trives best.

Anonymkode: b5529...a65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Livet ER overlevelse.

Man MÅ tjene penger for å kunne eksistere. Man MÅ ivareta barna sine og seg selv. Når man blir voksen må man også være selvstendig og være den som tar vare på sine egne foreldre. 

Og for å sette det på spissen, så må man også ta vare på seg selv for å ta vare på de som er glad i deg. For de som er glad i deg, lider når de voksne barna aldri tar ansvar fordi de skal være "fri" i livet og alltid behøve hjelp. 

Anonymkode: df78d...5cb

Men man MÅ ikke ta en lang og kjedelig utdanning. Man MÅ ikke jobbe 8-16 hvor helger og ferier er det store lyspunktet. Man må ikke ha hus. Man må ikke ha de fineste bilene. Man må ikke til enhver tid ha det rent og pent. Vi MÅ ikke leve i et hamsterhjul. 

Finner man lykke innvendig er det lettere å se og forstå. 

Det vi lærer barna våres er at alt skal være på plass for å ha det bra. Det er så feil det bare kan bli. Man er velykket når man har en god utdanning, god jobb, god økonomi, hus, bil, gjerne hytte osv. 

Som sagt, vi er nærmest programmert til at slik er livet. Vi lever ikke, vi eksisterer for andre. Det gjør oss syke. 

"Det er trygt, det er forutsigbart". Det er kun trygt og forutsigbart utvendig. Innvendig lever mange i kaos og kompensere med utdanning, suksess, karriere, penger etc. 

En person som er lykkelig innvendig har det virkelig trygt og forutsigbart. For selv om huset brenner, om man mister alt av det materielle - står man stødig i seg selv. De er ikke avhengig av det alle andre er for å ha det bra.

Man lever et a4 liv fordi man tror det er det riktige, fordi det er forventet, da er man suksessfull og man ser ingen andre muligheter. Ikke fordi man innerst inne ønsker dette livet, men det tør de færreste å kjenne på eller er så programmert at de ikke ser det.  Man kan fint ta vare på barn, ha jobb, inntekt, god økonomi etc selv om man ikke lever et a4 liv. Vi er så farget av det materialistiske at de færreste ser det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men man MÅ ikke ta en lang og kjedelig utdanning. Man MÅ ikke jobbe 8-16 hvor helger og ferier er det store lyspunktet. Man må ikke ha hus. Man må ikke ha de fineste bilene. Man må ikke til enhver tid ha det rent og pent. Vi MÅ ikke leve i et hamsterhjul. 

Det vi lærer barna våres er at alt skal være på plass for å ha det bra. Det er så feil det bare kan bli. Man er velykket når man har en god utdanning, god jobb, god økonomi, hus, bil, gjerne hytte osv. 

Som sagt, vi er nærmest programmert til at slik er livet. Vi lever ikke, vi eksisterer for andre. Det gjør oss syke. 

"Det er trygt, det er forutsigbart". Det er kun trygt og forutsigbart utvendig. Innvendig lever mange i kaos og kompensere med utdanning, suksess, karriere, penger etc. 

En person som er lykkelig innvendig har det virkelig trygt og forutsigbart. For selv om huset brenner, om man mister alt av det materielle - står man stødig i seg selv. De er ikke avhengig av det alle andre er for å ha det bra.

Man lever et a4 liv fordi man tror det er det riktige, fordi det er forventet, da er man suksessfull og man ser ingen andre muligheter. Ikke fordi man innerst inne ønsker dette livet, men det tør de færreste å kjenne på eller er så programmert at de ikke ser det.  Man kan fint ta vare på barn, ha jobb, inntekt, god økonomi etc selv om man ikke lever et a4 liv. Vi er så farget av det materialistiske at de færreste ser det selv. 

Veldig godt skrevet! TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi vi er flokkdyr, og biologisk programmert til å prøve å "passe inn" I flokken for å ikke bli ekskludert og uglesett, og dermed stå i fare for å ikke klare å skaffe nok mat og beskytte seg mot sabeltanntigre. 

Anonymkode: e73d3...505

Gsmmel myte som ikke trenger å følges. Vi har fri vilje.

Anonymkode: 4e70a...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er den som skrev over deg, at jeg har valgt a4 etter å ha levd utenfor a4-livet i oppveksten. 

Men det at jeg er a4 betyr jo ikke at jeg er avhengig av andre eller ting for å ha det bra.

Tvert i mot, jeg er så trygg i min a4-tilværelse at jeg IKKE er avhengig av andre eller materielle goder for å ha det bra.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det stor støtte for å ta utradisjonelle valg, og være annerledes på de måter man ønsker, men veldig mange, inkludert oss, har jo også barn som trenger stabilitet og oppfølging som mer eller mindre forutsetter at man også evner å leve ganske så standard liv, med jobb, bolig, bil og valg som ikke går utover barna. Derfor mange som har mange drømmer og ønsker på vent til barna blir store. At det er på grunn av barna de lever temmelig a4 liv, fordi det er nødvendig for barna. Jeg ser ikke bort fra at det blir større variasjon i hvordan folk velger å leve når barna nå begynner å bli store. 

Når man har barn er det jammen ikke mye avvik i a4 man må gjøre for å få kritikk. Både jeg og noen venner har valgt å ta barna ut av skolen ett skoleår for å bo i annet land, eller seile verden rundt. Selv om barna får enormt mye opplevelser og læring av slikt, samt enten går på skole i utlandet eller følges opp av foreldrene angående skoleplanen, er det omtrent så langt som man kan dra dette, og det er langt nok til at mange mener det er uklokt. Selv et slikt lærerikt annerledes- år for barna blir ofte dømmedagserklært angående fæle konsekvenser. 

Så ja, vi levet temmelig a4 liv de fleste av oss, og angående oss som har barn har vi knapt et valg. Iallefall ikke frem til de står på egne ben. Det er slik samfunnet er lagt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trolltunge skrev (9 minutter siden):

I min omgangskrets er det stor støtte for å ta utradisjonelle valg, og være annerledes på de måter man ønsker, men veldig mange, inkludert oss, har jo også barn som trenger stabilitet og oppfølging som mer eller mindre forutsetter at man også evner å leve ganske så standard liv, med jobb, bolig, bil og valg som ikke går utover barna. Derfor mange som har mange drømmer og ønsker på vent til barna blir store. At det er på grunn av barna de lever temmelig a4 liv, fordi det er nødvendig for barna. Jeg ser ikke bort fra at det blir større variasjon i hvordan folk velger å leve når barna nå begynner å bli store. 

Når man har barn er det jammen ikke mye avvik i a4 man må gjøre for å få kritikk. Både jeg og noen venner har valgt å ta barna ut av skolen ett skoleår for å bo i annet land, eller seile verden rundt. Selv om barna får enormt mye opplevelser og læring av slikt, samt enten går på skole i utlandet eller følges opp av foreldrene angående skoleplanen, er det omtrent så langt som man kan dra dette, og det er langt nok til at mange mener det er uklokt. Selv et slikt lærerikt annerledes- år for barna blir ofte dømmedagserklært angående fæle konsekvenser. 

Så ja, vi levet temmelig a4 liv de fleste av oss, og angående oss som har barn har vi knapt et valg. Iallefall ikke frem til de står på egne ben. Det er slik samfunnet er lagt opp. 

Det illustrerer godt hvordan samfunnet former en og hvordan man skal leve (Få barn, hus, bil, jobb) og være "fanget" i den tilværelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man må ingenting - men hvorfor må det være at man ikke realiserer seg selv fordi man har alt du nevner? At man lever et A4 liv betyr heller ikke at man er materialistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må ingenting - men hvorfor må det være at man ikke realiserer seg selv fordi man har alt du nevner? At man lever et A4 liv betyr heller ikke at man er materialistisk?

Jo, det betyr at man er formet etter samfunnet, som i Norge er materialistisk. 

A4 liv = lever etter hva samfunnet forventer av deg og ingenting utenfor normene. 

Utdanning, god jobb, stabil inntekt, fint hus/hjem, bil, råd til ferier etc etc. 

Gå på jobb, gjøre en god jobb, dra hjem, lage middag, vaske klær, rydde, handle........hamsterhjul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men det er jo det 90% av oss ikke er. Det er ikke et sunnhetstegn

Jo, vi er forskjellige. Selv om vi har noen ting til felles, så er det jo mange ulikheter. Hvordan vi ønsker å bo, hvordan vi ønsker å bo, matrutiner, hva vi bruker hverdagen til, hobbyer, fritidsinteresser, meninger osv osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

A4 liv = lever etter hva samfunnet forventer av deg og ingenting utenfor normene. 

Utdanning, god jobb, stabil inntekt, fint hus/hjem, bil, råd til ferier etc etc. 

Gå på jobb, gjøre en god jobb, dra hjem, lage middag, vaske klær, rydde, handle........hamsterhjul. 

Da får vi være uenige. De fleste mennesker jeg kjenner lever et liv de ønsker, med friheten de ønsker, selv om de har utdanning, jobb, inntekt, hus og råd til ferier. Noen liker å dra hjem etter jobb for å lage mat. Andre liker å dra på en bar med venner. Og jeg ser ikke hvorfor det skal være noe mer realiserende å bo i telt ute på vidda eller backpacke gjennom Asia i ett år hele tiden. Det som er realiserende for deg, er ikke det for andre, og omvendt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, snusmumrikke said:

Jeg heier på alle som føler for å leve motstrøms, som tar originale valg og går nye veier, digger folk som inspirerer og våger utfordre forestillingene om hva som er mulig, synes det er gøy å se folk som kler seg i det de føler for og danser litt når de går, men selv er jeg ganske så kjedelig på mine gamle dager, og trives med å bare være meg, med fokus på gode og nære relasjoner og å redde potteplanter fra døden. 

Jeg heier på de som lever slik de selv ønsker, uavhengig av om det er A4 eller motstrøms.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har jeg jobbet hele mitt voksne liv for å bli a4, for så å lese dette og innse at jeg ikke har lykkes 😔  #skuffet

(Det jeg har uthevet er det jeg ikke har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...