Gå til innhold

Hvorfor blir mennesker så A4 og følger samfunnet istedenfor seg selv? Tør ingen å skille seg ut ved å realisere seg selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men igjen: veldig, veldig mange av oss ønsker jo nettopp A4-livet ;) Det er det som gjør oss lykkelige. 

Jeg hadde overhodet ikke vært lykkelig av å reise hit og dit og ikke ha en fast base, rutiner, et fast sted som var mitt, osv. Jeg hadde blitt stresset og irritabel og syk på sikt. Jeg lever livet som jeg ønsker, og det er altså veldig likt det som kalles A4-livet. 

Anonymkode: e73d3...505

Ja, fordi nordmenn ikke tør å skille seg ut fra det samfunnet vi ser. Vi er for konforme. Så ikke overaskende at du og veldig, veldig mange andre ønsker dere A4-livet.

Anonymkode: cdb2a...d8b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kanskje KG ikke er det rette for dette, hvor jeg opplever at alle er så A4 at det står til karakter 6, men :fnise:

Hvorfor er det så få som tør å skille seg ut? leve livet sitt på sin måte, uavhengig av bosted eller jobb? 

Syns nordmenn er så A4 at det blir kjedelig. Følger samfunnet, jatter med. Blir slitne etter jobb og ser tv. Å skal gjøre dette i 40+ år. For meg er ikke det liv, men overlevelse.

Å skille seg ut er jo skummelt,du blir uglesett og stemplet som gal.

Anonymkode: d3e1f...edc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oj - mener du virkelig at jeg er A4 ...?

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 27c54...5c0

Bare for å legge til - uansett hvor langt man enn drar, vil man aldri klare å flykte fra seg selv. Om man så flytter til Brasil, Nord-Korea, Alaska eller Sydpolen, vil man fortsatt være det samme mennesket; det er rimelig A4-tankegang å tro at bare omgivelsene endrer seg, og man får alt det man trenger for å være "lykkelig", vil man faktisk bli det. Man har utallige eksempler på det motsatte.

Den eneste sanne, virkelige reisen, er inni seg selv; man kan leve på samme plass hele livet, men likevel være et ekstraordinært menneske, enten man er eremitt i Himalaya, eller lever på et hvilket som helst sted i verden.

Har du hørt om en munk som het Pater Pio ...?

Han levde i samme kloster hele livet, med samme, kjedelige omgivelser rundt seg. Men for et menneske han var.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 27c54...5c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gjør jo det av ulike årsaker. Og i utgangspunktet ikke noe galt i det. Men man blir jo stående på stedet hvil. Lite utfordringer og impulser. 

Anonymkode: 4fe27...145

Tja, vet ikke det.

Det er mye snakk om å komme seg ut av komfortsonen, som  det heter. Hm, vel, vet ikke om det er så givende for min del. Men jo tildels, tenker jeg er viktig. Å pushe seg selv litt. Men liker godt det komforte liv, jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen gjør jo det av ulike årsaker. Og i utgangspunktet ikke noe galt i det. Men man blir jo stående på stedet hvil. Lite utfordringer og impulser. 

Anonymkode: 4fe27...145

Nei? Jeg har fått mann, to barn, flyttet, skiftet jobb to ganger, bare i løpet av de siste ti årene. I tillegg til at jeg har funnet meg et par nye hobbyer, som har lært meg masse, og gitt meg mye nye impulser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei? Jeg har fått mann, to barn, flyttet, skiftet jobb to ganger, bare i løpet av de siste ti årene. I tillegg til at jeg har funnet meg et par nye hobbyer, som har lært meg masse, og gitt meg mye nye impulser. 

Ja. Standard A4 med andre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke så mange valg. Vi lever ikke akkurat i et fritt land. Er man ung i dag og skal bli værende i hjembyen må man tjene godt og ha egenkapital for å få tak over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kanskje KG ikke er det rette for dette, hvor jeg opplever at alle er så A4 at det står til karakter 6, men :fnise:

Hvorfor er det så få som tør å skille seg ut? leve livet sitt på sin måte, uavhengig av bosted eller jobb? 

Syns nordmenn er så A4 at det blir kjedelig. Følger samfunnet, jatter med. Blir slitne etter jobb og ser tv. Å skal gjøre dette i 40+ år. For meg er ikke det liv, men overlevelse.

Vel mange av oss har barn og ansvarlige foreldre. Barna trenger klær, mat og tak over hodet. Et barn har også rettigheter. Utenomdet så ønsker en god forelder å gi barnet en fin oppvekst og samtidig ha overskudd til å være en god og kjærlig forelder. Da nytter det ikke å bare tenke på seg selv og hva jeg vil. Vi er voksne og setter barnet først.

Da trenger vi en jobb for å tjene penger til livets opphold, og et hjem der barnet har det bra.

Men hva om det er en voksen som bare vil være liten og alltid få få få ?

Jeg kjenner til en dame som tenker som deg, og hvem lener hun seg på da? Jo. Nav og moren sin. Og moren hennes har tynnslitte nerver, for hun vet ikke hvordan hennes elskede datter skal greie seg når hun er borte. Stakkars dame, som er pensjonist, kjenner på konstant stress og bekymring, når hun egentlig fortjener å ta det helt med ro, mens hun har en datter som henger fast i puppen fordi datteren ikke vil "leve et slaveliv" Og ja, datteren ruser seg også. Men hun er fri da. Bare synd at livsstilen gjør at alle som er glad i henne blir utslitt av at hun er så uselvstendig.

Anonymkode: df78d...5cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det du gjør som gjør det ekte unik og at du du står ut fra alle oss andre i saueflokken?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner til en dame som tenker som deg, og hvem lener hun seg på da? Jo. Nav og moren sin. Og moren hennes har tynnslitte nerver, for hun vet ikke hvordan hennes elskede datter skal greie seg når hun er borte. Stakkars dame, som er pensjonist, kjenner på konstant stress og bekymring, når hun egentlig fortjener å ta det helt med ro, mens hun har en datter som henger fast i puppen fordi datteren ikke vil "leve et slaveliv" Og ja, datteren ruser seg også. Men hun er fri da. Bare synd at livsstilen gjør at alle som er glad i henne blir utslitt av at hun er så uselvstendig.

Nja. Du misforstår. dessuten så forsørger jeg meg selv. Ikke det det handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tja. Om du kun benytter deg av friluftslivet i helger og ferier, så blir det for mye A4 for meg ja. Om du derimot hadde tatt deg fri fra jobb for å gå Norge, eller andre steder i verden rundt i flere måneder er det noe helt annet.

Det var jo en antagelse du hadde - at det må være at jeg er kun ute i helger og ferier :) For det passer jo ikke den typiske A4 livsstilen du er så imot at det kan skje i andre former.

Jeg er ute hver eneste dag, fordi det passer veldig fint med min livsstil, og i tillegg tar jeg nokså ofte fri en dag eller to - eller en uke - for å gå på fjellet eller oppleve noe i naturen. Det kan være en overnatting eller en lenger tur. Har en fleksibel jobb med en god inntekt, så jeg har råd til å ta meg en god del ekstra fri i løpet av året. 

Anonymkode: 41ca5...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Hva er det du gjør som gjør det ekte unik og at du du står ut fra alle oss andre i saueflokken?

Du kan ramse opp hvordan du lever ditt liv, så kan jeg si hva jeg gjør annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Livet ER overlevelse.

Man MÅ tjene penger for å kunne eksistere. Man MÅ ivareta barna sine og seg selv. Når man blir voksen må man også være selvstendig og være den som tar vare på sine egne foreldre. 

Og for å sette det på spissen, så må man også ta vare på seg selv for å ta vare på de som er glad i deg. For de som er glad i deg, lider når de voksne barna aldri tar ansvar fordi de skal være "fri" i livet og alltid behøve hjelp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var jo en antagelse du hadde - at det må være at jeg er kun ute i helger og ferier :) For det passer jo ikke den typiske A4 livsstilen du er så imot at det kan skje i andre former.

Jeg er ute hver eneste dag, fordi det passer veldig fint med min livsstil, og i tillegg tar jeg nokså ofte fri en dag eller to - eller en uke - for å gå på fjellet eller oppleve noe i naturen. Det kan være en overnatting eller en lenger tur. Har en fleksibel jobb med en god inntekt, så jeg har råd til å ta meg en god del ekstra fri i løpet av året. 

Nei!? Så du er ute i friluftslivet etter jobb? Du verden!!! Du er jo nesten en nomade å regne for jo. Kan du faktisk ta deg en dag fri eller to også!? Næh, du er jommen meg heldig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ramse opp hvordan du lever ditt liv, så kan jeg si hva jeg gjør annerledes.

I følge HI lever jeg et blindt søvngjengerliv midt inne i saueflokken og har knapt egen bevissthet om min egen person.

Ta det som utgangspunkt slik du gjør i HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei!? Så du er ute i friluftslivet etter jobb? Du verden!!! Du er jo nesten en nomade å regne for jo. Kan du faktisk ta deg en dag fri eller to også!? Næh, du er jommen meg heldig 

Jeg forstår ikke helt hva du søker eller ønsker. Alt er feil. Med mindre det er ditt liv vi lever virker det som. Jeg kan ta fri i månedsvis fra jobb, men jeg ønsker det ikke: det gir meg ikke realisering som du søker. Jeg realiserer meg selv på jobb også. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Snok1 skrev (1 minutt siden):

I følge HI lever jeg et blindt søvngjengerliv midt inne i saueflokken og har knapt egen bevissthet om min egen person.

Ta det som utgangspunkt slik du gjør i HI.

La meg gjette. Du har mann, barn, hus, bil og hyttre og er fornøyd med det? 

Ferie 1-2 ganger i året med utenlandstur kanskje. Typ Spania kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke helt hva du søker eller ønsker. Alt er feil. Med mindre det er ditt liv vi lever virker det som. Jeg kan ta fri i månedsvis fra jobb, men jeg ønsker det ikke: det gir meg ikke realisering som du søker. Jeg realiserer meg selv på jobb også. 

Hvordan blir pensjonisttilværelsen for deg egentlig, om jobb er en stor del av livet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, fordi nordmenn ikke tør å skille seg ut fra det samfunnet vi ser. Vi er for konforme. Så ikke overaskende at du og veldig, veldig mange andre ønsker dere A4-livet.

Nei, jeg ønsker det ikke fordi jeg ikke tør å skille meg ut. Jeg ønsker meg det fordi det livet gjør meg lykkelig. Jeg liker trygghet og forutsigbarhet.

Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at folk er forskjellige?

Anonymkode: 992c8...6c3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette. Du har mann, barn, hus, bil og hyttre og er fornøyd med det? 

Ferie 1-2 ganger i året med utenlandstur kanskje. Typ Spania kanskje?

Jeg har ikke mann, jeg har kvinne. Vi bor ikke sammen. Jeg reiser gjerne, men flyr ugjerne. Jeg er mer opptatt av å være kjent med topper og tjern i min nærnatur enn jeg er opptatt av restauranttilbudet i Barcelona eller Amsterdam. Tidligere i livet har jeg reist på fire kontinenter.

Jeg har en høyere utdanning som kan skaffe meg godt betalte jobber over hele verden, men velger å jobbe og bo mindre enn 50 km fra stedet hvor jeg er født og oppvokst.

Ellers gjetter du ikke så aller verst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...