Gå til innhold

Hva skjer når en ubåt imploderer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grusom sak. Noen av dem kan kanskje fortsatt være i live hvis andre har dødd pg dermed ikke bruker oksygen?

Jeg vet ikke hvorfor jeg tenker denne tanken, kanskje jeg har sett for mange psykologiske thrillere. Men jeg er sikker på at man kan bli ganske gal i hodet av å være i en sånn situasjon. Og han som lagde denne greia og dermed har "skylden" er faktisk med i ubåten...

Anonymkode: 80d5e...270

Jeg har tenkt tanken. Ikke bare har jeg tenkt at noen har dødd, jeg har tenkt at det lureste man gjør er jo å drepe de andre for å redde seg selv. Dette er jo helt naturlige mekanismer man har sett i bl.a. krig.

Grafiske tanker:

Spoiler

Men så må man jo ha mat og vann på et tidspunkt. Så la oss si at den som overlevde basketaket har 96 x 4 timer oksygen å leve på... Han vil dø en annen grusom død... pluss å være fanget inni boksen med fire lik må jo være helt jævelig. Helt alene, fanget i mørket. 😬

Igjen, jeg heller mot at det beste er implodering.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke engasjementet og følelsene for dette. Motbydelig rike mennesker og eventyrere tar risiko, og det går galt. Finnes større tragedier i verden, altså. Håper virkelig at dere som gråter over denne saken ikke er de samme menneskene som kritiserer flyktinger for å ta usikre båtreiser over middelhavet. 

Anonymkode: ea18f...67c

For min del handler det om at jeg ser for meg hvor grusomt det er å være inni den lille blikkboksen så langt under vann og vite at du har en sakte død foran deg. Jeg har batofobi, myctofobi og lettere klaustrofobi. Det vil si at jeg er redd for dybder, mørke og trange rom. Så de lever altså mitt største mareritt.

Enig i at de er motbydelig rike. Hadde jeg blitt så rik en gang hadde jeg heller nytt livet på andre måter, man har tross alt alle muligheter. Men vi er alle forskjellige. Og det er vel fordi de har alle muligheter at de kjeder seg og må oppsøke noe enda mer crazy for å føle at de lever. Jeg tror ikke for mye velstand er bra sånn sett. Man må ha drømmer og mål i livet ellers blir man gal (alle har vel sett Exit, selv om det ikke akkurat er en dokumentar. Men vi som vet hvordan det livet er vi vet at Exit ikke akkurat var overdrevet. Og så har du porta potty i Dubai, ikke Google det mens du spiser).

Jeg har faktisk druknet, det er ikke så ille. Kroppen godtar den skjebnen ganske fort og man føler ingenting.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Refreng
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men han deltok, noe bedre bevis på at han virkelig var overbevist om sikkerheten finnes ikke. Han dykket også alene under det første testdykket til 4000 meter i 2018. Det er heller ingen eventyrfantast a-la Peter Madsen vi snakker om.

Musk har ikke flydd med Spacex. Mener han tidligere sa at han skulle det.

Noen husker kanskje også klovnen med Mars-one. Skulle være med på første tur, men ombestemte seg fordi han fikk kjæreste...

Anonymkode: a37a3...248

Ja. Han deltok fordi han hadde vrangforestillinger om at det kom til å gå bra, som jeg sa.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk CV'en, intet som tyder på at han var plaget av vrangforestillinger.
Har vært dykket på Titanic, før eller siden måtte det gå galt uansett.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle stått: Har vært dykket på Titanic i 38 år, før eller siden måtte det gå galt uansett.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De har definitivt kranglet med hverandre etter de forsto situasjonen

Anonymkode: cf1e5...bae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De har definitivt kranglet med hverandre etter de forsto situasjonen

Nå som det er funnet vrakrester tyder det jo på at de døde fort. Heldigvis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå som det er funnet vrakrester tyder det jo på at de døde fort. Heldigvis.

At de døde fort betyr ikke at de ikke hadde tid til å reagere

Skrevet

Så lettet over at de døde fort uten forvarsel!🙏

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

At de døde fort betyr ikke at de ikke hadde tid til å reagere

Du tenker at de kranglet med hverandre i de få sekundene det gikk fra bakparten av ubåten forsvant til de døde? Det tviler jeg veldig sterkt på.

Uansett - hvil i fred. Og jeg håper folk viser respekt for familie og venner som sitter igjen, i stedet for å poste usmakelige spøker om de avdøde.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tenker at de kranglet med hverandre i de få sekundene det gikk fra bakparten av ubåten forsvant til de døde? Det tviler jeg veldig sterkt på.

Uansett - hvil i fred. Og jeg håper folk viser respekt for familie og venner som sitter igjen, i stedet for å poste usmakelige spøker om de avdøde.

Du kan tydeligvis ikke lese. Det er ingen bevis for at det skjedde den første dagen da de mistet kontakt. 

• Liker 2
Skrevet

Han som grunnla/eier Ocean Gate var gift med tippoldebarnet til det styrtrike paret som blir portrettert i filmen om Titanic, det eldre paret som ligger i sengen mens vannet strømmer inn i lugaren deres. De var rike fordi mannen var med å grunnlegge Macy's. Isador og Ida Strauss het de. Isador var gammel og ga opp sin plass på redningsbåtene fordi han mente at det var bedre å redde de unge. Ida nektet å gå ombord i en redningsbåt uten sin ektemann og ble igjen på skipet. 😭

Hvil i fred.

• Liker 5
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Jens skrev (1 time siden):

Så lettet over at de døde fort uten forvarsel!🙏

Er det ingen forvarsel på implosjon? 

Anonymkode: 42f44...70d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er det ingen forvarsel på implosjon? 

Anonymkode: 42f44...70d

Nei. I det øyeblikket det skjer så skjer det på under ett sekund.

Anonymkode: c92fc...8d4

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 12.31):

Hva skjer da med menneskene inne i ubåten? Og hva er verst? At den imploderer, at vann lekker inn eller at det går tomt for luft?

Anonymkode: 36da3...544

Alle alternativene her har uansett samme utfall. Imploderer den med med 400 bar trykk så vil den første svekkelsen gjøre at alt bare kollapser, gir en veldig rask død. Om vann skulle lekke inn med 400 bar trykk på utsiden, så vil det ikke lekke inn, det vil sprute inn med et trykk på 400 bar, de som står i veien for strålen vil bli kuttet opp, til sammenligning leverer gode høytrykk spylere for hjemmebruk rundt 150 bar, setter du fingeren foran strålen så blir du hudløs inntil beinet. Vannet som kommer inn komprimerer luften i ubåten til det blir en liten boble igjen i vannet som også har 400 bars trykk. Dette også vil gå rimelig fort, nå er det ikke ubåten som vil implodere, men folkene inni som vil implodere. Lungene vil bli trykket sammen til de også har 400 bar trykk og vil sikkert ende på størrelse med en liten kylling nuggets, du vil bli sammentrykt så huden ser ut som den er malt på skjelettet.

Om alt er intakt og de bare flyter rundt i likevekts tilstand så går de en mer langsom død i møte. De får ikke tilført ny luft annet enn den begrensede mengden med komprimert luft som de tok med seg, i tillegg til dette så har de scrubbere som renser luften, men uansett så vil bevisstheten forsvinne mer og mer og de vil til slutt kveles. Tror jeg hadde valgt det første alternativet.

Anonymkode: 7edf4...666

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

De komprimeres. Implosjon er motsatt av eksplosjon. De som var inni ubåten, hvis dette er tilfellet har nok ikke rukket å lide for å si det sånn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 12.49):

De dør umiddelbart av trykket. Det skjer så raskt at de rekker ikke tenke engang. 
De som er savnet nå ved vraket av Titanic er døde allerede, de har ikke mer oksygen igjen. De er samtidig så dypt at hadde ubåten implodert, så tar det 1 sekund før de dør.

Anonymkode: b973d...c2e

Et sekund? En implosjon på det dypet vil likvidifisere deg på sånn 29 millisekunder. Du overlever ikke i et sekund etter at du har blitt pulverisert. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan Google "Byford Dolphin accident", og finne bilder av hvordan folk ser ut etter de imploderer.

Anonymkode: bc950...af0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dere kan Google "Byford Dolphin accident", og finne bilder av hvordan folk ser ut etter de imploderer.

Anonymkode: bc950...af0

Man kan også la være. Det er ikke noe særlig pent.

Som allerede sagt, det er snakk om en dybde på nærmere 4 km, altså bortimot 400 bar trykkforskjell... når strukturen i trykkskroget svikter vil implosjonen være så rask at et menneske ombord ikke rekker å registrere hva som skjer før hjernen er destruert. Med mindre struktursvikten foranlediges av hendelser som gjør at man vet hva som kommer (som f.eks. en mekanisk svikt som fører til ukontrollert nedstiging) og dermed rekker å bli redd, kan man vanskelig tenke seg en mer skånsom måte å dø på... i det ene øyeblikket er alt normalt, i det neste er du ikke der lenger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var eksplosjon, ikke implosjon. Og trykkforskjellen 9 bar, ikke 399.

For å komprimere fast materiale skal det mer til. Plutoniumkjernen i en atombombe komprimeres 400000 ganger og blir da halvparten så stor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (5 timer siden):

Et sekund? En implosjon på det dypet vil likvidifisere deg på sånn 29 millisekunder. Du overlever ikke i et sekund etter at du har blitt pulverisert. 

Man blir ikke pulverisert slik som i atomangrep. Det er større biter av kroppen slik som i Byford Dolphin. Det blir spredd langt utover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...